Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat matningsdelen hos mitt oscilloskop (KOS)

Jag har lagt till en laddningskrets modell min KVD (Voltage Doubler).

Jag har nämligen bestämt mig för två moder:
1) Ren DC-drift dvs bara batteriet driver
2) Nät-stöttad DC-drift, dvs batteriet driver fortfarande men nätet stöttar och laddar.

Driftsituation 2 innebär mest att jag inte behöver reglera AC nästan alls ty batteriet utgör jättekondensator, detta är inte helt trivialt om man betänker att det annars ska gå en hel del ström över ett spänningsfall (tänker linjär regulator).

Min enda oro nu är att 400mA för 5V:en inte räcker.

Jag har precis kikat på Traco 5V/1,6A hos ELFA, dessa är inte jättedyra (typ 200 spänn) men dom är plötsligt mindre än dom jag så snällt fått av Oskar dvs dom är så små som DIL16 istället för dom DIL24 jag har fått, detta är ett litet problem för jag kan då inte börja med att testa med dom jag har och i efterhand upgradera för DIL-polerna är olika.

Så jag har bara två val:
3) Chansa att 5V/400mA räcker
2) Köpa ny 5V:are (1,6A).

Jag gillar dock att mina Traco är av typen DIL24 båda två och kan vira efter det, att blanda in andra kapselvarianter vore tråkigt speciellt som +/-12V:aren garanterat duger så då står jag kanske där i en situation där ena DC/DC är av typen DIL24 medans andra är av typen DIL16 (observera också att detta innebär olika bredder), och det småsuger :)

Vore dock så tråkigt att stupa på supplyet än en gång när jag bygger nåt mer avancerat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att strunta i FIFO och köra sedvanligt (av mig batteriuppbackat) SRAM istället.

Jag gör det för jag kommer behöva bygga en läsare till mitt samplingssystem (KSS) där jag också planerar använda SRAM och jag vill kunna bygga en läsare på ett så enkelt sätt som möjligt dvs enbart en minnestyp.

Det har dock varit trevligt att stifta bekantskap med FIFO, intressant funktion med intern adresspekare men jag gillar klassiska saker bättre.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat titta på det här projektet med nya ögon.

Jag har nämligen kommit på att jag inte vill ha två olika samplingssystem (KOS/KSS_D).

Så jag har beslutat mig för att sammanfoga dom till ett system som täcker dom båda.

Detta är inte helt lätt, speciellt frekvenserna är svåra att pricka bra.

Om vi säger att jag har en symbolhastighet om fb/20 där fb är bit-frekvensen och att vi sedan säger att jag har en klocka på 40MHz (25ns) och att man bara kan dela binärt (1,2,4,8), då fås:
1/1, 25ns, 40MHz
1/2, 50ns, 20MHz
1/4, 100ns, 10MHz
1/8, 200ns, 5MHz

så man får alltså 5, 10, 20, 40...100.

Lite tråkigt stort avstånd mellan 40 och 100 om man vill mäta på högtalare...

Man kan förlänga ovanstående enligt
1/4, 100ns, 10MHz
1/8, 200ns, 5MHz
1/20, 500ns, 2MHz

Sen kan man faktiskt köra modulo 6 också enligt
1/4, 100ns, 10MHz
1/6, 150ns, 6,7MHz
1/8, 200ns, 5MHz
1/20, 500ns, 2MHz

eller varför inte modulo 5 enligt
1/4, 100ns, 10MHz
1/5, 125ns, 8MHz
1/8, 200ns, 5MHz
1/20, 500ns, 2MHz

Man kan alltså infoga modulo6-räknare eller modulo5-räknare istället för 1/2 (vilket underlättar 4-ingångars MUX i samband med delningen), det intressanta är sedan att 1/4 och 1/8 är vad jag troligtvis kommer använda i KOS men jag fick en aha-upplevelse idag, bargraph-LEDs är inte på två byte, de är på en dekad och jag har caddat för två byte iom att det finns priority decoders på två byte vilket nu alltså verkar vara onödigt (eller ska jag bygga indikeringen med sedvanliga LEDs så jag slipper mecket med "10"?)

MVH/Roger
PS
Med antalet sampel per symbol på 20 så fås:
1/4, 2us, 500kHz
1/6, 3us, 333kHz (400 med 1/5)
1/8, 4us, 250kHz
1/20, 10us, 100kHz
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har vidareutvecklat min ritning.

Nu täcker den allt som har att göra med vilka signaler jag har och hur jag skall starta och stoppa Single Sweep.

Nu skall jag bara klura lite på delningarna, ser ut som om det blir två minnesareor modell:
KOS:
200, 8*25ns, 1/8
125, 5*25ns, 1/5, Not Used
100, 4*25ns, 1/4
50, 2*25ns, 1/2 [eller 500]

typ ns och i Sweep-fallet har vi

20, 2*25ns=50ns, 1/2 [eller 2]
10, 4*25ns=100ns, 1/4
8, 5*25ns=125ns, 1/5, Optional
5, 8*25ns=200ns, 1/8

typ MHz.

För jag vill mycket ogärna ha steget 50Hz->100Hz (som vanlig KOS-delning innebär) när jag mäter på högtalare ty där ligger ju en massa intressant information, ovanstående plan innebär istället 50Hz->80Hz->100Hz (störst problem sker vid 20Hz->50Hz där dock inte så mycket vettig information finns).

Fast nu till nåt intressant, PROM-minnet kan pageas i två olika areor där den ena är KOS (1,2,5 "s") och den andra är SWEEP (1,2,5,8 "Hz") så när man väljer KOS så väljs den konsekutiva area som INTE använder modulo5-delningen och när man väljer SWEEP så används delningen, allt för att första delningen sker mha en 4-kanals MUX.

I detta diskreta fall måste man helt enkelt nyttja konsekutiva adresser varför två areor av minnet behövs, detta är dock inga problem för MUX-data tycks vara på 6 bitar samtidigt som antalet ord är runt 20 bara, har inte kollat upp det riktigt än men ordlängden är väldigt liten, gissar att 64 ord räcker mer än väl och jag tror faktiskt jag fått sådana minnen av Cosmox alldeles nyligen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är jag mer nöjd med.

Jag har gjort om så att minneslagring istället sker i två olika areor, känner att varannan adress blir knöligt att hantera annars.

Sen har jag sett till så att de olika antalet sampel för KOS respektive KSS kan fås att stoppa sampelräknaren på avsett sätt.

Sen har jag gjort om själva samplingsdelen (Single Sweep) en aning ty jag tror att det är enklare än man först tror vad gäller att sampling faktiskt kan ske samtidigt som man skriver (det gamla, obs) värdet till minnet.

Jag kommer chansa på det och provbygga.

MVH/Roger
PS
Jag har en latent önskan om att göra allt synkront för då kan man nyttja CPLD/FPGA ty jag vet av erfarenhet att hasarder inte går att realisera med dylika kretsar samtidigt som jag ju "spikbildar" hela tiden :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom precis på att jag ju inte laddat upp nån bild på min CRT :)

Denna bild skall sedan jämföras med ovan: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 7#p1341827

Datadyslektikern testar..., persikas CRT
Bild

Det gick faktiskt, mycket roligt!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av opampen »

En sådan liten trevlig CRT!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Ja, det är häftigt!

Jag har aldrig riktigt sysslat med högspänning förut men YD1150 har tacksamt nog gett mig en hel del matnyttiga tips!

Suget efter bygge av KOS är dock mest den digitala delen (som dock är den rätt onödiga delen för skåpet kommer bli analogt men jag vill kunna föra över data till dator också), för som kanske är bekant så har jag på olika sätt fått ett rätt schysst lager av logikkretsar, jag gillar HC mest men har en del HCT och LS också nuförtiden.

Och jag vill börja bygga med dom.

Det riktigt kliar i fingrarna :D

Dock är jag lite dum för jag nyttjar som kanske sagt hasarder/spikar och det kan man inte göra i till exempel en CPLD men det går alltid att tänka om till nåt synkront i efterhand, nu vill jag bara lösa problemet på mitt sätt.

Wish me luck :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker det här börjar se bra ut.

Tror mig ha koll på hur jag skall hantera single sweep i både KOS-mod och KSS-mod och hur jag skall bygga gränssnittet gentemot A/D och minne med dito adresshantering.

Gränssnittet mot A/D (A/D-Level Shifter) kommer förmodligen byggas mha två inverterande MAX452 (50MHz-OP) där den ena kommer nyttjas som summator så att jag får "bort" A/D'ns offset på 2,4V (för noll volt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär blir fronten på skåpet.

Jag har utökat antalet LED till 20 (eller snarare 2X10) för dom görs tydligen inte i 16.

Sen har jag lagt till lite BNC och reglage på samplingsmodulen som jag tror jag kommer kalla KTS som i Knoppson Test System.

Nu ska jag äta lite och gå och lägga mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Rörhållaren till CRT:n känner jag igen :)
Den kom fram hel utan böjda pinnar, hade nog extra bubbelplast på den.

Jag har aldrig fått någon förklaring på vad skillnaden är mellan
DG7-5 och DGC7-5 (vad står C för?)

DGC7-5 verkar ha lite mörkare skärm (fosforskiktet) än DG7-5
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast dom här båda CRT heter tydligen DGC75 (persika's) respektive DGC7-5 (min), eller ser jag illa :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av opampen »

Trevligt projekt!

Du vill överföra till datorn skrev du. A/D omvandlarna är jag med på hur du ska lösa men vad kommer du att använda för mjukvara till datorn? Kommer det inte behövas några drivrutiner för detta också?

Gillar också logik! Så trevliga att jobba med! Jag har använt mest LS.

En gammal trotjänare är SN74LS192 en räknare jag använt till lite olika ändamål. Vet en jag kände för många år sedan som byggde en frekvensräknare med bara dessa kretsar och en timer 555:a som oscillator! Tror att den gick upp till 100 kHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Primära målet är att flytta sampeldata till ett batteriuppbackat RAM.

Samplena för de två kanalerna (vill ju mäta fasskillnad) kommer ligga i två olika areor av minnet.

Jag har en skiss på hur jag vill nyttja Arduino för att läsa minnet, jag har nog tom caddat ett PCB för det.

Min tanke är alltså att nyttja RAM som en slags diskett.

Således kör jag enklast möjliga dvs inga känslighetsdata (Volt/DIV) eller dylikt medföljer, bara ren rådata sen får man själv hålla reda på vilka inställningar man hade, borde i praktiken inte vara så svårt.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av opampen »

Det kan bli en intressant lösning!
Skriv svar