Programmera PROM manuellt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men den funkar skitbra, eller hur?

Vid första rader-försöket inställd på "2" så hjälpte inte det, Dataman S4 klagade på att minnet inte var blankt, eller nåt.

Då stoppade jag in minnet i den käcka lilla lådan av simpel ABS-plast och körde på 3:an istället, DÅ vart den raderad.

Så jag älskar min fantastiska EPROM-raderare från Kina.

Men kvaliteten hos lådan och reglagen är direkt komisk :D

MVH/Roger
PS
Jag lagade min ratt med smältlim :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag antar att "fönster-PROM" avser EPROM, så har Unicorn-Electronics en hel massa sådana. Finns på sidan 16 i deras katalog (https://unicornelectronics.com/Precatalog.htm). Bra priser och äkta prylar.
Jag tackar för detta din buffel ;)

I din katalog kunde man köpa 27C512 per 100-tal.

Nånstans 20 spänn per styck i fåtal, billigt och kan bli affär.

Tack och Gott Nytt År!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av MadModder »

> Men den funkar skitbra, eller hur?

Javisst. Har raderat några och det blev hur bra som helst. Och så får man ju lite ozon på köpet. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har handlat flera gånger från Unicorn-Electronics och det har fungerat klockrent, din .... din .... tibetanske dvärggiraff!!!
Kolla deras katalog, för de har ju många unobtainable-komponenter.

Jag ska över till USA i februari och kan ta med mig grejer från Unicorn om du vill beställa något. Då slipper du (dyr) frakt, moms och (är det Glenns? ockeravgift till PostNord).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått en ny idé om PROM och dess programmering.

Jag har behov av tre olika PROM i mitt oscilloskoprojekt (KOS).

Två är rent kombinatoriska så inga accesskrav alls, det tredje måste dock vara snabbt, jag vill ha <25ns ty en A/D styrs att sampla på både uppåtgående och neråtgående flank hos en 20MHz samplingsklocka och detta maximerar vad A/D klarar (40MHz).

Jag hade tänkt ta till ett av de fina Cypress OTP PROM jag så tacksamt fått av cosmox MEN det är på bara 45ns vilket gör att jag missar 0,5us/DIV-området (10Ts) om dubbla sampel per period skall hinnas med.

Pga detta blev jag att tänka "batteriuppbackat RAM" vilket lite är hela idén med lagringen av data i mitt KOS.

Så istället för PROM-programmerare blev jag att tänka RAM-programmerare vilket onekligen är enklare.

Nu ser jag dock att standby-strömmen hos mitt minne (IDT71256SA) är över 15mA och det lilla knappcellsbatteri som jag hittat (och som dessutom är laddbart, ) är på bara 15mAh.

Vill man batteribacka ett RAM i en timma :D

Tycker siffran är mycket konstig, mer rimligt vore 0,1mA ty alla trissor och vippor är ju dragna och då borde det inte gå nån ström för vad konsumerar ström i detta fallet?

CMOS är ju känt för att inte dra nån ström vid DC (men en jävla massa vid VHF).

Vart tog den principen vägen?

MVH/Roger
PS
Känner för att koppla upp ett RAM i kopplingsdäck och mäta för jag tror inte detta stämmer.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av YD1150 »

Du får "boota" (kopiera över) ditt snabba RAM från en strömsnål CMOS RAM eller EPROM.
Lite tårta på tårta :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra ide', tack!

Tänker annars såhär:

LagringsRAM:et som jag hela tiden tänkt lagra KOS-data i behöver faktiskt inte nån långvarig backup för iom att KOS kommer ha laddning av knappcellsbatteriet så kommer också den Arduino-mojäng jag tänkt nyttja för överföring till dator ha det OCH att plocka ur RAM ur KOS och gå in till datorn och plugga i Arduino tar inte en timma :)

Däremot kan jag inte nyttja batteriuppbackat minne för det som styr själva minneshanteringen/samplingen i KOS, detta för att det kommer sitta där i dagar ja veckor eller tom månader innan det används igen.

Så jag är lite tillbaka i mina Cypress 45ns OTP PROM (CY7C261-45PC) som jag kollat upp att en EF-polare faktiskt kan programmera, dock måste jag nog i det här fallet invertera datat för att underlätta för killen (bara 2 byte av 8k behöver programmeras) ty ett obränt PROM antar jag har alla byte=FFh och detta går inte i mitt fall, om man inte programmerar precis alla andra byte till 00h dvs.

Fast jag är osäker på detta, tacksam för info.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kollade för skoj skull i den Cypress-databok på 804 sidor jag tankade ner häromdagen hur dess PROM är konfigurerat innan programmering.

Till min tacksamma överraskning så är cellerna faktiskt konfigurerade som nollor.

Så min EF-vän behöver inte bry sig om alla de andra nästan 8k adresser som behöver vara noll (i ett minne som ligger och sniffar av två adresser), de två adresser jag ber honom programmera är allt som behövs :)

Trodde verkligen inte på detta för jag lärde mig från Harris att dom körde oprogrammerade bytes som FFh men här tycks det alltså vara 00h som gäller.

Trevligt, tror jag skippar det kortaste Sec/DIV, jag kan dock ha det kvar så jag slipper koda om alltihopa MEN jag bryr mig inte när det inte kommer fungera på 0,5us/DIV.

Skåpet blir alltså ett 10MS/s eller 5MHz/kanal.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av bit96 »

rogerk8: Behöver du EPROM (UV-raderbara med fönster ) så har jag gott om dom, i olika storlekar, från 2716 till 274000 eller nåt.
Det finns båda vanliga och CMOS-varianter. Hör av dig vid behov.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: Tycker siffran är mycket konstig, mer rimligt vore 0,1mA ty alla trissor och vippor är ju dragna och då borde det inte gå nån ström för vad konsumerar ström i detta fallet?

CMOS är ju känt för att inte dra nån ström vid DC (men en jävla massa vid VHF).

Vart tog den principen vägen?
40MHz egenbygge av diskreta kretsar och strömsnålhet går väl inte riktigt ihop?

En förklaring som verkar rimlig:
"There are two broad classes of SRAM; Low Power (LP) is built in low leakage processes and used for battery operated devices. These are relatively slow and almost no power consumption when idle. Then there are SRAM built for high performance caches, the leakage current and standby power is pretty high and the transistors are fast, so they have high power consumption when idle and even higher when operating fast."

https://www.quora.com/Which-one-require ... AM-or-DRAM
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev: Tycker siffran är mycket konstig, mer rimligt vore 0,1mA ty alla trissor och vippor är ju dragna och då borde det inte gå nån ström för vad konsumerar ström i detta fallet?

CMOS är ju känt för att inte dra nån ström vid DC (men en jävla massa vid VHF).

Vart tog den principen vägen?
40MHz egenbygge av diskreta kretsar och strömsnålhet går väl inte riktigt ihop?

En förklaring som verkar rimlig:
"There are two broad classes of SRAM; Low Power (LP) is built in low leakage processes and used for battery operated devices. These are relatively slow and almost no power consumption when idle. Then there are SRAM built for high performance caches, the leakage current and standby power is pretty high and the transistors are fast, so they have high power consumption when idle and even higher when operating fast."

https://www.quora.com/Which-one-require ... AM-or-DRAM
Intressant!
40MHz egenbygge av diskreta kretsar och strömsnålhet går väl inte riktigt ihop?
Du missar hela poängen.

Jag avser alltså sampla till batteriuppbackat RAM för att kunna flytta data likt floppy till datorn.

Detta RAM kan få dra vad den vill under tiden den jobbar (egentligen inte ty batteridrift) men när jag skall flytta RAM till nån slags Arduino-mojäng som läser RAM in till datorn så vill man ha lite tid på sig.

Men om man gör det inom en timme (för det gör man) så räcker det NÄR man nyttjar mina snabba IDT-RAM.

Egentligen är situationen aningen värre för 15mA som standby fås när precis alla ingångar är dragna till GND eller VCC (och /CS=H), nyttjar man således bara /CS=H så dras 40mA och det är egentligen det som gäller för jag ids i alla fall inte dra 13 motstånd till alla adresspinnar, min plan är /CS=H (mha 3V-batteri, dock) bara och då tycks det alltså gå 40mA.

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på hur jag tänkt mig inkopplingen av batteriuppbackat RAM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 mars 2020, 20:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av swesysmgr »

Ok men om du har en dator ansluten då har du 5V från USB att mata med och batteriets kapacitet blir oväsentlig?

Har du krav på liten storlek eller varför inte använda 4st AA? Eneloop Pro finns med 2500mAh/st, borde räcka ett tag även för det snabbaste minnet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar den här intressanta diskussionen!
swesysmgr skrev: Ok men om du har en dator ansluten då har du 5V från USB att mata med och batteriets kapacitet blir oväsentlig?
Nej, jag har inte en dator ansluten för jag gillar inte datorer, jag gillar enheter som kan "tänka" själva dvs min KOS kommer att vara helt stand-alone och BARA vara beroende av dator när jag fysiskt tar ur RAM och bär det till min Arduino-läsare.

