Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

Microsoft-chippet 9001100003 tror jag är ett controller-chip till Microsoft busmouse-kort. Användes innan PS2-port blev standard på alla datorer.

En bild på ett sådant kort med en snarlik beteckning:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... dapter.JPG
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Glenn »

Det är f.ö samma protokoll (kvadratur) som Amiga och Atari använder, med en kontaktadapter kan man använda en microsoft bussmus till dessa datorer, och givetvis även en Amiga/atarimus i en PC om den har bussmuskontroller.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:SIL4901BE = Quad 2-input NOR gate från Mitel.

Sidan 156 i IC Master 1977. Går även att ladda ner som PDF.

https://archive.org/details/bitsavers_i ... /page/n155
Jag tackar jättemycket för detta!

Jag kommer experimentellt ta reda på vad det är för pinnar även om jag naturligtvis hade föredragit ett datablad.

Fast nu när jag vet vad det är för krets och då är pinkonfigurationen enkel att kolla.

Tänkte ladda ner det som pdf men närmare 200M, nej tack :)

Fast den är tacksamt bokmärkt.

MVH/Roger
PS
Två kretsar kvar. RYT-kretsen borde gå att definiera ty i Ericsson's RYT-katalog jag så tacksamt fått från MattisLind specar dom att kretsen också heter 11041 (vilket tom står på kretsen) dessutom står det nåt om 50177B på kretsen som kanske kan vara nåt att söka på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Microsoft-chippet 9001100003 tror jag är ett controller-chip till Microsoft busmouse-kort. Användes innan PS2-port blev standard på alla datorer.

En bild på ett sådant kort med en snarlik beteckning:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... dapter.JPG
Helt otroligt!

Hur gjorde du?

Speciellt intressant är bilden på kretskortet för hur tusan hittade du den? :humm:

Tydligen finns det fler än MattisLind som är mycket duktiga på sånt här!

MVH/Roger
PS
Din bild visar en Microsoft-krets som bara skiljer i sista siffran (9 isf 3) vilket normalt faktiskt innebär stor skillnad på funktion MEN iom att siffrorna är så många så kanske det inte gör det, kan tom vara nån slags datum/rev-märkning. Jag tycker vi kan konstatera att det är som du säger, det är en muskontroller-krets.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Det är f.ö samma protokoll (kvadratur) som Amiga och Atari använder, med en kontaktadapter kan man använda en microsoft bussmus till dessa datorer, och givetvis även en Amiga/atarimus i en PC om den har bussmuskontroller.
Tycker om denna förtydling.

Själv kommer jag ihåg tiden med Amiga/Atari men jag var aldrig intresserad däremot var mina klasskamrater det och speciellt en kompis programmerade egna spel och grejer för Atari (eller det kanske var VIC20, vad vet jag?), personligen gillade jag Philips Experimentlådor bättre :)

MVH/Roger
PS
XFCT-kretsen tycks vara en 74FCT-krets och då en 9-bit inverting latch som jag precis verifierat via kopplingsdäck. Just nu är det då egentligen bara en krets kvar att definiera. Sugigt att mitt fina Ericsson-dokument (RYT-katalog) MattisLind scannat in åt typ mig listar RYT 121013 som 11041 utan att 11041 går att finna på nätet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr hade rätt, SIL4901BE är en 2-Input NOR gate, jag har nu testat den manuellt.

Den har en konfiguration enligt CD4001 dvs utgångarna pekar mot varandra vilket innebär att pin-konfigureringen INTE är samma som för 74-serierna.

Kul för nu är det egentligen bara en krets kvar dvs RYT:en.

En krets av typ hundra olika kretstyper får jag alltså inte fatt i data på samtidigt som jag har rätt många av denna typ.

Jag tycker 1% fallering är mycket bra!

Tack till alla som hjälpt mig!

MVH/Roger
PS
Bifogar slutlig lista där jag ansträngt mig med sökord på kretsarna så man lättare kan sortera dom efter typ. Jag kan inte alla typer så en del har typ blivit kallade Msc samtidigt som nog andra kretsar också är galet benämnda, Ni får gärna tycka till om mina sökord duger eller inte :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

Sortering SMD.jpg
Sortera, sortera, sortera som en häst!

110 Licefa-askar och ett paket laseretiketter senare. Har gott om tomma, vanliga sortimentsaskar att sortera skruv i något annat år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Själv har jag precis sorterat in alla mina typ 300 BC-transistorer i sina askar.

Tog väl ett par timmar (och en hel del koncentration).

MVH/Roger
PS
Nästa steg har jag tänkt skall bli att definiera alla BC. Känner inte riktigt för att gå vidare innan det är gjort. Över 64 typnummer att definiera, alltså :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag sorterar som en häst :D

Fysiskt är alla BC sorterade, praktiskt är alla dessa trissor som jag kan definiera definierade i mitt utprintade set med excel-ark.

Håller på och definierar 2N nu (gjort dom 10 första, 10 per kväll innebär en veckas jobb till).

Idag hittade jag att jag hade tre Unijunction-trissor, kul för dom kan jag knappt stava till.

