Bygge av rörtestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skissat en timme till på layouten.

Är fortfarande inte klar men det närmar sig.

Just nu har jag mest problem med att antal plintar på högra sidan är för många, jag nyttjar 16st medans 12 får plats (knappt).

För att vara säker skulle jag vilja få ner antalet plintar till 11 för det får plats.

Tre plintar kan jag lätt ta bort ty de sitter mest där av pedagogiska anledningar (andra sidan av A, G, SC-signalerna), är då nere i 13.

Minst en plint kan tas bort vad gäller jord, tror att jag tom kan ta bort två och då är vi nere i 11.

Tänkt lite för mycket "idealt" modell att denna tåt går "redan" till säg K men jag måste mäta där också utan att rubba kopplingen vilket kräver en plint till osv :)

Jag tror jag kan få ihop det här, wish me luck!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av TomasL »

Du hittar diverse scheman på rörtestare samt rördata på min manualsida
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är ingen ide' att du skriver till mig nåt mer för du är blockad.

/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av TomasL »

Jag skriver precis hur mycket jag vill, i vilka trådar jag vill.
Och nej, det är nog inte primärt menat mot dig, utan andra medlemmar som eventuellt vill ha en rörtestare.
Därav uppluser jag forumet i denna tråd om rörtestare att det finns rätt mycket om dessa på min hemsida.
Dessutom Roger, du är inte blockerad från min hemsida, eftersom jag aldrig någonsin skulle få för mig en sådan sak, ej heller här på forumet, eftersom det strider mot forumets ideer.
Så all information på min hemsida är naturligtvis tillgänglig för dig, oavsett vad jag tycker om dig och oavsett vad du tycker om mig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag suttit ytterligare en timma med min layout över rörtestaren.

Fick även putsat lite på gränssnittet (KVI) men då bara vad beträffar det YD1150 så klokt och vänligt påpekade ovan.

Jag har sedan en vision om att de båda trissorna (ena Darlington, andra Tripplington) förmodligen kommer bytas mot 6L6 i metallkåpa som jag har ett gäng av.

Detta för att det är rätt drygt att kyla bort typ 25W från halvledare samtidigt som 25W konvektion-kylning av rör funkar alldeles utmärkt.

Rör har egentligen bara en enda liten nackdel, dom är stora.

Annars är dom BÄST!

MVH/Roger
PS
En ynklig TO220 kan du köra 2W i innan den behöver kylfläns, en 845 kan du köra 100W i UTAN kylfläns :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu ganska mycket på G med den här konstruktionen.

Men jag har varit tvungen att blanda schema och layout för att få koll.

Planerar att ta bort schema-delarna ur layout så småningom men nu talar ritningen om för mig hur jag tänkt på ett bra sätt.

Abstraherar man mer med modul medels I/O bara så kan man tappa den biten.

Men nu när grejerna är caddade och sparade separat kan man alltid backa.

Jag tycker det känns bra, synd bara att jag inte kan testa UL.

Hade varit lite flummigt att till exempel kunna UL-testa en liten pentod som EF86.

Jag vill gärna kunna det och skulle teoretiskt kunna fixa det men det blir helt enkelt för dyrt (+2500 spänn, ungefär).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Satsat en timme till på min rörtestare.

Tror att jag har något mer än abstrakt kläm på grejerna nu.

MVH/Roger
PS
Tycker det är mycket svårt att få nån riktig överblick över lite större projekt med datorn, att ha pappersritningarna för dom olika modulerna framför sig och koka ihop grejerna känns mycket enklare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag satte spistimern på TVÅ timmar idag och jobbade på INNAN jag loggade på internet och EF :)

Två timmar bara försvann :)

Gillar min nya diciplin, får mycket mer gjort nu än all "chatt" man kastade bort tid på innan.

Nåväl, jag kämpar med min rörtestare och tror mig fått ordning på KVI_sch och KVT_layout, såg att KVI_layout inte stämmer nämnvärt och jag vet att KVT_sch behöver putsas lite på men jag tror jag kommer hinna detta i morgon.

Kul dock att jag känner mig klar med det grövsta.

Gränssnittet (KVI) har fått sig en ganska rejäl uppdatering med MOS och nya steg och stegspänningar (för bara hälften av stegen kan nyttjas), själva rörtestarens slutlayout (KVT) har också skräddarsytts, tror mig ha koll på alla komponenters placering nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu preliminärt klar med både KVT_sch och KVI_lay.

Dvs hela rörtestar-projektet är preliminärt klart, återstår egentligen bara "box-planering".

Jag har alltså tre status på konstruktioner innan Eagle och det är *_sch, *_lay och *_box.

Lite skönt att jag lyckats komma såhär långt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 augusti 2020, 23:17:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av TomasL »

Rörtestare i all ära, men vilka rördata skall du jämföra mot?, alla fabrikat av rörtestare är unika, och kommer alltid med en uppsättning med normala rördata, uppmätta av tillverkaren gentemot ett större urval av rör.
Du kommer knappast att ha möjlighet att kunna ta fram standard-data för din testare, så vad är syftet egentligen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger upp den här också även om den är lite överkurs.

Jag drömmer dock om att ta upp UL-grafer på rör, i en helt orealistisk vild dröm skulle jag vilja ta upp UL-grafer med godtycklig "%-taps" men detta går inte så man får nyttja det vanligaste dvs 33% UL-taps.

Dock är det enklare än man kan tro för även om jag kommit på en enkel principiell koppling så är den inte så enkel för kärnan kommer utsättas för DC.

Nu finns det dock ett trick som stavas luftgap och jag kan nog få Lundahl att linda en sådan specialtrafo till mig MEN den lär kosta samtidigt som jag faktiskt har byggt nåt som kanske kan kallas en lindningsmaskin samtidigt som jag tom äger 9 C-kärnor från Lundahl.

Så teoretiskt går det att linda en egen trafo "gratis" istället för dom minst 2500 Lundahl lär vilja ha.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag vill göra.

Det är inga större ingrepp som krävs för att konvertera nuvarande schema till ett UL-schema, problemet är BARA själva trafon och dess konstruktion.

Vad tycker Ni jag ska göra?

För visst vore en UL-graf på säg en liten pentod som EF86 häftigt?

Nyttan i det fallet är dock noll, men häftigt hade det ändå varit :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av opampen »

Jag tycker att en UL-graf skulle vara tjusigt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Det är inte omöjligt att få till det och egentligen inte heller speciellt dyrt för jag sitter på ett gäng Lundahl C-kärnor (som är lätta att införa luftgap i).

"Allt" jag måste göra är att linda ganska många varv (ty 350V@50Hz] och portionera ut varven så att jag typ får -33% för screen.

Drivande primär behöver inte ha nån UL-tap men jag gillar symmetrier så varje bobin kommer i så fall lindas likadant.

Och lindningsmaskin (om än ganska kass sådan) har jag ju redan byggt :)

Kan dessutom vara kul att testa HUR kass min lindningsmaskin är för vi snackar flera tusen varv som känns som en utmaning att linda snyggt.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av opampen »

Det blir en utmaning kanske!? Men vi får se hur det blir!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörtestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vet du vad som hade varit ännu häftigare?

Ul-taps på godtycklig "procent" :)

För varför är 33% bäst och hur vet man det?

Jag skulle alltså behöva en vridtransformator för detta, det gigantiska problemet med det är dock att jag "bara" har C-kärnor :)

För om jag skall satsa på att kunna plotta upp UL så måste jag nästan få med drömmen om "godtycklig UL" för annars är det nästan inte värt besväret.

Eller vad säger du, min vän?

MVH/Roger
Skriv svar