Högtalarkonstruktion MkV

Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Tänk på att skruvbits är en förbrukningsvara. Om du ser minsta rundning av kanterna på själva spetsen så släng dom.
Kör du med slitna bits så förstör du infästningen i skruvskallen och riskerar även att slinta och i värsta fall har du orsakat ett hål i högtalarkonen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Skräm inte upp mig nu :)

I morgon siktar jag på några babystep:
1) Flyttar en högtalare till köksbordet där jag har station 4
2) Lägger ett par 2" reglar under högtalaren
3) Mäter ohmsk polaritet på RK(or/lila) så att jag monterat och lött rätt.
4) Löder en diskant
5) Placerar diskanten i baffeln
6) Nyttjar min skruvdragare och drar alla fyra skruvarna intill 2mm
7) Byter högtalare
8. Gör samma sak med den
9) Handdrar en skruv per dag :D

Kruxet är faktiskt egentligen att stress gör att man slinter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Diskanterna är nu på plats.

Nästan i alla fall :)

Jag gjorde som jag beskrev ovan dvs nyttjade skruvdragare intill ett par millimeter för handdragning.

Jag tryckte på ganska hårt men jag nästan hatar PH/PZ för bitset gled ur ändå.

Jag fick annars låna en annan skruvdragare av en granne men den var typ för bandet på Volvo för visst, den hade anpassningsbart moment men den rycker som få när momentbegränsningen går in, kände att risken för slintande vad beträffar mina "finsnickerier" blev ännu större.

Så jag har idag nyttjat min fina CoTech skruvdragare som jag är bekant med och fått till allt utom det där sista som kommer handdras, eventuellt modell en skruv per dag :D

Nej, torx är det enda som duger när det gäller sånt här, eventuellt duger insex också men spår och krysspår tycker jag suger!

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Skruvarna är dock fortfarande svarta trots att bitset gled ur men man kan liksom skönja "silver"...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 april 2020, 20:36:44, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Att krysspår skulle slinta eller hoppa över.... Nja det gör det endast om man gör fel (Fel vinkel eller tryck), drar för jäkla hårt eller det vanligaste: Man har slitit ut bitsen eller kör med en bits som inte passar.

Så det är nog dig det inte passar isåfall skulle jag säga :) Inget ont menat som sådant men är lite som när frugan ska skruva. Det hoppar och har sig alltid men så tar jag över dragaren och det går som det ska :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar ditt trevliga inlägg, tack!

Men jag tycker du har fel för min, om än väldigt amatörmässiga, erfarenhet är att spår och krysspår helt enkelt suger.

Jag tycker inte man kan göra så mycket mer än att nyttja fräscht bits och hänga sig över skruven när man drar med skruvdragaren.

Detta var precis vad jag just gjorde, ÄNDÅ "svarvades" skruven!

Så du har fel, krysspår är skit!

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Återigen är det du som tycker det och din erfarenhet. Jag har dragit 10000 tals spårskruvar i mina dagar och visst tyckte jag också dom var jobbiga... När jag var 5 och skruvade mina första... :D Men nu idag så är det aldrig problem. Rätt bits, rätt tryck och vinkel och man kuggar inte över.

En riktig skruv med riktig bit kommer inte kugga över. Du drar sönder skruven lååångt innan att den kuggar. Och gör den det så är något fel :) Detta kan både jag och alla andra som skruvar med det intyga. Hela mitt staket är kryss. Hela min altan på 80m2 är kryss. Ja fasen nästan hela min verkstad som jag byggde är kryss förutom sådant som är med 3+" långa då dom generellt uppgår till mycket högre krafter och man kör med slagskruvmaskin istället.

Nu ska jag inte kvadda ner din tråd men som sagt din erfarenhet av detta ämne är just din erfarenhet tyvär :)

Fortsätt nu så du blir klar med dina lådor någon gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast det är lättare att lyckas med Torx ;)

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Håller med är man inte van och inte har det naturliga finliret som behövs så är Torx bättre. Men som redan sagts så är friska och bra kvalité på bitsen grundläggande.
Jag har även fasta mejslar med de rätta typerna av skruvar och dessa används när det där sista skall dras åt. Är en klart bättre känsla med dessa skruvmejslar.
Kan rekommendera att du köper Wera mejslar med laser räfflad PH2 spets. Dyr men väl värd pengarna. Finns på Bauhaus

SKRUVMEJSEL WERA STJÄRN PH2 350 PH
https://www.bauhaus.se/skruvmejsel-stja ... ph2-350-ph
Bild

Finns även som torx, men hittar inte länken...
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av farskost »

För att angripa det hela från ett annat håll skulle du kunna göra ett enkelt slintskydd för att spara på nerverna under dessa moment. En lagom tjock bit planka förses med ett hål lagom mycket större än bits, skruvmejsel eller skruvskalle (vilken som nu är störst). Denna bit trä monteras medelst tving med hålet centrerat över skruven. Givet att plankan är tjock nog torde det vara omöjligt att slinta på ett destruktivt vis :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant idé, farkost!

Men idag har jag börjat mitt korståg och dragit den första skruven.

Min förborrning var mycket riktigt knaper så det krävdes en del moment.

Men jag slant aldrig och det slirades heller aldrig.

Nu kommer jag dra en enda skruv per kväll :D

Så om en vecka är jag färdig.

MVH/Roger
PS
Bitset är faktiskt lite slitet ser jag nu under lupp, inte mycket men lite så i morgon planerar jag att gå till ByggMax och köpa två stycken PH2 (en till samlingen, en till den ständigt tillgängliga förlängda axeln) och slänga den jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Det är stor skillnad på bit och bit.... De billigare, ja vissa av dom är billigare av en anledning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ena diskanten monterad :)

I morgon skall jag skruva en av fyra skruv i diskanten hos den andra högtalaren.

MVH/Roger
PS
Försökte köpa 2 nya PH2-bits på Byggmax idag men dom hade inte, bara Torx och PZ fanns vilket jag samtidigt tycker är en bra satsning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Byggmax har ph2. Det är den vanligaste bitsen där ute. Vet inte hur du kollade eller var det bara slut?
Dom har både billiga och titan belagda. Korta och långa. I en pack och i mängdpack. Sedan går oftast pH åt fortare än pz då den är vanligare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Men hör du inte vad jag säger? :)

Dom hade inga PH2, det fanns inte ens nån låda för det och jag pratade till och med med personalen om detta.

Däremot fanns det något häftiga diamantbeklädda PZ2 för typ 10ggr normalpris (~50 spänn styck).

Det var lite häftig erfarenhet för det var du Daniel som lärde mig att det är skillnad på bits och bits.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Borre »

https://www.byggmax.se/titanbits-ph2-p24089
Finns i lager i varenda byggmax nära GBG.
Skriv svar