Brusgenerator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Detta är inget nytt projekt utan ett underprojekt till speciellt KAM men jag försöker alltså få till en bra brusgenerator.

Jag har byggt ihop en Velleman-byggsats (K4301) som jag nog haft skräpandes i 25 år men jag blev inte nöjd med resultatet, visst brusar det men jag får en envelop runt bruset som jag inte gillar, jag vill ha ett "rakt" streck.

Så jag funderar nu på att bygga en egen brusgenerator av en Zener-diod, vad tror Ni om det?

Schema kommer en annan dag för kvällsvard närmar sig.

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på hur K4301 uppför sig. Jag har förresten sedan tänkt bygga mig ett svepbart filter för att kunna mäta på både förstärkare och högtalare mha brusgeneratorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brusgenerator

Inlägg av grym »

vilket frekvensområde?

lekte en del med det och man kunde komma upp i några GHz

enklast för audioområdet är att skapa vitt brus till ljudfil och ex köra den i cd eller via ljudkortet

lämna inte den i kompisen cd i bilen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag uteslutande sysslar med AF så skulle jag vilja att brusgeneratorn ger konstant amplitud för 6Hz-60kHz och detta pga att ligger man 3ggr utanför önskade frekvensgränser så motsvarar det -0,5dB vid normal AF (20Hz-20kHz).

Det är intressant att jag tror jag snubblat in i nåt riktigt fantastiskt dvs hur nätverksanalysatorer för typ 1/2 mille funkar dvs att dom eventuellt nyttjar brusgenerator och svepbara filter, jag kan dock ha fel men nåt som väl är ganska klart är att det är lättare att bygga svepbara filter än svepbar sinus inom höga frekvenser, eller?

Men som jag säger ovan, jag gillar inte hur Velleman-byggsatsen fungerar så jag skall försöka bygga nåt mha Zener istället, wish me luck :D

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 september 2018, 17:05:52, redigerad totalt 1 gång.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Brusgenerator

Inlägg av ds77 »

Det är garanterat lättare med en sinus, men en slags skalär nätverkare får du ju om du tar en brusgenerator och en spektrumanalysator.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Brusgenerator

Inlägg av LeCanard »

kanske inte så vetenskapligt, men högtalarutgången på en gamal transistorradio kan brusa rätt ordentligt om man tunar den fel.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Brusgenerator

Inlägg av YD1150 »

En BC547 (NPN) fungerar som brusgenerator om du kopplar på följande sätt:

Basen till jord.
Emittern till plus via ett motstånd på säg 680kΩ
Kollektorn hänger i luften, d.v.s. oansluten.

Matas med typ 9-12V, under ca 6V så vill den inte brusa. Sker något genombrott i kislet kring 6-7V och uppåt.

En buffertförstärkare med en BC547 är bra och ha så att brusgeneratorn inte belastas samtidigt får man en högre signalnivå.
Konstruktionen brusar friskt upptill något tiotal MHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:En BC547 (NPN) fungerar som brusgenerator om du kopplar på följande sätt:

Basen till jord.
Emittern till plus via ett motstånd på säg 680kΩ
Kollektorn hänger i luften, d.v.s. oansluten.

Matas med typ 9-12V, under ca 6V så vill den inte brusa. Sker något genombrott i kislet kring 6-7V och uppåt.

En buffertförstärkare med en BC547 är bra och ha så att brusgeneratorn inte belastas samtidigt får man en högre signalnivå.
Konstruktionen brusar friskt upptill något tiotal MHz.
Mycket intressant!

Men vad du gör är väl att du biaserar den Zener-verkan som finns i alla transistorer "bakvägen" dvs från emitter till bas, jag brukar kalla den Vzeb men jag tror den heter Vebo.

Med kollektorn i luften finns det således, teoretiskt i alla fall, inte nåt krav på att det skall vara en transistor för vad jag tror mig ha förstått så brusar vanliga Zener "ännu mer", en transistorzener går dock att nyttjas som limiter/begränsare högre upp i frekvens än en Zener (säg att du vill skapa en TTL-signal av din sunuston ut från tongeneratorn...), men detta har med kapacitansen att göra, tror jag :)

En aspekt som jag är skeptisk till är sedan vilka amplituder jag får hos brusgeneratorn, så som jag ser det måste dom i medel vara lika för annars blir det rätt meningslöst att försöka mäta frekvensgången (amplitud vid frekvens) hos typ en högtalare genom att skicka in brus och nyttja svepbart filter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 september 2018, 19:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brusgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Googla på noise generator!

Många syntar använder just brusgeneratorer för att simulera vissa effekter och instrument och skapar man som regel vitt bris vilket sedan filtreras i en VCF.

Och snälle lille Roger - skriv NAMNET på dina projekt och kör inte med dina förkortningar!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag räknar alltid fel :)

HP-filterdelen (6Hz) utgörs ju av R1C1 men LP-filterdelen (60kHz) utgörs av R1C2, R2 fyller egentligen ingen funktion annat än att försörja OP med biasström (som är mycket liten i fallet JFET-OP såsom TL07x).

Det här ska jag bygga och funkar det dåligt så byter jag till YD1150's trevliga förslag för även om jag inte riktigt förstår saken så tror jag att ju skarpare "knä" desto mera brus, eller?

Sen beror det på vad man menar med "mera" brus, jag menar främst mer bandbredd men man kan också mena högre amplitud.

Apropå det skall det bli lite spännande att experimentera med förkopplingsmotståndet (680 Ohm) för att tuna in både bandbredd och nivå.

Bandbredden tänkte jag sedan kolla med min KSF (State Variable Filter: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1407992) som jag precis påbörjat en tråd om.

MVH/Roger
PS
KAM står för "Strömsnål AM-mottagare": http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1406756 )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Brusgenerator

Inlägg av hcb »

Möjligen missar jag något uppenbart, men varför kan du inte ersätta R2//1k med ett (1) motstånd?


Edit: felsett och felskriven av mig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer en tillkrånglad variant för dom som vill köra med enbart ett batteri (enkel matningsspänning).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:Möjligen missar jag något uppenbart, men varför kan du inte ersätta R2//1k med ett (1) motstånd?


Edit: felsett och felskriven av mig.
Det finns annars lite olika filosofier angående det där:
1) Man nyttjar byglar över alla ledningar som det inte skall vara kontakt med
2) Man gör som jag dvs drar rakt och om det skall vara en nod så förbinder man lite bredvid istället.

Jag gillar inte att behöva göra byglar jämt när jag ritar för paint är inte så bra på det men jag gillar inte hur "fult" det blir med byglar heller så jag drar raka streck istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Brusgenerator

Inlägg av hcb »

Aha, nu förstår jag.
Jag borde sett att med mitt synsätt så skulle den inverterande och icke-inverterande ingången varit kortslutna till varandra.

Fel av mig alltså.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit fram till en variant som jag nästan är lite stolt över :)

Istället för att nyttja sedvanlig OP för förstärkningen så nyttjar jag en enda transistor (en OP består ju typ av 20 sådana).

Lite kul att räkna på grejerna även om jag hade dålig koll, dock visste jag att gain är nära nog Rc/Re (om Re är tillräckligt stort) så jag satsade på det fast missade att man, om man vill ha hög gain, måste nyttja liten emitter-potential men när jag kom på det så fick jag det till att teoretiskt åtminstone fungera för nu kan jag justera förstärkningen med 0-40dB med en enda transistor.

Rx behövs egentligen inte för den stryper bara förstärkningen neråt till ungefär 0dB, mig veterligen kan förstärkningen nämligen bli mindre än 0dB annars..

Detta ska jag bygga asap :)

MVH/Roger
PS
Jag tycker scheman blir renare, finare och mer lättlästa om man gör på mitt sätt men smaken är olika och det kan vara svårt att läsa andras scheman om man är van vid andra sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brusgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man bortser från att du faktiskt frångår vanlig schemaritningspraxis måste jag föreslå något helt annat - PNRG eller Pseudo Randon Noise Generator.
Man kör ett skiftregister som "återkopplas" med XOR-grindar.
Skriv svar