Sortering av gåva från cosmox

cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cjonash »

Eftersom jag börjat att fylla upp min stora sortimentsskåpskarusell, så börjar jag få en del sortimentaskar över. Om du är intresserad Roger, kan du få ta över dem mot att de avhämtas. Det är alltså sådana här det handlar om:
IMG_6404.jpg
IMG_6405.jpg
De har lösa askar inuti, och storleken på askarna varierar lite. Har en del extra askar också:
IMG_6407.jpg
Och sen har jag eventuellt något eller några "skåp" till dem också:
IMG_6408.jpg
Jag vet ännu inte hur många jag får över (om en vecka eller två vet jag nog), och en del är oöppnade, andra i gott begagnat skick. Vill du inte ha dem så lägger jag kanske upp dem under sälj-avdelningen i ett senare skede.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt!

Jag tackar jättemycket för detta fina erbjudande!

Tyvärr är jag dock envis likt en åsna över hur jag vill ha saker och ting :)

Lådorna dina påminner om de förmodligen bra mycket dyrare Raaco-lådorna jag vill ha men jag vill ändå ha dom fastän jag är ett stort CoCraft-fan (har en del verktyg från dom som jag köpt på Clas).

Kommer skaffa minst 4st lådor med dito 128 insatsaskar som jag precis felanmält hos ELFA ty fel dimension, fel namn och fel lådtillhörighet (Raaco har främst tre lådor dvs Assorter 55, Boxxser 55 och CarryLite 55).

Fast kanske jag bara behöver köpa småaskarna och stoppa dom i dina lådor?

Om dom passar dvs för vad jag å det bestämdaste vill ha är 32 LÖSTAGBARA askar per låda och dessa askar blir då typiskt 40X55mm.

MVH/Roger
PS
Lådorna är faktiskt inte så dyra men 150 spänn per styck och fyra stycken blir ändå en slant.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 mars 2019, 20:18:43, redigerad totalt 1 gång.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cjonash »

Med de ”små” askarna så blir det 32 askar i mina lådor (och de är ju lösa), även om bilderna visar en låda med blandade storlekar. Är som sagt lite osäker på vad som blir över - men för tillfället har jag mer än 15 lådor (tror det är närmare 25), och ett okänt antal askar i alla olika storlekar. Det lär bli minst 5, troligen närmare 10 lådor som jag inte kommer att ha kvar. Platsen de tar upp nu skall nämligen användas till större plastlådor istället.

Förstod inte helt om du rent faktiskt var intresserad av dem eller inte... :) Kan kanske kolla imorgon hur många små askar jag har, om det är det som är viktigt. Just småsakerna är det som är minst intressant för mig (små lådor har jag gott om i karusellen).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

CoCraft lådorna är Raaco fast Clas O EMV. Ser ut att vara perfekta för att förvara pottar, induktanser, remsor med motstånd m.m. som tar plats och är helt okänsliga för ESD.

https://www.clasohlson.com/se/Förvaring ... ox/31-1432

Ta dem Roger, du kommer att ångra dig annars :)

Edit: URL med åäö går inte utan omkodning
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Glenn »

Förr stod det typ "Made for Clas Ohlson by Raaco" på dessa, nu tror jag inte det gör det längre ?

Riktigt bra lådor iaf, har några och skulle gärna ha fler.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Med de ”små” askarna så blir det 32 askar i mina lådor (och de är ju lösa), även om bilderna visar en låda med blandade storlekar. Är som sagt lite osäker på vad som blir över - men för tillfället har jag mer än 15 lådor (tror det är närmare 25), och ett okänt antal askar i alla olika storlekar. Det lär bli minst 5, troligen närmare 10 lådor som jag inte kommer att ha kvar. Platsen de tar upp nu skall nämligen användas till större plastlådor istället.

Förstod inte helt om du rent faktiskt var intresserad av dem eller inte... :) Kan kanske kolla imorgon hur många små askar jag har, om det är det som är viktigt. Just småsakerna är det som är minst intressant för mig (små lådor har jag gott om i karusellen).
Jag tar gärna emot dina lådor om du fortfarande vill ge dom till mig.

Jag gillar Handy-box systemet och det faktum att fyra lådor med minsta askarna räcker för mig.

Med Handy-box systemet blir sedan förvaringen enkel (förutom att jag inte har nån plats ens under sängen :D ).

Så om du får loss fyra lådor och kanske 128 små askar till dom så vore jag överväldigad av glädje och tacksamhet.

Fast du ska inte bry dig så mycket om insatserna/askarna för dom är relativt billiga att köpa till.

Men till min transistorsortering behöver jag alltså 4 lådor med 32 askar i varje.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Förr stod det typ "Made for Clas Ohlson by Raaco" på dessa, nu tror jag inte det gör det längre ?

Riktigt bra lådor iaf, har några och skulle gärna ha fler.
Dom är ju ruggigt lika :)

Undrar om insatserna kanske är exakt lika stora, mer eller mindre?

MVH/Roger
PS
Dock suger Clas i stan mer och mer, inte nog med att dom gjort om hela affären på ett nästan kaotiskt sätt med pallar överallt där dom dessutom gått ifrån järnhandel-stuket dom så trevligt hade innan och mer satsar på lull-lull stuket för ungdomar med massa krimskrams som mobilfodral etc, nu tar bara en av fyra kassor kontanter :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Vi får ju inte komma ifrån ämnet för mycket :)

Vill visa Er hur jag byggt en tavla med ESD-skum.

Tavlan är inte bestyckad än ty jag vill göra det i samband med att jag skänker kretsar för då slipper jag gå igenom facken fler än två gånger.

Köpte annars tygkrita idag (gul, för vit var slut) och ritade på mitt ESD-skum runt min pappbit jag tidigare i veckan skurit ut, sen klippte jag ut ESD-skummet i den storlek som krävdes för den ram jag köpt på en mycket trevlig affär i stan som heter Granit.

Trodde det skulle bli problem med att fästa det typ 5mm tjocka ESD-skummet i ramen men det gick alldeles utmärkt, jag fick tom plats med bakstycket (med hängare etc).

Nu behöver jag alltså bara snoka rätt på dom logikkretsar jag vill fästa i tavlan men som sagt, jag vill kombinera det med vad jag önskar skänka till ML, B96 och faktiskt också vad jag vill fösa in i mitt LS-skåp, kom ihåg att jag har rätt många påsar med kretsar i dom röda facken och även om innehållet i dessa obskyra påsar är rätt få så är det bra att bara gå igenom dom en enda gång.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cjonash »

rogerk8 skrev: Dom är ju ruggigt lika :)

Undrar om insatserna kanske är exakt lika stora, mer eller mindre?
De inte bara ser lika ut, utan de är lika. Tog en ny bild idag, och även om det står CoCraft på framsidan så står det Raaco på locket:
IMG_6412.jpg
Askarna, som också är köpta på Clas Ohlson, har de inte ens brytt sig om att sätta sitt eget namn på:
IMG_6410.jpg
Tror (fel, vet...) inte det blir något problem alls att hitta fyra eller fem överblivna lådor (med eller utan "stativet" allt efter vad du vill). Vet inte hur många små askar jag har, noterade att många av de fack jag har placerat i lådorna idag är dubbla storleken (alltså 16 per låda), men jag har inte kollat alla. Och sen såg jag nederst i en flyttkartong ett antal paket med askar, som jag inte vet storleken på. Med lite tur kanske det går att hitta tillräckligt många.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Teknikern »

Dom lådor och askar samt ställningar inte Roger tar kan du få dumpa här, sätt ett rimligt pris på rubbet så tar jag dom om jag tycker priset är rimligt. Jag är varken märkes eller storleksberoende och jag har en hel del kvar att gå igenom men saknar nåt vettigt att lagra det i för tillfället.

Vi kanske kan byta jämt, jag har nåt du VERKLIGEN behöver, 3-rörs öppna lysrörsarmaturer för vajermontage, typ en skåpbilsfylla, det kan du väl iallafall inte motstå eller? :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att göra som bifogat.

ML får alla och upp till 5st av mina udda familjer (blir tacksamt av med en massa påsar med typ tre stycken i)

B96 får max 5st av samtliga mina LS (jag behåller minst 5 om möjligt).

Jag har precis printat ut min donationslista och allt jag behöver göra nu är att klippa till ungefär 20 bitar ESD-skum och göra lite rokad i min Raaco-samling av LS-kretsar så att samtliga kretsar kommer in i skåpet och dessutom i kronologisk ordning.

När LS-kretsarna väl är i skåpet är det enkelt att plocka typ 5 ur varje ask och donera.

Jag har avvaktat komplett lista för man kan slå ihop Tavel-skapandet, ML-donationen, B96-donationen och LS-skåpkompletteringen på sådant sätt att, som Ni ser av filen, så kommer alla udda kretsar i en viss ordning som speglar hur kretsarna inklusive LS ligger i rött.

Genom att följa listan för ML-donationen så befinner jag mig alltid i ett fack nära mig och innehållet i det facket är längst ner LS och annars påsar så jag vittjar då påsar, fäster i ESD-skum för ML och flyttar till LS-skåp för B96 (som jag kör när allt finns flyttat till skåpet och är klart).

Inte helt lätt att förklara det här :)

Jag känner mig nöjd med det här, i morgon skall jag bara lusläsa en sista gång så att donationerna blir rätt.

MVH/Roger
PS
Känner Ni möjligtvis till en logikfamilj som kallas ECL (Emitter Coupled Logic)? Jag kände bara till uttrycket tidigare så det var roligt att till exempel dels se de negativa logiska nivåerna ("hysteres"~0,7V) dels se nominell strömförbrukning på runt 150mA :D Men tror Ni detta var för syns skull? Nej, dom rackarna klarar hela 375MHz (~2ns Tpd)!!!! Dessutom är dom av typen bipolära trissor. Har numera ett rör F100151 som skall upp tå tavlan omedelbart :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gått igenom listan och det ser bra ut, det kommer bli såhär.

Nu återstår bara några få saker innan jag verkligen kan få packat ihop donationerna på ett bra sätt:
1) Alla LS-kretsar skall få var sitt fack i mitt HCT/LS-skåp (aka LS-skåp).
2) Förberedelserna för detta är att jag märker upp ungefär 10 nya askar a' 3 fack med funktionsnummer i stigande ordning.
3) Jag flyttar från både gamla askar och rött tills jag får typ 30 fyllda fack.
4) Eftersom många av de kretsar som nu finns i LS-skåpet har fyllda "helfack" så måste jag nyttja helfack för alla kretsar när jag flyttar.
5) Jag klipper till minst 10st små (80X120 har jag bestämt pga påsstorlek) bitar ESD-skum.
6) Tänkte ett tag köpa ESD-påsar för detta men jag kan nu avslöja att jag skiter i det och kommer nyttja kuvert istället, kuvertet kommer då också tjäna som etikett, käck va? :)

Så detta är vad jag har kvar.

Listan är dock spikad och jag ger er den i Excel-form också, om nån sedan verkligen inte vill ha nån krets är det då fritt fram att gå in och typ färgmärka dom så minimeras mitt arbete.

Räknar med att få gjort förberedelserna i morgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

1, 2, 4, 5 och 6 är nu klart.

3 kommer ge sig vartefter jag skänker och sorterar rött in i LS-skåp.

Nu vill jag bara suga lite på karamellen sen har jag tänkt börja donerandet och den sista sorteringen inklusive till tavla i morgon.

Ska bli skojigt.

Speciellt ser jag fram emot att få till min tavla, xy-space är kalkylerat till dy=2cm och dx=1cm dvs cc-avståndet i y-led är 2cm medans det i x-led är 1cm.

Jag kommer prioritera min tavla och den familjeordning jag vill ha allra först dvs om jag typ har 7400 så börjar jag med att leta fram en enda sådan och sedan sätter jag fast den i ESD-skummet i tavlan längst upp till vänster, sen är planen 74LS00 som jag då sätter 1cm i x-led ifrån första kretsen, har räknat ut att tavlans area nyttjas bra då.

Detta gör jag alltså samtidigt med att jag donerar kretsar, vilket faktiskt ändå tycks bli i nummerordning ty mina lådor (Logik-1, Logik-2 och Logik-3) har i princip inga överlappande nummer typ att Logik-1 har dom lägsta osv och även om facken är lite knepigt placerade så kan man hoppa runt lite, blir inget bök med att byta lådor mao.

MVH/Roger
PS
Jag är en riktig sopa på datorer, när jag senast föreslog att nån skulle kunna gå in och typ färgmärka vissa kretsar nån inte vill ha för att sedan ladda upp excel-arket igen så glömde ju jag att jag bara sitter med Excel 97 där det lär bli kompatibilitetsproblem, kanske inte för Er men för mig när jag skall läsa den ändrade filen. Ni lär dock kunna läsa min excel-fil (tror det kallas bakåtkompatibilitet) men jag lär inte kunna läsa era excel-filer (kallas kanske framåtkompabilitet vilket man å andra sidan aldrig riktigt kan veta när man skriver program, eller?)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med donationsförberedelsen vad gäller ML.

Jag har också uppdaterat mitt excel-dokument även om mitt kära Excel 97 gnydde lite när den fick en modernare fil av ML.

Nästa steg blir att packa ner alla fem små ESD-skumbitar med 8 rader IC i kuvert och skriva på kuverten vad det är för nåt.

Tyvärr har jag inte lyckats placera alla kretsar i nummerordning och detta har att göra med min tavel-prioritet MEN dom flesta kretsarna ligger i ordning.

Jag har också valt ut så många keramiska kapslar jag kunde hitta för ML gillar sånt.

Vissa långa kretsar (såsom 245) fick jag bara plats med 4 av på ESD-skummet.

472 har det tyvärr kladdats så mycket på att man knappt ser typnumret men på vissa kan man ana det och dels pga att alla låg i samma fack dels pga att alla är av märket National så är det troligt att alla är av samma familj (74F, tror jag det var).

Slutligen har jag valt så "snygga" kretsar som möjligt, speciellt har jag velat ha att alla ser likadana ut.

Mycket jobb det här men inte helt okul :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Missade ladda upp lite bilder och för notifieringen...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar