Mina pA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Startar ett samlingsprojekt på alla mina senaste rörförförstärkare (pA eller pre-Amps).

Min tanke är nämligen att bygga dom "parallellt" och även om alla varianterna har var sin tråd så platsar inte alla på en gång in i systemet.

Lackningen blev inte så bra, speciellt har det runnit lite på sidorna trots att jag varit försiktig med mycket lite lack på penseln.

Det verkar känsligt det här och jag vet inte riktigt hur jag skall göra nästa gång men en tanke är att fylla ett burk-lock modell hallonsylt med lack varvid man inte kan doppa penseln så djupt.

Sen fick jag ett oväntat litet problem, chassina hade slagit sig (gissar amatörmässigt på att det var värmen).

Åtgärden mot det blev den något innovativa (om jag får säga det själv) metoden att klippa cirkulära bitar stora som en en-krona ur en bit cykelslang och montera under de cirkulära gummifötterna (som ungefär är lika stora som en en-krona) för att på så sätt kunna nivå-justera tiltet/glappet genom att lägga gummipackningarna under ena apparatfoten och dra skruven olika hårt, är Ni med? :)

Detta blev i alla fall bra :)

Två små babysteps återstår innan jag kan köra igång med att montera alla mekaniska komponenter och dessa är följande:
1) I mina tidigare förstärkare påverkas brum av att man tar i AL-ratten, detta trots att den är jordad fast då bara med AL-tejpen i sig, nu har jag skaffat rätt dyra lödöron på 9mm som jag kommer hänga runt pot-axeln och jorda med kabel i chassits jordpunkt i stället (har märkt att konduktiviteten hos AL-tejpens lim är beroende av hur mycket man tar på den), behöver tillverka tre stycken enheter med 1dm enkeltrådig svart kabel lödda i var sitt öra, kabeln blir enkeltrådig för den är lättare att "injicera" i stjärnjordens lödstödshål (flera ledare måste samsas om samma hål).
2) Eftersom jag kanske lyssnat lite väl mycket på vad vänner har sagt så har jag fått ett akademiskt problem, visst jag tycker nog tom själv att stärkarna ser bättre ut men detta till priset av att precis alla ben från trafon måste förlängas typ 15mm för annars når dom inte igenom chassits lock, detta betyder att jag måste tillverka 30st små svarta kabelstumpar om typiskt 17mm (totalt 5mm ovan jordplan) totalt varvid jag speciellt skalar 3mm i ena änden och får 2mm isolering ovan jordplan, andra sidan av stumpen skalas typiskt 7mm eller mer, sen hade det varit bra med krympslang runt trafobenet+stumpen så att man kan värma ordentligt på andra sidan men jag avser värma snabbt istället, tror det kommer att funka för värmen behöver ledas typ 17mm genom 0,5mm koppartråd för att kunna smälta andra sidan och detta kräver rätt lång lödningstid.

MVH/Roger
PS
Lite synd att lacken hade runnit men det finns andra skavanker såsom att det inte blänker riktigt lika överallt vilket jag hade kunna åtgärda genom "brutal" omslipning samtidigt som jag som sagt är anhängare av tänket "Good Enough".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer ett par andra bilder på mina pA.

Jag har förresten kommit ännu längre nu, alla socklar är monterade.

Bifogar dom två senaste bilderna så att Ni ser att jag jobbar :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit ett litet babystep till med mina pA.

Nu saknar alla fem bara RCA-kontakter och tre saknar ALPS-pottar.

Jag har dock jag gjort ett principmässigt misstag när jag monterade dubbla lödöron på Noval-sockeln.

Jag nyttjar nämligen Biltemas AL-tejp som jordplan vilket inte är fel i sig MEN jag låter matning och signal gå via tejpen och detta känns inte bra för mig för normalt nyttjar jag stjärnjord och brukar isolera matningspunkter från jordplan för i min värld så ska det inte gå nånsomhelst ström i jordplanet, det skall bara guarda.

Gör man som jag gjort nu får man dels cirkulerande jordströmmar i tejpen, dels så kan det hända att lödörona släpper ty trä reagerar på fukt.

Idag har jag kollat att TO220-bussningar bara behöver 3,3mm hål medans jag borrat 3,5mm hål så det går att införa dessa bussningar och istället nyttja äkta stjärnjord.

Jag tror således att jag kommer göra om alla fem pA enligt denna modell.

MVH/Roger
PS
Mina slutsteg nyttjar alltid stjärnjord, där har det blivit självklart men för lågnivå-förstärkare är det egentligen ännu viktigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Dom är jätte fina!

Roligt att se dina framsteg med förstärkarna!

Trevligt med audio elektronik!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, du är så snäll!

Idag har jag monterat alla RCA.

Gillar inte hur taffligt det blev.

Utåt ser det naturligtvis bra ut men internt och i detalj såsom lödöra på rätt ställe, lödkoppen på stiftpinnen uppåt så det är enkelt att bara lägga i kabeln och löda visade sig vara så svårt att jag svor flera gånger.

Problemen är flera:
1) Ibland följer lörörat med när man drar åt muttern och man kan aldrig veta om den gör det eller inte så om man vill fixera lödörat i en specifik vinkel så att den blir lätt att löda så är det jättesvårt.
2) Drar man åt för mycket så finns tendensen att hela kontakten vrider sig dvs lödkoppen kan bli riktad nedåt eller i vilket fall kraftigt åt sidan så att den inte går att använda (man kan naturligtvis löda ändå men om man vill göra ett snyggt jobb...)

Så idag har jag lurat på ett knep som jag dock tror inte fungerar för det begränsar nyckelns vridvinkel men det är att sätta ett häftstift i lödörat där man vill ha det, rotera in kontakten så att lödkoppen kommer uppåt och nyttja dubbla nycklar för mina fina RCA har nämligen mutter på utsidan också.

Problemet är att häftstiftet kommer att vara i vägen för nyckeln samtidigt som yttre nyckel inte får röras dvs det är bara den inre nyckeln som kan dra åt arrangemanget.

Idealet hade varit nåt häftiftslikt fast med mycket klen och kort "spik" så att den inte bygger nåt i höjd vilket gör att den inte begränsar nyckens vridvinkel.

Det kan dock gå med vanliga häftstift som jag inte har provat än men det bådar inte gott.

Kanske man kan smältlimma lödörat? :humm:

Det skulle underlätta om man försöker samma sak i metallchassi.

Jag tror dock det blir för starka krafter i lödörats vridning.

Vad tror du?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Någon typ av kraftigt lim?

Skulle inte en låsbricka/mutter kunna var något?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra ide'er opampen, tack!

Smältlim är nog lite för klent, jag tror du har rätt där.

När du sen nämner låsbricka så tänker jag taggbricka och jag lurar på om det faktiskt skulle kunna gå!

Tänk såhär, nu har jag lödörat långst in mot chassit och utanpå det ligger muttern.

Detta funkar inte tycker jag man kan konstatera.

Men säg att jag lägger en taggbricka längst in mot chassi, lödörat därefter OCH en vanlig bricka utanpå.

Tackbrickan skulle då bita tag i lödörat och hålla det på plats MEN det är viktigt med brickan på andra sidan lödörat för då kan muttern "slira" i den UTAN att dra med sig lödörat.

Det är lite för sent att testa det nu för alla RCA är ditmonterade men jag har en anteckningsfil för mina pA och jag kommer lägga in din ide' där.

Jag har en liten samling skruv från 1,6mm till 10mm där jag envisats med bricka och låsbricka utöver det vanliga såsom mutter och några få olika skruvlängder.

Jag har alltså 10mm taggbricka där dock RCA är 9mm men det bjuder jag på.

Med andra ord har jag både 10mm bricka och 10mm taggbricka där dock brickorna är lite väl tjocka fast å andra sidan har jag minst 5mm kvar på gängan :)

Nästa Amp jag bygger så kan detta bli aktuellt att prova.

Tack!

MVH/Roger
PS
Nästa Amp blir nog ett stereo Knoppson rörslutsteg, lite trött på att kopiera Williamson hela tiden även om han är bäst :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 september 2019, 22:15:52, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Ja, det verkar bra! Tycker du ska testa den varianten då!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Jag tänkte testa den varianten idag men har beslutat mig för att skippa det denna gången.

Det är mycket av bekvämlighetsskäl för det blir rätt jobbigt samtidigt som jag tror att att jag fått dragit åt allt ganska så ordentligt.

Men nästa gång jag bygger med RCA kommer jag göra som ovan.

MVH/Roger
PS
En anledning till att jag struntar i det är att jag redan vikt vissa lödöron två gånger och en tredje gång kan faktiskt resultera i materialutmattning så att lödörat går av. Jag har fler RCA-kontakter men det är lite så.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade taggbricka-lödöra-bricka men vet Ni vad?

Det blev faktiskt sämre!

Det som blev sämre var att lödörat ändå vred sig samtidigt som det, naturligtvis, blev svårare att efterjustera lödörats position.

Så det är tveksamt om jag kommer anamma denna approach i min nästa revision av pA.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

En undring, varför envisas du med rör-baserade stärkare?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

För att jag gillar enkelheten med rör.

MVH/Roger
PS
Kanske ett lite väl kort svar. Men säg att du vill få en ström av elektroner att gå mellan ett par elektroder. Du får då för dig att man kanske kan hetta upp den ena elektroden så att det bokstavligt talat bubblar elektroner på dess yta, sen lägger du på en positiv spänning (motsatt polaritet funkar inte, kallas också likriktning vilket är en bonus med systemet) på andra elektroden och får en ström att gå. Är inte detta ren magi? :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 september 2019, 22:25:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

Ok, enklare med trissor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Se mitt redigerade svar ovan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, varför skulle det vara enklare med glödspänning och anodspänning, när man kan använda en enkel spänningsdel i förstärkare med trissor, dessutom så slipper man ju otrevligheter, eftersom spänningen är lägre, samt får kompaktare och mindre storlek som resultat.
I min värld, rörförstärkare använder man när man vill få det oljud som rörförstärkaren orsakar, i typ PA-stärkare för gitarr mm.
Vill man ha lyssningsbar HiFi, så håller man sig så långt ifrån rör man kan.
Skriv svar