Fick kolla i Soelbergs gamla böcker (Josty Kit, Allmän Elektronik del 1) för det är den enda bok jag har som berör ämnet.

Tydligen kan man använda dom för att trigga triacs och thyristorer på nåt sätt, Janne säger också att dom kan ha en negativ resistans.

Tycker det är roligt med såna här udda grejer, lite tråkigt annars att definiera dussintrissor mest hela tiden.

Dom skiljer sig liksom nästan ingenting modell data för en småsignaltrissa är typ "25V, 100mA, 0,3W, 100hfe, 100MHz", har nog skrivit typ samma data 100 ggr vid det här laget :D

Jag är tveksam om jag orkar föra över mitt kladd till datorformat men jag tror det för jag är en noggrann jävel :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Kartongen med dom sista 96 askarna har kommit.

Köpt på ELFA modell taxi hem från krogen...

Nu hoppas jag att alla mina fina och av vänliga cjonash skänkta CoCraft-lådor räcker.

Jag tror faktiskt det.

Fast jag tror att jag skall satsa på att definiera alla trissor först, sen skall jag skapa små maskeringstejp-etiketter att klistra på dessa sista småaskar.

Är lite på G med defierandet fast det går lite trögt, har inte definierat nåt på 3 dar :)

Det är nämligen extremt koncentrationskrävande.

Det är roligt när jag kommer igång, men det är svårt att komma igång.

MVH/Roge
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu portionerat ut alla 96 askar i lådorna, sen har jag skriv alla typnummer på maskeringstejpremsor sen har jag skurit en av fyra remsor om typ 50 nummer med mattkniv och linjal så att dom bara är att lyfta med mattkniv och plocka med Sandvik-tång samt klistra inuti askar.

Dessutom är jag typ tre dagar ifrån att få klart definieringen av alla 286 trissor, vissa är dock preliminärt NF för dom finns inte i min fina D.A.T.A-bok jag fick från Chalmers en gång i tiden, dessa kommer jag försöka definiera mha internet.

Jag märker att förutom att jag inte orkar definiera fler än 10 om dan så orkar jag heller inte skära mer än 50 etiketter om dan.

Denna rebus kommer då kunna gå rätt jämt ut för jag har som sagt tre dagar kvar med definiering och samtidigt typ tre dagar kvar med skärningen, sen skall etiketterna dock in i askarna också vilket kommer ta några dagar extra MEN alla NF skall samtidigt definieras så det kommer ändå bli klart nästan samtidigt :)

Slutligen bävar jag mig lite för att föra över alla data till data-format men jag kommer nog göra det ändå, tror inte att det blir så få som 10 per gång då men så många fler än 20 mper dag kommer jag nog inte orka.

Vitsen med dataformat är rätt liten, jag kan ju lika gärna stoppa blyertsmallen i hängmappen MEN jag vill att folk, och då speciellt donatorerna, ska se vad jag har fått SAMTIDIGT som folk då dels kan få lite data av mig dels fråga mig om dom kan få nån obsolet trissa för typ en förstärkarreparation.

Lite på G med detta :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med den sista delen av min sortering dvs sorteringen av alla härliga transistorer.

Idag har jag märkt upp en hel låda med etiketter, jag har bara en halv lådas etiketter kvar för att få märkt klart BF.

Tanken nu är att jag märker upp en hel låda till och gör en sortering (dvs plocka en trissa ur typ BF-asken, läsa och stoppa i).

Vitsen med att pausa här är mest att dom flesta trissor jag har finns fram tom BF (2N-asken är dock full också).

Efter BF får jag sedan nästan loss en hel låda som jag kan sortera fler trissor med fast då skarpt, om man säger.

Skönt att vara lite på gång, det har dröjt ett tag.

MVH/Roger
pS
Orkar bara dator-definiera tio trissor per kväll, har alltså nästan 300 att definiera :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort klart alla Germanium-trissor.

Jag har ett bra sortiment men saknar lite OC-serien (har AC och AF).

Jag saknar OC-serien för dom tror jag alla är av svartmålad glaskapsel där man alltså kunde skrapa bort färgen för att få en foto-trissa!

Försök skrapa av färgen på en TO92 :D

Lite synd, men kanske jag köper några få av ett enda typnummer, eventuellt de som används i YD1150's DC/DC-omvandlare från 50-talet dvs OC604.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en bit i min dokumentation.

Jag är faktiskt förbi alla BC men jag listar bara tom BC för jag har inte orkat göra ping på det senaste dokumentet.

Med den här farten kan jag vara klar om en vecka :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu preliminärt klar med min transistorsortering (vad gäller excel).

Jag har dock två steg kvar:
1) Definiera alla NF (Not Found) mha nätet (för de finns inte i mina databöcker)
2) Komplettera alla trissor som har luckor i datat, en småsignaltrissa skall nämligen ha Konf, P, U, I, ft och hfe (minst) men en del trissor saknar dessa data.

Mest vill jag dock få koll på alla NF, räknar till 38st.

MVH/Roger
PS
Jag kommer INTE tanka hem några datablad, bara syna dom on-line.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar