Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Förlåt mig för att jag säger det här men vad är det med Er?

Jag säger ju att jag varit på Byggmax och dom hade inga PH2 samtidigt som jag tom pratade med personalen om detta.

Ändå skall Ni dementera detta.

Är jag en idiot eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lugn och fin nu .... du har inte plats för fler på din SVARTA LISTA .... :wink:

Det gick åt många bitshållare hos oss på jobbet och att köpa dessa (separat) var ganska dyrt, så vi köpte komplett sats med hållaren och 30 (olika) bits på TOOLS för beskedliga 50:-.
Jag tror Lidl har just nu (förra veckan) billiga satser.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

På vår Byggmax har dom spår,Ph,Pz på lösvikt.

Så det verkar skilja lite mellan butikerna.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Tror du Roger råkade ut för en säljare som inte visste vad PH2 var för något. Då är det enklast att säga att varan är slut.
Du kan kontrollera i vilken butik dom finns i lager i Göteborg.
https://www.byggmax.se/bits-p24000
Bild

Bild
Bild
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Nej vi gör som du gör. Ignorerar. Däremot så ignorerar vi inte blint utan har kollat upp. Jag vet att ph2 är standard på Byggmax och en av deras mest sålda bits. Kollegan som sitter jämte mig var ansvarig för inköp tidigare på Byggmax och har svårt att tro att dom ändrat detta senaste 6 månaderna ;)

Och som Palle sa låter det bara som du gick bet på det denna gången. Du får gärna säga vilken av ställena du var inne på så kan jag ringa upp och kolla med dem åt dig...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Så här ser min ena låda ut med bits. Har köpt allt från enstaka dyrare bits.... Men då jag ofta slarvar bort dem gillar jag Storbacken. Se 50 packen till vänster. Jag har flest ph2 i samlingen .

Kom med en låda torx med. Men för köper jag bara flerpack av vissa storlekar.
Notera även de extra långa :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev:Tror du Roger råkade ut för en säljare som inte visste vad PH2 var för något.
Kan faktiskt vara så för han verkade lite "rookie" men vi stod ändå båda och glodde på hyllan och jag såg inga PH2.

Idag har jag kommit på att Ni kanske missförstod pga att jag menade ett fysiskt (aka IRL) besök i butiken.

Alltså inte ett online-köp.

Kan vara där skon klämmer.

Butiken var förresten Byggmax Torslandakrysset (närmaste hållplats).

Nog om det, idag har jag skruvat i en skruv till, tre kvar och jag tänker inte jäkta för då slinter man.

MVH/Roger
PS
Jag har även gjort lite tonftrekvens-prover av dom gamla högtalarna för att få ett hum om diskantens känslighet, jag får mängder med störningar/brum när jag mäter rätt på XLR-mikrofonens kontakt med skåpet så förmodligen måste den in i en låda. Jag har ännu ett misslyckat projekt som innehåller kontakt och förstärkeri (som fungerar) i skärmad låda, avser bygga om den en aning när det inte finns nåt mer att chatta om :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev: Och som Palle sa låter det bara som du gick bet på det denna gången. Du får gärna säga vilken av ställena du var inne på så kan jag ringa upp och kolla med dem åt dig...
Byggmax Torslanda.

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Byggmax Torslanda har mer än 500st i lager just nu lördag kl 19:50.
Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur fasen är det möjligt?

Jag stod ju och stirrade på hyllan med lådor och checkade alla hängandes lite dyrare bits, fann inga.

Och personalen sa typ att det var allt de hade.

Men som sagt, han var trevlig men kändes som en rookie...

Så förmodligen visste han inte vad en PH2 var för nåt eller vart dom fanns, inte för att vara nedvärderande men det kan faktiskt ha varit så.

Vi är alla amatörer i början.

Speciellt jag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har försökt mäta upp diskantens känslighet relativt mina Faital Pro 4FE32 som jag har i mina gamla högtalare.

Först försökte jag med att mäta direkt på pinnarna ut från en dynamisk Kareoke-mikrofon.

Fick lite skumma värden så jag har idag istället kört proffsig kondensatormikrofon (ECM999).

Började med att mäta rätt på XLR-pinnarna (matade bara 9V-batteri via 1k som fantom), fick då så mycket störningar att jag behövde tänka om.

Kopplade då in mitt misslyckade projekt (KLM) där dock mikrofonförstärkardelen inte är misslyckad.

Lustigt nog blev dock nivån av storleksordningen 10mV med micken 0,5m från högtalaren och ett tjut på 5 meter som nästan skar sig i öronen.

Iom att KLM förstärker närmare 40dB så tror jag numera att jag haft sönder mikrofonen (Cold funkar till exempel inte alls, den ska ju bara vara inversen av Hot, liksom).

Mikrofonens känslighet är nämligen c.a 10mV/Pa eller 10mV/94dB SPL.

Fast vänta nu, diskantens känslighet är sagd att vara 96dB/W/m och jag kör på typ 0,5m, säg drygt en meter istället för då närmar vi oss 94dB och därmed 10mV vid 1W (som är ganska mycket).

Kvällsvard nalkas :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skruvat klart diskanterna.

Men gissa vad som hände?

Jag spräckte dom :(

Visade sig att dom inte ens tålde försänkt (kilformad) skruv med handkraft, jag som knappt tagit i nåt utan bara velat få "fast" dom.

Intressant erfarenhet, AL-bafflarna tål ingenting vad beträffar försänkt skruv.

Tråkigt, men det är nog bara jag som ser sprickorna.

Men det är konstigt, visst jag förborrade "dåligt" (läs trögt) och det var svårt att känna när skruven tog "stopp" men jag tog ingalunda i speciellt mycket på slutet, ändå sprack det.

Bygger jag några fler högtalare så blir det klädselbrickor som gäller (jag slänger inte mina svarta försänkta skruv).

Var på väg med blåa sådana men dom kom bort i översättningen :)

MVH/Roger
PS
Nu ska jag ta tag i subbasarna. Vill egentligen komma ikapp med KPA-boost (mina rörslutsteg) först så det blir lite lågprioriterat samtidigt som jag är på G med KPA-boost, innehar alla komponenter samt både schema och layout är färdig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Var det försänkning i baffeln som sprack? Eller var det bara ett hål borrat? (Vet inte om du lagt upp en bild innan eller inte)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kallar alltså den cirkelrunda Aluminium-skiva som huserar diskanten i detta fallet för AL-baffel och det var där det sprack.

Kan inte förklara det tydligare än så.

Se bild ovan.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Njo men alu spriker inte bara så jag undrar om du hade sänkt ner i den? Dvs hade du borrat/sänkt ner hålet i baffeln motsvarande vinkeln på skruven ?
Skriv svar