Bygge av transistortestare

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej!

Förstår att det är problem med 317 men vad tror du om en annan typ av regulator? http://www.reuk.co.uk/wordpress/electri ... regulator/
Om det kan vara någon hjälp vet jag inte?

Men roligt att du är igång med transistor testaren! Har som sagt själv påbörjat ett transistor-provar projekt för ett tag sedan!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag har inga problem med standard drop-out i min transistortestare så att lägga extra pengar (förmodligen) på en low-dropout:regulator som dessutom har onödigt många ben är inte så intressant men tack ändå, kul att veta!

Idag kom jag på hur jag skall lösa mitt problem.

Eventuellt kommer schema senare ikväll.

Det blir faktiskt en enklare lösning vad det verkar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu preliminärt klar med min transistortestar-konstruktion.

Konstruktiv kritik är mycket välkommet!

MVH/Roger
PS
Den blev enklare MEN jag kör fortfarande 8 reläer, gillar symmetri liksom jag gillar två bröst ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tycker att konstruktionen ser bra ut!

Det jag undrar över är varför du har Mosfetar:ar efter op-stegen? Finns det någon speciell anledning du har kommit fram till här?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Det är en mycket bra fråga och jag tackar för den!

Jag har inget glasklart svar på den frågan annat är att drainströmmen sätts enkelt (om man har tillräckligt högt sourcemotståd typ gmRs>>1) med spänningen in delat med sourcemotståndet.

Det är inte lika enkelt att sätta en exakt ström mha BJT, speciellt inte om strömmen skall OP-bestämmas (ty vanliga OP levererar spänning) vilket ju innebär att man får räkna bort en Vbe och strömmen bestäms av spänningen över Re MEN denna ström kommer heller inte bli linjär för man måste alltid räkna bort en Vbe, är du med :)

Nu har jag tom satt ett för stort Rd bara pga att jag insett att trimmisar är onödiga (för det mesta), gäller bara att ha ett för stort motstånd, parallella med en pot och löda dit nåt parallellt, peace of cake :)

MVH/Roger
PS
Kul för övrigt att du ser att det är MOS, symbolerna har jag hittat på själv för jag tycker standard är för akademiska :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Ja, då är jag med! Intressant resonemang!

Angående symbolerna så trodde jag först att det var J-FETARE men tittade i tabellen för 2N7000 och såg att det var en MOS. Men visst, snygga symboler!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

På bussen idag kom jag på att jag har fel.

Det är lika enkelt att nyttja en BJT som en MOS, skillnaden är bara att jag måste biasera Vbe för BJT och Vth för MOS.

Så du har satt fingret på nåt som förenklar, jag kommer byta till "standard" BC546B/556B istället för dom båda MOS.

Dom båda MOS jag har är mest på skoj, jag äger några stycken N-MOS och några stycken P-MOS bara.

Haft en enda seriös användning av dom och då med diskret bygge av en multivibrator/sändare med CMOS-utgång (läs rail-to-rail).

Tack för dina kommentarer!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Tack! Det är nog vad mina kalkyler kommit fram till också! Tycker du gör ett bra val här och väljer BC556/BC546 väl inkörda trissor!

Sen är det alltid intressant att bygga eller labba med MOS och FET också! Dom har sin plats inom t.ex. audio mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag tycker det var väldigt trevlig och vaken kritik!

Tack för det för nu blir min transistortestare enklare och när den nu nyttjar standardkomponenter så kan den bara inte "utgå" :)

På bussen idag har jag tänkt ut hur jag ska biasera, man får tänka lite på att strömförstärkningen hos BC546B/556B är begränsad (dock runt hela 300), nu tänkte jag egentligen bara byta MOS mot BJT och behålla kopplingen MEN jag drar ner strömmen en faktor tio för att det inte skall tappas nämnvärt över basmotståndet.

BDX33/34 har en hfe på i runda tal 1000ggr, jag vill att max 500mA skall gå som Ic, eftersom det sker en spänningsdelning på basen så brukar jag räkna med hfe/10 för att spänningsdelningen skall hållas "still", då har jag ett krav på spänningsdelarströmmen på 5mA, denna ström utgör sedan max kollektorström för BC546B/556B, delat med säg 200 så blir basströmmen 25uA, detta gånger 1k blir bara 25mv tapp samtidigt som basströmmen bara blir runt 5V/(1k+1k) dvs 2,5mA VILKET LM324 lekande klarar (dock inte vilken OP som helst, man kan inte räkna med mer än 1mA generellt anser lilla jag :) ).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat om min transistortestare efter opampens trevliga tips.

Vad tror du opampen om min lösning?

Tycker den känns bra men bara utan basmotstånd, innan hade jag ju "gate-stoppers" men nu vill jag köra naket från OP.

I september räknar jag med att kunna lägga en beställning till ELFA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Tack, ja det ser bra ut som du har räknat ovan! Tycker inte heller att man ska lasta op-kretsarna med mer än 1mA.

Men tycker nog ändå att det vore värt med ett motstånd på basarna, även om det inte direkt behövs. Men skulle det av någon anledning gå för stora strömmar så finns det risk. Typ någon kortslutning eller så?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Intressant anmärkning.

Rb=1k snor dock i storleksordningen 25mV och när man skickar in trappstegssignalen på 5V (som dessutom är delad i 10 lika stora steg) så vill i alla fall jag inte ha mer än säg en 10%-tig påverkan PER STEG, säg 50mV i bastapp.

Dessutom förstörs linjäriteten av att det vid noll Ib är 0,7V över BE för att vid 25uA Ib (5mA/200) behöva 25mV extra för samma kollektorström (Ie~Ic), kör jag utan Rb så slipper jag det "problemet".

Eller vad säger du?

Kom ihåg att jag inte kan elektronik så bra.

MVH/Roger
PS
Speciellt BJT:er tycker jag är häftiga, titta på ovan där trissan drar 5mA från kollektor till emitter, dessa hela 5mA styr jag sedan med en ynklig basström på runt 25uA och tittar man spänningsmässigt så har man spänningen in på basen minus Vbe över emittermotståndet MEN trots att det ser ut att bara vara ett tapp på 0,7V så är det inte det (vad gäller basström), mycket häftigt tycker jag :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av 4kTRB »

Kan lika väl säga det i den här tråden.

Hej då och lycka till i framtiden.
Många kul projekt du levererat under åren som gått.

Som jag brukar säga ..

Frihet har jag aldrig tyckt om,
Utom för en del...Mig själv
Senast redigerad av 4kTRB 23 juli 2020, 21:53:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Du ska ha stort tack!

Men jag har inte byggt "ROM" än :)

Planen står dock fast, jag kommer flytta alla mina projekttrådar till min nya hemsida.

Diskussions- och frågetrådar får vara kvar, jag skall bara satsa på projekt men lär dock behöva fråga saker.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 23 juli 2020, 21:29:20 Hej opampen!

Intressant anmärkning.

Rb=1k snor dock i storleksordningen 25mV och när man skickar in trappstegssignalen på 5V (som dessutom är delad i 10 lika stora steg) så vill i alla fall jag inte ha mer än säg en 10%-tig påverkan PER STEG, säg 50mV i bastapp.

Dessutom förstörs linjäriteten av att det vid noll Ib är 0,7V över BE för att vid 25uA Ib (5mA/200) behöva 25mV extra för samma kollektorström (Ie~Ic), kör jag utan Rb så slipper jag det "problemet".

Eller vad säger du?

Kom ihåg att jag inte kan elektronik så bra.

MVH/Roger
PS
Speciellt BJT:er tycker jag är häftiga, titta på ovan där trissan drar 5mA från kollektor till emitter, dessa hela 5mA styr jag sedan med en ynklig basström på runt 25uA och tittar man spänningsmässigt så har man spänningen in på basen minus Vbe över emittermotståndet MEN trots att det ser ut att bara vara ett tapp på 0,7V så är det inte det (vad gäller basström), mycket häftigt tycker jag :)
Hej!

Du har helt rätt i det eftersom linjäriteten är viktig här! Så är det nog ändå en vettig lösning att inte har basmotstånden!
Skriv svar