Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har missat att visa Er lite bilder på hur jag misslyckats med limningen och att såga utan att repa.

Funderar allvarligt på att limma på nån slags duk på sticksågens "fot" för den repar saker rätt ordentligt.

När det gäller mina högtalare av plyfa gör det inget för det är enkelt att slipa ner men en gång för några år sedan försökte jag såga i 2mm Aluminium med sticksågen och det blev jättemärken.

Så visst, i träfallet går det relativt enkelt att slipa ner men i Aluminiumfallet...

Men jag har knappt hör talas om tygbeklädda sticksågar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 april 2020, 20:50:18, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Aluminium är jätte mjukt. Ing aproblem att polera upp igen men man brukar alltid tejpa alu som är rent om man vill behålla ytan. Gäller för all behandling som bort / såg o.s.v
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av rvl »

I många fall kanske det räcker med att såga från "andra sidan" istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej på Er!

Idag har jag slipat mina högtalare.

Det blev bra.

Det tog en stund att slipa ner det som stack ut men det var faktiskt inte så jobbigt.

Högtalarna ser nu fina ut även om det är lite småsprickor i dom.

Min plan nu är att spackla med Kemiskt Trä som funkar kalas så länge man inte bränner grejerna, syns alltså inte vid lackning.

En pytteliten flis var nära att gå ur och istället för att slita loss den kommer jag limma den.

Sen har jag börjat lura på kabelskor, diskanterna löder jag nog med subbasen blir lurig för dess gummiupphängning putar ut och jag vill inte lägga subbasen på upphängningen dvs om jag vill löda så måste jag bygga en fixtur som subbasen kan vila i uppochner.

Detta är egentligen inte så svårt samtidigt som man eventuellt tom kan nyttja emballaget den kom i.

Jag gillar inte kabelskor så jag skiter nog i det, hellre en fixtur även om lite mer bökigt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Aluminium är jätte mjukt. Ing aproblem att polera upp igen men man brukar alltid tejpa alu som är rent om man vill behålla ytan. Gäller för all behandling som bort / såg o.s.v
Det var intressant att man kan tejpa det.

Tejp är nåt jag tydligen tänker för sällan på men jag har skapat 320 etiketter för Raaco-lådor mha maskeringstejp, sen hade jag kunnat skippa att köpa SIM-kortadapter för hutlösa 80 spänn om jag fattat att man kunde nyttja tejp.

Men man lär sig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:I många fall kanske det räcker med att såga från "andra sidan" istället.
Bra trick!

Men då måste man tänka spegelvänt och det är inte jag bra på kan jag tala om :)

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev: Högtalarna ser nu fina ut även om det är lite småsprickor i dom.
Borde du inte lyssna innan du lägger massa krut på det kosmetiska ?
Så tänkte jag i alla fall när jag var aktiv högtalarbyggare.

Vad har hänt med "Good Enough" ?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Använd hyvel på kanterna. Det är ofta man bygger lådorna lite för stora sedan hyvlar mina ner dem. Det är ju bara 2 drag.
Såga upp och ner gör man alltid på trä för att slippa flisor när man kör med sticksåg. Rätvändig sågning gör man bara om man inte bryr sig om det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MDF, vilket är ett smidigt material att bygga högtalare i går utmärkt att hyvla. Dock beter sig ”ändträet” annorlunda än ”ytträet” och oavsett hur man än gör syns ändå alla skarvar efter en tid.

En variant är att ha någon millimeters övermått på sidorna t ex och montera/limma alla delar på en gång och sätta under bautapress (ingen press = usel limfog). Sedan kör man bort allt överhäng med en kantfräs.

Bild

Med en handöverfräs och cirkeljigg gör man öven de runda hålen för elementen och fräser spåren där man sänker ner elementen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:
rogerk8 skrev: Högtalarna ser nu fina ut även om det är lite småsprickor i dom.
Borde du inte lyssna innan du lägger massa krut på det kosmetiska ?
Så tänkte jag i alla fall när jag var aktiv högtalarbyggare.

Vad har hänt med "Good Enough" ?
Du menar inte att du tycker jag är bättre än "Good Enough" just nu? :)

Tycker det är en trevlig kommentar du kommer med och jag resonerar såhär: När man ändå håller på kan man ju försöka få det så bra det går (utan att överdriva), när det inte går att få det bättre släpper jag det.

Så idag har jag spacklat med Kemiskt Trä (KT), som funkar utmärkt att lacka på ty dess nyans är skrämmande lik fura (dock funkar det inte att bränna har jag surt fått lära mig).

I morgon kommer jag köra 120-papper och det kommer inte bli mycket KT kvar.

Sen skall jag köra våt disktrasa ett varv, slipa med 120-papper ett varv och där efter bara lacka tre gånger med två dagars torktid emellan.

Under tiden har jag börjat lura på kabelskor till elementen, tror ändå att jag löder diskanterna för det är lika enkelt som nåt annat men subbasarna kommer jag få problem att löda, om jag inte bygger mig en rigg dvs.

Eventuellt kan som det dock som sagt gå att nyttja högtalar-emballaget för att hålla subbasen uppochner medans jag löder.

Jag gillar inte kabelskor men nog tusan är det smidigt att typ sitta och bygga allt kablage helt färdigt och bara skjuta på skorna, dessutom behöver inte kablarna vara onödigt långa (vilket de behöver vara om elementen skall kunna ligga på bordet medans man löder dom) vilket jag lite flummigt tänkt på som att kablarna eventuellt kan bli att rassla i lådan.

Apropå det så blir det ingen dämpvadd i mina högtalare för jag anser att mängden vadd är för mycket av en konst och om man inte behärskar den konsten kan effektiv högtalarvolym enkelt bli mer av typen MINDRE än större :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En fundering till, somlig klarlack (lösningsmedelsbaserad) funkar inte med spackel eller limfläckar. Mina björkstolar jag snickrade var jag tvungen att spackla och det blev vita fläckar när jag lackade, likaså måste man ta bort alla spår av vitlim (PVA) innan man lackar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag slipat ner allt spackel (Kemiskt Trä plus vitlimning av en lite flis).

Innan jag lackar kommer jag i morgon skruva på tre apparatfötter på vardera högtalare (fyra är ju ett överbestämt system...), jag får då distans till tidningspappret så att det inte fastnar när jag lackar.

Botten kommer inte lackas alls, bara på med apparatfötterna och lacka alla andra sidor.

Jag kommer inte köra kabelskor, diskanten kan alltid lödas utan vidare men om jag inte kan nyttja subbasens emballage så kommer jag bygga en ram eller nåt för den så att jag kan vända den uppochner utan att skada den.

Deltron bananhylsor kommer nyttjas för alla tåtar, när jag löder dom har jag tänkt ha en banan i för dom tål inte så mycket värme, vad tror Ni om det?

Alltså, en halv meter RK05 kommer nyttjas och då i färgerna röd/svart för bas och orange/lila för diskant, körde man kabelskor uppskattar jag att endast 2dm hade räckt men nu vill man att elementen skall vila på bordet så att man kan löda dom...

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Det är ju bara att hålla elementen precis utanför och lödda fast kablarna. Förstår inte det komplexa i det hela?
Dom lär tåla det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Brukar du löda med en hand?

Typ "klistra" kallödningar? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag byter till kabelskor när jag ska återförsluta mina två par jag har jobbat med. Det är för jobbigt att löda och löda loss element med bara en glipa att sticka in lödkolven genom. Och jag har kvaddat en diskant när det gled ur händerna när jag skulle löda loss den ... :doh:
Skriv svar