Programmera PROM manuellt

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... typ.
27C512.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

MVH/Roger
PS
Att man skall ha en etikett över fönstret är lite självklart men det är intressant att läsa vad som annars kan hända.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är uppenbarligen tre parametrar att ha koll på: våglängden på ljuset, effekten på lampan och tiden, och tiden hade du prickat rätt. Vi får väl förutse att raderaren funkar som den ska.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt printat den här instruktionen.

Lite patetiskt egentligen men jag är osäker på teknik och vill få det rätt.

Nu har jag i alla fall en raderare som jag hittat ett läge för 20 minuter och som uppenbarligen lyser.

I morgon skall jag radera ett av mina gamla EPROM (27C512).

Sen skall jag stoppa det i brännaren, trycka check (tror jag finns) och bränna en bak på lib 3.00 enligt

Bränna lib:
1) ST 27C256B i ZIF
2) Tryck FUNC
3) Sen LIB
4) ”Make Library” visas
5) Tryck enter
6) 08000h till 0FFFF kopieras
7) Tryck BURN
8. Sätt 08000h till 0FFFF
9) Tryck enter

som tingo så snällt hjälpte mig med.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag både raderat mitt 27C512 OCH programmerat det med Lib 3.00.

Först följde jag inte S4-instruktionerna till pricka ty jag tyckte att det inte spelar nån roll om hela minnet programmeras (dvs från 0000h till FFFFh) ELLER om delar av minnet programmeras (0800h-FFFFh, enligt instruktion) men den bränningen misslyckades av nån anledning.

Jag tänkte då att kanske jag inte hade lyckats radera minnet ordentligt (fick inget tydligt svar från S4 vid test, sa alltså inte "blank" utan bara "will burn") så jag satte det på 30min i min fina Kina-raderare.

Sen följde jag instruktionerna till punkt och pricka och lyckades ändra adress-nibbeln.

DÅ funkade det för svaret blev "Same" (den tillfälliga informationen i RAM jämförs alltså med ROM).

Så nu kan det få dröja innan jag programmerar igen (dvs batteriet kan få laddas ur).

MVH/Roger
PS
Fann det extremt intressant hur den stod på 27C512 när jag slog på den, jag är inte säker men jag tror att jag pluggade i minnet "kallt" och sedan tryckte på Test varvid den kände igen minnet, eller nåt obegripligt :) Jag tryckte i alla fall aldrig in beteckningen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Det finns ett halvt standardiserat sätt att läsaav vad det är för prom.

"larger capacity devices to introduce a "signature mode", allowing the manufacturer and device to be identified by the EPROM programmer. It was implemented by forcing +12 V on pin A9 and reading out two bytes of data. However, as this was not universal, programmer software also would allow manual setting of the manufacturer and device type of the chip to ensure proper programming."
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Marta!

Jag har ikväll försökt få fatt i en manual till S4:an men pga att jag suger på både datorer och internet så kunde jag inte hitta nån manual hos Dataman.

Jag blev dock så sur att jag skickade ett småtyket mejl till dom för vad fasen, om man säljer avancerad programmeringsutrustning måste man väl för fasen ha manualer, eller?

MVH/Roger
PS
Jag tycker att sökmotorer hos sajter ofta är under all kritik för kanske det var som så att jag sökte i rutan för "fysisk" produkt och inte i rutan för "dokument"? Internet, jag säger då det...
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Hedis »

Veva igång engelskan
https://www.dataman.com/downloads/dl/fi ... manual.pdf

(Den fanns även på tyska om du föredrar det. ;))
https://www.dataman.com/downloads/dl/fi ... manual.pdf

Fint att du fick gjort backup på biblioteket. Minnesbatteriet är dock inte laddbart så den dagen det är slut så får du plocka fram lödkolven. Håller du huvudbatteriet laddat så minskar nog risken för att minnesbatteriet tar slut. Lite speciellt att man manuellt behövde starta laddproceduren i menyn på den. :)

Jag skulle nog faktiskt tvärtom ge Dataman en eloge för en fantastiskt bra samlad sida med all information om en faktiskt ganska till åren gången programmerare.
Men hittar man den inte så hjälper set ju inte.
https://www.dataman.com/dataman-s4-resources
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Hedis!

Tack också för ditt tips angående batterierna, mycket matnyttigt!

Annars vet jag inte hur du gjorde men den pdf:en var precis vad jag ville ha.

Knepigt hur dålig jag är på datorer trots att jag är ingenjör, jag fattar det inte själv!

I detta fallet visste jag ju tom att dokumentet fanns (ty varför annars kunna ladda ner libs..) ÄNDÅ kunde jag inte hitta det :(

Fast jag tror att sökmotorerna hos dom olika sajterna inte är "heltäckande" modell att dom har en sökmotor för en typ av produkter och en annan för en annan typ av produkter, gäller liksom att välja rätt "rullgardin".

Trots att du nu så tacksamt surfat upp manualen (som jag genast tankade ner) så blir mitt betyg för sidan bara en 2:a för har man en sökruta skall ALLT gå att nå och sökordet "Dataman S4 Manual", det blir inte tydligare än så!

Annars får du gärna tala om hur du gjorde, jag vill nämligen lära mig saker :)

MVH/Roger
PS
I mitt surfande på Dataman's hemsida råkade jag hitta denna: https://www.dataman.com/s4-emulation-cable.html dvs en billig emuleringskabel för S4 som jag gärna vill ha även om jag nästan kan garantera att jag aldrig kommer behöva den :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Hedis »

Det är inte lätt när det är svårt. ;)
Jag vet inte vilken sökmotor du brukar använda, men precis din text ger följande resultat med Google.
S4_Dataman.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Så du menar att man skall BÖRJA med google?

Jag var alltså inne på Dataman's egna hemsida och tryckte in det utan resultat.

Skumt, google är alltså bättre än företaget själva :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, det är mycket vanligt att det är på detta viset. Särskilt när det gäller gamla obsoleta produkter försvinner dom från länkar och menyer på förstasidan och ingen bryr sig om att sköta om sökmotorn.
Google däremot har minne många år bakåt och kommer ihåg var alla gamla sidor ligger.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Teknikern »

Ett gott råd från proffsen som jobbar med datorer och annat hela dagarna, och givetvis från mig själv, BÖRJA alltid söka via google och precis som mrfrenzy skrev så har google "bakåtminne" väldigt lång tillbaks i tiden. Jag började som dig dvs. sökte via företags hemsidor men fick tips av proffsen att google var mycket snabbare att ta mig dit jag ville samt hittade så mycket mera, det är därför du "suger" på datorer, du försöker nå info den långa vägen och missar genvägarna som google använder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Ett gott råd från proffsen som jobbar med datorer och annat hela dagarna, och givetvis från mig själv, BÖRJA alltid söka via google och precis som mrfrenzy skrev så har google "bakåtminne" väldigt lång tillbaks i tiden. Jag började som dig dvs. sökte via företags hemsidor men fick tips av proffsen att google var mycket snabbare att ta mig dit jag ville samt hittade så mycket mera, det är därför du "suger" på datorer, du försöker nå info den långa vägen och missar genvägarna som google använder.
mrfrenzy skrev:Ja, det är mycket vanligt att det är på detta viset. Särskilt när det gäller gamla obsoleta produkter försvinner dom från länkar och menyer på förstasidan och ingen bryr sig om att sköta om sökmotorn.
Google däremot har minne många år bakåt och kommer ihåg var alla gamla sidor ligger.
Det Ni säger här är MYCKET intressant, tack!

Jag försöker naturligtvis själv innan jag frågar Er när jag försöker få tag i nåt men jag hittar det mycket sällan, eventuellt kan jag få tag i databladet till nån obskyr krets själv (och då går jag via google) men det är nätt och jämt.

Jag är väldigt frustrerad över detta.

En relaterad sak jag märkt, varför "når" inte google in i företagens sökmotorer/rutor jämt?

I det här fallet gör google tydligen det men normalt upplever jag att google inte gör det dvs säg nån speciell kretsbeteckning, google säger typ "Not Found" men om man går in på säg ELFA och skriver samma sak där, DÅ hittas det!

Men detta är knepigt nog "inversen" av det Ni beskriver.

Så hur göra? :)

MVH/Roger
PS
Jag fick ett trevligt mejl från Dataman idag där han bara serverade länken till manualen och tyckte jag skulle höra av mig om jag hade några frågor. Dvs länken var inte obsolet...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Teknikern »

Du kanske gör frågorna för långa? Jag har märkt att ibland funkar det om man utelämnar prefix och annat, man får testa sig fram och just kretsar-kretsfamiljer-artikelnummer där funkar det oftast om man utelämnar dela av det hela när man går bet.

Ska man söka på LM741 tex. och google inget hittar så stryk LM, av nån obegriplig anledning har google tydligen lättare att söka siffror och sifferkombinationer har jag märkt. Ju mer man testar dess bättre blir man på att hitta genvägar och utesluta stickspår som slutar i tomma intet.
Skriv svar