Gitarrförstärkare MkIII

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Det verkar som om Bokus har den i lager nu! https://www.bokus.com/bok/9789144141909 ... lektronik/

Tycker den verkar bra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag tycker det är en mycket intressant bok du tipsar mig om.

Hoppas det har framgått att jag tycker det och att jag är tacksam för det.

Ser för övrigt, utan att läsa allt, att än en gång är beskrivningen ordagrant lika ovan.

Nu från en ny grossist.

Skumt (fast kan vara plankad från baksidan av boken).

MVH/Roger
PS
Boken är sen rätt dyr men vill man lära sig saker ordentligt så kan det få kosta.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Tack!

Det framgår att du tycker att boken är bra! Bara roligt om jag kan hjälpa dig och tipsa om böckerna och andra saker inom elektronik!

Tycker det här avsnittet om motkoppling verkar intressant!

Alltid roligt att diskutera olika frågor!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, du är en skön och reko kille!

Trodde jag hade laddat upp det men det hade jag visst inte.

Jag har försökt rita en "analys" (lär åtgärd, mer) på mitt VLF-problem och bifogar det nu.

Förmodligen säger den dock Er mindre än mig, men fråga gärna!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Tack Roger! Detsamma!

Bra att det gick att lösa problemet. Du fick till ett lämpligt passfilter där!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

I lördags besökte jag min bästis i Nol.

Jag tog med mig min gitarrförstärkare (KGA) och lät honom testa den med sin riktiga el-gitarr.

Nåt intressant hände, han rattade och vred på både det enda reglage jag har på KGA (dist-reglaget) och på alla sina rattar och reglage på gitarren (tror mig fatta att det var volymkontrollen samt in/ur-koppling av diverse mikrofoner modell spolar) och han gjorde detta i typ en kvart utan att säga speciellt mycket.

Sen kläckte han ur sig att det saknades bas vid högsta distorsion (dist-kontrollen fullt CW) och jag höll med men både han och jag tyckte att hans riff faktiskt lät ganska bra.

Jag vet inte om detta är nån hit, det enda jag vet är att distorsionen faktiskt aldrig blev jobbig, mest rörlik faktiskt :)

Men det lät onekligen bättre om ljudvolymen var hög samtidigt som mitt "patent" ( :D ) har att göra med att man kan sätta distorsion oberoende av volym.

Men vid högsta dist (CW) lät det alltså inte så bra samtidigt som den inställningen egentligen inte borde ge nån volym alls ty matningen till OPT's mittapp och därmed sluttrissorna är bara 0,7V :)

Jag blev personligen mycket fascinerad över hur max dist överhuvudtaget kunde ge nån signal samtidigt som utsignalen faktiskt var ganska hörbar (använder bredbandselement med hög verkningsgrad) dock som sagt basfattig vilket jag i dag inte riktigt begriper.

En lösning, så att folk inte blir besvikna, KAN vara att begränsa min-spänningen till något högre än 0,7V, om det nu är det som är problemet dvs.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Hejsan!

Har du mätt upp tonkurvan? Hur ser det ut i det lägre frekvensområdet? Kan naturligtvis bero på högtalaren om du har ett bredbandselement?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det har jag faktiskt inte gjort.

Jag hade ju lite problem med hög utsignal OCH hög frekvens (men inte vid hög utsignal OCH låg frekvens) så jag beslöt mig för att lägga ett första ordningens 3,3kHz LP-filter innan förstärkaren, detta lite också pga att elgitarrers spektra sägs ligga inom talets spektra samtidigt som jag ville eliminera eventuella problem.

Jag testade således aldrig igenom KGA riktigt utan körde bara in en Freestyle-signal som jag fick att låta "bra" (vid nån dist-position).

Med bra menar jag främst måttlig mängd distorsion (läs rörlikt).och ganska högt ljudtryck faktiskt.

Min polare har nu förstärkaren, får jag hem den nån dag ska jag mäta mer.

Lite konfundrad över varför 0,7V matning ger mindre bas än säg 6V matning, det enda jag spontant ser är att 0,7V innebär att trissorna jobbar i "Triode Region" (ty spänningskällor) medans 6V innebär att dom jobbar som dom ska (dvs som strömkällor)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Ja, det kan nog vara så!

Men du får se om du kan mäta lite mer på den när du har den hemma igen!
Skriv svar