Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Synd att MDF inte direkt har en estetiskt tilltalande yta om man nu inte klär eller målar den. Skivor som ovan är ju rellativt snygga då dom helt enkelt har en snygg trälook. Beroende på vad man då vill ha.

Kommer ihåg ett av mina jobb. Där sprutade vi underredsmassa (Hårdare typ) med väldigt lågt tryck för att få en pluttig yta. Denna la vi sedan en matt färg utanpå med mjukmedel. Blev riktigt snyggt med tanke på det hela och kan väl tilläggass att den skulle vara som en ungdomslåda. Annan gång gjorde jag ett par stående lådor. Dessa i mdf. Dessa grundades sedan med 2k filler för att sedan bli målade med röd och flera lager 2k klarlack som varit mellanslipade. Dessa blev riktigt jäkla snygga men vilket jobb det vart!

Apparat lådor har jag gjort en hel del som bara oljats eller klarlackats. Där har jag dock nästan alltid använt "riktigt" trä. (Säger man så?
Oftast något ädelträ, ek eller annat skoj. Kräver lite jobb men blir riktigt snyggt. Ofta har man fällt in mörkare slag i kanter eller framkant. Undrar om jag har några kort. För det tror jag hade varit snyggt på en låda som den du bygger Roger!

Det är dock givet betydligt mycket mera jobb.
Vaska fram några kort, det vore jätteroligt att se!

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Om du slipar med 80 så kommer du väl slipa igenom det lagret du lagt och gå in i träet igen? Eller är det meningen med slipningen att börja om?

Min lärare för många år sedan sa att man skulle akta sig för det. Jag kommer inte ihåg varför men antar det var för att man gör arbetet ogjort kanske? Jag slipar sällan trä med mindre än 120. 80 eller under så ska det vara grovslipning och kör jag lackad yta eller en blött yta börjar jag på 180-240. (Förvisso oftast med maskin)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Om du slipar med 80 så kommer du väl slipa igenom det lagret du lagt och gå in i träet igen? Eller är det meningen med slipningen att börja om?

Min lärare för många år sedan sa att man skulle akta sig för det. Jag kommer inte ihåg varför men antar det var för att man gör arbetet ogjort kanske? Jag slipar sällan trä med mindre än 120. 80 eller under så ska det vara grovslipning och kör jag lackad yta eller en blött yta börjar jag på 180-240. (Förvisso oftast med maskin)
Meningen är ju helt enkelt att få bort så mycket av det kemiska träet som möjligt.

Att kemiskt trä huserar i springor må vara hänt men i mitt fall är det stundtals blaffor med kemiskt trä.

Jag vill få bort så mycket som möjligt så att bara springor har det kvar.

Jag tror att det är möjligt men som Palle500 säger, det här är skit!

För inte ens när BARA springorna har det blir det bra, för det åldras liksom inte som han sa.

Men just nu har mer än springorna det och det avser jag försöka få bukt med, och börja om vid lackning nummer 1 av 3 :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på nåt riktigt misslyckat, visserligen riktad åt sidan men ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32743
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet att jag står på din svarta lista över folk som inte fattar att de inte får skriva i dina trådar, men det här skrev jag innan du doppade penseln (penslen på småländska) i lackburken:
HUGGBÄVERN skrev:En fundering till, somlig klarlack (lösningsmedelsbaserad) funkar inte med spackel eller limfläckar. Mina björkstolar jag snickrade var jag tvungen att spackla och det blev vita fläckar när jag lackade, likaså måste man ta bort alla spår av vitlim (PVA) innan man lackar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Om du inte lagt märke till det så ignoreras alla dina inlägg systematiskt.

Sist jag såg detta för övrigt var det bland 8-åringar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

:tumner:

Han har vid upprepade tillfällen varit mästrande och fostrande mot mig och mitt tålamod är slut.

Om man sedan förklarar för en vuxen människa att man inte vill att personen skall skriva i ens trådar och han ändå gör det, är inte det mer att vara 8 år än att jag nonchalerar personen?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag slipat bort det värsta av Kemiskt Trä (KT), blev faktiskt bra.

Toppen på högtalarna har lite KT kvar men jag kommer strunta i det för det gäller mest hörnen och dom är redan något "runda".

Jag har också bättringslackat de två olika sidor som hade KT på sig.

Anser nu att högtalarna är lackade med ett lager.

Två lager till, med 2 torkdagar emellan, alltså.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har upptäckt flera mindre KT-skavanker.

Jag kommer inte göra nåt åt dom.

Förutom vänstra högtalarens front som har lite KT i en hålighet i plyfan så tycker jag fronterna är "good enough-snygga" :)

Kontentan är i alla fall att ALDRIG mer Kemiskt Trä!

Jo, jag kan spackla nåt utomhus med det typ min fågelmatare MEN aldrig mer finsnickerier.

Får jag springor eller håligheter jag känner jag måste spackla så kommer jag köra Palle500's trevliga tips med vitlim+sågspån.

För övrigt åker KT ut genom fönstret :)

MVH/Roger
PS
Dock är en trevlig fördel med KT att det stelnar OCH blir slipbart på bara 10 minuter. Fast samtidigt är faktiskt inte snabbhärdande så bra för har man flera håligheter så hinner man kanske inte spackla alla innan det stelnar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag lackat en andra gång.

Jag är bara hyfsat nöjd.

Fronterna ser dock ganska bra ut men den ena toppen ser värre ut än den andra, båda KT-kladdade.

Den som ser bäst ut har allt nedslipat på ett bra sätt (bara just vid hålighet finns spacklet), den som ser sämst ut hade jag dock velat slipa lite mer på men jag orkar inte tramsa mer.

I övermorgon skall jag lacka en tredje gång men det kan bli en fjärde gång för iom efterslipningarna blev det ju inte riktigt nån första gång om man säger, vi får se.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Lackning fortgår.

Blir "nog" bara tråkigt med fler bilder :)

Idag har jag i alla fall lackat vad jag betraktar som andra effektiva lagret, i övermorgon (två dygns torktid) skall jag lacka det sista lagret.

Idag har jag sedan märkt upp en 12mm-plyfabit så att jag kan göra en subbasfixtur av den.

Förmodligen kommer jag även limma på ett par klossar så att man kan föra elementet emot klossarna och ner i hålet, lite svårt att se gummiupphängningens utbredning när man tittar underifrån, liksom.

Tänkte först bara sågat elementets baffelhål men kom på, genom att studera databladet, att gummiupphängningen har större diameter än baffelhålet så jag siktar nu på 140mm's hål trots att baffelhålet sägs vara 120mm, maxdiameter är sedan 156mm så det finns lite kvar.

Eftersom lacken inte är torr, och jag har ont om plats, så kunde jag inte fixa sågningen ikväll.

I morgon måste det få torka ännu ett dygn men då är allt dammtorrt så då går dom att flytta samtidigt som jag då får utrymme att sticksåga.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag sågat till min subbasfixtur och smältlimmat dit ett par styrklossar.

Jag kommer inte testa fixturen förrän det är dags, för basarna härbärgar fint i emballage.

Synade lackningen idag.

Den blev inte så bra för det har runnit nästan överallt :D

Idiot som jag är så valde jag ju att lacka toppen näst SIST (alldeles före fronten lyckligtvis).

För vad händer när man stryker en pensel som aldrig är riktigt torr mot en kant? :humm:

Med andra ord har det smårunnit lite på alla sidor utom fronten.

Detta syns bara i extremt ljus men är ju ännu ett kvitto på hur kass jag är på mekanik och finish :(

Nåväl, detta är vad jag närmast har framför mig:
1) Syla för diskant
2) Syla för bas
3) Syla för hgt-kontakt (använd handduk för fronten...)
4) Montera kablage (Deltron bananhylsa)
5) Syla för filter (1cm från Deltron dvs diskant input)
6) Förborra 2,5F10 (endast element, skruv=3,5X19)
7) Förborra 1,5F6 (hgt-kontakt plus filter, skruv=2,9X13)
8. Montera hgt-kontakt
9) Montera filter (bygger<2"...)
10) Lägg 2"-reglar under baksidan
11) Montera diskant
12) Montera bas (mha fixtur)

MVH/Roger
PS
Jag har av och till under typ ett års tid försökt få fatt i svarta brickor, fär nån månad sedan var det nära men en vän stoppade mig för att dom skulle bli att kosta 500 spänn. Jag har alltså kullriga svart PH-skruvar som är försänkta och förra paret högtalare jag byggde så spräckte jag en diskant-baffel (AL) ty min fantastiskt fina skruvdragare köpt på Clas för en spottstyver (300 spänn, CoTech) kilade helt enkelt sönder baffeln för den var för stark. Nu har jag velat undvika det, samtidigt som jag vill undvika handkraft när man ändå har skruvdragare liksom, men alltså inte fått tag i några brickor. Det var lite andra finare klädesbrickor på gång men dom föll bort på nåt sätt så vad jag kommer göra nu är köra helt vanliga metallfärgade brickor, jag skiter således i vilket. Vid test tycker jag det ser ganska snyggt ut ändå så what's all the fuzz about? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att inte köra bricka, det blir skruvdragare intill 1-2mm och handkraft resten.

Svårare än så är det egentligen inte :D

Annars är jag lite på G med mina högtalare, av dessa punkter
1) Automatkörna för diskant
2) Automatkörna för bas
3) Förborra 2,5F10 (endast element, skruv=3,5X19)
4) Automatkörna för hgt-kontakt (använd handduk för fronten...)
5) Förborra 2F6 för hgt-kontakt (skruv=2,9X13)
6) Montera kablage (Deltron bananhylsa)
7) Automatkörna för filter (1cm från Deltron dvs diskant input)
8. Förborra 2F6 för filter (skruv=2,9X13)
9) Montera filter (bygger<2"...)
10) Montera hgt-kontakt
11) Lägg 2"-reglar under baksidan
12) Löd och montera diskant
13) Vänd högtalaren 90 grader
14) Löd och montera bas (mha fixtur)

är 1-5 gjorda.

Istället för att syla kom jag på att automatkörnaren ger en bättre centrering.

I morgon tänkte jag hinna med 6-10 så tar jag själva elementmonteringen som ett babystep :)

Bifogar ett gäng bilder.

MVH/Roger
PS
Jag hävdar alltså att saker är på plats men inget är skruvat, förutom vad gäller filtrena så är dock allt borrat. Jag vill skapa en så stor kant som möjligt mellan filtrets plyfa och lådans topp, på så sätt är det enklare att nyttja två 2"-reglar när jag, som avslutande nummer, vänder högtalarna med bakstycket neråt (och med alla kontakter inklusive filter monterade) för att skruva dit diskanterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

6-10 är nu gjorda.

Bara montage av element kvarstår.

Jag har faktiskt åter börjat fundera i bricka plus skruv, detta för att om man handdrar det sista så finns trots allt risken att man slinter och kör skruvmejseln rätt in i membranet.

Om man kör skruvdragare hela vägen så kan man hålla tumme plus finger runt bits och skruv och sannolikheten att man slinter när man tyvärr måste putta på lite (pga sugig PH-skalle) är mycket liten.

Nån som vet hur man får tag i svart kullerPLATT torx plåtskruv modell 20 lång?

Jag har dock typ 200 svarta kullerförsänkta PH 3,5X19 kvar, säg till om nån vill ha ett gäng (felbeställt).

MVH/Roger
PS
Jag råkade göra en jättetabbe i planeringen, Deltron bananhylsa ansåg jag ta så mycket panel att 21mm plyfa inte vore nåt problem för dom är typ ganska långa som Ni ser på bilden nedan, inte tillräckligt långa visade det sig :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Är bara att hålla handen runt skruvmejseln så slinter man inte. Sliter gör man om man skruvar på måfå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är sant men det är samtidigt sant att det är svårt att hålla om skruven när den nästan är inne, eller hur?

Jag har börjat tycka att det faktiskt kan bli stiligt med lite "Zink-färg" runt skruvarna, vad tycker du?

Och även om man alltid kan göra om saken så blir det krångligare i praktiken.

Jag bör bestämma mig nu.

MVH/Roger
Skriv svar