Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 00.49 2019-10-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 665 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 45  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.13 2018-06-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Jag har nu börjat "mm-cadda" min KTT.

Jag gjorde fel flera gånger och svor högt över vilken klåpare jag är men på slutet fick jag lite fason på grejerna.

Nästan alla reglage är nu märkta med sina positioner och håldimensioner (dimension bakom panel tillkommer naturligtvis, och det är där jag oroar mig).

Ser ut att funka, dock kvarstår transistorsocklarna där TO3 inte är så svår men TO220/TO92 är värre för de består av hylslister som inte är lika enkelt att "cadda" in i ritningen, TO3-sockeln innebär dessutom ett par extra symmetrilinjer men det tror jag mig klara även om det kladdar ner hela ritningen, tänk Er att man har två symmetrilinjer i x-led för alla andra reglage men sen tillkommer udda symmetrilinjer för TO3, hela mm-schemat blir då alldeles kladdigt samtidigt som dessa två nya symmetrilinjer som går rätt igenom hela ritningen BARA gäller TO3-sockeln, är Ni med på vad jag menar?

Värst är dock TO220/92 för dessa hylslister måste monteras på en bit veroboard och sedan presenteras i var sin rektangulär slot vilket samtidigt är en ytterligare komplikation för KTT då man inte gärna kan borra för dessa typ 1cm långa stiftlister utan man måste såga ut slots ur panelen.

MVH/Roger
PS
Jag har förlängt mitten med ett blyertsstreck för att markera uppdelningen front/bakstycke grejen är bara att jag hade lite bråttom så jag gjorde så att bakstyckets reglage-avstånd hade samma cc som fronten men det är ju inte sant :D Så jag måste göra om bakstycket (det nedre) för det blir för mycket suddande annars. Men fronten ser faktiskt lovande ut, börjar med 13mm från kant, sen 16X16mm och sen 13mm på slutet. Detta verkar faktiskt funka!


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.58 2018-06-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1079
Ort: Stockholm
Visst är det så! Plast tycker jag är roligt att jobba med! Jo, jag är stadig på handen så det går bra med den hand hållna maskinen men som sagt jag är lite sugen på en pelarborrmaskin! Det vore bra!

Jag har lämnat bort en panel i aluminium för håltagning för flera år sedan och jag kommer ihåg att det var ganska dyrt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.38 2018-06-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 7598
Ort: Göteborg
Hur stor är panelen?

https://www.schaeffer-ag.de/en/products/prices/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.41 2018-06-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Tack, mycket intressant för jag kan alltså INGENTING om sånt här :)

Panelen är 70X324 och vad jag förstår av exemplena så hamnar det på runt 1000 spänn MEN då verkar jag kunna få med "engraving" som jag tolkar som att text ingår i priset fast "engraving" är inte det samma som gravering för i så fall är det lite lyxigt, att få texten spraymålad på panelen räcker

Men text vill jag ha och jag har huvudbry över hur jag skall få till det.

Dock hade jag en intressant diskussion med en vän i morse där vi (snarare han) kom fram till att allt som behövs för lite text och textplacering är ju nåt slags avstånd från hålet (upp) till textens centrum och att tillverkaren får reda på font och storlek, teoretiskt kan detta ganska enkelt fixas genom att man har en särskild symmetrilinje för texten och då tänker jag mig att alla reglage kanske är av samma typ modell vipp-brytare och man vill ha texten 10mm ovanför vipp-brytarnas centrum, då får man alltså en symmetrilinje som går genom hela konstruktionen från vänster till höger där dess höjd är 10mm över mittlinjen och därmed vipp-brytarnas centrum.

Detta kanske är allt man behöver ange för tillverkaren, eller?

Det bästa med det är att då funkar mitt favoritprogram (MS Paint) även för detta :)

Alltså:
1) Vanlig borrmall där inget annat står än hålens placering och storlek
2) En textmall som utgår ifrån borrmallen men innehåller symmetrilinjer/offset för textsnuttarna (refererade till deras geometriska centrum).
3) Eventuellt kan man slå ihop 1&2

Det här börjar likna nåt :)

MVH/Roger
PS
Slår mig nu att man faktiskt kan använda gnuggisar till detta, det blir inte bra men det blir faktiskt bättre än att printa till självhäftande OH, klippa ur och klistra på. Problemet med gnuggis-metoden är främst att det är svårt att gnugga rakt och speciellt tydligt blir detta med flera bokstäver i rad :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.41 2018-06-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 7598
Ort: Göteborg
Schaeffer har ett eget program för att rita panelerna, använder man det blir det nog rätt:
https://www.schaeffer-ag.de/en/front_panel_designer/the_idea/

Paint skall väl gå bra det med, rita panelen, skriv ut i banderoll-läge när den är större än A4 ("banner") och tejpa upp utskriften på plåten du skall borra och dremla i.

Jag hade lagt till skalor i kanterna för att dubbelkolla att utskriften håller dimensionerna och för att få ihop pappren exakt. Alternativt rita något slags kryss i skarven.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.45 2018-06-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Citera:
Paint skall väl gå bra det med, rita panelen, skriv ut i banderoll-läge när den är större än A4 ("banner") och tejpa upp utskriften på plåten du skall borra och dremla i.

Det här lät intressant, kan jag t.ex tejpa ihop två A4 och skriva ut i "banderoll-läge"?

Min plan är annars att "stympa" fronten i två delar (egentligen i tre delar) där första delen till vänster innehåller en borrmall från kant till andra nyttohålen i x-led (handtagen), om man säger, där första nyttohålen är monteringshålen för panelen, sen kan man bara flippa denna del och nyttja den från andra kanten, jag kan tom ta med dom andra nyttohålen (handtagen) så att det är gjort av kant-mallarna, sen lägger jag en borrmall som är nära A4 i bredd omlott över andra nyttohålen (handtagen).

Detta är skitsvårt att förklara så jag klandrar dig inte om du inte förstår.

Jag var förresten och besökte en mekanisk verkstad idag, tyvärr var alla snubbar på lunchrast men jag fick snackat lite med ett par grabbar som satt utanför och kopplade av, min fråga var egentligen rätt korkad men jag ville ha ett besked.

Jag frågade alltså om dom kunde klippa upp några plåtbitar åt mig, dom sa naturligtvis ja och jag sa att ni förmodligen kan så mycket mer men jag fick i alla fall det bekräftat och nu återstår hur jag ska lyckas få tag i dom en annan timme men min plan är att kolla upp mer i detalj vad dom hette, skriva ner det och googla lite (åker förbi där varje dag).

Så det verkar som om jag har en mekanisk verkstad på gång.

Idag har jag sen bestämt mig att jag kommer inte lägga ut nånting ÖVERHUVUDTAGET förutom en "måttligt" bekväm sak och det är tillkapning, detta har inte så mycket med kostnad att göra som det har med min hantverkskänsla att göra.

Jag måste ju för bövelen lära mig jobba i metall också, kan inte bara sticka huvudet i sanden och lägga ut saker för att det är tråkigt :)

När det gäller mina rörchassin som jag lagt ut på Kina kommer jag förmodligen göra på ett annat sätt i framtiden och det är att lägga ut plåtklippningen där jag gör alla hålen men överkursen blir att gå tillbaka till den mekaniska verkstaden och be dom bocka plåten åt mig, då gör nämligen jag vad jag faktiskt kan, det jag inte kan lägger jag ut men INGET mer!

Borde innebära lite stoltare känsla.

MVH/Roger
PS
Att be en mekanisk verkstad att klippa upp plåt (eller en brädgård såga upp plyfa), det är teoretiskt onödigt det med, men Ni ska se hur fina mina rör-pA mallar blev när jag nyttjade plåtsax :D Dessutom skall man ha materialet hemma...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.33 2018-06-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Nu har jag gjort klart millimeter-mallarna för mina tre lådprojekt (KTT, KAP och KGA).

Avståndmässigt är det nämligen inte så stor skillnad på projekten (jag har medvetet gjort det så) så att om jag caddar upp KTT så kan jag lika gärna cadda upp dom andra två projekten också genom att ha dom "under" och bara dra symmetri-strecken genom dom också.

Jag har nu placerat ut alla mekaniska komponenter för baksidan av KTT för att checka om allt får plats.

Det är småproblem på två ställen, ett 9V-batteri får i princip inte plats mellan handtaget och DC-jacket (där dess spänning skall in) MEN om man tar bort handtagets fina bricka så får det plats, och ärligt talat får det plats ändå men då får man finna sig i att batteriet sitter lite snett, mellan ett par säkringshållare skall sedan en M3 skruv med dess huvud (på 6mm, precis mätt) plats, det får det men med bara 1mm's marginal.

Bakstycket är knökat, det finns ytterst få mm kvar att fördela.

Dock verkar jag ha planerad väl för allt får plats :)

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.32 2018-06-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Jag har nu gjort samma sak med fronten.

Här är egentligen marginalerna ännu sämre.

ON/OFF-brytaren hamnar mer eller mindre under handtaget, den fyrpoliga vipp-brytaren får nätt och jämt plats (jag mäter 22mm som dess bredd och närmast pot som 10,5mm dvs totalt 32,5mm som delat med två överstiger cc på 16mm fast ärligt talat inte med mycket, eventuellt kan detta fixas genom att nyttja något större hål för vipp än nödvändigt).

Inga stora problem men återigen är panelen knökad dvs det finns ytterst få mm att omfördela.

Så jag kör på med det här.

MVH/Roger
PS
Eftersom en 4-polig vipp-brytare ändå åtminstone nästan tycks få plats och mina andra lådprojekt har samma struktur vad gäller avstånden så kommer jag inte testa deras kompatibilitet med verkligheten utan jag kör glatt, och kanske något naivt, på med dom mm-ritningar jag nu tagit fram.

Tror f.ö att jag beställer färdigkapad eloxerad Aluminium (silvrig?), sen gör jag hålen själv med hjälp av dom borrmallar jag nu tagit fram.

Hur det blir med texten, det vete tusan men det är ett problem.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.59 2018-07-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Jag har nu börjat titta på hur jag eventuellt skulle kunna lägga ut borrning och schablonspraymålning av text.

Det går inte jättebra, dock har jag några principer:
1) Text som står ovanpå ett reglage/kontakt skall målas 10mm från reglage-hålets centrum.
2) text som står vid sidan om reglage/kontakt skall målas 10mm från reglage-hålets centrum.

Udda reglage/kontakter såsom TO3-sockel får jag dock ingen riktig kläm på, det är trångt för kontakten breder ut sig och det är diffust vart jag skall klämma in texten, i alla andra fall är det enkelt för jag har bara tre symmetrilinjer höjdledes dvs mitten, 36cc och 56cc (som bara används för handtagen).

Nåväl, just nu ser min borr- & textmall ut såhär.

MVH/Roger
PS
Nån som fattar vad jag håller på med :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.57 2018-07-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Jag är nu klar med en "T&H"-mall (dvs bara text och hål), börjar få lite koll.

Det var inte så svårt att specificera textposition för TO3-sockeln, bara nyttja 10mm från symmetrilinje.

Däremot är det värre med TO220/92 för här finns inga marginaler, jag kan liksom inte knö in två kolumner med siffror på 2mm.

Så TO220/92-biten får bli utan siffror (tänker mig ändå 1 2 3 uppifrån vilket inte är så svårt att komma ihåg men eventuellt gnuggar jag dit lite siffror).

Nu fick jag dock en ide' och den innebär att jag lägger kolumnerna med siffrorna på utsidan av socklarna, då får jag plats :)

Jag känner dock att det inte är riktigt entydigt, bl.a gäller det färgerna på texten och om det är text eller borr-dimensioner, detta måste specificeras tydligare för att kunna läggas ut.

Men jag närmar mig nåt användningsbart, tror jag :)

MVH/Roger
PS
Jag är lite konfunderad över mina sidostycken som bara är med på ett enda ställe, vid alla andra tre "hörn" har jag utelämnat dom och istället skrivit "0" för där själva lådans innanmäte börjar, vad tror Ni om det?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.47 2018-07-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Lådan är nu grundmålad.

Nästa steg, grundmåla två lådor till.

Beräknad tidsåtgång: 4 dar

Totalt beräknad tidsåtgång (ett lager skarp färg): 8 dar

MVH//Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.27 2018-07-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Jag kämpar med min transistortestare.

Jag är inte helt nöjd med Hål&Text-schemat men jag tycker det börjar likna nåt.

Det är nästan så att jag kan lägga ut det här, tror jag nu.

Kom gärna med några åsikter om vad jag eventuellt glömt.

Börja gärna med att fråga Er om Ni förstår vad jag menar.

MVH/Roger
PS
Jag ser redan ett par misstag "0" skall bort och alla vertikala streck skall bort, mallen skall ju styra hur allt skall borras och hur text skall placeras, inget mer.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.52 2018-07-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Lite bättre.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.25 2018-07-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Det börjar likna nåt :)

Jag tror nästan jag kan lägga ut det här.

Dock vill jag justera Y-märkningen så att man ser att den utgår från mitten och att den inte behöver synas på alla fyra kanterna av lådan.

Sen kommer jag byta ut cc-märkningen för 9V-batterierna, det skall stå 3cc11 men jag vill inte ha svarta hålmarkeringar utan dom skall vara runda utan inskriven dimension när det gäller cc-hål.

För övrigt behöver jag en bussresa för att klura ut det där sista.

Därefter kommer jag nog lägga ut det på Eliasson & Lund (jag har deras mejl och vet vart dom huserar).

Eller också blir det min Kines-kompis men han verkar vara på välunnad semester.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.13 2018-07-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10526
Ort: Göteborg
Den här ritningen är jag i det närmaste 100% nöjd med.

Jag har ett aber och det är måtten i Y-led, kommer en legotillverkare förstå det?

Ja, det är klart dom gör men bör man göra det än mer entydigt?

Ambivalensen är ju center-symmetrilinjen (som inte syns) dvs det ska vara +/-18mm och +/-28mm jämfört med center-symmetrilinjen vilket inte GLASKLART framgår.

Men jag tror dom här skickliga killarna fattar.

Jag kommer satsa på det.

MVH/Roger
PS
Eftersom min Kines-kompis tycks vara på semester (jag unnar honom det) så kanske ordern hamnar i Sverige och då hos Eliasson & Lund på Hisingen.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 665 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 45  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010