Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av LeCanard »

att ägna 2 sekunder med en lätt fuktad trasa på den där bildytan vore nog inte helt fel :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjort :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på HP-moden (High Power).

Jag vet inte riktigt varför men LP (Low Power) funkar bra nu i alla fall, nåväl perfekt är det fortfarande inte men lämpligt val av frekvens tycks ge ett "Good Enough"-resultat.

Har inte lyckats klura ut varför HP inte fungerar, fast jag tror att systemet går i taket så det kan alltså bara visas en graf (jag får bara upp en graf).

I HP-mod så är nämligen basströmmen max 0,5A (och detta är delat på tio steg).

0,5A*10=5A dvs en hfe på 10 (vilket är lågt men rätt normalt för TO3) ger 5A Ic, mitt tillfälliga agg kan bara leverera 3A men jag tror inte att det är det som är problemet för strömmen är inte "continous" dvs 5A borde mitt agg kunna leverera stötvis.

Jag kan ha gjort nån galet val mellan 1 Ohm som Ib-genererande motstånd (Rib, stegas 0-0,5V över 1 Ohm vilket ger Ib) och 0,1 Ohm som Ic-mätmotstånd (Re) även om 1 Ohm är vad som tillfälligt gäller just nu.

Själv tycker jag att 0,5A är en bra maximal basström för att mäta TO3 (genererar ju typiskt 5A vilket är en okej ström att mäta på), därför tycker jag att 1 Ohm som Rib är optimalt, jag tänker inte ändra på det.

Y-spänningen (U(Ic)) sen är det ju mindre noga med så länge den inte bygger för mycket i spänning under DUT (för då slutar basströmsgeneratorn att fungera), 0,1Ohm/6W som standard tycker jag alltså är optimalt för 5A-stötar av I/V i 0,1 Ohm är 2,5W, mitt tillfälliga motstånd på 1 Ohm/0,6W platsar alltså inte (skulle rent teoretiskt behöva tåla 25W).

Så varför är det så svårt att testa TO3 fullt ut?

I LP-mod har jag fått testat 2N3055 och den ser snygg ut men jag ser bara upp till nån eller några hundra mA.

MV/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Men är ditt agg. strömbegränsat till 3A? Då är det nog tveksamt om du kan ta ut 5A. även kortvarigt? Så jag tror begränsningen finns där!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Alltid lika roligt med input från dig, tack!

Jo det är sant men jag börjar inte med att kräma ur 5A, jag börjar smått (säg <2A).

Till exempel så har jag precis kommit på att det blir MYCKET känsligt med offset om man skall basströmsbestämma mha en spänning över ett så litet motstånd som 1 Ohm, 100mV offset t.ex ger 100mA och 100mA*10=1A, det sticker iväg :)

Med andra ord har jag vridit ner Us till noll men eftersom noll inte riktigt var noll så fick jag nåt hundratal mA basström ändå, då testade jag att trimma bort offset men HP-moden vill inte fungera ändå.

För det första självsvänger den och för det andra så är grafen även vid offset-intrimning inte relevant (mest suddig).

Jag har dock hittat ett litet trick för hur jag kan få bukt med självsvängningen dvs 100nF mellan bas-jord på DUT, dock försvinner inte alla självsvängningar ändå men eventuellt kan jag trimma med något högre kapacitans för det.

Att få dö på självsvängningarna är emellertid mitt minsta bekymmer just nu.

