Sveptillsats för funktionsgenerator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har behövt uppgradera den här konstruktionen lite efter praktisk användning.

Försökte svepa mitt högtalarfilter och kom på att det är praktiskt om svepet är så långsamt att oscilloskopets frekvensräknare hela tiden kan detektera det.

Varje frekvens behöver då visas i ungefär 2s, total sveptid för alla 100 frekvenser blir då 200s.

Så långt allt väl, men sen handlade den gamla versionen om att jag bara ville svepa uppåt i frekvens och ströp svep neråt i frekvens samtidigt som tiden för svepet neråt måste tas i beaktande.

Så jag har behövt stirra på ett rakt streck på skåpet i uppemot 3 minuter bara för att vänta på ett positivt svep.

Detta håller inte så jag har byggt in en "turbo" dvs när jag sveper uppåt så sveper jag enligt inställbara tider men när jag sveper neråt så sveper jag med 10kHz nånstans vilket gör att alla dom 100 stegen stegas igenom på bara 10ms, sen börjar det om

Tycker detta blir bra, layout-variant kommer senare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Ett intressant projekt!

Har tittat lite bakåt i tråden och det har utvecklats under åren! Men jag vet själv ibland när det är något man fastnar i och vill vidarer utveckla och det tar i blamd tid och det tycker jag det ska få göra också!

Har också byggt funktions generatorer uppbyggda kring dels en krets från Maxim 038 och en XR2206 där jag implnterade svepfuntion.

Generatorer är alltid ett trevligt projekt att ägna sig åt! Nu kommer jag att titta på en Wien brygga som är utmärkta för t.ex. audio p.g.a sin låga distorsion.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har missat dig min vän!

Tänkte på dig idag och undrade vart opampen tagit vägen :)

Jag har gjort en layout till den där nu.

Tycker ändå att jag har en schysst struktur i mitt tänk eller vad tycker du?

TomasL, som jag gillar, anklade mig för onödiga layout-bilder men va fan det är ju perfekt, jag skapar alltså först ett schema (paint) och där finns allt det viktiga elektriska, sen höftar jag till med en layout (paint) där jag inte är så noga med kompplacering MEN jag är noga med plintarna och deras konfiguration/signaler och det är det viktiga ju.

Så har jag bara en layout så har jag vilka plinter jag ska ha och i vilken ordning, i Eagle kommer jag dock mest sitta med schemat (naturligtvis) men jag kommer ha god nytta av att kika på layout ÄVEN om layout mest behandlar plintar.

Jag gillar min strategi, vad tycker du?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Hallå Roger!

Jag är här!

Tycker det är en bra ide´att du gör lite mer som en grovskiss med paint och sedan fullt ut i Eagle. Alltid bra att ha ett "blockschema" att titta tillbaka på!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för dina kommentarer, dom är alltid lika trevliga!

Jag tycker jag hittat en strategi som faktiskt verkar funka bättre än jag först trodde.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Tack! Det blir bra, tycker jag!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tänkte lägga detta i rätt tråd (KAP, Analog Processor) men det är så kul att ha dig på kroken så jag skriver det här istället :)

Idag kom jag på att jag vill ha "väggvårte-möjlighet" till alla mina KAP-moduler (vill alltså att dom ska kunna vara stand-alone också).

Jag har tidigare reducerat bort detta för mitt KAP innebär redan två olika möjlighet till försörjning där den ena är KPM (Power Module) och den andra är KBM (Battery Module).

Men säg att nån vill köpa en KSG (Sinus Generator medels OTA) av mig, det är då inte så smidigt om kunden också MÅSTE köpa en KPM eller KBM också, eller hur?

När allt man behöver tillföra är två dioder, och generellt sett, två kondingar på i regel max 100uF (axiella är trevliga för då kan man enkel "bypassa" plint när man testar ;) ).

Jag som trodde jag var klar med alla KAP-moduler (förutom KRM dvs RMS-metern) men nu visar det sig att samtliga behöver "AC-uppgraderas".

Eller tänker jag fel?

Tacksam för råd.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Det är en utmärkt ide´att dom kan var självförsörjande!

Som du säger om andra skulle vilja använda den är det enklast på det viset.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar!

Idag kom jag dock plöstligt på att jag faktiskt inte vill införa AC/Stand-alone.

Det handlar inte om att det blir en del merjobb utan faktiskt en del handlar det om att jag annars också måste införa strömbrytare (med LED) på samtliga moduler och som jag box-mässigt caddat dom så finns det faktikt ingen bra plats för brytare + LED.

Samtidigt som att skippa AC/brytare/LED faktiskt gör grejerna lite proffsigare.

Visst, man måste köpa till en KBM eller KPM för att kunna köra grejerna men man behöver bara köpa en av dom en gång sen kan man hänga på hur många moduler som helst.

Att trycka in AC-funktion komplicerar sedan korten en aning, det är ju trevligare att ha kort som är "rena".

KSU (Supply Unit) har idag inbyggda dioder plus kondingar för AC men denna A-version är så misslyckad att jag kommer ta fram en B-version, i det läget kommer jag sedan ta bort AC-biten.

När det gäller KSU kommer jag sedan behöva ta fram en KIS-modul (Instrument Sense) också, jag vill ju ha ett och samma analogt visarinstrument för att visa Vcc/Vss/Icc/Iss och det krävs en fyrdubbel OP för att känna av dom båda kanalerna.

Lite onödigt kanske med ett halvt EU-kort för bara en fyrdubbel OP men det går åt lite plintar och motstånd också samtidigt som OP knappt får plats på KSU MEN om jag tar bort AC så kan den faktiskt få plats, vill helst inte skapa fler projekt.

Nu gjorde jag dig förvirrad va? :)

MVH/Roger
PS
Har lite gått igenom alla mina moduler, den enda modul som riktigt funkar är min KTA (Test Amplifier), ett enkelsidigt kort som var det allra första kort jag Eagle-caddade, alla andra av dom typ 13 kort jag tog fram har mer eller mindre stora brister i sig. Ytterst ovanligt för mig att lyckas i första försöket!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Använde nyligen min KFG (Function Generator) ihop med min virade KFD-prototyp (Function generator Device) för att svepa mitt nya högtalarfilter av tredje ordningen, använde även min KTA (Test Amplifier) för signalgeneratorn klarar inte att driva 4Ohm.

Filtret visade upp "perfekta" fc men funkade dåligt i praktiken.

Visade sig i praktiken att mina diskanter inte tål nån effekt alls vid 1,6kHz där dom ska ta vid efter subbasen.

Eftersom tredje ordningens filter är lite bökiga att designa med papper och penna (plus HP28SX) så har jag skippat att flytta upp fc för diskanten en aning, får jag tid och lust kanske jag lägger fc på 3kHz vilket är nära en oktav högre upp och runt 20dB högre dämpning vid 1,6kHz.

Istället har jag flyttat diskantens fc till 4,8kHz (3*1,6kHz) med ett första ordningens filter (som jag gillar bäst, inte bara för att det är enkelt att beräkna).

Och nu låter det faktiskt ganska bra.

Sån är den anloga världen dvs exakthet behövs sällan :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en liten video på hur sinusen ändrar frekvens, KFD gör ett bra jobb men inte så bra som man skulle önska, en Dallas DS1666 skulle funka bättre för den är logarimisk, med den krets jag använder idag så är svepet linjärt i 100 steg, om maxfrekvens är 20kHz så får man alltså 200Hz som minsta steg och det är ju lite tråkigt vid bashögtalarmätningar om första frekvensen efter 20Hz är 220Hz, men med DS1666 så får man 20Hz nånstans som minsta steg. Problemet är bara att DS1666 är obsolete. Eftersom min krets går att få tag i så kommer jag strunta lite i detta och istället införa tre områden: 1Hz-1kHz (10Hz/steg), 20Hz-20kHz (200Hz/steg), 1kHz-1MHz (1000Hz/steg) villket lite kringår problematiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 28 oktober 2020, 20:02:35 Tack för din kommentar!

Idag kom jag dock plöstligt på att jag faktiskt inte vill införa AC/Stand-alone.

Det handlar inte om att det blir en del merjobb utan faktiskt en del handlar det om att jag annars också måste införa strömbrytare (med LED) på samtliga moduler och som jag box-mässigt caddat dom så finns det faktikt ingen bra plats för brytare + LED.

Samtidigt som att skippa AC/brytare/LED faktiskt gör grejerna lite proffsigare.

Visst, man måste köpa till en KBM eller KPM för att kunna köra grejerna men man behöver bara köpa en av dom en gång sen kan man hänga på hur många moduler som helst.

Att trycka in AC-funktion komplicerar sedan korten en aning, det är ju trevligare att ha kort som är "rena".

KSU (Supply Unit) har idag inbyggda dioder plus kondingar för AC men denna A-version är så misslyckad att jag kommer ta fram en B-version, i det läget kommer jag sedan ta bort AC-biten.

När det gäller KSU kommer jag sedan behöva ta fram en KIS-modul (Instrument Sense) också, jag vill ju ha ett och samma analogt visarinstrument för att visa Vcc/Vss/Icc/Iss och det krävs en fyrdubbel OP för att känna av dom båda kanalerna.

Lite onödigt kanske med ett halvt EU-kort för bara en fyrdubbel OP men det går åt lite plintar och motstånd också samtidigt som OP knappt får plats på KSU MEN om jag tar bort AC så kan den faktiskt få plats, vill helst inte skapa fler projekt.

Nu gjorde jag dig förvirrad va? :)

MVH/Roger
PS
Har lite gått igenom alla mina moduler, den enda modul som riktigt funkar är min KTA (Test Amplifier), ett enkelsidigt kort som var det allra första kort jag Eagle-caddade, alla andra av dom typ 13 kort jag tog fram har mer eller mindre stora brister i sig. Ytterst ovanligt för mig att lyckas i första försöket!
Det är roligt att cadda! Det gäller bara att vara noga och välplanera sina kort! Ingen stress! Var noga med att kolla att alla förbindelser är riktiga! För det är ju tråkigt om det blir fel när man ändå lägger ned mycket tid på det! Jag använder alltid jordplan! Jag jobbar i Ki-Cad! Det är ett utmärkt program!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för dina råd och jag håller med dig om att det är roligt att cadda fast det är ännnu roligare när man får hem korten :)

Jag har hört mycket gott om Ki-Cad, verkar vara ett bra program.

Nu är jag dock lite "inkörd" i Eagle så jag kommer fortsätta med det.

Det sägs att EF supportar Eagle bäst.

Jag har haft god nytta av EF och lär behöva ännu mera support för en del av konstruktinerna kommer inte bli nån lek att cadda.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Hej!

Jag förstår det! Eagle är också ett mycket bra program!

Jag har färdiga projekt både scheman och PCB i Ki-Cad som jag ännu inte har tillverkat kort från. Vill gärna göra hela arbetet själv och ska ordna med en ljuslåda och övrig utrustning för att kunna etsa kort. Har gjort det tidigare på annat sätt för ett antal år sedan. Har tittat på olika lådor men även det kan ju vara trevligt att göra själv.

Olioka projekt som ligger klara är en linje förstärkare med op, en timer och några projekt till. Min transistor provare kommer också så småningom.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Göra egna kort, vad häftigt!

Jag har hört talas om fotoresist-metoden men har aldrig använt den, har nåt enstaka fotoresist-belagt EU-kort.

Var på väg för bara nåt år sedan att bygga mig en UV-låda, Tema säljer lampor tror jag.

Kul pyssel men jag har inte ens nåt bra borrstativ, är på väg att köpa ett för Dremel på Clas för 700 spänn men allt över 300/vecka är i princip omöjligt för mig.

Jag siktar på att bombardera min kinespolare med Gerber-filer :)

Kan bli så många som 23st fast jag har nog inte råd med det även om man ju kan spara i ett halvår :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

Hej!

Jag direkt etsade även för flera år sedan. Riktig fina kort om jag och några andra får säga!

Jag använder en mini borrmaskin som jag köpte på Clas. Men ser att Conrad har https://www.conrad.se/p/donau-elektroni ... -st-523666 Den jag har är i princip samma som denna och den behöver man inte något atativ till. Även om man kan vara darrig på handen så har jag aldrig upplevt det som ett problem. Men tror det ska finnas stativ till den men inte säker. Verkar inte som Clas säljer dessa borr maskiner längre?

Hoppas att det går bra med Gerber filerna. Ja, det blir ett antal!
Skriv svar