Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grovplanerat pinnarna för samtliga moduler.

Phoenix-pinnarna stämmer, den ordningen kommer det att bli.

EU64-pinnarna är dock bara grovplanerade dvs bara antalet signaler per EU64 stämmer, inte ordningen.

Tanken nu är dock att skapa en unik EU64-kontakt där man kan trycka in godtycklig modul i en slot utan att det brinner, med andra ord måste signalerna ha unika pinnar.

Inte speciellt svårt nu när allt verkar vara listat :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gör en liten avstickare här och tänkte räkna lite på ett CRT (bifogar ritning):

Alla vet att F=qE och utifrån detta får man pga kraftverkan i y-led

\(m\frac{d^2y}{dt^2}=qE\)

integrering en gång ger

\(\frac{dy}{dt}=\frac{qE}{m}t+C1\)

detta är hastigheten i y-led, vid tiden noll är hastigheten noll varför C1=0.

Vid tiden W/u0 för utpassage av plattorna är hastigheten uy1 dvs

\(u_{y1}=\frac{qEW}{mu_0}\)

Integrerar vi en gång till får vi

\(y=\frac{qE}{m}\frac{t^2}{2}+C2\)

och y(0)=0 vilket ger C2=0 samtidigt som t fortfarande är W/u0 dvs

\(d_1=\frac{qE}{m}\frac{(W/u0)^2}{2}\)

u0 är alltså ingångshastigheten för elekronstrålen och suffix 1 indikerar vad som händer alldeles efter plattorna.

Nu har vi alltså hastigheten i y-led (uy1) och positionen i y-led när strålen lämnar plattorna (d1).

En punkt d0 ovanför mittlinjen på skärmen motsvaras då av en avlänkning på d1 plus uy1*(L-W)/u0 där u0 är ingångshastigheten i x-led som alltså inte påverkas av avlänkningen, knepigt nog.

Med andra ord har vi d0 som

\(d_0=d_1+u_{y1}*\frac{L-W}{u_0}=d_1+\frac{qEW}{u_0}*\frac{L-W}{u_0}\)

Jag struntar i algebran :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag preliminärt bestämt hur jag kommer använda europadonet (EU64) vad beträffar unika pinnar.

Jag är fortfarande lite osäker men tror jag har koll.

Jag har definierat kontakten i CRT_layout som ju inte ens behöver nån EU64, men den huserar nu där ändå för det kan eventuell vara som så att att det underlättar test av andra kort när det ser likadant ut i bakplåten (och CRT monteras sist).

Planen är alltså att vira EU64 för CRT-modulen också trots att det inte behövs.

Anyway, jag tror jag nu har koll på vilka signaler jag behöver ta hand om och dra till EU.

Påminn mig gärna om jag missat nåt :)

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir att kapselstorlek-definiera alla IC, jag lurar dock på att skippa DIL14 och köra DIL16 för dom också, en del för att det kan hända att jag kommer vira detta och om man skulle råkat löda dit en DIL14 när det skall vara en DIL16 är det lite retligt och jobbigt samtidigt som jag har flera hundra vir-etiketter som är 14/16-kombos.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu grovplanerat hur jag vill dra alla kontakter och vilka storlekar jag behöver på DIL-socklarna,

Nästa steg är ett steg som jag egentligen borde tagit INNAN jag numrerade kretsarna för jag vet ju inte om det funkar :D

Nu har jag i alla fall en luddig koll på antal kretsar och därmed antal socklar, listas i CRT-modulen nedan.

I samma modul har jag lite leksamt listat hur EU64 och DSUB15 skall konfigureras även om dom knappt kommer användas (inga DSUB kommer användas och EU64 finns bara där av mekaniska skäl).

Jag har inte varit övertydlig med DSUB15's konfiguration i de olika modulerna men dom kommer få signaler enligt varje layout-ritning uppifrån och ner (nummermässigt) ty jag skulle behöva en DSUB37 för att få plats med unika signaler samtidigt som knappt DSUB15 får plats rent fysiskt.

MVH/Roger
PS
Nu blir det att testbygga valda delar av projektet på kopplingsdäck, tur man har två rätt stora sådana. Frekvensdelningen är idiotsäker så den behöver inte simuleras, med andra ord kan man i princip skicka in pulser på AF-frekvens och verifiera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en grej jag kan göra innan jag börjar provbygga grejerna på kopplingsdäck.

Jag kan reglage-bestämma alla layouter och jag tänkte vara så noggrann att jag listar hål-diametrar och dimension bakom panel samt fabrikat och dito typnummer samt ELFA-artikelnummer (vanligtvis).

Så jag har i kväll dels numrerat alla reglage (engelska alfabetet räckte inte, fick ta till 1-8 också), dels gjort plats i vissa layouter så att jag med blyerts kan kladda dit all info för varje bokstav/reglage.

Det här är liiiiite att gå händelserna i förväg men det är samtidigt nåt som måste göras.

Dom flesta reglage har jag sedan hemma så det är bara att nyttja skjutmått (tror mer på det än datablad).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Ska du ha skärmplåt eller bygga in förstärkarstegen i skärmade lådor?
För du har planerat att ha strömförsörjningen med 60kHz fyrkantsvåg med amplituder på hundratals V
nära ingångssteg och liknande? Så att PSU:n inte strålar in massa störningar i "skopet" :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Ska du ha skärmplåt eller bygga in förstärkarstegen i skärmade lådor?
För du har planerat att ha strömförsörjningen med 60kHz fyrkantsvåg med amplituder på hundratals V
nära ingångssteg och liknande? Så att PSU:n inte strålar in massa störningar i "skopet" :wink:
Nu ska vi se vad du säger för klokt här.

