Högtalarkonstruktion MkV

danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Du håller i skruvmejseln sista biten. Slant på högtalare gjorde man när man var 5... ;)

Ska högtalarens kant synas använder jag alltid torx eller insex skruvar med huvud som passar för detta. Syns dem inte så spelar det kvitta. Då ska det bara sitta där
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast du är inte lika skakig, tafflig och osäker som jag är :)

Hade jag torx så skulle jag känna mig säker, PH duger väl men det slirar lätt.

Har ingen bra känsla för vilket bits som är bäst.

Fasen, jag tycker mer och mer att en Zink-bricka blir bra, bara att köra på liksom för varför måste allt vara svart?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns olika PH-mått och på bitsen finns det stämplat vilken sorts bits det är.
Typ såhär:

Bild

Du vill inte köra med T-muttrar, men använder man sådana och riktiga torx- eller insexskruvar och drar lite sakta och försiktigt med skruvdragare gör man det väldigt lätt och säkert för sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Problemet är väl snarare att jag inte vet vilket bits jag ska ha till PH-skruv.

I fallet Torx är det ju liksom ganska enkelt för bara en passar...

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

pH är ju bara köra 1 eller 2. Har svårt att se att du har några andra.
Viktigare att man tar pH eller pz isåfall. :) Man känner som sagt fort om man har rätt storlek av dem.

Torx så passar ofta flera. Precis som stjärnan. Men drar man hårt kan båda slinta och ta sönder verktyg eller skruv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:pH är ju bara köra 1 eller 2. Har svårt att se att du har några andra.
Viktigare att man tar pH eller pz isåfall. :) Man känner som sagt fort om man har rätt storlek av dem.

Torx så passar ofta flera. Precis som stjärnan. Men drar man hårt kan båda slinta och ta sönder verktyg eller skruv.
Jag har hela 15 olika "PH-bits" i min standard-samling som jag fick när jag köpte min borrmaskin, typ.

Så jag är ledsen men du pratar i nattmössan :)

Jag tycker det är svårt med PH och PZ-bits, tycker aldrig dom passar och dom slirar ofta, dessutom har jag svårt att avgöra vad som är vad.
Torx så passar ofta flera. Precis som stjärnan. Men drar man hårt kan båda slinta och ta sönder verktyg eller skruv.
Förstår inte vad du säger här, det är väl ganska givet att bara en Torx-bit passar, eller är jag helt ute och cyklar (igen)?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

15 Ph storlekar? Det låter helt extremt isåfall för antingen har du storlekar som är extremt jäkla små eller extremt jäkla mastordont stora :D

PH0-3 är de vanligaste. PH0 är faktiskt ganska liten och jag har svårt att se att du har någon annan storlek än PH1/2 på skruvarna till högtalaren. Sedan finns det givetvis lite olika grovlekar på mejseln i sig.

Här kan du få en refferens:
PH00 = 0,8 mm - 0,9 mm
PH0 = 0,9 mm - 1,0 mm
PH1 = 1,3mm - 1,4mm
PH2 = 2,2mm - 2,3mm
PH3 = 3,8 mm - 4,0 mm

Jag personligen har bara ovan i min samling om man nu inte räknar elektronikmejslarna som har mindre storlekar. (Dom är köpte i paket så jag tror inte det stor storlek på dem alls faktiskt??) Men i bits har jag bara ph0-3.

Torx så passar en T7 i en T8 utan problem och är man då inte försiktig drar man sönder skruven eller verktyget. Jag har själv gjort det när jag inte tänkt mig för.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Philips känner man igen på att det endast syns ett markant kryss.
Pozidrive har förutom sitt kryss även en svag antydan till ytterligare ett kryss. Sen finns det i ditt fall endast två storlekar PH1-2 och PZ1-2
Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:15 Ph storlekar? Det låter helt extremt isåfall för antingen har du storlekar som är extremt jäkla små eller extremt jäkla mastordont stora :D

PH0-3 är de vanligaste. PH0 är faktiskt ganska liten och jag har svårt att se att du har någon annan storlek än PH1/2 på skruvarna till högtalaren. Sedan finns det givetvis lite olika grovlekar på mejseln i sig.

Här kan du få en refferens:
PH00 = 0,8 mm - 0,9 mm
PH0 = 0,9 mm - 1,0 mm
PH1 = 1,3mm - 1,4mm
PH2 = 2,2mm - 2,3mm
PH3 = 3,8 mm - 4,0 mm

Jag personligen har bara ovan i min samling om man nu inte räknar elektronikmejslarna som har mindre storlekar. (Dom är köpte i paket så jag tror inte det stor storlek på dem alls faktiskt??) Men i bits har jag bara ph0-3.

Torx så passar en T7 i en T8 utan problem och är man då inte försiktig drar man sönder skruven eller verktyget. Jag har själv gjort det när jag inte tänkt mig för.
Intressant, kul att lära sig saker!

När det gäller torx håller jag fortfarande inte med för det finns, mig veterligen, inget mindre än T10 (nästa är T15 vilket gör det liiiiite svårt att förväxla).

MVH/Roger
PS
Men vänta nu, du snackar väldigt små storlekar här eller hur? Ja då kan jag se problemet men i mitt fall är det inget problem för det är inte ens T10 jag siktar på utan snarare T15 eller T20 och dom skiljer sig rejält i storlek.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev:Philips känner man igen på att det endast syns ett markant kryss.
Pozidrive har förutom sitt kryss även en svag antydan till ytterligare ett kryss. Sen finns det i ditt fall endast två storlekar PH1-2 och PZ1-2
Bild
Tack för hjälpen!

Men ska jag ha ettan eller tvåan?

Är det svårt eller lätt att avgöra?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

ph1 eller ph2 är inte svårt att avgöra. Dom passar sjukt dåligt om man väljer fel

Torx finns både från smått till extremt stort. Jag har allt från 4 och uppåt till t70 här. Och det är likadant med de större där en mindre pasar i en större och du kan skruva den men den sitter ju inte bra. Men är det minsta rost eller skit ivägen så finns risken att man gör bort sig :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Tackar!

Men vad gäller större torx tror jag inte på vad du säger för stegen tycks vara ganska stora dvs en T15 passar absolut inte i en T20.

Så vad är problemet? :)

Är problemet möjligtvis att det finns T16,T17,T18,T19 också?

Har i så fall aldrig hört talas om det samtidigt som torx för mig är relativt nytt överhuvudtaget.

Du kan ju annars ta dig en titt på huggbäverns inlägg där de vanligaste torx-storlekarna listas.

Min tanke idag var sedan att torx är bäst på stora dimensioner medans PH/PZ är bäst på mindre och detta för att det är så stora steg mellan bitsen på större storlekar att det är omöjligt att välja fel samtidigt som det aldrig slirar för man behöver ju moment, på små skruv behöver man inte moment på samma sätt och dessutom accepterar PH/PZ tom spårmejsel i värsta fall.

MVH/Roger
PS
Jag har inte kommit längre i mitt högtalarbygge för jag är osäker på hur jag vill skruva, jag har två scenarion:
1) Skippa (ful?) bricka, nyttja skruvdragare tills nån millimeter kvar och slutdra med mejsel.
2) Använd bricka och kör bara på med skruvdragaren.

När det gäller 1) så blir det rätt jobbigt för jag har bara förborrat 2,5F10 (skruv: 3,5X19) dvs när skruven är längre in än 10mm så kommer det ta emot vilket gör det manuella extra jobbigt samtidigt som jag fortfarande är rädd för att slinta.

När det gäller 2) så har jag idag börjat oroa mig för att skruvdragaren faktiskt kan svarva hålet runt, ty den är så stark (inte lika stark som en Bosch för 1500 men nästan) att om jag inte slutar i tid så kanske det inte blir några trä-gängor kvar.

Min farhåga för 2) tror jag är ganska överdriven men om man förborrar tillräckligt generöst är scenariot möjligt, nu tror jag att min förborrning inte är för generös så detta är nog ett icke-problem.

Jag avvaktar vad Ni har att säga om saken innan jag påbörjar mitt skruvande :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På sista jobbet byggde vi brandluckor där det var 75-80 skruvar i varje. De var av olika slag och vi körde med 4 olika bits, men vi visste vilka skruvar som krävde vilka bits. OM man av misstag körde med fel bits märktes det på studs.

Med detta som bakgrund har jag följande lösning på detta (icke)problem. Ta den sorts skruv du ska använda, måtta med dina bits vilken som verkar passa bäst (notera Palles skiss med PH och PZ-bits!). Dra fast skruven mi en plankbit med din skruvdragare. Om det rappar, testa ett annat bits.

Jag skulle nog säga att det är säkrare att dra i skruvarna med skruvdragare än för hand. Och högtalarelementen ska vara tajt fastdragna.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

På din bild har du mixar av pH och pz. Du har inte 15 olika pH utan kanske 3?

Vilka storlekar av torx som finns är jag väl medveten av då jag skruvar med det en hel del själv. Jag har både skruvmejslar, bits och flertalet nycklar. De vanliga men även specialarna med hål i.

Angående skruvdragare så finns det 2 lösningar om du inte har moment på den baserat på hur mycket du trycker.

1. Använd moment spärren. Den man snurrar vid chucken och kan ställa mellan 1 och bör
2. Dra det sista för hand.


Edit tittade igen och du har sådan a specialare som ska efterlikna större. Jag skulle säga skrota alla de special och behåll standard storlekarna. Dessa kit innehåller oftast massa konstigheter :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag testar nu lite mer noggrant.

Det är PH2 jag har, PH1 är för klen, finns sedan inga pozi-rispor i den.

Skruvdragaren har dock varit bestyckad med PH2 sen jag köpte den :D

Jag har alltså tre likadana korta förlängare där det idag huseras PH2, T10 och T20.

Vitsen är att slippa mecka med små taniga bits varje gång och förvara färdigbestyckade förlängare i samma makrillfié-ask :)

Helt blåst är jag inte (än) :)

MVH/Roger
PS
Det lutar åt 1) just nu. Tror annars att jag skall boosta klart mina rörförstärkare innan jag monterar elementen för om jag monterar elementen så kommer jag bli så kåt på att testa dom att uppgraderingen av slutstegen inte kommer att göras. I morgon får jag en liten leverans från ELFA, i den leveransen ingår en liten 0,35VA trafo som jag kommer nyttja för generering av lite drygt -120V (enligt Kafemantricket modell termometerskala heter det dock lite knappt...)
Skriv svar