Bygge av rörtestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte plocka upp det här bygget för jag behöver lite rördata som jag inte hittar.

Dock borde jag egentligen satsa på mitt oscilloskopbygge istället men det är så mycket detaljer att cadda så det gör mig matt.

KVT'n är däremot ganska enkel.

Behöver mest köpa fyra tungelementreläer modell högspänning, vet att sådan finns.

Resten har jag, bara att planera och knåpa ihop :)

Kan bli att jag bygger in en LL-trafo också ty den har UL-taps vilket gör att jag kan få upp ett anoddiagram över ett rör som är UL-tappat, dock måste jag då göra plats för två rör ty trafon är av modell Push-Pull.

Det har aktualiserats att jag kan vilja ta fram UL-kurvor på 807 som är det röret jag bestämt mig för att köra i mina kommande rörslutsteg modell KPA_B.

Jag har förresten precis beställ 25 ryska 807 för bara 1600 spänn inklusive frakt.

Här ska det byggas :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med min rörtestare.

Iom mitt nya högtalarbygge (som bara väntar på asfaltmatta från Svalander) så har lite högre power blivit aktualiserat ty verkningsgraden för denna subbas-bestyckade högtalare är nästan 10dB lägre än för mina standardhögtalare som jag nu kör och som med hjälp av min KPA_A nätt och jämt kommer upp i partynivå.

Ta sen och dela den ljudeffekten med tio...

Håller mest på och bygger triod-kopplade förstärkare men det finns nåt som kallas UL (Ultra Linear) som gen typ 4ggr högre uteffekt.

Jag vill nog inte nyttja detta MEN om man ändå bygger en rörtestare så kan det ju vara intressant att plotta hur röret ser ut i UL mod också.

Till exempel tycks inte 807 finnas som UL-plott.

Jag tycker mest det vore roligt om man kunde få med den biten i rörtestaren.

Så jag har skissat lite på det.

Inte så svårt tror jag mig förstå för iom att LL1663 har separerbara primärhalvor så kan jag skicka in rampspänningen (Uar) i ena primärlindningen och ta ut den över andra lindningen vilket är enda sättet att faktiskt mata röret med en spänning samtidigt som UL-taps finns och önskas nyttjas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter lite funderande har jag caddat om ritningen.

Vad tror Ni om bifogat?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Klurat lite mer på hur man kanske kan mäta rör UL-kopplat också.

Jag tror jag har kommit på hur man kan göra :)

Bifogar ritning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har täkt till lite till.

Nu börjar det hända saker :)

Ett problem jag har kvar är hur jag skall kunna generera typ -100V till +30V i snygga steg om säg 10V/steg.

Spänningarna som sådana kan jag generera med min trafo men kombinationen plus/minus känns just nu svår.

Jag bara måste kunna testa med gallerström för det är där jag lite ligger och leker.

Tacksam för tips, fast kanske Ni ska vänta lite tills jag åtminstone försökt :)

MVH/Roger
PS
Börjar i alla fall få koll på vilka strömstyrkor och spänningar jag mäter, en viktig sak att tänka på är om man vill nyttja OP i så kallad instrumentförstärkarkoppling (differentiell) så kan inspänningen in på endera ben inte vara högre än typiskt Vcc-2V, denna spänning kallas också Vcm, detta har medfört min något kryptiska koppling
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående är felcaddat på flera sätt men som vanligt på det här trevliga och fantastiska forumet har ingen sagt nåt.

Suck, man skriver tydligen för skatorna :)

Skriver man däremot om högtalarkonstruktion så hoppar flera bättre vetandes gärna in.

Jag älskar EF men elektronik upplever jag inte att EF är så bra på (vilket dock inte jag heller är).

Nåväl, för det första, trafon kommer att gå i mättnad ty den hanterar nu DC (500/pi V pga halvvågslikriktning), detta tål inte en trafo som speciellt är gjord för push-pull och därför har mycket litet eller inget luftgap, trafon går alltså i mättnad.

För det andra fungerar inte min OP-koppling av den rätt enkla anledningen att OP inte kan svinga negativt ty enbart positiv matning.

Ett rätt klumpigt fel av mig.

MVH/Roger
PS
Ett annat litet problem med den fina LM324 är att utgången inte riktigt kan gå till noll, den går till noll på ett imponerande sätt och kan faktiskt nå noll inom nån enstaka mV, man kan minska denna residuala offset ytterligare genom ett relativt lågohmigt motstånd på utgången, detta är sedan normalt inga problem för LM324 är kapabel till minst +/-10mA vilket även det är ovanligt i OP-världen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter mejl-kontakt med Per Lundahl har jag tänkt om.

Mätmetoden kvarstår men arrangemanget får ett annat utseende, jag vet inte om det blir bättre men satsar på det.

Bifogar schema.

Vad tycks? :)

MVH/Roger
PS
Är inte överdrivet intresserad av UL så jag tror jag skippar det (mest för att det komplicerar saken).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppdaterat ett par ritningar idag, är osäker på om jag skissat rätt, kritik mycket välkommet.

MVH/Roger
PS
Är speciellt orolig är övergången från DC till AC vad gäller trappstegssignalen, kommer verkligen "mitten" vara det som gäller? Ett annat sätt att kalla "mitten" för kan vara DC som jag tror är AC'ts noll-punkt men Ni hör ju vad jag kan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar komma en bit med detta bygge.

Behövde lite smärre regleringar av matningar för det kommer ryckas en del i själva den pulsformen (Ur) som läggs över röret.

Jag anser det är viktigt att speciellt gallerspänningen hålls stabil, screen-spänningen är mindre viktig ty mindre my men är ändå bra att ha lite reglerad.

Så jag har nu Zener-stabbat både gallespänningen och screen-spänningen, tror det blir bra eller vad tror Ni?

Sen har jag knåpat ihop min trafos alla olika tåtar så att jag får en simpel digital matningsspänning (Vdd), en simpel justerbar heater-spänning (Vh) och en matning av min KPD som alltså kan driva galler positivt vilket har blivit mitt nästan största intresse.

Det finns mer att fundera på men jag tar det i morgon.

MVH/Roger
PS
Skulle vilja ha med UL-test också men det blir för dyrt som jag ser det så jag kommer nog skippa det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med min rörtestare.

Kritik är som vanligt alltid välkommet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort om drivsidan.

Kör med oglättad inspänning till regulatorerna.

Detta är käckt för det reducerar effektförlusten över regulatorena med en faktor två.

Istället nyttjas rätt feta kondensatorbankar på utgången som fylls på när den oen oglättade spänningen går över utspänning + 2V, ungefär.

Det kan dock hända att kondensatorbankerna fylls på även senare men när spänning över regulator är mindre än c.a 2V så är dess Rth hög, det är först när den kan reglera som Rth är låg.

Iom dessa lite roliga regulatorkopplingar så har jag börjat se regulatorer som effekt-zener där de tom i vissa fall är justerbara.

Tänkte ett tag vad jag ska ha regulatorerna till men det är just "zener-verkan" som är grejen.

Jag tror faktiskt detta kan fungera bra samtidigt som ut från LM350 behöver det inte ens vara DC, det behöver bara vara RMS MEN reglerbar RMS!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är preliminärt klar med min caddning av KTT.

I sista minuten kastade jag om lite lindningar och drog ut rå 6,3Vac/3A också som kan vara käckt att ha vid vanliga arbetspunktstester.

Ni undrar säkert hur jag skall begränsa strömmen.

Svaret är "Termisk Emision"

En kille jag snappade upp från nätet för typ 25 år sedan lekte lite med "starved heater" som han kallade det och lite därifrån kommer min idé dvs strömmen genom ett rör kan begränsas av glödspänningen, det enda som händer är att plötsligt blir anoddiagrammet att se ut som en trissas I/V-diagram dvs maxström, i form av termisk mättnadsström, tar vid.

Så detta är min tanke med LM350-regleringen av glödspänning, man sätter den på noll (1,25V) för att sedan smyga igång glödspänningen samtidigt som man har svepet igång och kan se hur anoddiagrammet växer på skärmen.

Vad tror Ni om min idé?

Jag är inte helt säker på att den fungerar men jag tror faktiskt det.

Jag tror t.ex inte att anoddiagrammet, så länge det är rymdladdningsbegränsat, påverkas alls, bara maström påverkas.

Tror jag alltså :)

Bifogar bara KVI-ritningen, KVT är oförändrad och finns ovan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite extra på min rörtestare.

Bifogar nytt schema.

Min plan är alltså att styra maxströmmen termiskt genom att reglera glöden.

En trissa mättas ju av helt andra anledningar men strömmen planar ut likt strömgenerator, en triod däremot kan inte hur som helst svepas med hög spänning för den skulle gå sönder av all ström MEN genom att strypa glödeffekten kan man termiskt "mätta" röret så att det inte kan ge så stor ström.

Ligger sedan denna termiska mättnadsström en bit över dom strömmar man vill mäta röret vid så syns det inte ens på anoddiagrammet, strömmen bara planar ut vid en högre ström och jag tror att den termiska mättnadsströmmen (Ith) faktiskt inte påverkar utseendet på I/V en bit under Ith.

Tycker jag börjar få koll på den här biten, lite osäker på om jag skall nyttja trissor för Usc-genereringen dock, trissor för Ugrid' tycker jag dock är klockrent för dom tappar inget samtidigt som effektförlusten är mycket liten.

Usc (och dess mycket teoretiska maximala 200mA) är jag dock lite osäker på, eftersom den går till 500V så är 50W en maximal effektförlust-aspekt samtidigt som hög ström in i screen inte är DC...Kan dock vara bättre med ett rör här, tappar spänning dock men 500V Usc är ändå inte så intressant :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av YD1150 »

Hade en fundering på din D/A omvandlare när du använder reläer, en "etta" får du med relä (ok) men "nollan" hänger i luften "relä tri-state"
En logikkrets ger noll ut (jordar), tänkte på om du ska använda en växlande kontakt, en till +500V, andra polen till GND och växlande kontakten till D/A?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Du menar att jag tänkt fundamentalt fel där alltså :D

Stort tack för detta tips!

Lite turligt i sammanhanget är att jag kör just DPDT som det så vackert heter dvs det är inga problem att göra som du säger.

Dock är det ju ett mindre problem att cadda in det nu än när jag gjort korten och undrat vad detta "relä-threstate" är för nåt :D

MVH/Roger
PS
Putsat lite på min rörtestare ikväll, satte spistimern på en timme från det att jag startade datorn och lovade mig själv att INTE logga på internet, istället satt jag med min rörtestare och filade på layouten för KVT. Kommit en bit men har en bit kvar. Bifogar bild på preliminär layout.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar