Samplingssystem

Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Samplingssystem

Inlägg av Electricguy »

Det är ju då lite klurigt att förstå vad du menar med dina "glasklara" scheman när symbolerna avviket från standard.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är sant men jag brukar förtydliga genom t.ex skriva Schottky eller Zener-spänningen.

Tycker således det inte är nåt problem.

Vilka påstår egentligen att dina symboler är standard?

MVH/Roger
PS
Men man kan lite jämföra med att gå i skola där precis alla lektorer använder sina egna beteckningar på egentligen allt, speciellt irriterande har jag tyckt det vara hur dom precis alltid tecknar vektorer på olika sätt, en sak man dock var tvungen att anpassa sig till men som gjorde det svårare att lära sig. Så kanske jag har ett litet ego likt dom :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electricguy skrev:Det är ju då lite klurigt att förstå vad du menar med dina "glasklara" scheman när symbolerna avviket från standard.
nU ÄR DU PETIG ÄNDÅ. Det ska väl inte krävs för mucket fantasi att förstå Rogers symboler. Det är några hakar som inte är riktigt "hakiga".
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Samplingssystem

Inlägg av Electricguy »

Du kan ju lite snabbt googla på "schottky diode symbol" så ser du ganska fort ett rätt så genomgående mönster. internationella standarder är inte mitt påhitt, även om det kanske vore lite skoj.

brigaden, hehe, mja, jo.. Problemet kommer väl dock när man har ritat en symbol för en annan komponent.. Men eftersom att symboler för motstånd har varit substitut så spelar det väl mindre roll. Det går nog lika bra att byta ut alla komponenter mot byglar ska du se. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör, när det gäller digitalteknik med amerikanska symboler istf de fyrkantiga svenska för jag ser direkt vad som är in och ut och hur grindar fungerar.

Nu är det OT. Kör på nu så vi får se resultat nån gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Fundera på den så löser du nog problemet. :tomte:
Folket har hjälpt mig.

Det är lite pinsamt känner jag men power supply och batteriet bör möta RAM med var sin diod.

Dock kan jag lite tycka att en regulator som påförs en (positiv) spänning när den är avstängd, INTE leder ström.

Men jag är osäker på detta påstående.

Fast vi kan nog vara överens om att dess utgångsimpedans när den inte har nån matning och är avslagen, är relativt hög (det är ju liksom transistorer som inte leder).

Jag har alltså tänkt slå av spänningen på det virade kortet inklusive RAM samt därefter lyfta ur det ur ZIF.

Soundbrigade har också rätt i att vissa pinnar måste jag ha motstånd på, tänker att speciellt R/W' bör ha ett pull-up under flytten.

Man kan också passa på att ha ett pull-down på OE' ty då är alla bidirektionella pinnar utgångar och okänsliga för insignal samtidigt som RAM ändå ska läsas vid target.

Adress-pinnarna är CMOS och matning finns via batteriet när jag flyttar RAM, jag tror de kan hänga i luften för jag har tom mätt på HC-MOS med avseende på vad som händer när man har öppna ingångar, det enda som händer är att strömförbrukningen skenar (utan att vara farligt hög) så jag skippar nog motstånd på adress-pinnarna, för jobbigt mest :)

Men R/W' måste nödvändigtvis ha en pull-up samtidigt som OE' enkelt kan ges en pull-down sen får det vara bra med den biten.

Jag tackar för läxan om att två dioder behövs, korkat av mig :)

Vänta lite här nu...

Jag har en matning på 5V, sen har jag ett batteri på <3,6V (stämmer för Litium-batteri, väl?).

Data retention har jag dubbelkollat är på 2V så ända ner till den spänningen kvarhålls data i RAM, dvs stor urladdningsmarginal för batteriet finns.

Jag nyttjar gärna Germanium för båda dioderna, Vcc för RAM kommer då hamna runt 4,7V när matningen är på och 3,3V när matningen är av.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på hur jag ska bygga mitt batteriuppbackade RAM.

Totalt fem små komponenter kommer jag knö dit runt batteriet och på RAM, eventuellt mha smältlim

RAM:et har nu alla funktioner man behöver dvs OE, CE och R/W.

Detta betyder att det kan fungera som vilket RAM som helst både hos sändare och mottagare, om man säger.

Vad säger man förresten, host/target eller?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 december 2016, 22:25:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill avsluta klureriet om mitt B-RAM (Batteriuppbackat RAM).

Om båda dioderna ska användas krävs det att RAM-chipets eget Vcc-ben böjs uppåt och en Schottky monteras pekandes uppåt (från global Vcc) och löds på chipets ordinarie Vcc-ben där dess anod blir RAM-chipets nya Vcc-ben som således stoppas ner i ZIF, på ordinarie Vcc-ben monterar man sedan katoden hos den andra Schottky-dioden och sedan till batteriet.

Lite idiot-tankar: man skulle kunna skippa första dioden enligt ovan om man flyttade B-RAM i spänningssatt (globalt sett) tillstånd, problemet då är "bara" att B-RAM måste vila nånstans och så länge sakerna är avstängda kommer det vara B-RAM:ets batteri som försörjer grejerna (i bästa fall för om regulatorn är lågimpediv när den inte är spänningssatt på ingången blir situationen ännu värre), men om allt hela tiden är spänningssatt och man avslutar med att placera B-RAM på nån icke-ledande plast eller kanske tom nån slags veroboard-vagga, innan man stänger av skulle det eventuellt funka, tror jag lite optimistiskt :)

För att slippa dessa problem är ytterligare en diod en billig, om än lite bökig, lösning.

Apropå bökighet har jag nog bestämt mig för att mitt B-RAM faktiskt ska se ut som jag först skissade (inklusive dom nya C&R) dvs med bara en diod, MEN jag kommer implementera ovanstående andra diod också fast en på vardera kortet, i UNO är det lätt men virat är det lite bökigare men går naturligtvis.

På detta vis slipper jag böja sönder Vcc-benet och får ändå vad jag vill ha.

Än en gång, tack för tipset!

När det gäller överföringen av B-RAM data till dator har jag idag haft ett gäng funderingar:
1) B-RAM i ZIF på UNO, UNO skriver till SD efter ett tryck på Read, kräver SD-shield
2) B-RAM i ZIF på UNO, UNO skriver till Dator via UART (IO1&2) efter ett tryck på Read, kräver INGEN SD-shield
3) B-RAM i ZIF på fristående kort, kortet skriver till Dator via RS232-krets efter ett tryck på Read, om det ska kunna skrivas till min laptop krävs det RS232-USB adapter (dock har min printerdator serie-port)
4) B-RAM i ZIF på samma kort, kortet skriver till Dator via RS232-krets efter ett tryck på Read och samplar efter tryck på Start, om det ska kunna skrivas till min laptop krävs det RS232-USB adapter (dock har min printerdator serie-port)

1) Min ursprungliga ide, UNO har färdiga rutiner för skrivning till SD och det är ganska enkla rutiner, lite bökigt dock att fysiskt flytta datat en andra gång...
2) Om UNO skickar data via UART och USB istället så blir det väl lite som Hyperterminalen? Låter egentligen enklare samtidigt som varken nån SD-shield eller fysisk transport av data behövs.
3) Detta är egentligen vad jag vill, jag gillar digitalteknik på denna nivå ty RS232 är ett enkelt protokoll, jag vill dessutom helst ha det fristående för då har man liksom en station där man skriver till minnet (samplingssystemet) och ett där man läser minnet (dator-tillbehör), distinktionen gör det också enklare att hantera datat i samplingssystemet.
4) Rent abstrakt bäst men tangerar Microsoft's slogan för Windows 8 dvs "Everything at once" som jag hatar, det innebär dessutom komplicerade bidirektionella bussrutiner för att hantera datat.

Kan nog säga redan nu att 3 kommer jag satsa på.

Lite mer tankar i sammanhanget:
KSS (UNO-anpassad av mig) har A/D, Busskrets, Register, Inverterare, OP (inget RAM behövs, naturligtvis ty UNO)
KSS_M (UNO-anpassad, MEGA board) har A/D, Busskrets, Register, Inverterare, OP (sso, får ej plats)
KSS_D (den diskreta) har A/D, "CPLD", OP...och B_RAM (naturligtvis)

Fan, det blir ju ett projekt till :D

Vad ska jag kalla det för då?

Jag vill inte skapa fler projekt, jag är trött på det nu!

KSS har inte ens fått en brd-fil ty MEGA-ide'n dök upp från oväntat men trevligt håll, den är med andra ord tämligen misslyckad för jag tycker att MEGA-board (med rätt raster) skall användas för den i så fall samtidigt som KSS_M inte får plats på MEGA-kortet, i en fantasivärld bortom min nuvarande ideologi skulle KSS_M kunna bli ett ytisprojekt, dock.

Så från och med nu definieras KSS_M som vilande.

Eller så dödar jag KSS_M och skapar ett nytt projekt med samma namn, KSS är visserligen ledigt men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill ha MEGA-shield eller inte. Fast iof behöver projektet inte heta nåt på _M, kan ju liksom lika gärna heta KSS trots att det är _M men läsning av ett B_RAM är inte mycket av ett samplingssystem (SS).

Jag vill alltså ha en "enkel" läsfunktion av B-RAM, och det mina damer och herrar får man plats med lätt på en MEGA-shield, frågan är bara om jag ska bry mig om den biten och inte bygga nåt eget RS232-aktigt istället.

Namnförslag: Knoppson RAM Reader, KRR

Inte taget i alla fall :D

MVH/Roger
PS
Jag har f.ö bestämt mig för ett virat system (KSS_D) med viss reservation för hur mycket analogt jag ska vira.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Nu virrade du bort mig nästan direkt, men du kanske kan sätta en Nano på ditt kort istället för att göra en shield...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ort-p87965
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar känna att Arduino går bort fullständigt vad beträffar mitt samplingssystem.

Det är bra till annat men i just detta fallet passar det inte på flera sätt (t.ex platsbrist och A/D'ns låga samplingshastighet) samtidigt som det tar bort det enkla och roliga med digital teknik.

För vad är det egentligen som är så roligt när nån annan löst det åt dig?

Det är väl roligare att veta vad som krävs och händer.

RS232 here I come :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort klart mitt blockschema för min diskreta variant av samplingssystem.

Jag har tagit bort UNO ur systemet och kommer bara nyttja UNO för läsning av B-RAM, en design som förresten är redo för caddning (MEGA-shield).

Samplingssystemet skriver således bara till B-RAM, läsning av data sker genom att fysiskt lyfta ur B-RAM ur ZIF och sätta i det i UNO's ZIF, B-RAM är således min "Floppy" :)

Iom att samplingssystemet bara skriver till minnet så blir lösningen mycket enklare.

Sen har jag tagit bort min hasard för /CL (Clear) och infört synkron Clear istället, detta för att i förlängningen kunna programmera en CPLD.

Nästa steg blir att bestämma exakt vilka kretsar jag vill använda och vira ihop alltihopa, älskar att vira :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av Glenn »

Electricguy skrev:Det är ju då lite klurigt att förstå vad du menar med dina "glasklara" scheman när symbolerna avviket från standard.
Vilken standard ? det finns ju massor av standarder för schemasymboler..

Denna brukar ju tex elektor använda för zener:

Bild

..Vilket förstås inte stämmer överens med varken amerikansk eller europeisk standard..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om mitt samplingssystem för UNO (KSS_M).

Eftersom det blev för trångt tog jag bort precis alla komponenter som inte var direkt nödvändiga, detta inkluderar RN-kretsen (fördröjningarna är så korta att spikarna pga fördröjningarna inte innehåller nån energi ändå), 1:10 dämpningen (och därmed en hel OP), probe-anpassningen (behövs ju ändå inte ty ingångssignalen är mest av låg nivå), debuggningen (IO_Clock, jag chansar på att den är okej) och filtreringen av DC-anpassningen för A/D'n (Vcc är stabil nog ändå).

Tråkigt bara att det inte gick att bara göra ändringarna i sch-mod och få Eagle att ta bort de jag hade tagit bort i sch-mod i brd-mod, så jag fick placera om precis alla komponenter MEN denna gången är de bättre placerade och jag ska i morgon tom kolla upp rotationen på komponenterna så att allt blir så lättroutat som möjligt.

Det ser nu i alla fall routbart ut eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag i princip klar med mitt diskreta system.

Jag måste bara utveckla det analoga gränssnittet lite och ge kretsarna vettiga nummer samt göra en liten placeringsplan avseende var på veroboarden jag vill att kretsarna skall husera.

Allt är nu synkront så det borde vara enkelt att föra över tänket till en CPLD.

Jag har gjort synkrona lösningar på vissa räknares reset genom att nyttja en D-F/F, denna kommer kunna tas bort i skarpt läge ty synkrona räknare finns färdigdefinierade i ECS samtidigt som jag älskar 4029.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag planerat färdigt mitt diskreta samplinssystem.

Antal kretsar som behövs: 33st (exklusive tre regulatorer).

Jag gillar verkligen att vira men nu är det såhär att virsocklar är snordyra, inte ens det lilla trevliga företaget BHIAB har billiga sådana, snittpriset är typ 25 spänn per styck och observera då att själva logikkretsen kostar typ en fjärdedel av det :D

Eftersom jag behöver 33st kretsar (A/D och minne inkluderat) så blir kostnaden i runda slängar 33*(25+5)~1000 spänn.

Samtidigt som en CPLD kostar runt 100 spänn...

Får se hur jag gör, nu är kretsen i alla fall färdigplanerad och om jag vill/orkar vira ihop 33 kretsar så kanske det tom fungerar.

33 kretsar förresten, hur stor veroboard (öar) behöver jag?

14P är nära 2cm så om jag arrangerar dom på bredden så har jag 8cm/4st.

Sen är dom drygt en centimeter breda, praktiskt avstånd kan vara 15mm cc, på ett EU får det då plats 100/15~6 rader.

Så ett EU-kort klarar typiskt 6X4=24 kretsar.

Jag behöver då två europakort speciellt med tanke på att minne (ZIF) och A/D är lite större kretsar.

Ska kolla vad min hovleverantör har för storlek för självklart vill jag få plats med allt på ett enda kort (även om det faktiskt går att skarva).

MVH/Roger
PS
Jag tror det här blir ett CPLD-projekt redan från början.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar