Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ratsnest är en bra funtion i Eagle, efter att du upplyste mig om det så har jag använt den flitigt, vill jag minnas.

Så om det blir nåt mer Eagle-CAD för mig så kommer jag köra det flitigt (för som Ni vet, så gillar jag inte att uppgradera saker även om det är intressant att veta att airwires numera detekteras automatiskt, om jag förstått saken rätt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hittat felet, OP-amparna är vända åt fel håll :D

Jag har nämligen fått plus uppåt så när jag försöker bygga inverterande förstärkare så nyttjar jag plusingången för signalen istället för minusingången.

Resultatet är KATASTROF!

Nu undrar jag hur jag skall få fason på grejerna på enklast sätt (för jag ger mig inte så lätt), min tanke just nu är att vika ut/upp +/-_benen och korsbonda till sockel (tur man i alla fall kör sockel).

Detta kan gå och kanske tom bra, kör man emaljerat 0,28mm så räcker det om man förtenner typ tre millimeter på båda sidor bondtråden, löder i benen och sticker ner andra ändarna i sockeln.

Men för sjuttsingen Eagle, vem fan nyttjar OP med +-ingången överst? :bravo:

Nej, Eagle har helt klart sina brister men å andra sidan det har ju allt och alla ty ingen eller inget är perfekt bara approximativt perfekt, brukar jag säga.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

Är det fel i symbolen för OP11P eller sitter det en annan krets där som inte passade? Att rita en liten adapter i Eagle med förskjuten sockel som drar pinnarna rätt är så klart svaret :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Ytterligare en gång du gnäller och skyller på Eagle när det är du som har gjort fel. Du måste väl se symbolerna i schemat?
Det är ju hur tydligt som helst vilka som är plus/minus. Passar det inte att plus är uppåt vrider man på den...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ärligt talat här är det JAG som klantat mig och inte Eagle, fast i stridens hetta vill man gärna skylla på nån annan samtidigt som det faktiskt är lite korkat att per default portionera ut OP:ampar med plus uppåt, det är ju liksom bara att läsa vilken basal lärobok som helst om OP:ampar, minus ritas i princip ALLTID överst (jag kan dock ha fel i detta påstående så någon får gärna motbevisa mig med ett test där man placerar mitt val av OP på ritbordet för att se hur den hamnar i default, eventuellt kommer jag försöka göra det själv vid nåt tillfälle för jag är osäker på mitt påstående men misstänker starkt att jag har rätt).

Skulle man få gnälla ytterligare så tycker jag att Eagle borde kunna stoppa sådana här konstruktionsmissar helt enkelt för att det elektriskt inte fungerar samtidigt som Eagle sägs kunna simulera saker och har man då dessutom nåt som kallas "DESIGN RULE CHECK" så är det väl bara att fixa så att den verkligen kollar så att designen stämmer, vad är det för fel på det tänket?

Jag tycker knappast bara illa om Eagle, jag gillar det tom men det har dykt upp en del saker det senaste som faktiskt sätter käppar i hjulet för mig och således gör mig irriterad ty alla dessa saker med text ovanpå varandra, airwires som följer med till Gerber och nu senast OP:ampar som kopplas ofunktionellt galet GÅR att fixa med smart programmering.

Saklig kritik borde Eagle med vänner tåla.

MVH/Roger
PS
Jag funderar nu faktiskt på att vara lite bekväm och göra som på bilden nedan. Jag har böjt till en tvåpolig stiftlist och kört ner den i sockeln för de intilliggande +/-_benen, sen har jag vinklat ut benen hos en DIL14 testkrets (HCT nåt), stiftlistens två ben sticker nu ut lite onödigt långt utanför kapseln men jag har turligt nog plats för det även om jag planerar kapa ner ett par millimeter av stiftlisten så att den inte bygger lika mycket i bredd. Att cadda ett nytt litet adapterkort är uteslutet för mig mycket för att mina pengar är slut men även för att jag inte vill starta en sådan process, jag har alltså två val och det är antingen det jag nu beskriver eller så nyttjar jag Dremel och kopplar om kortet underifrån fast jag har redan kikat lite på det och iom att det tycks vara autoroutat så är routningen kaotisk och går tom emellan IC-ben och under IC, det blir med andra ord svårt att fixa till kortet på det sättet (jag gnäller inte här för jag vill minnas att jag helt enkelt inte fick ordning på kortet alls varvid Borre m.fl så hjälpsamt hjälpte mig dvs bättre med ett kaotiskt kort än inget alls).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Är det fel i symbolen för OP11P eller sitter det en annan krets där som inte passade? Att rita en liten adapter i Eagle med förskjuten sockel som drar pinnarna rätt är så klart svaret :)
Tack för ditt trevliga svar även om jag inte riktigt förstår.

Jag nyttjar TL084 så visst OP11P kör jag inte men jag har tidigt kollat pinkonfigurationen och OP11P är exakt som TL084 och faktiskt mycket generell för fyrdubbla OP överhuvudtaget (dvs OP11P är all footprint för Quads jag behöver).

Så det finns ingen mixup här vad beträffar konfiguration.

Du har sedan en skön lösning på problemet men jag är väldigt tungrodd när det gäller allt modernt, jag tycker själva processen med ny caddning med uppstartsproblem iform av att jag glömt allt->ny Gerber modell hur fasen gjorde man? ->nytt skick till producent->ny betalning som inte är trivial på nåt sätt osv är påfrestande så jag har nog tänkt försöka lösa det med hjälp av virning (se ovan).

Jag gillar (och avundas) er ungdomars sätt att se så positivt på saker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

Ok, fast TL084P finns i min version av Eagle (8.7, i linear.lbr) och den har också + uppåt. För att ändra på det spegelvänder du bara symbolen och roterar den sedan, det spelar alltså ingen roll. Behöver du 10st då kan du kopiera den "rättvända".

Det finns många korttillverkare numera som inte bryr sig om Gerber utan accepterar Eagle och KiCad filer direkt. https://www.oshpark.com/ och https://aisler.net/ är två exempel, den sistnämnda ligger i Tyskland dvs. du slipper momskrångel och får korten snabbt.

Det är aldrig för sent att läsa sig nya saker :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

rogerk skrev:
Borre skrev: Du har fortfarande oroutad ledare till höger om R11.
Borde inte vara möjligt efter att kört det gula "urtropstecknet".
Borre skrev:När du kör ratsnest så står det i statusraden om det finns oroutade ledare (airwires).
Borre skrev:
rogerk skrev:Vad betyder ratsnest för jag är väldigt konfunderat över varför utropstecknet uppenbarligen inte hittar oroutade ledare.
Ratsnest "uppdaterar" kortet och drar alla aiwires/ouroutade ledare den kortaste vägen, så när du flyttar runt en massa komponenter ska man alltid ta för vana att använda ratsnest, likaså när jordplan och annat ändras.

Utropstecknet/DRC kollar endast så du uppfyller designreglerna, inte om du dragit alla ledare eller inte. Kör ratsnest för jämnan och kolla i statusraden.
Såhär gick diskussionen tidigare där jag förklarar hur ratsnest och DRC fungerar och att den inte kolla airwires. Ändå har du i samma veva själv lyckats ta bort ledaren som nu fattas på ditt kort, för bilden på kortet du visar innan sista citatet här har mycket riktigt inte ledaren med, men som är med på filerna jag laddade upp strax där innan. Så även fast jag förklarar så har du uppenbart inte gjort så ändå, och eftersom du inte svarar eller kommenterar alls därefter, så antar jag att du förstått.
Nu är ju tydligen DRCn ändrad vad gäller airwires men faktum kvarstår att ett tryck på ratsnest och det syns direkt i statusraden om det finns oroutade ledare kvar eller inte.

Om du kommer med vettig kritik, absolut, men du klagar på saker som du själv gjort fel när du fått det förklarat för dig hur man gör.

Det är mycket möjligt att de för det mesta ritas med minus uppåt, men det är ändå så extremt tydligt märkt att om du bara varit det minsta uppmärksam skulle du sett det. Men lärdomen är väl att inte ta så mycket för givet, eller nått.
De flesta bibliotek görs av andra, allt från privatpersoner till företag, och fel följer alltid med. Så att kolla så det stämmer hör till vardagen. Ska du vara helt säkert så gör alla komponenter själv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Om du kommer med vettig kritik, absolut, men du klagar på saker som du själv gjort fel när du fått det förklarat för dig hur man gör.
Jag tackar för detta uttalande vilket gör så att jag känner att du inte är alltför trött på mitt "gnäll".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Ok, fast TL084P finns i min version av Eagle (8.7, i linear.lbr) och den har också + uppåt. För att ändra på det spegelvänder du bara symbolen och roterar den sedan, det spelar alltså ingen roll. Behöver du 10st då kan du kopiera den "rättvända".

Det finns många korttillverkare numera som inte bryr sig om Gerber utan accepterar Eagle och KiCad filer direkt. https://www.oshpark.com/ och https://aisler.net/ är två exempel, den sistnämnda ligger i Tyskland dvs. du slipper momskrångel och får korten snabbt.

Det är aldrig för sent att läsa sig nya saker :)
swesysmgr skrev:Ok, fast TL084P finns i min version av Eagle (8.7, i linear.lbr) och den har också + uppåt.
Tack för det testet, tydligen kan man inte bara anklaga mig för att "gnälla" för tydligen har jag rätt åtminstone ibland, OP:ampar hamnar på ritbordet med plus uppåt per default, att man sedan kan spegla och rotera dom tycker inte jag hör till saken för till saken hör att vi användare är människor och människor gör fel DÄRFÖR behöver vi all hjälp vi kan få av datorer med andra ord tycker jag plus uppåt är direkt felaktigt och uppmuntrar till misstag.
Det är aldrig för sent att läsa sig nya saker :)
Det här är en bra inställning, dock är inte all nytt värt besväret och jag tänker då mest på mjukvara och då speciellt OS som muterar vartannat år dvs allt man lär sig om sånt är inte bestående kunskap, att tycka det vara kul att lära sig mjukvara det är naturligtvis OK men att sedan behöva lära om sig två år senare är INTE OK så jag skiter så mycket det går i att lära mig om datorer/mjukvara för det är bortkastad tid och energi, jag studerar hellre fysik eller matematik för det muterar fanimej inte! :)

MVH/Roger
PS
Intressant dock att denna bit tycks vara konsekvent fast å andra sidan hur hade det annars gått till? En slumpgenerator som roterar kretsen innan den placeras på ritbordet? Nej, det är klart att nån programmerare har tänkt (eller inte tänkt) att plus skal vara uppåt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tagit fram den här.

Jag skippar virande för jag kom på att det inte går, däremot tänker jag köra 0,28mm emaljerad koppartråd (där emaljen kan smältas bort med lödkolven) och så patcha dit sex tåtar, tror det kan bli bra.

När jag byggde denna PnP-modul så trodde jag först inte att det skulle funka för stiftlisterna satt inte så bra sockeln MEN när jag även fick tryckt i TL084 så sitter dom bättre och den sista fixen kommer jag göra mha smältlim underifrån.

Nästa steg är alltså 0,28mm emaljerad kolvsmältbar koppartråd, lite spännande detta :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:
swesysmgr skrev:Ok, fast TL084P finns i min version av Eagle (8.7, i linear.lbr) och den har också + uppåt. För att ändra på det spegelvänder du bara symbolen och roterar den sedan, det spelar alltså ingen roll. Behöver du 10st då kan du kopiera den "rättvända".

Det finns många korttillverkare numera som inte bryr sig om Gerber utan accepterar Eagle och KiCad filer direkt. https://www.oshpark.com/ och https://aisler.net/ är två exempel, den sistnämnda ligger i Tyskland dvs. du slipper momskrångel och får korten snabbt.

Det är aldrig för sent att läsa sig nya saker :)
swesysmgr skrev:Ok, fast TL084P finns i min version av Eagle (8.7, i linear.lbr) och den har också + uppåt.
Tack för det testet, tydligen kan man inte bara anklaga mig för att "gnälla" för tydligen har jag rätt åtminstone ibland, OP:ampar hamnar på ritbordet med plus uppåt per default, att man sedan kan spegla och rotera dom tycker inte jag hör till saken för till saken hör att vi användare är människor och människor gör fel DÄRFÖR behöver vi all hjälp vi kan få av datorer med andra ord tycker jag plus uppåt är direkt felaktigt och uppmuntrar till misstag.
Det är ingen som anklagar någon för något men det finns olika standarder för allt, se bara på bipolära transistorer, det tillverkas hålmonterade med olika pinordningar och olika hålbilder för benen. Ett annat exempel är ritningsprojektion, så länge jag kan minnas har det funnits både Europeisk och Amerikansk ("third angle") varför alla ritningar innehåller information om vilken som gäller.

Här är en som klagar på att KiCad har ingångarna "felvända", gäller tydligen inte bara Eagle:
http://www.itsonlyaudio.com/audio-hardw ... -standard/
rogerk8 skrev:
Det är aldrig för sent att läsa sig nya saker :)
Det här är en bra inställning, dock är inte all nytt värt besväret och jag tänker då mest på mjukvara och då speciellt OS som muterar vartannat år dvs allt man lär sig om sånt är inte bestående kunskap, att tycka det vara kul att lära sig mjukvara det är naturligtvis OK men att sedan behöva lära om sig två år senare är INTE OK så jag skiter så mycket det går i att lära mig om datorer/mjukvara för det är bortkastad tid och energi, jag studerar hellre fysik eller matematik för det muterar fanimej inte! :)

MVH/Roger
PS
Intressant dock att denna bit tycks vara konsekvent fast å andra sidan hur hade det annars gått till? En slumpgenerator som roterar kretsen innan den placeras på ritbordet? Nej, det är klart att nån programmerare har tänkt (eller inte tänkt) att plus skal vara uppåt.
Det går nog att göra ett litet program (ulp) som vänder alla opampar som du vill ha dem men jag tittade i Sedra Smith "Microelectronic circuits", där är - uppåt i alla enkla exempel med en eller två opampar men i de mer komplicerade som intrumentförstärkare förekommer både och. Det är alltså inte hugget i sten hur det skall vara :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Det går nog att göra ett litet program (ulp) som vänder alla opampar som du vill ha dem men jag tittade i Sedra Smith "Microelectronic circuits", där är - uppåt i alla enkla exempel med en eller två opampar men i de mer komplicerade som intrumentförstärkare förekommer både och. Det är alltså inte hugget i sten hur det skall vara :)
Jag är nog en för gammal uv för Eagle :)

Kikar nu i Walter G. Jungs böcker och han kör konsekvent med minus uppåt, i Millman är det inte konsekvent men dom flesta kopplingarna är minus uppåt, allt handlar egentligen om att man måste vara vaksam för det kan vara lite bådeock men det som rent basalt sitter inpräntat i mig är minus uppåt och jag vågar nog påstå att dom flesta kopplingarna där ute är med minus uppåt, inget stort problem bara surt när man springer på det.

Nu har jag i alla fall byggt klart min PnP-adapter, var inte alls svårt och jag tycker att stiftlisterna sitter bra men jag tror ändå jag skall ge dom en liten smältlim-klick så att dom inte halkar ur sockel efter lite vibrationer och annat.

Jag tycker faktiskt det här blev bättre än jag hoppades, nu ska jag plugga i det i kortet och se vad som händer (observera då att jag kommer ha två socklar på höjd staplade i varandra :) )

Tills vidare serverar jag Er denna tjusiga bild :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Här sitter alltså PnP-modulen på plats.

Det funkar dock inte så bra för jag har nån slags glapp ty när jag trycker på kapseln så blir signalen renare och bättre, trycker jag inte blir den "brusig".

Men jag tycker ändå att det är ett framsteg för nån typ av I/V-diagram är skönjbart, antal linjer skall dock vara 11 och inte typ 5 men det får vi oroa oss för sen, klockren I/V med Early Voltage och LV-krökning finns.

Jag kör med EPA-socklar av billigaste modell, nu funderar jag på om jag kanske skulle köpa en proffsigare, sockeln i kortet är en EPA och den varken vill jag eller tror mig behöva byta MEN den sockel som PnP-modulen sitter i den bör bytas.

Jag har en modell till vad beträffar IC-sockel och det är en modell med separata hylsor för varje ben, har aldrig gillat den modellen men den kan funka bättre i det här fallet OM det inte vore för att standard stiftlist inte passar MEN jag kan då byta mot svarvade stiftlister istället vilket dock innebär jobbigt merjobb.

Nån som tror detta blir bättre, eller ska jag satsa på att fräsa underredet och bonda där istället?

MVH/Roger
PS
Bifogar ett par oscilloskopbilder också, skillnaden mellan den brusiga och den icke-brusiga är att jag trycker på kapseln. DUT är BC546B. För övrigt tracar systemet både upp och ner så det är egentligen inte så konstigt att man kan se dubbla trace "på varandra" fast normalt sett skall dom vara exakt lika så det är nåt lurt även här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Oskar »

Kul med lite resultat! Ser ju ut som början till en curve tracer nu! :tumupp:

Det kan ju också vara så att rent glapp i sockeln inte är problemet, utan att du har någon självsvängning. När du håller ditt finger ovanpå OPn påverkas självsvängningen och "lugnar ner" det något så att bilden på oscilloscopet ser bättre ut. Kolla med scopet hur matningsspänningen till OPn ser ut, prova bättra på avkoppling osv.
Skriv svar