Jag är en idiot

Jag förstår inte ens min egen konstruktion!
Till mitt försvar skall sägas att konstruktionen är typ 4 år gammal.
Självklart hade jag sett till så att man kan vända polariteter lite som man vill, har flera OP-bypass + inverterande OP parallellt.
Så efter att ha kommit på det på min bussresa så gjorde jag slag i saken och bara kopplade om, vips blev allting rättvänt!
Jag har ett litet bekymmer dock, Uc-svepen (Ur) görs trekantsmässigt fram och tillbaks för varje bias vilket tycks vara anledningen till att dom öppnar upp sig lite så att det sveper lite mindre kollektorström åt ena hållet och lite mer åt andra hållet vilket jag inte förstår alls speciellt för att jag har checkat så att Ib-trappstegssignalen (Us) är en snygg trappa så det är inga problem med Us, den bör ge stabila olika basströmmar för den ser snygg ut men på nåt sätt så sveps alltså kollektorströmmen för den tämligen exakta basströmmen något lite olika beroende på vilket håll det sveps.
Mitt amerikanska elektronikforum hade en ide' om att det kan vara olika induktans i svepen men det kräver ju olinjärt material och det finns ju inte här men tanken far ändå lätt till en hystereskurva, eller vad tror du?
MVH/Roger
PS
Det är uppenbarligen, av tidigare bilder på MOS och JFET att döma, bara BJT som har problem, så nåt händer när det går basström, går det ingen basström så är det lika med noll problem.
Jag betraktar nu detta projekt som färdigtestat, nu skall här planeras borrning av 2mm AL-paneler. Jag har dock även bestämt mig för att krympslangisolera alla TP-hylsor för dom har en tendens att vrida sig och om testpunkterna (TP) ligger på mindre än 200mils avstånd så kan det bli kortis. Råkade hitta en FE av 4mm krympslang som jag tänker klippa 1cm-bitar av och isolera alla hylsor, kopplingstråden kommer f.ö bli enkeltrådig (brun 0,6mm) för det är den varianten jag har mest av men eventuellt kan den ta slut för jag har inte mycket.