Rörslutsteg MkII

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Gjorde faktiskt simulering i datorn och det går att få röret att dra gallerström med det "konceptet".
Ett lagom högohmigt motstånd till gate, en pot för att justera bias.
Katoden kan du jorda direkt om du har separat bias. Och slipper du Uk på 30V så får du ett
dubbelt så stort sving då du har push-pull, så du vinner 60V om jag nu tänkte rätt :)
En 12-15V Zenerdiod kanske är bra att ha mellan gate - source, tänkte på om det blir en puls via
kopplingskondensatorn från phase-splittern då man slår på strömmen så
man inte får genomslag på gate.

Eller om det blir en mjukstart med rörlikriktaren. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevlig kommentar!

Jag skall studera detta närmare.

Idag har jag annars klurat ut nåt som, tack vare dina tips, kanske åtminstone kan påvisa gallerströms-effekten.

Jag kommer rita detta också men föreställ dig att du har en Zener på 100V/10W (100mA Klass A-ström går) mellan katod och jord, sen höjer du gate-bias hos MOS till säg +65V ut på source, då har du netto -35Vgk.

Jag har resurser för +/-65Vp ungefär dvs jag kan då teoretiskt driva gallret hela +30V, det är också viktigt med +65V på source som bias för endast då kan det svingas -65Vp också (ungefär i alla fall).

Kruxet med det här testet är att jag tappar 100Vdc i matningen av rören vilket ju liksom tar bort det jag försöker vinna :)

Men vad tror du om mitt tänk?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Gjorde faktiskt simulering i datorn och det går att få röret att dra gallerström med det "konceptet".
Ett lagom högohmigt motstånd till gate, en pot för att justera bias.
Katoden kan du jorda direkt om du har separat bias. Och slipper du Uk på 30V så får du ett
dubbelt så stort sving då du har push-pull, så du vinner 60V om jag nu tänkte rätt :)
En 12-15V Zenerdiod kanske är bra att ha mellan gate - source, tänkte på om det blir en puls via
kopplingskondensatorn från phase-splittern då man slår på strömmen så
man inte får genomslag på gate.

Eller om det blir en mjukstart med rörlikriktaren. :)
Men säg att fixed bias är -35V via 100k.

Katoden är alltså jordad.

Om gallret då ligger på -35V, hur ska du få in nån signal där från MOS som är >0V?

Jag kan ju inte gärna lägga bias ut från MOS på -35V, liksom.

För om säg +/-65V skall kunna köras in så måste MOS ligga på -35V på source om Ug skall kunna bli +30Vp (eller ner till 0V med +/-65Vp in).

Så även om gallret ligger på -35V via 100k så får jag ingen nytta av det.

Eller tänker jag fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Så här tänkte jag, först en bit av schemat med MOS-drivaren.
Noderna 36 och 42 är ingångar.
MOSFET driv.jpg

Simuleringen nedan visar gallerströmmen genom anti-självsvängnings motståndet R32 (R33).
Man kan se en lätt tillplattning av sinusformen då röret drar gallerström.
Gallerström.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Idén med zenerdioden på 100V ger rätt spänningar för röret men som sagt så tappar du 100V.
Men principen är rätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är så roligt att du anstränger dig så med mina grejer dvs ritar scheman, simulerar och kommer med tips.

Stort tack för detta!

Idag kom jag dock eventuellt på en bättre variant än min första, har mycket svårt för att tänka negativt, speciellt när det blir minus-minus så förloras jag men E Kafeman kom med ett bra tips en gång, tänk termometer!

Jag kallar det för "Kafeman-tricket".

Mitt nya tänk påminner om ditt schema ty jag skapar mha en CW-generator -100V (som inte behöver vara speciellt väl reglerad ty "rippel" på anoderna dämpas med minst varvförhållandet), sen jordar jag katod och lyfter MOS's gate till ungefär -35V för då har jag med min drivkapacitet möjlighet till +30Vgk och -65Vp i sving.

Bifogar schema.

MVH/Roger
PS
Känns som om detta kan vara nåt, i så fall kommer jag bygga EN CW-generator på säg -120V sen kommer jag ha TVÅ seriereglerande trissor med var sin Vbe-multiplikator så att jag kan ställa slutrörsbias och balans. Annars verkar det som om din koppling inte har nån nämnvärd Ig (fast sätter man 1k som gridstopper så blir det ju så samtidigt som dom ju är kända för att minska risken för självsvängningar) men det är inte tanken med min idé ty jag vill ha uppemot 200mA peak in i gallret. Behöver source förresten alls nåt motstånd? Det skall ju bara sourceas ström och det kan vara en komplikation med CW-reglerande sluttrissa med ström på utgången (LM317 tål till exempel "ingen" ström på utgången).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hinner inte så mycket mer ikväll för kvällsvarden är färdig men jag bifogar en CW-ritning där jag lite naivt tror att 100nF-kondingar räcker ty det går ingen ström.

Tacksam för kritik.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Annars kan du använda liten 230V /12V trafo baklänges på 6,3V glöden, bara en idé. Om det bara är till MOSFET bias så borde det funka med 100nF. Är bara och testa...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för skön!

Eftersom det inte går nån gallerström när rören är negativt biaserade så kan trafon vara löjligt liten.

Stort tack för det tipset!

Tänker dock att 200V räcker, om jag nyttjar den vanliga glöden (och inte mitt extra uttag på 10Ve) så duger det med en bakvänd 12V-trafo för att typ få 115Ve som du ju redan har lärt mig :)

Detta projekt blir faktiskt mindre och mindre komplicerat (tänkte seriereglerat Vgk ett tag), en säg 0,5VA-trafo, en diod (gör ju inget med DC i kärnan när det inte går nån ström) och 100nF.

På utgången hänger jag sedan två stycken 100k:are ty jag tror 1M blir aningen för stort för rören då jag har för mig att vid fixed bias så är rekommenderade gallermotstånd aningen mindre än vid auto-bias.

Så en pytteliten trafo, en diod, en konding och två pottar är allt som behövs :)

MVH/Roger
PS
Eftersom jag så att säga hamnar på andra sidan kopplingskondensatorerna nu så är min idé att montera de båda MOS på experimentkortet också för då har man en hel Galler-boost:modul på ett enda litet kort. Jag är lite konfunderad över mitt 100k som source-motstånd ovan, behövs det verkligen? Jag menar att när gallerspänningen svingar negativt går det ju nada med ström dvs sinkning behövs inte ty det är bara när gallret går positivt som det går nån ström och då borde man kunna ta bort 100k. Kommer precis på att man faktiskt har en utgångsimpedans om 1/gm redan utan 100k men sinkning klaras nog inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

I morgon skall jag beställa ELFA's minsta trafo (56-160-32 , 0,35VA) och sedan skall jag göra en liten veroboard-layout för alla nödvändiga komponenter för att kunna driva slutrören med positivt galler som YD1150 så tacksamt tipsat mig om.

Tills jag fått hem alla komponenter ligger projektet på is.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite tankar har uppstått.

När jag nu, med mina nya högtalare, tappar nästan 10dB i verkningsgrad och har mätt upp att mina nuvarande rörslutsteg ger ungefär 12W så kommer jag alltså jämförelsevis spela med lite drygt 1W som mest.

När jag idag spelar med mina nuvaranade högtalare så når jag alltså precis partynivå med 12W, kan dock tro att jag ligger aningen lägre för det distar inte, men säg att jag ligger på 10W.

För att förenkla resonemanget kommer jag alltså JÄMFÖRELSEVIS spela med 1W med mina nya högtalare.

Partynivån kräver dock 10dB (10ggr) högre effekt vilket innebär ungefär 100W netto :D

Jag jagar småsmulor när jag vill köra positivt galler och jag är medveten om det.

Idag kör jag med gemensamt OAVKOPPLAT Rk OCH en anodförlust (Pa) om enbart runt 25Wa (när 46Wa är möjlig för KT88/6550), om vi förenklar lite kan vi säga att anodförlusten kan fördubblas och vad jag eventuellt börjat förstå så kan avkoppling av Rk ge nån ynka dB till ty Uak slukar typiskt 10% och den spänningen som blir över Rk kan tas tillvara, om jag förstått saken rätt (men det är inte alls säkert).

Alla vet att uteffekten från ett "Klass A-steg" är runt 25% av Pa (idealt) vilket får mig att tro att om man kan höja Pa med 3dB så kan man vinna det i uteffekt (ty förhållandet kvarstår), att avkoppla (gemensamt) Rk har jag aldrig förstått men både Hiraga och Morgan Jones tycker det är bra så nån vits med det måste det finnas och jag gissar uteffekt.

Att Williamson inte gjorde det 1947 är eventuellt inte så svårt att förstå för på den tiden fick man vara glad om det ens fanns lytar över typ 8uF, jag gissar således att det är en av anledningarna samtidigt som i ren Klass A så behövs ingen avkoppling för katoderna utgör är en virtuell jord (dock med ett spänninstapp, Uk).

MVH/Roger
PS
Väldigt optimistisk kan jag eventuellt komma upp i en höjning om 5dB med mina knep, dvs +3dB pga Pa, +3dB pga positivt galler, -1dB pga feltänk :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Fått hem en gulligt liten Hahn (12V/230V/0,35VA).

Nu skall jag layout-planera vad jag blivit att kalla KPD som i Power amp Device (kruxet är bara att jag har två till gamla projekt med samma namn :) )

Väldigt få komponenter dock så det kommer inte bli svårt men jag har så många bollar i luften att det sällan finns tid.

Nu vill jag dock ta mig tid för mina nya segdrivna KLS (LoudSpeaker) är på gång.

Nu när jag har trafon (fysiskt) tycker jag det både är enklare och roligare att mäta på den, sen är ett par HV-MOS, några motstånd och ett par Piher trimmers allt som behövs.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu grovplanerat klart både schemat och layouten för min "KPD".

Är nu mest osäker på en sak och det är om jag behöver avkoppla vridisarna, vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Kom på att bias på gate styrs av motståndet mellan gate och jord som ombord på KPA redan är 470k varvid en applicering via 100k ger spänningsdelning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Ska du inte nöja dig med att ändra bias med potten och lägga source med fast matning?
450V på drain är ju rätt mycket så att gallret inte bränns upp, skulle ha nöjt mig med något tiotal volt.
En avkopplingskondensator borde finnas (på potten) för att hålla spänningen stabil.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej YD1150!

Jag råkade komma på en sak idag, Drain kan faktiskt ligga på NOLL Volt (vid test) men som du säger säg 30V live för jag vill ju driva in signal med bias -35V och upp till +20V i alla fall, säg +25V, då är i grova drag Drain-kravet +30V.

Fast dessa 30V måste vara reglerade.

Vänta nu här lite, jag hade ju tidigare oroat mig för ryck i matningen och försökte mig på en seriereglering av 450V i desperation, om plus 30V räcker så skulle man kunna CW-generera den matningen och reglera den bättre.

Är ju mycket bättre om <200mAp dras ur en CW-generator skapad från t.ex min 10Ve-lindning istället för att dra den från 450V-volten som redan har problem med regleringen (ty primitivt kondensatorfilter bara).

Jag upplevde det som mycket lärorikt och intressant när jag upptäckte att när jag nu kör negativt på gate så räcker det i princip med noll volt på drain :)

Allting är relativt :)

Dock måste jag över noll med minst 20V så riktigt noll kan inte drain vara.

Vilka idéer du ger mig, stort tack!

MVH/Roger
PS
En avkopplingskondensator borde finnas (på potten) för att hålla spänningen stabil.
Jag har faktiskt tänkt på detta men inte fattat varför, visst kan man slänga dit en konding på typ 10uF men dess verkan kommer övergå till meningslöshet om typ löparen är på "noll Ohm", eller? Vad tror du annars på min röda ändring i schemat? Jag resonerar som så att i princip INGEN ström kommer sinkas, BARA sourceas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar