AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är bara på sätt och vis ett nytt projekt.

Jag vill alltså nyttja pedalen till min lindningsmaskin (KWM) som redan är skapad.

Häromdagen gick min timer sönder, jag skruvade isär den för att försöka laga den men den var hermetiskt innesluten samtidigt som när man skruvat isär den och pluggade in den i väggen kunde se hur kugghjul bara typ wobblade fram och tillbaka dvs den var verkligen mekaniskt sönder.

Jag tog då ur urverket och fick då ett perfekt hölje att bygga en borrmaskinsregulator i, perfekt mycket för att ena fasen ju redan är "lyft" så att man kan injicera en triac på ett enkelt sätt.

Lådan kommer bli lite tafflig men urverket tog stor plats och det är enkelt att bara trycka i Josty-Kit:byggsatsen, limma en bit 4mm plyfa över hålet och borra lite hål i plyfan för pedalens DIN.

Nu gissar jag att det inte blir så enkelt att byta ut potten i AC-regulatorn mot en LDR (i pedalen), men på nåt sätt tror jag det skall gå.

Jag har haft det här projektet vilande väldigt länge för det har inte funnits nån panik MEN när timern gick sönder och jag tog vara på höljet ja då fanns plötsligt en smidig låda att bygga grejen i där låda faktiskt många gånger är ett litet hinder för att komma igång med projekt.

MVH/Roger
PS
Jag skruvade ur alla skruvar ur urverket, tog vara på alla bleck som ramla ur samt lödde loss ett typ 30k/3W-motstånd sen slängde jag skiten :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av TomasL »

Du kan inte använda en DIN-kontakt, fullständigt livsfarligt.
Eftersom du kommer att köra 230V in i din pedal, så måste du konstruera den för detta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Tomas!

Jag har inte tänkt igenom det här så mycket.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
PS
Jag inser nu att jag ju inte kan ha LDR hängandes på ena fasen, kanske man dock kan nyttja optokopplare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tittat lite mer på det här och jag tror jag kommit på en smidig lösning.

Man nyttjar helt enkelt opto-kopplare med triac-funktion.

Jag visste inte ens att det fanns sådana tingestar!

Jag tog annars fram en egen lösning men den blev likriktande (läs "tyristorstyrning") men det skulle faktiskt funka för jag behöver bara runt 55 effektiva Volt (halvvågslikriktning av 230V innebär 230V/sqrt(2) dvs 163V).

Dock blir antalet komponenter med opto-triac mycket mindre.

Så jag tänker köpa ett par.

Sen skall jag bygga in grejerna i mitt timer-hölje.

Wish me luck!

MVH/Roger
PS
Pedal-delen av bilden stämmer inte riktigt, det är en 4P DIN som används och jag har dokumenterat dåligt vilket innebär reverse engineering i morgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat schemat.

Fick köra lite reverse engineering för att jag för en gång skull dokumenterat lite dåligt.

Bifogar resultat.

MVH/Roger
PS
Har samlat på mig en liten lista med grejer att beställa från kära ELFA, furotom denna speciella optokopplare så kommer jag bland annat beställa 96st A9-1:askar till min transistorsortering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu snyggat till ritningen något.

Bifogar även en bild på schemat som jag fotat ur Jan Soelbergs ena bok "Allmän Elektronik del 2"

Nu skall jag också fota PCB't och dra lite inkopplingstrådar.

Dessutom skall jag tänka ut layouten för dom ytterst få komponenter som tillkommer för att göra AT356 till en pedal-styrning av borrmaskin.

MVH/Roger
PS
Jag gör på detta vis för att TomasL har sagt att det är okej, om än tveksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Har du förstått hur en TRIAC-styrning fungerar?

Den fungerar ju som så att TRIACen "tänds" när spänningens sinuskurva överstiger en viss nivå. Att driva en OPTO-TRIAC från DC kommer inte att ge nån dimmerfunktion.

Titta på vågformen nere till höger på den här sidan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dimmer

Även sidan om TRIAC har en bra illustrerande bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/TRIAC
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har rätt, jag har nog inte förstått hur en opto-triac fungerar.

Men jag förstår hur en triac fungerar, den avses ju tändas vid olika tändvinklar så att effektivvärdet av utsignalen kan styras.

Jag hade aldrig hört talas om en opto-triac innan jag såg den i ELFA 2008.

Efter lite googlande fick jag nys på hur man kan använda den och min tanke var således att tändvinkeln ändras med DC-strömmen till opto-dioden.

För vad är det annars för vits med en opto-triac (förutom isolationen)?

Ska man kanske styra "tändvinkeln" för opto-dioden istället menar du?

MVH/Roger
Bifogar det schema jag "pankat", bifogar också databladet på min opto-triac jag tänkt använda: https://m.elfa.se/Web/Downloads/36/_e/wt630136_e.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Det där schemat ger ingen dimmer-funktion, utan enbart till/från.

Triacen måste tändas av en annan krets som triggar vid rätt tändvinkel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar.

Jag får klura på nån fasvridande RC-krets med andra ord :)

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av cjonash »

Josty-Kit hade om jag minns rätt en dimmer som styrdes med 0-10VDC (som byggsats). Den var optiskt isolerad, och borde kunna fungera för dig. Även Velleman har eller har haft en liknande. Det fanns tror jag även ett schema i en av Josty-Kit böckerna, och på nätet finns en del också.

Men grundprincipen är att du genererar en sågtandsformad signal som är synkroniserad med nätspänningens nollgenomgång. En komparator jämför spänningen från denna med din styrspänning, och triggar därmed din Triac på rätt ställe i nätspänningens sinuskurva.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Det går väl antagligen också att använda sekundären på en trafo för triggningen (möjligen riskerar man lite fasförskjutning där dock).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för Era svar!

Jag kom dock på bifogat redan för ett par dagar sedan, har bara inte hunnit rita rent den förrän nu.

Den grundar sig på att man nyttjar en liten trafo's sekundära spänning i form av att man helvågslikriktar den och sedan kör den oglättad in i systemet.

På det sättet får man möjlighet att trigga on-sättandet av triacen med FW-vågens momentana värde och läge i förhållande till sinusen/nätspänningen.

Detta påminner om vad Nerre säger men min variant är mera konkret.

Jag är dock inte säker på att det funkar men jag tror faktiskt det, det enda jag är osäker på är släckningen av triac men den borde liksom göra det när inte triac-opto får nån LED-ström.

Jag tror det är så men motbevisa mig gärna!

MVH/Roger
PS
Ett tag undrade jag vad jag höll på med för en manuell styrning räcker ju. Se till exempel på applikationen dvs att jag vill ge min borrmaskin ett godtyckligt varvtal när den sitter i borrstativet. Men det gör ju Josty-Kit byggsatsen direkt! Så varför krångla till det? Nåväl, jag tycker en pedalstyrning är intressant av andra aspekter, till exempel kan man då köra en AC-motor till lindningsmaskinen (som visserligen är klar och körs med en borstad DC-motor). Byggsatser förresten är inte min melodi för vari ligger utmaningen och glädjen med att skapa nåt då? ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

En triac släcker när strömmen genom den blir noll. Det är därför den bara kan användas för växelström, den släcks alltså vid nollgenomgången så att säga (fast noll ström, inte noll spänning). En enkel dimmer styr bara "tändpunkten". Det räcker inte med en triac för att "tvångssläcka".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Var det ett fint sätt att säga att min konstruktion inte fungerar :)

MVH/Roger
Skriv svar