Bygge av transistortestare

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Men det är ju bra att du är nöjd med din "KTS"! Då får vi se hur du går vidare nu! Ska bli intressant att se!

Schröder:s variant tycker jag annars är intressant. Som jag nämnt tidigare kommer jag framledes titta på någon form av Curvetracer för egen del. Ska studera Schröders alternativ då det verkar vara en vettig lösning. Ska göra lite fältstudier och labba lite.

Just nu är jag på gång med en "vanlig" transistortestare så jag kan se Ice0, Icb0 och Hfe. Vill kunna till att börja med se att mina trissor jag använder i projekt är som dom ska och hur mycket dom förstärker.

Får se hur det slutligen blir om jag kommer att använda två instrument för att läsa av Ib och Ic. Eller ett gemensamt där jag växlar i mellan. Men jag återkommer om det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag beslutade jag mig för att bygla strömavkänningsmotståndet i fallet högström.

Jag kommer istället nyttja säkring på 3AT för den trög och dessutom så finns viss peakmarginal dvs jag gissar att 5Ap är möjligt i ett trekantscenaio, gissningen kommer ifrån att effektivvärdet hos en sinus ju är 30% lägre samtidigt som en trekant har mindre "area undre kurvan" högst upp vilket kan betyda att effektivvärdet är ännu lägre än för sinus, om vi antar 50% så betyder det att peak-strömmen kan få vara så hög som 6A utan att en 3AT-säkring brinner.

Jag måste göra såhär känner jag för det blir för osäkert och struligt annars, egentligen ser jag inga större nackdelar annat än att dom fina LEDsen inte kommer att kunna lysa för högströms-mod (bara för 100mA-mod).

För 100mA-mod så kommer dock sedvanlig "toppvärdesavkännande" strömgräns finnas vilket jag tycker är bra för 100mA är ingen hög ström så att det smäller vid brutal-kortslutning dvs den är tacksam att "leka" med, man kan ju tom börja testa godtycklig trissa i den moden och om man sitter där med en fet högströmstrissa så är det bara att flippa brytaren till säkring-strömgräns.

Jag tycker faktiskt det förfarande blir bra samtidigt som jag får möjlighet att testa vid 5Ap som jag så envist vill :)

MVH/Roger
PS
Opampen: jag tycker du ska studera Schröders variant, framförallt enklare men också bättre än min :)

Låt oss försöka räkna ut RMS för en trekant:

\(U_{rms}=\sqrt{2\frac{1}{T}\int_0^{T/2} (kt)^2 dt}\)

dvs

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{2}{3}[\frac{1}{T}k^2t^3]_0^{T/2}}\)

eller

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{1}{24T}k^2T^3}\)

dvs

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{1}{24}k^2T^2}\)

eller

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{1}{24}}kT\)

sen har vi att

\(k=\frac{Umax}{T/4}\)

då blir rms-värdet

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{1}{24}}4Umax\)

dvs

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{16}{24}}Umax\)

eller

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{2}{3}}Umax\)

Undrar om detta stämmer, i så fall är rms-värdet för en trekant faktiskt något högre än för en sinus (82%) :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

"Opampen: jag tycker du ska studera Schröders variant, framförallt enklare men också bättre än min "

Tycker också det verkar bra och intressant att jobba vidare med den!

Tror du klarar dig utan att säkringen går av. Men det verkar för att finnas lite marginal ändå! 5Ap. borde funka!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu förstärkt ledningsbanor i min KTS, jag gjorde det för jag misstänker att via-hål inte är dom minst resistiva övergångarna man kan hitta på och när nu jag ska nyttja 0,14Ohm (2X68mOhm) som strömavkänningsmotstånd så blir det extra viktigt med låg resistans hos ledningsbanorna.

Jag tror det blir bra :)

MVH/Roger
PS
Jag har fixerat lite med mitt favoritlim, smältlim :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Janson1 »

Har du testat hur mycket en ledningsbana klarar? Dom klarar väldigt mycket ström utan att bli varma, det fanns en enkel "formel" på detta som jag inte minns... Men testa och kör 5 eller 10 amp och känn om det blir varmt någonstans. Vior har en väldigt stor totalyta om dom är riktigt gjorda från fabriken så dom behöver inte vara flaskhalsen. Efter en halvvetenskaplig test så kanske du slipper både trådar och ditt favorit-lim till just detta ändamålet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Har du testat hur mycket en ledningsbana klarar? Dom klarar väldigt mycket ström utan att bli varma, det fanns en enkel "formel" på detta som jag inte minns... Men testa och kör 5 eller 10 amp och känn om det blir varmt någonstans. Vior har en väldigt stor totalyta om dom är riktigt gjorda från fabriken så dom behöver inte vara flaskhalsen. Efter en halvvetenskaplig test så kanske du slipper både trådar och ditt favorit-lim till just detta ändamålet.
Intressant, det visste inte jag!

