Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina tre lådprojekt på rad :)

MVH/Roger
PS
Alla har fått apparatfötter mest för att kunna lackas utan att tidningen fastnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat schemat för KTT.

Det betyder två saker:
1) TP13 och TP14 måste kastas om i just denna konstruktion för jag såg inte riktigt vad schemat sa (ändring ej införd i schemat ty engångsproblem)
2) R18 och R19 har fått ett par 100k trimmers över sig, detta är nödvändigt för att I/V-diagram för BJT skall bli okej när det gäller dom minsta/första strömsvepen.

KTT_box_layout har en hel del brister, avser uppdatera dom men inte just nu, dock har jag kikat lite på bristerna och korrigerat dom flesta idag (ska bara in i datorn).

Tänkte jag skulle lacka lite ikväll :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Dom blir fina! Blå färg är väl inte så dumt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker du att jag skall måla dom blåa?

En viss nyans av blå är faktiskt min favoritfärg (närmar sig lila och kan kanske kallas kobolt-blå).

Men jag har som sagt planer på båtfernissa även det nog finns få människor som gillar furu mer än jag :)

Fast jag har större problem än färgval, hur jag ska få till panelborrningen och märkningen överstiger min fattningsförmåga!

För att inte tala om hur jag skall få till all kabeldragning korrekt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av 4kTRB »

2D skrivare är kanon att ha till paneler.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur menar du nu?

Fattar ingenting :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av 4kTRB »

Om du vill snitsa till schabloner så är det kanon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Man kan också kalla schabloner för mask, eller?

Med mask menar jag att man t.ex har en platta modell plyfa med en massa hål i och hålen är t.ex i form av bokstäver, sen tar man "masken" och lägger den över panelen samt typ spraymålar, är detta riktigt?

Intressant att det här dyker upp just nu för jag var precis och pillade på mitt examensarbetes panel och panelens bokstäver verkar skrivna/maskade på aluminium-panelen, det är alltså inte gjort som jag privat både brukade och brukar göra dvs mha självhäftande OH-film fast som sagt, jag har glömt det mesta inklusive vilket program jag satt i (var nåt unix-program som jag tror hette Frame Maker).

Mitt examensarbete gjorde jag så långt tillbaka i tiden som 1996 så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde annat än att de mekaniska underlagen lades ut på skolans mekaniska verkstad, dvs dom fixade all håltagning och textskrivning på panelen.

Fast jag har precis kommit på att det är så jag vill ha det, kostar lite extra men mitt intresse är elektrisk konstruktion (tom Eagle intresserar), elektromekanisk montering (skön känsla när det passar, mindre skön känsla när det inte passar), komponentplacering vid luftbyggen (som alla mina rörförstärkare är), ledningsdragning och inte minst blyad lödrök, utöver detta tillkommer nåt intressant som testning och i vissa fall lyssning.

Att böka med håltagning i typ 2mm Aluminium och böka med att få dit text så att panelen duger till nåt, det känner jag att jag varken behärskar eller är intresserad av, jag ser fram emot att få hem en plåt och bara börja montera grejerna.

Det här är en något lyxig inställning och tummar lite på min princip om att jag ska göra så mycket hantverk jag kan själv, men ärligt det blir inte lika bra om jag ska göra det själv samtidigt som jag ju inte ens gjort korten själv (annat än att caddat dom med Er trevliga hjälp), ett annat exempel på projekt där jag inte gjort allt hantverk själv är min skivspelare, där hade jag en sanslös tur som träffade på LaRdA som gjorde både plyfa-skivtallriken och skivtallrikstrissan, men jag känner mig faktiskt inte så misslyckad ändå TROTS att jag inte gjort allt själv.

Så nu siktar jag på att bara göra det jag är intresserad av och kanske tom är lite kunnig inom (brukar hänga ihop...), resten lägger jag ut även om det lär dröja lite i tiden för jag är ju inte så tät just nu.

Dagens färska plan är annars att fråga min kines-kontakt (gjort både toroider och PCB åt mig) om han möjligtvis också kan göra lite grejer i plåt, först ut blir mitt rörslutsteg (KPA) som kommer byggas av 1mm U-bockad Kopparplåt, därefter kommer jag försöka be han tillverka panelarna för min transistortestare (KTT) plus två lådprojekt till.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Tycker du att jag skall måla dom blåa?

En viss nyans av blå är faktiskt min favoritfärg (närmar sig lila och kan kanske kallas kobolt-blå).

Men jag har som sagt planer på båtfernissa även det nog finns få människor som gillar furu mer än jag :)

Fast jag har större problem än färgval, hur jag ska få till panelborrningen och märkningen överstiger min fattningsförmåga!

För att inte tala om hur jag skall få till all kabeldragning korrekt :D

MVH/Roger
Spray färg borde väl underlätta?

Det ska ju finnas program där man kan göra texter och symboler avsedda för paneler. Skriva ut på overhead och limma på.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Fast nu undrar jag mest hur jag skall kunna flytta texten i schemat för om jag inte kan se komponentnamnen där så är mitt arbete hittills meningslöst.

Men jag skall tacksamt leta efter funktionen "explode" :)

MVH/Roger
PS
Jag ser tydligt hur Eagle har grötat ihop även schemat, om du t.ex tittar på Q2 Q3 så ligger dom direkt fel i förhållande till "placeringen" och det enda sättet att fatta detta är att titta på typen (för ena trissan är NPN och andra trissan är PNP) man kan naturligtvis använda "ögat" för detta också men när man printat ut schemat... Dom enda riktiga problemen jag nu ser är hur flertalet TP har grötats ihop, diskreta komponenter ser jag annars inga problem med vad gäller schemat men TP måste jag göra nåt åt, frågan är hur? Jag tycker Eagle har arrangerat alla TP ganska bra ändå för det är inte så mycket space. Ser nu att jag kanske inte behöver göra nåt åt TP för även om det då blir lite chansartat så verkar dom vara närmast aktuell pinne om man säger fast visst hade det varit roligt att lära sig hur man flyttar komponentnummer :)
Autodesk har lyssnat på dig, i Version 9 finns nu en ny funktion för att snabbt och med viss inbyggd intelligens snygga till värdenas och namnens placering:
"Cleaning up component text, moving designators and value attributes in the latest EAGLE Version 9 with the new Reposition Attributes Features!"
https://www.youtube.com/watch?v=0UEXd_L ... g-&index=6

Det märks att Autodesk har helt andra resurser att satsa på mjukvaruutvecklingen än tidigare ägare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant!

Fattade inte allt men det lät bra.

Fast jag kommer aldrig få användning för den här fina nya featuren för jag har som princip att aldrig uppgradera :)

Dock har jag börjat överväga att köpa Eagle för jag gillar programmet trots allt (och med trevliga Er som support så verkar jag uppenbarligen kunna få saker gjorda), halva EU-kort är sedan ingen jättebegränsning egentligen men större kort är ibland önskvärda.

Om jag kommer ihåg rätt kostar Eagle runt 1200 spänn, undrar om jag får behålla min gamla kära Eagle-version då? :)

MVH/Roger
PS
Jag vet inte riktigt hur Borre gjorde med KTT men jag gissar nån slags auto-routing för ledarna går "intelligent men dumt", en speciell sak som slår mig är cc-avstånd mellan TP, de håller inte ens jämna 100mil och har tyvärr orsakat vissa problem för mig MEN konstruktionen fungerar så jag är tacksam :)

I framtiden tror jag att jag konsekvent routar manuellt och när det går kommer jag routa "flödesriktigt" (vilket dock inte riktigt funkar för IC) för jag gillar att routa flödesriktigt och blir det för trångt så får det i nuläget innebära ännu ett kort istället. Jag gillar sen även halva EU som kortstorlek för den storleken är ju den enda begränsningen hos gratis-Eagle.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Titta nu här vad jag gjort i ett annat projekt (KRA).

Kan man sälja sånt?

Nej, det är klart man inte kan.

På nåt sätt måste jag hitta en metod hur jag kan märka upp alla kontakter och reglage så att det blir snyggt.

En tanke var som sagt en enhetlig självhäftande OH-film för då blir texten åtminstone rak men jag tycker det känns B ändå.

Det som behöver göras är nån slags mask/schablon och därefter spraymåla men hur jag skall lyckas ta fram en sådan vete tusan.

Eventuellt kan jag be min Kines-kontakt att göra lite som han vill och bara bifoga vad det skall stå på panelen.

Det kan gå men blir inte mycket av precision (för jag nyttjar ju som vanligt MS Paint).

MS Paint funkar dock bra för själva borrmallen.

Jag är alltså på väg att komma med en "Inquiry" om detta men just nu vet jag inte hur mycket jag skall lassa på karln.

Kanske jag skall börja med mina rörförstärkare för där handlar det bara om borrning/stansning och bockning.

Vad heter förresten bockning på engelska?

Folding, eller?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat ritningen för min KTT, hade ju glömt dom fina men rätt dyra handtagen jag har köpt så jag införde dom och siktar nu på att ta fram en ren borrmall med hjälp av mitt kära MS Paint som kommer bekräftas med hjälp av millimeter-papper.

MVH/Roger
PS
Det knöliga med KTT är att få fason på det elektromekaniska vad beträffar typ TO3/TO220/TO126/TO92, jag nyttjar nu två olika typer av hylslist för TO220 och TO92 och jag tror det kommer bli bra om det inte var för de rektangulära panel-hålen :)

Jag är dock på väg att lägga ut detta på min Kines-kompis, detta beror naturligtvis på vad det kostar.