MVH/Roger
PS
Jag har upptäckt en sak, min LP-säkring på 250mAT har en resistans på runt 2,5 Ohm (min andra HP-säkring på 3,15AT kan jag dock inte mäta resistansen på) detta gör faktiskt att mina Ic(Re)-mätningar inte stämmer för i LP-mod avses det mätas över 1 Ohm medans det nu totalt sett är 3,5 Ohm för säkringen ligger i serie med mätmotståndet upp till emitter och det är vid emitter jag mäter. Enda preliminära lösningen jag kommer på angående det här problemet är att byta till 3,15AT-säkring även för LP-mod :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

En liten fjantig uppdatering, jag kom på att om jag kopplade om TO3-konfigurationen så blev den enklare att använda, till exempel är BDX33/34 BCE, BD139/140 ECB (dvs man vänder dom bakåfram) och TO3 BE(C) dvs bas till höger "ovanifrån", emitter till vänster "ovanifrån" och kollektorn i kåpan.

På det här sättet kan man leka med dessa trissor fram och tillbaka utan att behöva konfigurera om mha banankontakt-kablarna.

Fast som sagt, jag har värre problem med min transistortestare.

MV/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på min transistortestare :(

Jag är nära att ge upp faktiskt.

LP (Low Power)-moden har jag nu fått att funka hyfsat, de båda svepen upp/ner trackar ganska bra i alla fall och jag fick till det genom att vrida ner frekvensen fast man undrar ju vad en annan DUT har för påverkan (dock tror jag att jag körde BD/BDX och båda trackade lika).

Jag anser således LP-moden vara "Good enough".

HP (High Power)-moden däremot har jag jätteproblem med.

Främst gäller detta att det oscillerar med 3,7MHz och jag får inte bort det.

En såpass hög frekvens borde vara enkel att döda men jag lyckas inte, jag har konstant 30mVpp 3,7MHz över ett Rbe på 10 Ohm och jag får inte bort det!

30mVpp låter dock lite men Ni skall komma ihåg att detta påföres ett basströmgenereringsmotstånd om endast 1 Ohm, 30mVpp blir då plötsligt 30mApp...

Jag kan minska ner det till en tredjedel genom att cappa bas till jord med 10uF som man ju liksom inte kan ha kvar rent fysiskt samtidigt som oscillationerna ändå inte försvinner.

När jag byter ut DUT mot 10 Ohm mellan bas och emitter (Rbe) så har jag 3,7MHz med en amplitud om 30mVpp, en stor del av denna amplitud kan jag sedan se på själva ingången till KTT (hjärnan i systemet) dvs 10mVpp.

Sen har jag också gjort experimentet med öppen bas (Rbe borta) och får då 400mVpp vilket alltså skall jämföras med 30mVpp vid Rbe=10 Ohm.

Jag har också ansträngt mig med att "avkoppla om" IC4 (den är redan avkopplad men den hänger lite i luften pga att +/-_ingångarna har måst kastats om och är man desperat så är man...) dvs den IC som tar hand om Us, jag har sedan bondat 2X100nF ovanför kapseln, resultatet av dessa ganska delikata ansträngningar var dock noll.

Jag är nu helt rådvill över vad jag skall försöka härnäst.

Det ENDA jag verkligen vet är att LP funkar (hyfsat) medans HP inte funkar alls.

Fast det är fel att sägas att HP inte funkar alls för jag kan detektera hur jag faktiskt får Ib som DC och medelvärdet av oscillationerna ut i DUT.

När jag trixade med att försöka få ordning på hysteres-problemen tog jag till blå LED som referens, dessa 3V dämpas sedan 10ggr och påföres ett basströmgenererande motstånd på 1k, med andra ord 3V/10/1k=0,3mA FAST basström.

Nu har jag bytt referensdiod och kör 1N4148 med 10k pot över, maxläget ger då c.a 0,7V och pssso blir då basströmmen 0,7/10/1=70mA.

Viss skillnad på basström här alltså!

Här blir det alltså även skillnad i oscillationer, jag kan visserligen inte svära på att det inte finns några oscillationer i LP-mod för jag kan inte mäta så lågt men jag tror att dom inte finns (körde 10k som Rbe idag men såg inget), LP-moden gerererar alltså INGA oscillationer medans HP-moden genererar mycket.

Skillnad i elektronik?

1 Ohm vs 1k som basströmsgenereringsmotstånd (samt två olika emittermätmotstånd på 0,1/1 Ohm vilket jag säger inte påverkar resonemanget).

Vilket också får till följd en mer än 200ggr basströmskvot.

Vid hög basström kukar alltså systemet ur och det enda som egentligen skiljer är 1/1k-motstånden.

Över 1k går det alltså bra att generera basströmmen men över 1 Ohm går det inte bra.

Det skall påpekas att i medel kan man se att även 1 Ohm funkar, det är bara oscillationerna som stör.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej kära vänner!

Idag har jag gjort en intressant upptäckt.

Först insåg jag att jag hade byggt en transkonduktansförstärkare modell "MOS-FET" och att dom flesta OP i min koppling faktiskt skulle kunna skippas och ersättas med två MOS-FET (för basströmsgenereringen).

Pga detta insåg jag att man skulle kunna öka "Miller-kapacitansen" genom att lägga en konding över Drain (läs Bas på DUT) till minus-ingången på drivande OP (en av två).

När jag då la 100nF mellan bas och minus-ingången hände intressanta saker :)

Oscillationsfrekvensen minskade till "snygg" fyrkant på c.a 4kHz (och rejält högre amplitud)!

Observera att detta är första gången jag egentligen lyckats påverka 3,7MHz-självsvängandet överhuvudtaget...

I desperation provade jag sedan 2u2 och fick runt 220Hz (och ungefär samma amplitud).

MEN jag får inte bort oscillationerna.

Jag tycker dock detta är ett framsteg för nu är jag inne och pillar i nåt som tydligen betyder nåt.

För det första, problemet är kapacitivt.

För det andra, om man antar f~1/RC så har jag 2k5 som effektiv resistans (över tre steg), med 2k5 och 3,7MHz får jag således 100pF som "strökapacitans" vilket jag tycker är minst en magnitud för mycket men okej, jag tycks ha runt 100pF sittande.

Iom att jag dessutom testat stor konding så kan jag uppenbarligen inte gå den vägen (för frekvensen blir bara lägre med högre kapacitans), här gäller det alltså att på nåt sätt döda oscillationerna innan dom uppkommer.

Men hur man gör det är en enigma.

Jag har som sagt lite kabellängder så eventuellt spökar dom med sina induktanser (som dock är mycket små, ungefär 100nH per meter har jag mha litteratur räknat ut) men samtidigt har jag uppenbarligen kapacitiva problem.

Idag har jag emellertid testdragit kondingen från DUT till minus-ingången och DUT har ganska långa kablar till sig fast "I am reaching" om jag tror att kabellängder är problemet men vad gör man när man inte förstår?

Jag är i alla fall nöjd att jag nu KRAFTIGT kan påverka oscillationen (även om amplituden samtidigt kraftigt stiger, missade att mäta den men känner att det är lite ointressant, fasen är viktigare).

Så nånstans här kan jag få bukt med problemet.

Lite smånöjd är jag i alla fall över att jag kom på att jag, pga den faktiska transkonduktansen (spänning in-ström ut, liksom), byggt FET:ar som iofs aldrig hade behövt byggas för dom finns ju redan :D

Börjar redan fundera på en helt annan realisering MEN jag skall få detta att funka först!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

För Janson1 har jag nu iordningställt mina scheman, det enda som saknas är värdena vilket kan fås på beställning :)

Jag har annars ritat in alla reglage och deras inställning för Low Power NPN-test.

Idag har jag sedan kämpat med att få bort de envisa knappa 4MHz:en, jag får inte bort dom!

Jag kan reducera dom från 40mVpp till 10mVpp men försvinner gör dom inte.

Och jag kan inte ha 10mVpp som svängandes Y-kanal (U(Ic)) för det är ju där nere jag vill kunna mäta!

Jag vill alltså kunna sätta max 0,5V över basströmsgenereringsmotståndet på 1 Ohm och få max 0,5A basström för att sedan, med hfe på inte så mycket mer än 10 när det gäller TO3, kunna testa 5A (möjligtvis kan jag klara detta med 0,2A som basström och då 25 som hfe men då snackar vi på gränsen).

Basströmmen genereras mha en stegspänning över ett motstånd på 1 Ohm som är på tio steg och går från 0,5V till noll i princip, detta ger maximalt 0,5A och 50mA per steg.

Detta skickas in i basen och ut kommer hfe gånger denna ström SOM mäts (Y-CH) på emittern och 0,1Ohm till backe i HP-fallet (1Ohm i LP-fallet).

Jag har störningar vid denna mätning på 10mVpp minst MEN jag vill kunna börja "TO3-mätningarna" vid minst 100mA OCH 100mAX0,1Ohm=10mV som är SAMMA storleksordning som mina problem.

Jag kan alltså inte ha svängningar på 4MHz a' 10mVpp där jag önskar mäta för de är av samma storleksordning som det jag önskar mäta.

20dB till i "brusreducering" hade inte gjort ont :)

MVH/Roger
PS
Så hög frekvens är vanligtvis jättelätt att ta död på men i mitt fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jävlar vad jag har kämpat med min transistortestare!

Nu kommer jag ge upp för jag kommer inte längre, jag har drygt 10mVpp 3,7MHz-brum som rippel på Y-kanalen (läs emitterströmsmätning över valt Ie-motstånd) i High Power-mod och jag får inte bort det.

Eftersom Y mäter över 0,1 Ohm så är emitterströmripplet 100mApp.

Jag vill mäta TO3 från 100mA till 5A som emitterström.

Nedersta svepet dränks då i brum.

Detta är inte acceptabelt.

Min kalibrering vad gäller motståndsval tycker jag är klockren, jämför:
1) Low Power Mode, Ib genereras över 1k (Rib) med maxamplituden 0,5V dvs max 0,5mA, gånger absolut max 400 i hfe för en småsignaltrissa (ej Darlington) så innebär det max 200mA och med 1 Ohm som Ie-motstånd så fås 0,2V att mätas.
2) High Power Mode, Ib genereras över 1 Ohm med maxamplituden 0,5V dvs max 0,5A, gånger absolut max 40 i hfe för TO3-typ så innebär det max 20A och med 0,1 Ohm som Ie-mätmotstånd så fås 2V att mätas.

I fallet 2) så är hfe snarare 10 än 40 så strömmen blir istället 5A vilket jag siktar på MEN den är lite högt satt, en femtedel i basström skulle kunna funka för då har jag 4A vid hfe på 40 SAMTIDIGT som jag har en femtedel av mina nuvarande problem.

Tror jag i alla fall för det verkar omvänt linjärt med Rib, dvs i småsignalfallet har jag inga problem men då är Rib hela 1k, när jag kör Rib på 1 Ohm bara så får jag problem.

Lite tråkigt med Rib på 5 Ohm bara för dels "finns" det inte dels blir det lite knöligt att räkna ut basströmmen, basströmmen räknas ju nominellt ut som 0,05V/Rib per steg och sen körs tio likadana stegrande steg, här säger jag emot mig själv för vad är enklare än att räkna 0,05V/5 Ohm per steg :)

Bara för att förtydliga, 10 steg ger 0,5V/5 Ohm dvs 100mA max basström, hfe>10 ger då Ie>1A men 5A når jag inte.

Det värsta med Rib på 5 Ohm är att det är tveksamt om jag kan få en godtycklig TO3 att nå 5A.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Men är du säker på att nätdelen klarar 5A.? Förstår att det kan vara andra problem också!

Synd om du måste ge upp! John Schröder hade väl någon variant på Curve Tracer också? Kan du inte hitta hjälp från någon lösning på nätet?

Eller göra det lite enklare eller tänka om från början?

Ja, jag bara försöker få dig på andra tankar. Vet själv hur det kan vara när man kör fast med något projekt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Varken nätagget eller säkringarna klarar 5A kontinuerligt men jag kör ju inte kontinuerligt utan jag kör 10 svep på sådant sätt att om vi räknar uppifrån så börjar vi med 5A och sedan stegas det ner med 0,5A per steg så effektivt är inte strömmen 5A utan snarare runt 2,5A vilket min trafo mm klarar.

Jag ser inga fel med min konstruktion bara att jag kanske komplicerat den för mycket.

Men konceptet fungerar, det har till exempel LP-testerna visat.

Min OP gick sönder idag, eller snarare förmodligen igår för den halkade ur sockeln och när jag skulle sätta dit den igen så råkade jag förskjuta den ett hack "uppåt" vilket gjorde att OP_B's (5-7) fick Vcc på plusingången och det verkar den ha gått sänder för ty med c.a +0,15V in på just den inverteraren får jag +12V och inte nog med att det är Vcc-spänning så är polaritenten fel dvs OP trasig.

Jag är dock lite glad att just denna OP gått sönder (IC4) för den sitter på en specialbyggd adapter som jag dock inte är så pigg på att bygga om men måste och allt detta för Eagle är knäppt med sina OP med minus-ingången neråt :bravo:

Här kan jag dock passa på med ett EVENTUELLT trick, jag byter helt enket OP :)

För vad är det jag har problem med?

Jo, högfrekvens!

Så vad kan vara bättre än att passa på och byta till en mer långsam OP?

Jag planerar således byta TL074 till en helt anonym och enkel LM324.

Så här ser dom dynamiska dataskillnaderna ut:
TL074: SR=8V/us, BW=3MHz
LM324: SR=0,5V/us, BW=1MHz

Så LM324 är helt klart mer långsam men samtidigt sysslar jag faktiskt bara med frekvenser runt en ynka kHz, så vad ska jag då med snabba OP till?

Ett problem dock, LM324 klarar bara +/-16V medans TL074 klarar +/-18V vilket jag har designat nätagget för, det är dock inte jättesvårt att sänka spänningen men jag avser köra med +/-18V ändå :)

MVH/Roger
PS
Från början siktade jag på att kunna svepa trissor upp till i alla fall 25V men nu är jag nere i 16V vilket börjar likna en tummetott :D
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hoppas på en lösning nu om du vidtar dessa åtgärder!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat mig för att ta mig tid och energi att bygga en allmän OP-testare.

Egentligen inte bara pga detta projektet utan också beroende på att jag har ett gäng makrillfile'-askar med använda kretsar som dock både är logikkretsar och OP men båda behöver testas innan man lägger in dom i lager igen för det är ju inte så roligt att ta en krets och typ speciallöda fast den på min komplicerade adapter som kastar om alla plus/minus-ingångar (pga Eagle's knepiga konvention) för att i slutändan upptäcka att kretsen var trasig.

Jag har redan skissat på en testrigg som kommer kunna testa Quad och Single men inte Dual för det använder jag aldrig.

Den blir enkel och testar bara DC-sving samt lite strömdrivningsförmåga (>+/-1mA).

Jag tror jag startar en ny tråd angående detta.

Tills dess bifogar jag en bild på hur jag kämpat med frekvenskompensationen för min KTT, på bilden ser Ni 5 kondensatorer men inte ens det räckte :(

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, den var ordentligt avkopplad med alla kondingarna!

Intressant projekt du planerar för med op-testaren!

Jag har för ett tag sedan också planerat för en sådan! Det är ett trevligt instrument att bygga!

Tänkte man skulle kunna mäta offset, strömförbrukning, sving, kanske Rin, Rut, GBW får se hur många parametrar jag lägger in. Men det blir ett projekt som ligger lite i framtiden.
Skriv svar