Ljudminne-bygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick tipset av en vän att testa med min dynamiska Kareoke-mikrofon också (80Hz-12kHz).

Jag ville egentligen inte men ansåg att ett sådant enkelt test skulle utesluta eventuella problem med kondensatormikrofonen.

Jag kopplade tillfälligt ur fantom (skulle annars inneburit typ 10mA genom mikrofonen) och testade.

Jag tyckte det blev bättre men inte bra, det som främst inte var bra var att 2 LEDs kan typ lysa samtidigt.

National har inte löst detta på nåt bra sätt anser jag, 2 LEDs skall inte kunna fladdra samtidigt.

För säg att du ligger mitt på en LED i nivå (x), då lyser den för x+/-1,5dB, MEN om du ligger på x-1,4dB så lyser den fortfarande samtidigt som en ynka fluktuation på +/-0,1dB kan få den och den bredvid att fladdra.

Detta är ingen bra lösning, jag hade hellre sett nån slags hysteres i kommunikationen mellan näraliggande LEDs.

Med andra ord sög den här lösningen redan från början.

Skulle satsat på regelrätt vridspoleinstrument istället.

KLM, signing off.
PS
Mitt projekt speglar lite problemet med digitaliseringar av allting, det blir sällan bättre.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Kör du dom där chippen i DOT-Mode eller BAR-Mode ?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Glöm frågan det framgick i av kopplingen.

Det framgår ju rätt tydligt av databladet att drivaren inte har hysteres.
Det är väl tyvärr ett felaktigt komponentval jämfört med dina krav.
The display driver does not have built-in hysteresis so that the display does not jump instantly from one LED to
the next. Under rapidly changing signal conditions, this cuts down high frequency noise and often an annoying
flicker. An “overlap” is built in so that at no time are all segments completely off in the dot mode. Generally 1 LED
fades in while the other fades out over a mV or more of range. The change may be much more rapid between
LED #10 of one device and LED #1 of a second device “chained” to the first.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Glöm frågan det framgick i av kopplingen.

Det framgår ju rätt tydligt av databladet att drivaren inte har hysteres.
Det är väl tyvärr ett felaktigt komponentval jämfört med dina krav.
The display driver does not have built-in hysteresis so that the display does not jump instantly from one LED to
the next. Under rapidly changing signal conditions, this cuts down high frequency noise and often an annoying
flicker. An “overlap” is built in so that at no time are all segments completely off in the dot mode. Generally 1 LED
fades in while the other fades out over a mV or more of range. The change may be much more rapid between
LED #10 of one device and LED #1 of a second device “chained” to the first.
Tack för engagemanget!

Jag är imponerad över att du synat min konstruktion så till den milda grad att du ser att den är i Dot-mode vilket LED-stapeln faktisk måste vara när man kopplar ihop två kretsar eller fler, finns inget val då.

Jag finner ditt citat intressant för jag har inte synat den biten, bara observerat att det är så.

Jag finner det också intressant att du konstaterar att jag gjort ett felaktigt komponentval.

MVH/Roger
PS
Säg till om du behöver en Log-krets, köpte på mig typ 20st från Kina till ingen nytta vad det verkar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett sista tillägg:

Att det fladdrar på dom låga "bitarna" är ju inte så konstigt för lägsta LED motsvarar mindre än 1mV så där brusar det säkert men att det skall fladdra på typ högsta LED och därmed runt 1V är mer anmärkningsvärt.

Och det är här kretsen har visat sig vara olämplig.

Tyvärr.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Väldigt lustigt kommer jag in på en eventuell lösning som adresserar själva projektets namn.

Om nu LEDs fladdrar och det är ett problem, varför inte köra lite manuell Sample-And-Hold?

Så jag har caddat fram en enkel liten krets som tack vare att det sitter en fyrdubbel OP (LM324) på kortet redan väldigt enkelt kan integreras.

Dessutom behövs inte speciellt mycket komponenter till, bara fyra utöver OP:

1k på utgången är egentligen lite onödig men lägsta utsignal vid 0mV in får man om man belastar utgången ordentligt.

Jag tror faktiskt jag skall testa detta.

Nån som tror jag begår ett grovt fel?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljudminne-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast man borde ändra benämningen till "Track & Hold" :)

MVH/Roger
Skriv svar