Tills dess har jag flera saker kvar att göra, främst en seriös borrmall som jag kommer börja med att göra i datorn mha MS Paint men för att jag ska känna mig säker innan jag lägger ut det så kommer jag föra över grejerna på millimeter-papper så att jag mha skjutmått kan se att sakerna verkligen får plats.

Kom på fler problem som jag nu justerat, detta gäller speciellt faktiska mått för TO3-sockeln men också hur jag skall kunna knö in mina handtag.

Ärligt talat är jag så trött på den här never-ending-storyn vad beträffar mekaniska problem att jag kan SPY!

Jag gillar att konstruera elektroniska saker, planera hur jag skall placera ut komponenterna, placera ut komponenterna inklusive de mekaniska, ledningsdra, lukta på blyad lödrök, testa och många gånger, lyssna.

Jag fullkomligt HATAR borrning, stansning, bockning och annan mekaniskt SKIT (som dessutom är fullkomligt oförlåtande om man gjort fel).

Medans ett motstånd är tämligen lätt att byta :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Håller med dig Roger! Mekanik är bökigt att hålla på med! Därför försöker jag att i den mån det går att använda plastlådor som är lättare att bearbeta. Men samma sak där förstås, slinter man med borren eller ett hål blir för stort att det adjöss med den lådan i värsta fall! Skulle vilja ha en pelarborrmaskin! Det hade varit bra istället för den där hand drivna! Visserligen med hastighetskontroll men ändå!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Man känner sig lite gnällig när man säger så men så är det ju, mekaniskt arbete suger!

För titta här nu, jag har kämpat mig fram till en transistortestare som till slut ändå tycks fungera, för att få folk att vilja köpa dylikt av mig måste LÅDAN vara snygg för tro inte att folk bryr sig om innanmätet dvs att det funkar bra, nej snyggt ska det va.

Denna biten med att konstruera saker tycker jag är direkt tröttsam, glädjen med att konstruera försvinner liksom.

Jag har inte tummen mitt i handen men jag bara avskyr speciellt metall-arbeten, arbete i plast eller trä däremot det kan jag tom tycka om (åtminstone ibland när det inte blir för mycket, rektangulära hål är dock gränsen :) )

Jag är nu på väg att göra bort mig med min Kines-kompis som jag precis lagt ut mitt KPA-chassi på (rörslutsteg med chassi av 1mm kopparplåt).

Jag känner att jag gör bort mig av två anledningar där den första anledningen är kostnaden (säkert minst 1k) och den andra anledningen är mer designfilosofiskk dvs det blir då inte JAG som har skapat grejerna för om man fortsatt göra dom i plyfa så hade det blivit det och jag har precis kommit på ett nygammalt trick hur det tom kan bli snyggt, påklistring av marmor-liknande plast som jag faktiskt redan har på mina stora högtalare.

DÅ hade jag kunnat fortsätta "leka" och ändå skapat det där sjukt snygga som ju är ett sånt frustrerat måste idag MEN framförallt hade jag haft roligt och känt att jag hantverkat fram så mycket som det går för vissa saker måste trots allt läggas ut typ när man bor i en LITEN (men gullig) lägenhet.

När det gäller KTT (denna tråden) så kommer det dock inte bli det minsta bra om jag försöker göra allt själv, jag ser snarare framför mig att det gränsar till katastrof med de mekaniska för ibland kan man inte ens träffa märket man körnat!

Sen har du "schablon-problemet" som är dubbelt för jag vill ju ha text ovanför reglagen och visst jag kan printa ut en transparent självhäftande OH-film, klippa ur texten och applicera den men tom jag tycker det blir B! Att sen ta fram en schablon för att kunna maska fram en sprayad text det vet jag inte ens hur man gör, speciellt inte som mitt FANTASTISKA CAD-program stavas MS Paint :)

Med andra ord tycker jag hela panelbiten för mina lådprojekt MÅSTE läggas ut, samtidigt kan jag ju inte på ett vettigt och entydigt sätt ens specificera hur jag vill att dom skall placera texten :D

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att gå tillbaka till plyfachassin (och marmor-plast som man stryker på med hjälp av strykjärn, vill jag minnas) vad gäller mina rörförstärkare, när det gäller mina lådprojekt verkar dock min Kines-kompis kunnig nog att fixa det, fast om det blir med eller utan text låter jag vara osagt. Eftersom jag engagerat honom i KPA så får det nog ändå bli i alla fall ett par kopparchassin till OM det inte blir för dyrt dvs (än så länge är det bara en "inquiry" och vi diskuterar detaljer).
Skriv svar