Tiden emellan att jag tar ur RAM ur skåpet skåpet och flyttar det till Arduino får då tydligen inte vara mycket mer än en timme för IDT71256SA-20.

Samtidigt har jag tacksamt nog fått 6st MT5C2568-20 av MattisLind och dom är alltså också 20ns, det finns L-varianter som bara drar 4mA och det är ju en magnitud bättre men fortfarande ganska mycket.

Båda dessa är alltså RAM medans jag även har problem med PROM fast om jag har tur så kan det lösa sig för jag nådde ju inte riktigt min högsta upplösning (0,5us/DIV och tio sampel) med dom fina Cypress OTP (CY7C261-45) jag fått av cosmox MEN det visar sig att dom faktiskt finns ner till 20ns.

Jag skall försöka få tag i en sådan, helst en fönstrad för jag tycker OTP suger :)
Har du krav på liten storlek eller varför inte använda 4st AA? Eneloop Pro finns med 2500mAh/st, borde räcka ett tag även för det snabbaste minnet.
Kul idé!

Alltså, grejen är att man mäter "analogt" och trycker på knappen för att single-sweep:spara.

När man gjort det vill man egentligen bara föra över värdena till datorn så att man kan dokumentera och analysera vad man mätt upp.

Det tråkiga nu är att man måste göra det inom max en timma.

Fast egentligen är det nästan ännu värre för såsom jag enligt ny bild ovan konfigurerat minnet så drar det hela 40mA så man har typ 20 minuter på sig när man väl lyft ur minnet ur ZIF.

Ser nu inga problem med min idé.

Dock vill jag gärna få tag i ett snabbare fönster-prom för adressavkodningen hos samplingsminnet (bara TVÅ adresser behöver programmeras i fallet Cypress ty 00h innan programmering).

MVH/Roger
PS
Endera CY7C261, CY7C263, CY7C264 med accesstider kortare än 25ns är önskvärda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara visa att jag hittat och beställt ett CY7C261-20 fönstrat PROM från ebay.

https://www.ebay.com/itm/1pcs-CY7C261-2 ... 3542935388

Detta kommer passa perfekt till mitt oscilloskop dvs jag kommer att kunna sampla med 25ns per kanal.

Extra kul att det är ett fönstrat PROM, kan behövas när jag utvecklar saker :)

MVH/Roger
PS
Nu går jag över till att skriva i min oscilloskoptråd. Har annars insett att batteriuppbakat RAM för själva datat kanske inte är så trivialt ty det är noga med kopplingen GND och /CS när man fipplar med minnet i ZIF. Man kan mycket väl få situationen att /CS kopplas till GND vilket gör att minnet blir ospecat. Jag måste således nog tyvärr ha en DIP-switch som en slags "Release" för minnet dvs när man lyfter upp det ur ZIF så bryter man först /CS kontakt med jord/nollan i PCB via switchen varvid batteriet försörjer hög /CS och minnet är i standby, nar man sen fysiskt går in till datorn i vardagsrummet och dess Arduino-läsare så stoppar man bara i minnet i ZIF samtidigt som den också måste ha DIP-switch ställd i Release. Först då vet man att RAM kan läsas med okorrupt data från samplingen, gissar jag. Fast jag kanske komplicerar det hela?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en ritning på hur jag tror att jag kan undvika att göra RAM korrupt om jag fipplar med det i sockeln.

/WE är alltid hög när inget samplas/körs så genom att göra pullup på /WE så ser man till så att minnet alltid (förutom när det samplas) läses OM /CS får kontakt med GND när man lyfter ur minnet ur sändaren.

Mottagaren i form av en RAM-läsare kommer att ha /WE permanent dragen Hög för Read så i den ändan kan det aldrig skrivas nåt, när sändaren är klar med sin sampling är även då /WE hög (läs typ alltid) vilket gör att /CS-fippel inte kan påverka lagrad data om man pullar upp /WE under förflyttning.

På detta sätt tror jag mig kunna förhindra införande av en trist DIP-switch, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Man kan också se det som så att /WE "alltid" kommer vara Hög dvs oavsett hur mycket jag fipplar, vilket får till följd att minnet alltid läses.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar