Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Nä det vet jag inte, eller kanske, då det var rekordsäljare på 80-talet, typ.
Visionics som står bakom Edwin lanserade det första EDA- systemet för en "PC" ABC-Cad, hade lite fel om årtalen innan, ABC-CAD kom -83, EE-Designer kom lite senare och ersattes vid 90-talets slut av EDWIN.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fuskat så att jag skäms :)

Jag tog nämligen Daniel's brd-fil och fixade till det sista dvs knappt 10st ledningsdragningar (fetare) där dom flesta blev tvungna att gå i topplagret.

Sen körde jag konstruktionen genom CAM-processorn och fick ut Gerber :)

Dock protesterade min Eagle lite när jag bytte min brd-fil mot Daniels brd-fil men det verkar inte som om det spelar så stor roll.

Jag är mycket förvånad över hur mycket space som finns kvar i Daniel's konstruktion, min var ju fullständigt knökad.

Av det här har jag lärt mig att stora IC kan inte caddas flödesmässigt, det måste till andra knep (som dock kanske inte heter autorouter).

Jag tänkte i alla fall uppenbarligen fel.

MVH/Roger
PS
Nästa gång ska jag lägga kretsarna ner, sen ska jag placera ut de passiva komponenterna så nära där de ska kopplas in som möjligt. Nu saknar jag nämligen den noga planerade strukturen hos alla testpunkter. Samtidigt, om alla kretsar ligger ner (t.ex fyrdubbel OP) då kommer vissa testpunkter vilja vara kopplade på nedersidan av kortet medans andra testpunkter vill vara kopplade på ovansidan av kortet. Att då gruppera allihop på ena sidan som jag gjort i min konstruktion gör att många ledare kommer att behöva gå tvärs över kortet, inte bra. Slutsats, testpunkterna måste åtminstone befinna sig på rätt sida om kretsarna de skall kopplas till dvs de blir splittrade hur man än gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 oktober 2016, 19:23:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Inte bra, konstig ledningsdragning fortfarande samt att isolationsavståndet mellan en del ledare är alldeles för litet.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Zkronk »

Konfigurera och kör DRC (Design Rule Check) så kommer du få varningar om vart isolationsavstånden är för snålt tilltagna.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Som jag nämde när jag la upp den. Det var inte optimalt draget någonstans och avstånden är default från Eagle.

Det var mer en hint om att gör man små ändringar kan man fixa mycket av de extra trådarna så använd min filen endast som nåt typ av dåligt exempel :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Zkronk skrev:Konfigurera och kör DRC (Design Rule Check) så kommer du få varningar om vart isolationsavstånden är för snålt tilltagna.
Hej Zronk!

Körde naturligtvis DRC när jag var klar, fick få varningar på "clearance", åtgärdade dom liksom några "overlap" sen hade jag bara mängder med "drill size" kvar som jag dock lärt mig att man kan ignorera.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att inte köpa nån skarp version av Eagle, detta har inte med priset att göra utan jag, med vettigare utplacering av komponenter, känner att ett halvt EU räcker för mig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur sätter man ett extremt tjockt koppar-lager?

Vad är default?

Jag kan inte konstruera om den här kretsen för 5A (i vissa fall) för det finns helt enkelt inte plats på kortet, så en genväg kan vara att bara involvera ett tjockare koppar-lager och då på samtliga ledare, naturligtvis.

Jag nyttjar alltid default bredd, 0,016", Daniel har emellertid routat med 0,01".

Jag skulle vilja att 0,01" egentligen fyrdubblades till 0,04" men eftersom jag inte kan det så kan man ju istället fyrdubbla lagertjockleken, eller hur?

Så, hur gör man frågar jag lite desperat :)

MVH/Roger
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Zkronk »

Om du ska beställa mönsterkort av någon tillverkare så brukar man kunna få välja hur tjock koppar man vill ha på kortet när du beställer.
Och om du ska etsa egna kort så finns det nog laminat med tjockare kopparlager att köpa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur vet jag vilken tjocklek jag har?

MVH/Roger
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Zkronk »

Standard brukar vara 1 oz, vilket betyder en tjocklek på 0.0347 mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Orkar du möjligtvis tala om för mig hur man sätter egen tjocklek (så att det kommer med i Gerber)?

MVH/Roger
PS
Jag kör Eagle 6.4.0
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Henry »

Det gör man inte i gerber eller dylikt utan man säger till tillverkaren/väljer där vilken tjocklek man vill ha, om de kan göra annan vls.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej Henry, om jag ska leda 5A och jag inte kan göra nåt åt ledarbredden som är på 0,01", vilken tjocklek rekommenderar du?

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Det finns standardtjocklekar som är 1oz, 2oz, 3oz osv. Men det är mycket dyrare. Exempel från itead.cc så kostar 10st 10x10cm kort med 1oz $19.90USD och med 2oz ökar priset direkt med $25USD.

Men vilka ledare är det som kommer bära 5A?
Kan inte tänka mig att det inte skulle gå att lösa på annat vis.
Jag tror jag fattar lite mer nu, först väljer man verktyg sen "ringar man in"/markerar varefter verktyget gäller för markeringen. Så om jag vill kopiera så markerar jag kopieringsverktyget före det att jag markerar sen kan man nog högerklicka och få upp "Copy Group", eller?
Det spelar ingen roll, gör det som känns enklast. Det fungerar med alla verktyg och det är inga problem att skifta verktyg sålänge det är markerat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Borre!

Jag har inte plats helt enkelt.

Om du tittar i schemat så är signaler märkta C/D och E/S bärare av 5A (max).

Själva förbindelserna har Daniel's autorouter fixat åt mig men autoroutern är ju bara måttligt smart för den förstår inte att det går 5A genom vissa ledare så den gör dom också 0,01"...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar