Rörslutsteg MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått hem en kartong från Ukraina.

Kartongen innehåller 25st ryska 807.

Jag gissar Sovtek för rören är så fint emballerade att jag inte får ut rören ur skumplasten :)

MVH/Roger
PS
Rören är köpta på ebay.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Var en rejäl sats med rör du har köpt :D Försenad julklapp... :)
Då måste du ta en fin bild på ett exemplar, har aldrig provat dessa moderna rör
så jag har inte några erfarenheter av dessa moderniteter. Vet inte hur de står sig mot "originalet".
Har några QV05/25 från Mullard samt 807 från Westinghouse men alla dessa är NOS.
Köpte dem på loppis för typ 30-40kr/st.

http://www.r-type.org/exhib/aai0164.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Var en rejäl sats med rör du har köpt :D Försenad julklapp... :)
Då måste du ta en fin bild på ett exemplar, har aldrig provat dessa moderna rör
så jag har inte några erfarenheter av dessa moderniteter. Vet inte hur de står sig mot "originalet".
Har några QV05/25 från Mullard samt 807 från Westinghouse men alla dessa är NOS.
Köpte dem på loppis för typ 30-40kr/st.

http://www.r-type.org/exhib/aai0164.htm
Tack för din härliga kommentar!

Jag fick ju inte ut röret ur skumplasten för det var tajt lindat och 807 är ett sexigt rör :)

Men nu när du frågar ska jag göra ett nytt försök, vänta...

Jag klippte upp skumplasten och tog nu ett kort.

Mycket fint rör, står typ gamma-tecken och 807, tror tom jag fick med det på kortet.

Sa väl egentligen aldrig det men om jag inte minns fel fick jag 25st för 1600 spänn, rätt schysst pris tycker jag.

Jag har dock försökt vara lite lurig och checka av ebay-sidan för jag tänker att det ju är en kanal för typ Sovtek (som mina rör kanske är) ut på marknaden.

Men det stod "0 lots left".

Kul ändå att jag hann köpa dom här, räcker till 6 stereo-enheter.

Idag har jag parallellat 10 Ohm över ordinarie grid-stoppers på 1k, sen har jag krämat på och testat med nuvarande splitter, ingen egentlig skillnad, framförallt inga oscillationer som jag trodde var själva poängen med grid-stoppers.

Nåt intressant händer dock, katoden svingar mycket fint och klipper symmetriskt vid +/-65Vp, detta trots att bias ligger på runt -40Vgk vilket antyder +25V Ugk "uppåt" MEN det går ingen gallerström, bara runt 5mA i toppar.

Så hur tusan kan svinget vara 25Vp över "Ugk=0" SAMTIDIGT som det INTE går nån gallerström?

Vad händer?

Fattar ingenting!

Fattar bara att jag får ut ungefär 16W i 4 Ohm oavsett OL/CL.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket fint rör, står typ gamma-tecken och 807, tror tom jag fick med det på kortet.
Det är den ryska bokstaven Г vilket motsvarar latinskans G. Г eller G står för Генератор/Generator, alltså ett (HF)generatorrör.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev: Jag har dock försökt vara lite lurig och checka av ebay-sidan för jag tänker att det ju är en kanal för typ Sovtek (som mina rör kanske är) ut på marknaden.
Jag tror tillverkaren är Ulyanovsk
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag besökte staden Uljanovsk tre gånger för snart 30 år sedan. Man kunde kanske besökt rörfabriken och tagit med godbitar hem.
Om loggor på ryska rör: http://www.ominous-valve.com/russtube.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har några Sovtek 807 sen förut men jag tycker kvaliteten hos dessa verkar bättre.

Jag tycker inte Sovtek är ett dåligt märke annat än att dom ofta har dålig koll på hur dom vrider in anodkropparna.

Jag har upplevt det både med 6SN7 och 807, vid ett tillfälle pluggade jag i 4st 6SN7 i en av mina Williamson-förstärkare och inte en enda anodkropp vara "alignad" dvs dom spretade åt alla olika håll på ett mycket tråkigt sätt.

Jag är dock ganska övertygad att dom elektriskt sett fungerade alldeles utmärkt men lite estetik vill man ha...

Jag har alltså sett detta vad gäller 807 också.

Synd.

Med mina nya, sa Ni Uljanovsk?, så vet jag inget om ovanstående än men jag har samtidigt lite slutat bry mig om sånt.

Nu ska jag få igång positivt galler.

Nuvarande försök med 6550 och gemensamt avkopplat katodmotstånd fungerar inte.

Jag har ingen riktig aning om varför.

Bias ligger på runt -35Vgk och när man skickar in en signal på 35Vp så får jag max uteffekt (16W).

Detta är klockrent.

Men när jag skickar in 70Vp så får jag ut typ samma 16W men om man mäter Vgk så stoppas svinget uppåt (max 0V) redan efter 35Vp för att när man krämar på så flyttas medelvärdet av bias neråt modell att 0V är en "vägg" för signalen som dock samtidigt inte klipper signalen, nästan som en studsboll :)

Jag fatta absolut INGENTING av det här.

VARFÖR vill det inte gå nån gallerström?

Varför är det istället en vägg som typ "puttar" signalen längre ner negativt?

Akademisk kontenta är att bias åker rutschkana neråt när man krämar på med signal.

Just nu kör jag alltså med 470uF över 180Ohm och jag gör det för strömmen är inte längre Klass A ty den är asymmetrisk och då har jag fått för mig att avkoppla Rk (i fallet Klass A vet jag att det inte behövs pga virtuell jord).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 29 mars 2020, 21:46:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Du kanske har fixat till en DC-clamp utan att tänka på det :D
300px-Negative_Voltage_Clamping_Circuit_(simulated).svg.png
Fick en idé om det kan vara det, för går styrgallret positivt i förhållande till katoden
så kommer det att bildas en diod däremellan. Ett högohmigt drivsteg som bara kan
ge spänning kommer i så fall att klippa då den inte orkar driva någon ström att tala om.
Annars behövs det lite mer effekt i drivsteget.

Men jag tror att du har fått till en ofrivillig låskrets eller DC-clamp.

Gick fint att låsa synkpulser på gammal analog videosignal på så vis. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant och trevligt inlägg, tack!

Men kanske jag missade att säga det, det klipper INTE!

Det enda som händer är att signalens medelvärde sjunker ju mer jag krämar på samtidigt som det alltså inte finns tillstymmelse av klippning.

Fast DC-Clamp skall jag tacksamt studera mer av, så få komponenter men ändå förstår jag inte riktigt.

Annars är en idé att jag kör separata Rk med separata Ck för då påverkas i alla fall inte "andra kanalen".

Uk ligger nu på runt 35V, kör man mindre än 35Vp så ligger Uk still, över 35Vp och Uk sjunker.

Uk är alltså relativt ground.

Nu har jag inte ren Klass A utan vad jag skulle vilja säga 2/1 Klass AB där alltså strömmen vid full utstyrning peakar 2Iq (utöver Iq) positivt medans den peakar Iq negativt.

Vid insignal över 35Vp så sjunker alltså Uk och jag börjar tro att det har att göra med att signalen kan gå hur mycket negativt som helst utan klippning för impedansen är hög för Ugk<0 så kanske det blir att gå mera negativ ström än positiv samtidigt som strömmen in i Rk per definition är I1-I2.

I Klass A-fallet är alltså strömmen in i det gemensamma Rk noll och vi har en virtuell jord men nu när jag kör Klass AB händer andra saker som jag har svårt för att förstå.

I vilket fall är jag övertygad om att det i mitt AB-fall (speciellt med gallerström) är ett måste med separata Rk, avkopplingen är jag dock tveksam till men man har ju fått lära sig att avkoppling innebär att impedansen blir noll istället för motståndet och låg impedans att driva OPT med är sällan fel (fast när det gäller läckage i OPT är det faktiskt fel).

Fattar inte vad avkoppling av Rk egentligen innebär eller dess nödvändighet.

Är inne på att man kanske kan se det som att rören typ "diodsummerar" över ett gemensamt Rk och kondingen "glättar" men varför man måste använda denna glättning är oklart.

MVH/Roger
PS
Det borde finnas fler som du på det här forumet, hjälpsam, duktig, trevlig och rolig är du!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Hur påverkas anodströmmen i slutsteget om du har utan signal och sedan ökar nivån på insignalen?
Om du har klass AB så måste den öka i alla fall.

Om du kan mata in -Vg1 separat via ett (två) passande motstånd och en pot och
jorda katoderna direkt? Bara för att testa.
Se bara till att -Vg1 är tillräckligt stor (negativ) vid försöket så att inte slutrören blir allför röda :)
Men det vet du nog redan :wink:

Om du tar din multimeter och mäter spänningen (DC) på styrgallret med och utan signal
via ett motstånd på säg 47-100k i serie. Ligger Vg1 konstant då eller kommer den att ändras
beroende på nivån på insignalen?
För får du en "DC-clamp" mellan G1-K på slutröret så kommer arbetspunkten för röret att
ändras då nivån på insignalen ändras. Ju mer signal desto mer negativt kommer gallret att bli.

Dioden D i schemat jag lade in motsvarar alltså G1 och K !

Forumet är just till för att diskutera saker på :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag måste nästan printa ut allt matnyttigt du säger :)

Men att det är diodverkan modell din DC-klamp det tror jag på av egen kunskap (läs att jag bara fattade diod-biten) och särskilt pga att du säger det.

Men att man kunde visa det med en sån enkel krets, det visste jag absolut inte!

Just nu sitter jag alltså i en rätt lustig situation för jag vill pressa in ström i gallret, har minst 35Vp (läs +6dB) extra att ta av MEN får inte in nån ström :D

Dock skall man veta att bias i splittern är runt 6mA bara så mer ström än så kan jag just nu inte sourcea in i gallret trots att splitterns utgångsimpedans på katoden bara är knappt 1k.

Jag har apropå det mätt nåt liknade 3mApp som mest in i gallret.

MEN jag äger numera dom högspända MOS jag tidigare talat om så mera kräm är inga problem samtidigt som jag vill försöka lära mig vad som händer INNAN jag krämar på :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Om du kan mata in -Vg1 separat via ett (två) passande motstånd och en pot och
jorda katoderna direkt? Bara för att testa.
Se bara till att -Vg1 är tillräckligt stor (negativ) vid försöket så att inte slutrören blir allför röda :)
Men det vet du nog redan :wink:
Den här är bra.

Jag gjorde nåt liknande när jag inte fattade vad Edison-Bias sysslade med riktigt dvs jag mixtrade med bias via labbagg och fick då klart för mig att röret inte kan dra lika bra som ordinär self-bias, det blev liksom en rest i den negativa spänningspulsen men även här klipptes inget.

Det du säger är spännande.

Jag har nog bestämt mig för att bygga om biaseringen till separata Rk innan jag ens går vidare (är nog ingen förlust, i så fall kan man nog sätta kondingar över grejerna).

I det läget kommer rören i alla fall inte kunna påverka varandra samtidigt som jag nog i slutändan faktiskt aldrig kommer köra Ck för min kassa OPT lider av läckage och ju högre impedans man driver min OPT med desto bättre frekvensgång!

Så det är win-win här :)

Enkelt att debugga, enkel och bra nytta.

MVH/Roger
PS
Märker att 6550 vill ha Rk=180 Ohm för 2X100mA@400V när Rk är gemensamt, separata Rk innebär då 360 Ohm vilket får bli 390 Ohm för annars blir det Pa overload (ROC=40W), Rk kan då parallellas.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Läste i en radiotekniksbok igår kväll och där stod det att om man vill köra med gallerström så får man använda en trafo med mittavtappning på styrgallersidan. Det är inte den billigaste lösningen. Spånar fritt...men en DC-kopplad historia mellan driv och slutsteg med exempelvis zenerdiod plus ett motstånd till en negativ spänning, gallret ansluts i punkten mellan zenerdiod och motstånd. Om det är praktiskt användbart vet jag inte. Diodklamp-effekten förskjuter arbetspunkten, det har du faktiskt visat i tidigare inlägg. Att Uk sjunker med kraftigare insignal!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Min tanke är annars mina MOS som i kombination med ditt fina schema ovan säger mig att det du ritat som en vanlig diod är en vanlig diod i det normala DC-Clampfallet men även en vanlig diod har typ 10 Ohms dynamisk resistans och idag spånade jag på vad 100mA genom en 1N4148 typ ger för spänning, jo runt 0,7V+0,1*10 dvs 1,7V.

Det är precis samma sak som händer mer rördioden tror jag, det är bara det att den inte är 10 Ohm utan snarare 100 Ohm dvs om jag driver in 100mA så får jag att rördiodens spänning (läs Vgk) ökar 10V vilket faktiskt verkar vara praktiskt relevant.

Men vad jag gör nu, med min visserligen rätt låga Zko(splitter) på runt 1k, är att jag försöker driva in ström i gallret när det enda jag har är låg drivimpedans för bias hos splittern är bara 6mA.

Jag har lyckats se nåt runt 3mA in i gallret och det är rimligt att tro att splittern inte kan ge så mycket mer innan nån slags mättnad.

Men med ett par MOS kan jag. åtminstone teoretiskt, driva in flera hundra milliampere och om din DC-Clamp bara är något schematisk dvs att man ändå kan driva positivt galler så är jag hemma.

Fast jag tycker ditt schema är så rätt att jag betvivlar att jag ens med MOS-koppling kan driva in nån gallerström överhuvudtaget.

Tänker jag fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Testa att koppla in oscilloskopet (inställning DC och gärna 10:1 prob) på G1 och jordklämman på direkt på katoden eller GND. Mät först utan signal sen ökar du gradvis nivån. Kolla om sinusvågens mest positiva del håller sig "fast eller låst" kring noll volt. Kommer endast den mest negativa delen (botten) av sinusvågen att röra sig neråt?
Skriv svar