Samplingssystem

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Vet inte var ditt hat mot ytmonterat kommer ifrån, men det är inte svårare att löda ett 1206 motstånd än en DIL16.
Smält lite tenn på ena padden, lyft dit motståndet med pinsett och värm fast, löd fast andra padden. Snabbt och enkelt.
1206 är dom ytisar jag gillar bäst, problem uppstår dock när det gäller 0603 och min skakighet...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Sedan har du i något projekt försökt bygga diskreta opampar (även om jag läser artiklar som menar på att sådana, I JÄMFÖRELSE med integrerade, inte är ett dugg bättre, men det är en annan grej) på något sätt och jag minns att jag byggde ibland moduler på speciella "plattformar" antingen i 14/16-pinnars DIL eller lite större 24.pinnars. Kan spara plats.
Jo, dom kan vara bättre men det är sällan fallet, dock är det alltid roligare (men det är en annan sak).

Som exempel på bättre OP diskret var när jag gjorde mitt examensarbete (TV-Scope, Dual Channel, 5MHz, 20MS/s) 1996 och sökte få fatt i en tillräckligt snabb OP, det fanns ingen på ELFA så jag byggde mig en egen (eller två, snarare).
Vari består annars problemen? Att Eagle har begränsad kortstorlek (fria programvaran)?
Verkar fortfarande som om du inte läser det allra senaste i tråden, jag får inte plats på MEGA-shielden och det har ingenting med Eagle's begränsade kortyta att göra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Komponentadapter var ordet jag sökte.

Kan du inte ha olika instrument som du kopplar ihop för olika ändamål? Eller ska du göra 7000 mätningar på ungefär samma objekt?

Jag ska mäta klirr i kondingar och ska bara köra på EN frekvens (1kHz) och mäta distortionsprodukterna, men tänker bygga ett TwinT-filter avstämt för ca 1kHZ (använder standardkomponenter, därav ca 1KHz) men ska köra me en sinusgenerator och en rör-RMSvoltmeter. Inget special förutom de tre motstånden och de tre kondingarna i filtret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med min skiss till diskret lösning av ett samplingssytem.

Allt digitalt skulle nu kunna implementeras i en CPLD, tyvärr förutom dom hasarder jag nyttjar.

Det funkar garanterat med hjälp av diskreta kretsar men jag vet av erfarenhet att ECS inte gillar det.

Så om det blir en CPLD-variant måste jag lite tänka om.

Fast jag tror jag nu har lite kött på benen vad beträffar en UNO shield.

MVH/Roger
PS
Eventuellt kan man lägga hasarderna utanför CPLDn, men jag vet inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag ganska nöjd.

Tänkte ett tag att det vore bra om man kunde låta UNO generera signalerna istället/också men detta involverar dubbel-riktad buss och det är inte helt enkelt att implementera i en CPLD (jag har dock gjort det i samband med min CPU men det var inte lätt och krävde mycket hjälp från Xilinx forum).

Så jag kommer köra på med mina diskreta frekvenser som faktiskt är dubbelt så många jämfört med vad jag manuellt brukar använda per dekad.

Sen har jag bestämt mig för att UNO bara ska läsa minnet och föra över datat till SD så jag kan föra över dom till datorn.

Anledningen till att jag vill ha det såhär är att jag kommer bygga en ännu bättre CPU mha av en FPGA och i dess datorkonfiguration vill jag enbart kunna läsa RAM modell Floppy/ZIF.

Så nu har jag implementerat möjligheten att bara trycka på "Read" så läses godtyckligt 16-bitars RAM in till SD, för detta har jag implementerat att par skiftregister som nyttjar dom två sista pinnar hos UNO (R3) som inte allmänt erkänns men som jag fått lära mig av scheman från Borre finns att tillgå (MEGA-shielden nyttjar dom dock inte).

MVH/Roger
PS
Antal kretsar är nu: fyrdubbel OP (14P), Schmitt-inverterare (14P), DIL-kristall (14P), A/D (24P) och CPLD, kan gå att få plats på en MEGA-shield :)

Iom denna konstruktion finns det NOLL pinnar kvar hos UNO :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick plats!

Ytisar, vilket onödigt skit när det finns Japan-montage :)

Dock ska det bli spännande att försöka routa detta :D

Det är trångt som fan och jag har skippat att bry mig om motståndens placering, däremot har jag varit noga med kretsarnas avkoppling.

Förmodligen måste jag göra en del rokad på motstånden om jag ska få detta att fungera, men jag gillar att lära mig vartefter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Varför inte börja routa ett av alla dina kort så att du lär dig hur du ska göra på resten?
Att bara "få plats" med alla komponenter säger inte mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför inte hålla käften och komma med bra kreativa förslag istället?

/Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av AndLi »

Vad innebär japanmontage?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Samplingssystem

Inlägg av Electricguy »

rogerk8 skrev:Varför inte hålla käften och komma med bra kreativa förslag istället?

/Roger
För att det kan löna sig att göra något systematiskt som omväxling? Du har ju ingen aning om det ens är praktiskt möjligt att routa det där trånga kortet, bara för att alla komponenter får plats. Du måste ju få plats med alla ledare också.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

rogerk8 skrev:Varför inte hålla käften och komma med bra kreativa förslag istället?

/Roger
Det var ju bra att du raderade det där andra du skrev.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

förlåt, jag har alkoholproblem
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Ursäktat. Ha en riktigt God Jul. :) :)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Jag kan relatera dels till lite högt alkoholintag och även det andra du skrev, haha.
Men jag håller ändå fast vid att du bör lära dig routa i steg. Det här är för avancerat för en nybörjare. Du får ju t.ex bara rum med max två ledare mellan varje pinne skulle jag säga. Själv brukar jag bara köra med en ledare mellan varje pinne.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Samplingssystem

Inlägg av Icecap »

Fördelen med ytmonterat är även att man kan dra trådar UNDER kretsar där det annars är hål.
Skriv svar