Rör-datorförstärkare

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rördatorförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slog mig dock att jag missat försänka DC-jacket inifrån ty mitt jack klarar bara 4mm panel och plyfan är 4mm...
Jag har "fuskat" och MYCKET MYCKET MYCKET försiktigt kört med ett 10mm borr på insidan för att få en tillräcklig försänkning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Rördatorförstärkare

Inlägg av MadModder »

Man kan ju köra åt vänster och dra på som fasen, och liksom nöta bort lite. Ingen risk att något hugger och drar sig genom plyfan. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rördatorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu förstår jag inte alls vad du säger :)

Problemet är ju att muttern måste nå gängorna inifrån så man behöver skapa ett hål inifrån som är större än muttern och försänka det hålet inifrån med typ 2mm.

Jag glömde alltså bort detta när jag limmade ihop mina chassin och detta för att dokumenteringen inte är den bästa samtidigt som minnet inte heller är det.

Chassit är sedan bara 150mm långt och hålet befinner sig alldeles under locket dvs hur man än gör kommer man inte åt att försänka det i efterhand, inte ens med min Dremel.

Man kan nyttja nån konisk slipsten och approximera en försänkning men det kommer inte blir bra (även om det inte syns).

Jag har ställt in mig på att byta till det trepoliga jacket av metall (där jord tacksamt är isolerat från chassi) för att slippa slip-mecket, men kruxet tycker jag dels är att den är dyrare samtidigt som jag inte behöver brytfunktionen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Rördatorförstärkare

Inlägg av MadModder »

Istället för att köra borren åt rätt håll och riskera att få med sig för mycket material när man ska försänka, så kör man borren baklänges och nöter sig ner i träet istället. Det funkar bra om det är mjukt trä.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rördatorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slår mig en sak, vad jag skulle kunna göra är att nyttja Dremel och montera ett Dremel slipverktyg modell en cylindrisk keramisk sten inifrån chassi med Dremel utanför, har jag bara lämplig diameter på slipstenen så är det ju bara att dra och köra lite försiktigt :)

Fan, jag älskar Dremel!

Nånstans efter 5/8 så kommer jag få hem material för att bygga mig en Dremel-låda, är så trött på alla verktyg som hänger och slänger överallt, jag vill "sortera" dom också speciellt skall alla unika verktyg på en axel ty inte så stor vits med att ha verktyg som man inte ser och/eller måste montera av/på axlar på hela tiden.

En sak fattar jag inte, varför i helsike måste det finnas fler än en ENDA diameter på verktygsaxlarna?

Att inte ens Dremel själva kan hålla sig till en enda axeldiameter är patetiskt!

Jag är på väg att köpa en chuck i ren protest men då får dom ju som dom vill!

Profit, suck!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort om schemat lite för jag har kommit på en grej.

Jag vill nyttja DIN5 för I/O.

När jag ändå håller på och borrar 15mm-hål tänker jag borra två för högtalar-kontakterna också dvs de blir DIN2.

Anledningen till detta stavas egentligen platsbrist för jag har helt enkelt inte plats med fyra RCA plus två par banan-hylsor på baksidan samtidigt som jag alltid gillat DIN.

Samtidigt hade jag inte tänkt dra ut rå signal, bara Si-buffrad Line för hörlur och Si-buffrad för hgt.

Nu vill jag plötsligt dra ut rå signal också som avses vara seriös Line dvs utan halvledare.

Jag behöver då DIN5 (som jag nu konverterat till egen standard :) ).

Jag skjuter på ändringen av KCA_Box till en annan dag men ändringsbehovet är noterat.

MVH/Roger
PS
Jag har egentligen redan tagit fram ett prototyp-chassi för detta projekt men hålen när jag nu vill köra DIN stämmer naturligtvis inte, överväger borra om (bör man spackla först?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

KCA_box är nu planerad, tryckte in tre DIN-kontakter.

PCB-layout kommer, filar på ett kombikort för KRA/KCA (RIAA+ALLT) :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Adderar layout.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har, efter ganska stor möda, uppgraderat min KCA.

För det första är den numera Germanium-bestyckad vad gäller effektsteget (MYCKET mindre crossover-distorsion i ren Klass B, dessutom en aning högre uteffekt än Kisel), sen har jag fått göra om drivningen av effektsteget för att försöka få ut så mycket oklippt kräm som möjligt, sen har jag fått göra om hur Headphones (HP) skall kunna kopplas in, kunde inte ha det som i original för det drar PA-bias snett så nu kör jag dubbla kondingar (C1 & C2).

Känner mig rätt nöjd med denna variant, nu ska jag bara ta fram ett PCB mha Eagle, men det är många projekt som väntar på Eagle-jobb :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat den här lite grann för jag kom på att DIN tyvärr inte fungerade.

Min gamla Kjll-katalog sa att dom hade men när jag besökte dom hade dom inte DIN-hane till fyra RCA-honor.

Jag frågade även på andra ställen samtidigt som ELFA naturligtvis inte hade.

Då blev jag att bestämma mig för att skippa DIN och köra RCA rakt av istället.

Så jag tog bort de fyra bananhylsorna, dremlade lite och monterade RCA istället.

Låter nog lagom enkelt och inte så lätt att få fel MEN jag gjorde fel, jag monterade ju RCA "bakifrån" och tänkte genast "då blir höger vänster och tvärtom", problemet var ju bara att förstärkaren även låg uppochner :doh:

Så framifrån sett är nu höger svart och vänster röd :bravo:

MVH/Roger
PS
Eftersom man viker jordöglan så är det rätt jobbigt att göra om allt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Rör-datorförstärkare

Inlägg av opampen »

1W slutsteg med op..jpg
Skickar med ett schema på ett litet slutsteg jag gjorde för ett tag sedan med kisel trissor som du ser. En op-krets som spänningsförtärkare. Dom gamla klassikerna BD139 och BD140. Byter du sedan till gemanium får du räkna om lite för att det ska passa ihop.

Som du ser så kan jag variera baisen med potten på 50K. Lite beroende på trissorna. Det ger minsta optimal distorsion. Dioderna håller basförspänningen. Det ger enligt beräkningarna ca. 1W. uteffekt!

Du behöver självklart inte göra enligt min modell men bara som en liten inspiration för att du ska komma igång med ditt slusteg!

Du bör avkoppla med 10nF parallellt med ca. 100µF. Jag använder som du ser +/- matningsspänning för att slippa den klumpiga utgångskondingen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar