CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev: Så vad var bra med tipset då?
Ledaren följer med precis som Andli skriver, om den är är rätt kopplad. Så alla som inte gör det är felkopplad.
Självklart, men om ledningarna går till fel pinne då? :humm:

Det var nämligen det jag menade med "felkopplad" vilket inte borde vara så svårt att fatta i sammanhanget.
rogerk8 skrev:i kombination med ögat för jag är faktiskt tveksam till att ögat ger svar på om det är korrekt kopplat eller inte
Varför är du det? Förstod du inte bilderna med "show" jag postat flera gånger nu?
Det känns svårt att faktiskt se det, väldigt otydligt om det överlappar för mycket eller tillräckligt, dock ger ögat svar på om ledningen går till rätt pinne eller ej vilket är det viktigaste och du har även lärt mig att junctions kan placeras på förbindelser där det finns overlap vilket gör att jag skiter i ögat i detta avseende, kommer således bara nyttja ögat när jag dubbelklickar på alla ledningar för att kolla så att rätt pinne går till rätt stift.
"Ringen" fungerar kanske om du inte ändra gridsize, med 0.025" eller vad du nu använder är det mindre än vad ringen är ändå.
Jag tycker "ringen" känns som ett bra hjälpmedel, kommer införa det asap men tack för varningen (dock är gridsize 0,025" egentligen bara relevant för hur tätt jag kan dra ledningarna, 0,1" är det ju liksom ändå mellan stiften så jag förstår inte riktigt din anmärkning).

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Det framgår överhuvudtaget inte, AndLis tips var naturligtvis bara för att se om den är korrekt ansluten.

Pinne lyser upp med ögat om den är korrekt ansluten, inte annars. Syns hur tydligt som helst.

Ja du missar ju pinnarna för att du använder mindre gridsize, en ring som är större än gridsize kommer hjälpa dig marginellt att placera ledaren rätt. Men visst, prova.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittar inga pinhead 35p i google heller, funderar nu på att göra såhär:

Jag bygger brd med dom stora men få komponenter jag har, sen går jag in och deletar alla pinhead 40p i sch varvid jag placerar ut 208 diskreta TP istället och förbinder dom (eventuell mha ögat) sen går jag till brd igen, här är dock frågan om alla 208 TP nu hamnat i en enda stor klump eller om dom har blivit "replacade"?

Har dom hamnat i en enda stor klump, vill jag göra på annat sätt.

Eventuellt måste jag lära mig bygga egna komponenter.

MVH/Roger
PS
Vad trött jag börjar bli på PCB Design :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu använt ögat på alla 208 ben, pust :D

Allt såg bra ut tills sista stiftlisten (där jag ju missat 177), där hittade jag två fel där det ena var att ledningssegmentet helt enkelt inte hade kontakt med nästa segment, det andra innebar att två ledningar hade kortslutits och var typ samma signal, på nåt skumt sätt hade alltså en vertikal ledning kopplats ihop med en horisontell, hur är detta ens möjligt utan junction?

Jag måste ha dubbelklickat galet.

Gick slutligen igenom alla ben och synade overlap, får mängder med varningar av DRC på overlap men jag tar inte det så allvarligt.

Dock är gridden knäpp (vilket nog är mitt fel) så junctions är svåra att placera ut.

Tills dess jag hittat 35-poliga headers (snälla, hjälp mig någon) så blir det inga junctions-utplaceringar (och ingen routing).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Bilbilotek med 35 pinnar stiftlist har jag redan tipsat om, står tidigare i tråden nånstans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre, du är min hjälte!

Efter mycket klickande och klurande i ditt föreslagna bibliotek (con-samtec) hittade jag faktiskt en enradig 35-polig stiftlist!

Väldigt skummna beteckningar på stiftlisterna men jag redde ut det (börjar på 1 sen kommer antalet och ett suffix modell S-S betyder enkelradigt).

Din fina stiftlist verkar också vara mer av den äkta typen dvs bara en stiftlist som inte bygger nåt, typ.

Jag har nu också rört lite på alla komponenter för att se om ledningarna sitter ordentligt, gick bra förutom vid programmeringskontakterna där ett motstånd inte var kopplat riktigt, troligtvis pga att jag meckar med gridden.

Nu ska jag bara våga byta ut de gamla (och för långa) till dessa, wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Jag älskar ögat som funktion, mycket bra Eagle (fast det onödiga dubbelklickande sliter på musen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då har jag bytt headers :)

Var ganska lätt men inte så lätt som jag trodde.

Först markerade jag nämligen headern bara men fick med lite ledningar...

Sen gick jag in och enbart markerade hela headerns bredd (utan att röra ledningar), då blev dom markerade så att jag kunde göra delete.

Sen deletade jag alla headers i tur och ordning och gjorde en kopia på den inkopierade headern jag ville ha, roterade lite på den och lade den över ledningsstumparna.

Gjorde så med alla sex 35-poliga headers i tur och ordning.

Sen lärde mig nån (tror att det var Glenn) att röra lite på grejerna för att se om det var kopplat, första headers var då helt okopplade så jag gick in och ändrade grid (defaultar alltid till 0,1" tydligen och jag använder 0,025") samt använde move-verktyget och försökte igen, då lös alla förbindelser upp med en junction och lite rörande bekräftade naturligtvis det.

Dom två första headers gjorde på samma sätt, dvs satte automatiskt dit junctions på precis alla pinnar, tredje headers ut mot höger gjorde dock inte detta samtidigt som move visade att alla pinnar var kopplade.

Kommer inte riktigt ihåg turordningen på allt men en sak är säker, det är väldigt skumt hur vissa pinnar får junctions medans andra inte får det bara för att man rör på sakerna samtidigt som dom uppenbarligen är just ihopkopplade redan.

Och ja, alla pinnar är nu förbundna.

Nästa steg, routing :shock:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har jag skapat en brd-fil av mitt schema.

Mycket besviken ty max 20% av ledningarna är rout-bara (dvs har "tråd").

Hade tom svårigheter med programmerings-kontakten, visade sig att Eagle är mycket känslig på det Borre varnat mig för, dvs hur man ansluter ledningen.

Det mest fascinerande tycker jag dock är det faktum att när den första headern byttes ut i schemat så "snappade" Eagle automatiskt in junctions men många av dessa ledare har ändå ingen rout-tråd så kontakt finns ändå inte.

Jag misstänker att det är andra sidan av tråden som spökar dvs min ledningsdragning till pinne, eller vad tror Ni?

För man kan alltså flytta headern varvid ledningarna följer med så de borde med andra ord vara ordentligt kopplade.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av E85 »

Synd att alla dina eagle-projekt ska stypa i att det blir ett stort kråkbo av hela routingen.
Du måste börja tänka på vilka pinnar som hamnar närmast vilka headers för det där kommer du inte få nån ordning på som det ser ut nu.
Vågar inte ens tänka på hur det kommer se ut när du lyckats ansluta alla pinnar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej E85!

Jag vet att det ser lite hopplöst ut men allt är lite tillfälligt just nu, till exempel kommer inte mina headers vara placerade i den ordning dom är nu, jag har bara hjälpligt placerat ur dom för att komma nån vart med projektet.

För det första har alla headers fel riktning, de kommer flippas 180 grader.

För det andra ska inte första headern vara högst upp, den ska vara överst längst ner så att man först kan routa till översta header samtidigt som signalerna tas från CPLDn's vänstra sida.

Först tyckte jag att CPLD'n sitter fel för jag vill ha 1 längst ner till vänster men efter att ha tänkt lite så blir CPLD'ns placering optimal för lite drygt en header kommer upptas av vänstra sidan, nästa header kommer upptas av sidan längst ner osv.

Jag tackar för din input, det är detta som gör EF så roligt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag försökt göra så att min PQ208 kan routas.

Jag får det dock inte att fungera för många pinnar har inga "trådar" i brd-mod, jag gick då in och placerade junctions på precis alla 208*2 pinnar, men det hjälpte inte för många ben är fortfarande oroutbara.

Jag fattar inte varför för jag har dels sett till så att ledningarna i sch-mod precis anknyter till benen som dom ska, sen har jag dessutom placerat junctions över den övergången men fortfarande fungerar det inte.

Jag hoppas nu på att min vän Borre kan tala om för mig vad jag gör för fel.

Bifogar alla tänkbara filer :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Nu har jag bara kollat bilden, men åtminstone ett fel är att du på dom två i mitten till vänster (Vcc nånting) anslutit ledare på bägge sidor av pinnen, när bara en sida är rätt. Dåligt ritat komponent som inte visar vilken sida som ska anslutas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är ju liksom inte det som är det största problemet.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Nej men det är väl ett? Precis som jag skrev, åtminstone ett fel.
Jag har enbart kollat bilderna, om jag kollar filerna får vi se..
Skriv svar