Som det är nu så kanske smältlimmet smälter :D

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Janson1 skrev:Har du testat hur mycket en ledningsbana klarar? Dom klarar väldigt mycket ström utan att bli varma, det fanns en enkel "formel" på detta som jag inte minns... Men testa och kör 5 eller 10 amp och känn om det blir varmt någonstans. Vior har en väldigt stor totalyta om dom är riktigt gjorda från fabriken så dom behöver inte vara flaskhalsen. Efter en halvvetenskaplig test så kanske du slipper både trådar och ditt favorit-lim till just detta ändamålet.
10 amp. ska du absolut inte skicka med den tunna ledningen! Egentligen bruka man säga 1A./mm när det gäller bredden. Sen beror det på hur tjock kopparen är. Är det 70µm eller 100µm gör också skillnad!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Janson1 »

Jag har för mig att säger man inget om detta till fabrikanten så blir det ca 70 my, kretskortet är från början belagt med ca 35 my och sedan efter första etsningen så läggs det på genom, ja heter det elektrolys? lika mycket koppar till och samtidigt så blir alla hålen "kopparfyllda" runt om kanten så själva hålet är kvar fast lite mindre än det borrades från början. Det är denna process som avgör hur bra en via blir, ja alla hål blir pläterade på detta sätt.
Jag har för mig att max ström var 1 amp per 0,7 mm ledare med tjockleken 70 my.? Så man nog på den säkra sidan med 1 amp/mm 5 eller 10 amp får givetvis skickas på efter förstånd, men det tror jag Rogerk8 har!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Jag tror också att Roger har ett gott omdöme här!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

I mitt KMA-projekt sprang jag nyligen på ett fel som bara kan bero på att Eagle gjort fel, i detta projekt fick jag också problem med att Eagle har gjort fel så jag har bestämt mig för att dokumentera båda felaktigheterna noga.

Håll till godo :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av rvl »

Säker på att det inte är PEBKAC?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Va? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat bygget av hjärnan i min transistortestare dvs KTT-kortet.

Jag vill minnas jag fick rejäl hjälp med att cadda det här kortet mest för att jag inte fick plats på det halva EU-kort jag som gratisanvändare har tillgång till.

MEN vilken röra det blev!

Man såg ju inte ett skit vart dom olika komponenterna hette eller vart dom skulle sitta, mitt sämsta kort hittills ur den synpunkten!

Tyvärr syns det ju inte speciellt bättre om man zoomar i brd-filen av Eagle, troligtvis borde man spara en brd-fil med enbart komponentbeteckningarna som aktiverat lager men hur skall man klara av att tänka på allt?

Nej, det här kortet blir inte enkelt att bygga.

MVH/Roger
PS
Jag saknar nåt effektmotstånd annars kan jag nog bli klar med kortet i morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mer eller mindre monterat klart alla komponenter på kortet.

Jag har bara två saker kvar och det ena är att trycka i alla fyra kretsar (där jag dock inte har nån OP27 kvar så det får bli en TL071 istället), det andra är hur jag vill göra med alla fyra effekttrissor, jag tycker mig ha räknat ut att de klarar sig nakna så de behöver mao inte flytta ut till panel och iom att de inte behöver det så kan jag skippa att slösa hylslister på dom och detta är troligtvis vad jag kommer att göra.

Väldans massa TP räknar jag dock, hela 30st!

Det värsta med det är inte antalet utan numreringen för jag ser inte ett piss!

Observera dock att jag inte klagar för jag tror jag fick den här Eagle-lösningen av Borre efter att ha misslyckats själv, det är tom ganska tydligt på kortet att jag inte gjort layouten för jag tänker mer modell flöde vilket dock är mycket svårt när det kommer till IC med multipla funktioner, singel-OP och trissor funkar bra men inte IC.

Men i det här fallet blev det så trångt med texten att man inte ser ett skvatt, allt jag kan göra är att mäta och kanske numrera om mha klen spritpenna.

Jag är i alla fall glad att konstruktionen fick plats på ett halvt EU men jag är faktiskt lite konfunderad över hur knäppt Eagle löser numreringen, den är ju inte ens konsekvent för ibland numreras motstånd med numret längst ner till vänster men ibland numreras motstånd med numret längst upp till höger och hur fan skall man då kunna veta vad som är vad när det blir lite trångt?

Det smarta vore väl om Eagle var konsekvent, ELLER att det var intelligent så att det hela tiden la texten så att man kan se den, borde egentligen inte vara så jättesvårt att implementera.

Som det är nu suger det!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Texten får man (du) flytta själv, och nej jag har inte orkat gjort det. Du måste väl ha sett hur det såg ut på bilderna/i Eagle?

Om det nu är så svårt att se är det väl bara öppna Eagle och använda show/ögat för att "highlighta" komponent på kortet och i schemat.
Skriv svar