YD1150 skrev:
Antar att förstärkarna blir transistoriserade, JFET på ingången?
Blir katoden på -1kV och anoden på 0.
Bra antagande:)
Jag kommer bygga egna OP med JFET som diffsteg, ja.
Sen ska jag försöka pressa bandbredden genom att nyttja BF245 och sen ut på de båda drain diff-kopplar jag ett par BF199 fast då som emitterföljare för att driva nästkommande stegs Miller som blir ett par förstärkande och diff-kopplade BF"PNP" av nåt slag som jag just nu inte vet, enkel emitterföljare kommer jag sedan ha på utgången, dvs den kommer kunna sourca mycket men sänka lite.
I mitt examensarbete från 95, som jag kommer kika mycket i i samband med detta, är enda egentliga skillnaden att oscilloskopet hade annan typ av nivåanpassning/slutsteg och var dessutom både analogt och virat digitalt, för mitt arbete resulterade i ett oscilloskop som nyttjade komposit-ingången hos en vanlig TV för att återge oscilloskopsbilden.
Citera:
Blir katoden på -1kV och anoden på 0.
Här förstår jag inte vad du menar.
Kul med din trevliga kommentar!
MVH/Roger
PS
Ser nu på mitt TV-skåp att 2mV är minsta området, sen har jag nyttjat en 6-polig vridomkopplare och stegat 2mV, 5mV, 20mV, 50mV, 200mV och 0,5V samt nyttjat en 1/10-vipp (efter ingångssteget för att inte påverka attenuatorns frekvensriktiga ned-delningar) som alltså ger mig 12 spänningsområden. Jag kladdar vidare här även om jag vill göra det senare när jag faktiskt lurar på förstärkeriet men vi går händelserna i förväg lite.
Säg att vi nöjer oss med 1V amplitud ur endera Y-kanal (innan slutsteget/nivåanpassningen):
SR<wA=w=2pif
Måttligt optimistisk SR är 100V/us (=100MV/s) och 2pi~10, alltså
f<10MHz
Det är mao tufft att få ur mer än 10MHz SR-odistad bandbredd.
Om vi sen tittar på gain så har mitt TV-skåp prestandan "Dual Channel 20MS/s 5MHz" (TDA8703 A/D), men jag vill slå det.
Jag kan acceptera 2mV som känslighet (resten dämpas), 1V/2mV=500, jag behöver då en gain på 500.
Om vi satsar på 10MHz då blir GBW=5GHz

Till skillnad från SR kan man dock dela upp denna förstärkning i två förstärkare och då behövs bara roten ur 500 för vardera varvid GBW/st istället blir 223MHz vilket fortfarande är väldigt högt men inte helt omöjligt.
Fast jag känner mest för att köra en förstärkare vilket är vad jag kommer göra och därmed försöka pressa den till det yttersa och helt enkelt se vad jag får.
Detta spikas dock, 2mV in, 1V ut.