Min plan är simpla Schroff frontplåtar med handtag, i varje Schroff-system huserar två EU-halvor skarvade mha DSUB15.

Tidig plan var virning men jag tror jag överger det (speciellt vad gäller analoga steg är det meckigt) och satsar på Eagle.

Supply-modulen (KSM) med sin högspänning hade jag inte tänkt skärma alls men detta är mest för att jag inte fattar :)

Alldeles bredvid kommer sedan ingångsmodulerna (KIM) vara huserade och dom jobbar med signaler neråt 100uV (1mV/DIV/10) så du sätter tacksamt fingret på ett problem jag inte tänkt på.

Vad du menar är alltså att jag måste skärma antingen KSM eller de båda KIM?

Vad föreslår du för skärmningsmetod?

Mymetall, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Ska du ha Kinatillverkade kort så är det lätt för dig att ha jordplan på en sida av kortet.
Som skärmplåt så räcker det med plåt som är lödbar, som "bleckplåt" tänk typ konservburk :) .
Det är inget mer än förtent stålplåt.
Lite lyxigare är koppar eller mässingsplåt, behöver inte vara så tjockt. Det är mest fråga om mekanisk stadga.
De är ju lätt lödbara om du vill göra en låda över hela lågnivådelarna i förstärkaren. 0,25-0,5mm plåt räcker fint.

Oetsat kopparlaminat är också ett bra alternativ för att såga till bitar till små lådor.
Möjligheten att plocka in matningsspänning via genomföringskondensatorer är något att fundera på
för de känsligaste delarna.

Jag har en del "strålning" från en hemmagjord DC/DC omvandlare (24VDC - > 320VDC), som fungerar bra men
skickar ut lite för mycket skräp i luften. "Sniffar" man lite med koaxen från frekvensräknaren så ger den utslag
typ 32kHz. Så risken är stor att du kommer att få in störningar från PSU -> förstärkaren.
Så det är nog bäst att placera PSU så långt ifrån de känsliga delarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150 för att du utbildar mig!

Fastnar dock mest för oetsade laminat, dessa kan man ju först limma till en låda, sedan kan man "fylla i" med tenn i skarvarna och, som du säger, använda genomföringskondingar som jag dock knappt vet vad det är för nåt och således aldrig använt i hela mitt liv :) .

Gillar alltså laminattänket bäst men då gör jag nog två lådor dvs en över varje KIM och detta för att det känns lättast att lattja med lågspänning.

MVH/Roger
PS
Korten kommer tillverkas av min vän i Kina och om jag bara kan vaska fram informationen (tror att Borre förklarade nån gång) om hur man applicerar jordplan i Eagle så är jag hemma vad gäller det i alla fall, jag tackar för jordplanstipset!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kör lite av "Multi-tasking" när det gäller mina projekt och det är faktiskt väldigt roligt vilka spin-off:effekter det kan bli.

För typ ett halvår sedan designade jag färdigt en 5V-regulator för den digitala matningen av mitt skåp (KOS), kruxet var bara att regulatorn blev lite komplicerad för jag ponerar att strömmen kommer bli >1,5A som är max vad LM7805 klarar och knåpade ihop något som skulle kunna klara >3A.

Men idag när jag samtidigt klurar på en rörtestare och vill nyttja variabel DC-glöd på flera Ampere så råkade jag hitta LM350 som klarar 3A.

Och jag införlivar härmed den istället för min småkomplicerade lösning.

MVH/Roger
PS
Lite allmänt känt att det finns kraftfulla POSITIVA regulatorer men inte fullt så kraftfulla negativa dvs ett agg på +/-3A är fortfarande svårt att åstadkomma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med en plocklista för alla mekaniska komponenter.

Jag laddar upp dagens arbete som ungefär är hälften, resten får Ni i morgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla reglage är nu planerade.

Bara pris återstår.

Får se hur jag gör det, vill ju ha dom senaste priserna men det kan bli att jag slår i mina favoritkataloger från ELFA som en uppskattning men i slutändan måste jag ändå veta om grejerna går att beställa...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det blir inte billigt det här, räknar man med en del jag redan köpt så blir bara "reglagepriset" runt 4000.

Största boven är ELMA-omkopplarna, jag vill ha små omkopplare men annars finns det större och mycket billigare fast lite kvalitet vill man ju ha, ELMA verkar dessutom ha gått upp i pris sedan ELFA 2008.

Jag är tveksam till om jag kommer fullfölja det här projektet.

Fast jag avser testa allt (för däri ligger min stolthet), själva det dyra montaget kanske jag struntar i, för vad är det för vits?

Bygga nåt svindyrt som ingen ändå vill ha.

MVH/Roger
PS
Edit: Missade YD1150 som leverantör av den mycket speciella CRT-sockeln, stort tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skapat en ny lista, tre poster tillagda.

Detta för att jag ville få med alla mekaniska komponenter (utom socklar som ger sig).

Saknade då mest reläerna (och deras artikelnummer, obs) för dämpsatserna hos ingångsmodulen (KIM) och batteriet till hela systemet samt det lilla Li-knappcellsbatteriet som skall backa upp mitt RAM medans jag flyttar det från KOS till RAM-läsaren (förmodligen byggd mha Arduino).

Känner nu att allt mekaniskt är färdigplanerat, hoppas jag :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår fick jag nåt trevligt från Anders_bzn.

Han hade programmerat två Cypress-PROM med data för mina oscilloskop-moduler KVM och KTS.

Jag har inte checkat programmeringen för killen verkar vara ett snille.

Tyvärr var dock Postnord aningen brutala mot mina kretsar, bifogar bild.

Stort tack Anders!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar