Bygge av transistortestare

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Ja, det verkar för att vara ett bra relä! Tror inte att några volt över till manöver spolen har någon betydelse. Eftersom spolen ändå är på 360 Ohm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Men vad tror du om att skippa flybackdioden?

Jag tror att så länge man inte nyttjar halvledare för styrningen (jag nyttjar alltså vippbrytare) så behövs inga dioder, vad tror du?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej!

Ja, men även om du bara använder vipp brytare skulle det kunna vara möjligt att transienterna från reläerna kan leta sig in på något sätt i själva elektroniken?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det blir ju regulatorn då i så fall.

Den kanske inte tål så stora spikar den heller?

Tänkte mest spara in på dioder (och caddning av dioder...) :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tycker du ska lägga dioder över reläerna ute i fall att...! Det blir svårare sen när kortet väl är på plats om du skulle vilja ändra på något!

Du behöver inte cadda in dom på kortet. Du kan ju bara lägga dom lite snyggt över relä spolens löd anslutningar! 1N4148 passar bra!

1N4148 kostar bara 27 öre st. om du beställer 10st eller fler från Electrokit. Man kan gödsla med dom!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Ja, du har rätt för jag blev också att tänka på att man ju kan lägga till dom i efterhand (under kortet).

Så jag kommer nog cadda utan dioder.

Däremot funderar jag på att lägga en diod i backriktningen (från ut till in) på själva regulatorn där jag resonerar som så att den rätt feta kondingen på andra sidan får ta smällen.

Jag vet inte om detta räcker men din plan är då backup-plan :)

Sen har jag tänkt om när det gäller relä-valet, jag reverterar till 12V-relä för då dras det bara typ 40mA om jag förstått saken rätt, ett 5V-relä drar nästan 100mA och alla reglage kommer normalt stå så att alla reläer drar ström (lite osmidigt men det måste ändå tålas) vilket typiskt ger 300mA tot för 15V-drivning av 7st 12V-relä.

Med 5V-reläer skulle jag behöva kyla bort 16W från 5V-regulatorn, med 12V-reläer OCH befintlig 15V-regulator behöver jag bara kyla bort ungefär 3W vilket mina käcka små 16K/W push-on:kylflänsar för TO220 klarar.

Jag vill heller inte sitta på mer än två typer av reläer, dessa är:
1) Hamlin Tungelentrelä DPDT 5V/500mA/25mA
2) Schrack Högeffektrelä DPDT 12V/16A/40mA

Hamlin kommer användas i mitt KOS-projekt (oscilloskop), Schrack kommer användas i min KTT (transistortestare) och i min KVT (rörtestare).

I fallet KVT kommer det klappras en del ty jag drar 4 reläer utifrån ett binärräknare på 4 bitar som tickar fram med nätfrekvens (futtiga 50Hz för att vara övertydlig), testade klappringsnivån idag :)

Man kan köra en Hamlin-variant på KVT men då får jag en tredje relä-variant i lager, samtidigt hörs dom knappt när dom klapprar.

Är liiiite osäker på hur jag skall göra här.

Hur tycker du jag ska göra?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Du kan lägga en diod mellan in och ut på regulatorn också! Men som sagt lägg en diod över varje relä det är ju ingen större kostnad att tala om. Men du kan ju avvakta och lägga till dom efter också!

Angående reläer så tycker jag 12V Schrack Högeffektreläet verkar för att passa bäst!

Jag tycker det är trevligt att höra reläer klappra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Lite mindre meck med en diod över regulatorn än 8 enskilda dioder över varje relä, men som du så trevligt säger så kan man enkelt montera dom i efterhand för det lär inte vara reläerna som går sönder :)

Bifogar schema som jag trodde jag gjorde igår.

Känner att schemana är i det närmaste klara nu.
opampen skrev: Jag tycker det är trevligt att höra reläer klappra!
Du är för skön!

Det tycker jag med men det kommer låta rätt rejält mycket :)

MVH/Roger
PS
Funderar på 15V logisk matningsspänning (Vdd) för jag kör 4000-serien och då slipper jag en separat 5V-regulator, det enda jag behöver göra är att skala om utgången så att nominell spänning fortfarande är 5V. Vad tror du om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Det blir utmärkt! Bra att bara använda 15V. och kunna slippa 5V. 4000-serien klara ju spänningar upp till 18V.

4029 är en bra räknare!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

4029:an är inte bara bra, den är suverän! :)

Det finns alltså inget liknande när det gäller 74xx.

4029:an har alltså en pinne för up/down, en pinne för dec/bin och asynkron load vilket jag tycker är bra för då kan man asynkront cleara den också (bara sätta alla jam-ingångar till 0).

Jag tycker den är hel outständing, tyvärr funkar inte 4000-serien över ett pa MHz men finessen med höga drivspänningar gör att dom ändå får MVG.

När man bygger med logikkretsar så bara måste man ha 5V hela tiden, men jag kanske bygger nån typ slumpgenerator och vill driva med ett 9V-batteri...

4000-serien är så smidig för lägre frekvenser (även om ett par MHz inte är att pinka på).

MVH/Roger
PS
Det finns alltså ingen motsvarighet till 4029 i 74xx, jag har letat. Det som speciellt saknas är valet dec/bin
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Precis! Den är mycket användbar med bl.a. sitt breda inspänningsområde och många andras fördelar som sagt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet du vad, opampen?

Du har fått mig att tänka till!

Jag har nu bestämt mig för att ALLA mina kostruktioner skall köra med 12V-regulatorer.

Varför är det så bra då?

Jo, sedan gammalt kör jag BARA 12Vac-väggvårtor och där nånstans går gränsen för att få ut 12Vdc via regulator också.

Titta på 9V väggvårta, toppspänningen innan diodförlust är då 12,7V, efter FW-diodförlust ungefär 12,7-2*0,65=11,4V, 9V-reg ger då 11,4-9=2,4V bara över regulatorn (INKLUSIVE rippel).

Med andra ord, 9V väggvårta kan man precis nyttja för 9Vdc efter regulator.

Så att bara likrikta mina väggvårtor på 12V ger mig garanterat reglerad 12vdc om jag vill, nu har jag ju 12V-relän och om det inte är nödvändigt med annan spänning i systemet så finns det INGEN anledning till att köra 15V.

Jag hade en anledning ett tag men iom tänket kring 12V så blev jag att förstå att min ritning faktiskt inte fungerar, Re8 skall inte koppla om mellan +/-15V, det skall koppla om mellan +/-5V.

Inte nog med det, det funkar inte med 5V-regulatorer i det här fallet för jag har, relativt nyligen, lärt mig att en typ LM317 kan inte hantera ström IN på utgången, den är således inget sant "batteri" eller ens spänningskälla.

Man måste ta till ett knep, där jag tror att jag hittat knepet iform av VBE-multiplikator för en sådan är mer som en ideal spänningskälla dvs en NPN-variant kan sluka i princip hur mycket ström som helst ovanifrån genom kollektor till "jord", den är inte beroende av vilken ström den får för den funkar för "alla" strömmar, enda nackdelen kan eventuellt vara temperaturkänsligheten.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hej!

Tycker det verkar jättebra! Nu när du har väggvårtorna också!

Skönt att bara hantera en spänning! Det borde funka! 12V. är ju som bekant en mycket vanligt förekommande spänning som nästan går till allt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Visst är det smidigt tänkt?

ALLA moduler går på 12V, liksom.

12VAC in (ibland) och typiskt +/-12Vdc ut.

Jag har precis börjat konstruera mina moduler för KAP (Analog Processor, töntigt samlingsnamn bara :) ) och jag kommer revidera de typ två gamla som är "klara" till 12V samt införa 12V i KVT och KTT (läs rörtestaren och transistortestaren).

Om jag orkar så kommer jag slutföra det jobbet ikväll.

MVH/Roger
PS
Vdd=12V here I come :) På bussen idag blev jag sedan att tänka att jag skippar trimmisar i mina projekt. KJA (JFET Amplifier dvs själva gitarrförstärkaren) måste dock nästan ha trimmisar för att kunna trimma in sluttrissorna (MOS) till Klass B, det kommer dock ändå blöda minst 10mA pga KVR (regulatorn, som jag tweakat lite vad gäller spänningsförluster). Så länge man verkligen inte behöver nåt exakt så behöver man inte trimmisar, de har bara en tendens att ta plats på kortet och faktiskt kosta lite (Eagle standard-trimmis kräver Cermetpot som kostar lite). Istället kan man använda något för STORA motstånd och trimma medels parallellande efter produktion.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag problem med min transistortestare.

När jag sysslade med ett annat projekt som var en opamp-testare (KOP) så märkte jag att LM317 inte kunde acceptera det minsta ström in på utgången, den vill tydligen bara leverera.

Jag har tagit fasta på detta när det gäller 78/79-kretsar och gissar att dom beter sig likadant.

Med andra ord är inte regulatorer batterier för batterier kan ta emot (laddnings)ström, det kan tydligen inte regulatorer.

Nu sitter jag alltså i en sits där jag behöver injicera +/-5V.

Hur gör jag?

Tänkte ett tag använda Vbe-multiplikatorer MEN dom kan inte börja på jord utan måste börja på regulatorspänning, så detta är ingen lösning.

Nu tror jag dock (obs) att jag kommit på en lösning som innebär att jag inte behöver hela två reläer, lösningen får dock lite udda konsekvenser för en NPN kan bli att kunna testas med ström UT från basen, det finns resurser för i alla fall 12V och innan dess kommer en trissas zenerverkan (~8V) så kanske jag råkat få med en finess jag inte ens planerat för genom att bygga enklare :)

Får planera mer på papper i morgon.

MVH/Roger
Skriv svar