Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har stött på ett problem.

När jag caddade TO220/TO92-jiggen så har jag tydligen tänkt 6mm cc mellan slitsarna och 16mm cc mellan monteringsskruvarna.

Nu försöker jag alltså skapa ett sådant litet kretskort utifrån ett förhålat 100 mil veroboard.

cc mellan monteringskruvarna blir ju då till att börja med inte 16mm utan runt 15,2mm, mellan slitsarna blir det sen bara 5,08mm dvs en hel mm fel.

Monteringsskruvarnas cc har jag fixat med lite filande men slitsarnas cc är värre.

Jag har alltså 6mm cc hål i panel där det inte finns mycket marginal till spel så de behöver alltså vara 6mm och nu ligger dom en hel mm fel.

Jag kan slipa AL så att jag får plats MEN det blir oerhört fult.

Min tanke är nu istället att gnugga ihop ett kort, jag behöver ändå gnugga 6st små PCB för mitt Philips-projekt så varför inte slå ihop dessa gnuggningar och få det rätt?

MVH/Roger
PS
Även om jag har lite gnuggsymboler (som dock passerat bäst-före datum för typ 20 år sedan) så behöver jag fler för speciellt Philips.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag kommit på en annan ide' som är rätt enkel.

Jag sågar veroboardbiten mitt itu, den behöver ju inte ens dubbla sruvar samtidigt som jag då sågar ner lite cc-bredd.

Bredden blev dock för stor ändå så jag fick fila lite och nu passar bitarna.

Vad jag har kvar är att koppla ihop de båda hylslisterna så att jag kan koppla in BCE på båda, detta kommer att göras med en (manuellt) vinklad stiftlist och lite kopplingstråd eventuellt modell emaljerad kopplingstråd där man kan smälta emaljen med kolven, kan vara bäst för stumparna är väldigt korta.

Ett litet Baby-Step på väg :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag nyttjat ett par 3-poliga stiftlister och lött samman benen hos de båda "transistorsocklarna" (e.g hylslisterna), allt som behövs för funktion är nu att man tar BCE-tåtarna från korten och löder på de parallellade stiftlisterna.

Nu ska jag bestycka resten av panelen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag kämpat med att bestycka min panel.

Gick ganska bra faktiskt, förutom några små problem som antingen går att göra nåt åt eller egentligen är okej:
1) Potten alldeles bredvid 4P-vipp är turligt precis i avstånd, knappt ens ett hårstrå får plats :)
2) Nedre BNC vid TO3 går ej att använda om jag önskar nyttja vingmutter (vilket egentligen är onödigt)
3) Högra banan-hylsor är så nära handtaget att det knappt går att sticka i en banankontakt (men det går så det är inget problem)
4) Ena handtaget ligger ur fas på nåt nästan mystiskt sätt men konsekvensen är att jag måste fila hålet så att cc blir åtminstone en mm mindre (för annars kan jag inte skruva dit det), det knepiga är att det går inte att mäta sig till det här problemet, man kan bara se det, fattar som vanligt ingenting :)

I morgon ska jag fila upp det här handtagshålet och kanske byta vingmutter mot nån annan typ av (smalare) distans som man ändå orkar dra en aning för hand (för kom ihåg att det är inte mycket kraft som behövs för att det skall vara kontakt mellan panel-sockeln och TO3-trissan).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar ett par bilder som zoomar in på dom småproblem jag borde lösa men faktiskt och tacksamt nog inte behöver lösa (just nu).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär skulle jag vilja uppgradera grejerna till.

Kom ihåg att cc är 16.

Dock är avståndet pot-vipp längst till vänster för tajt, gäller att man borrar snett åt rätt håll :)

MVH/Roger
PS
Bifogar även bilder på hur jag tempurärt byggt in panelen, jag har markerat skruvhålen men avser vänta med skruv ty jag har bara 40mm eller 16mm och jag tycker ingen funkar, skulle vilja ha nån 20-25mm, förhoppningsvis med min standard-torx dvs T20.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker min transistortestare blev ful :(

Jag gillar inte alls den Aluminium-vita designen ihop med vitt.

Jag hade hellre sett rött + svart.

MVH/Roger
PS
Dessutom har jag misslyckats med några reglage-placeringar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

Det går alltid att måla om, snickerifäg glans 40 är inte så dyrt. Beckers och Nordsjö har alltid fungerat bra är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för uppmuntran!

Men jag är lite bekväm av mig, vad tror du om att jag skaffar 6 svarteloxerade paneler som jag borrar själv?

SMF som jag kontaktade kan säkert fixa det men frågan är vad det kostar.

Drygt 4000 per panel för kapning + borrning + lasergravering, kanske 1/3?

Fast dryga 1000 spänn per styck för panelerna är på tok för dyrt, 500 skulle jag kunna tänka mig max.

Kan tycka att svart + vitt är snyggare än AL-vitt + vitt.

Men jag är dum om jag gör såhär för jag råkar ha gratis tillgång till AL-vitt.

Skulle jag köra svarta paneler så vill jag nog ha röd låda också så då blir det att göra om.

Jag tror dock inte jag återanvänder min röda skit-färg men jag gillar att pensla så eventuellt köper jag den där dyra oljebaserade båtfärgen och målar med istället, frågan är bara om den biter på vattenbaserad lackfärg :humm:

Gör jag så så kommer jag försiktigt slipa ner nuvarande penselränder.

MVH/Roger
PS
Kanske att svart kontrasterar bättre mot vitt? Jag är som sagt inte riktigt nöjd med disponeringen av reglagen så det finns incitament för att göra om den ändå. Samtidigt, alltihop osar amatörskap och därmed prototyper så det finns egentligen ingen anledning att kosta på grejerna för mycket (även om den mekaniska bestyckningen såsom stålhandtag, fällbara apparatfötter av Aluminium och ALPS-pottar ÄR påkostade).

Egentligen skulle man provmåla en bit med min vita vattenbaserade lackfärg och måla med den röda oljebaserade ovanpå, problemet är bara att jag får hosta upp med 420 spänn som kanske inte ger nåt. Du nämner samtidigt tacksamt Beckers och Nordsjö så kanske jag borde sansa mig lite och köpa nån av dom istället? Fast ett prov vill jag i så fall göra så det kan bli att pengarna är bortkastade men det får jag väl ta då då :)

Ett litet trick Ni på EF nyligen lärt mig (Dicard tror jag han kallar sig) är att nyttja skruv med liten skalle medans man målar och sen byta till riktig skruv när man är klar för man vill ju att lådan skall hänga ihop medans man målar men jag märkte att skruvarna riktigt drog med sig lacken när man skruvade ur dom efter målning, detta kunde resultera i trävita fläckar som jag dock, iom vitt, kunde fixa mha Tippex :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

Färgen på träet kan du alltid slipa ner och måla om, varför det skall vara färg för båtar förstår jag inte, snickerifärg fungerar bra på grundat och spacklat trä och lådan skall inte vara i kontakt med vatten.

Här är ett förslag på någorlunda billig natureloxerad aluminiumpanel. Den borde vara enklare att måla själv än obehandlad. Din är mindre, de små hålen i kanterna försvinner när du kapar ner den.

https://www.conrad.se/p/frontplatta-pro ... -st-522368
Frontplatta Proma 138087 (LxB) 431.5 mm x 128.5 mm Aluminium Aluminium (eloxerad) 1 st

84,95 kr/st ink. moms.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad billigt det var, tack!

Fast den tycks inte vara svart utan bara eloxerad (vilket jag läser i Wikipedia kan göras i många olika färger).

Lite tråkig specifikation hos Conrad dvs "Färg: Aluminium (eloxerad)"

Säger ju ingenting :)

MVH/Roger
PS
Eller menar du att jag ska måla panelen och att det biter bättre med eloxerat än med naturell? Jag har sedan räknat ut att en enda plåt räcker för alla mina paneler MEN då kommer problemet med sågning igen, om du minns...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tycker ändå att lådan är snygg i övrig! Synd att det blev fel i panelen!

Men om du trots allt ska gör om panelen så varför inte titta på sådan här pult låda i stället? Trevlig låda som ger ett proffsigt utseende!

https://www.elfa.se/sv/pultlada-moerkgr ... simi=98.88

Det kanske är som att svära i kyrkan men då slipper du såga och allt annat mekaniskt mekande som jag förstår att du inte gillar.
Denna låda är så pass stor att du borde kunna få in alla reglagen, kontakter och handtagen utan problem. nätdelen kan du alltid ha i en separat låda. Vad tror du? Ja, det blir ett annat tänk men kanske lite lättare?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Tycker ändå att lådan är snygg i övrig! Synd att det blev fel i panelen!

Men om du trots allt ska gör om panelen så varför inte titta på sådan här pult låda i stället? Trevlig låda som ger ett proffsigt utseende!

https://www.elfa.se/sv/pultlada-moerkgr ... simi=98.88

Det kanske är som att svära i kyrkan men då slipper du såga och allt annat mekaniskt mekande som jag förstår att du inte gillar.
Denna låda är så pass stor att du borde kunna få in alla reglagen, kontakter och handtagen utan problem. nätdelen kan du alltid ha i en separat låda. Vad tror du? Ja, det blir ett annat tänk men kanske lite lättare?
Tack opampen för ditt beröm av lådan!

Tack också för ditt trevliga lådförslag!

Dock har jag ju redan byggt lådorna och dom klarar av att husera alla komponenter, kretskort och reglage, det är bara detaljer kvar.

Tack vare era kommentarer har jag idag tänkt om lite grand.

Jag kommer göra som så att jag borrar upp ALLA mina sex AL-vita paneler (två bakstycken är dock egentligen likadana) och detta gör jag för jag har ju redan med transistortestaren upptäckt att min planering/disponering inte är perfekt.

För transistortestaren finns det tre grupper av reglage som skulle behöva korrigeras MEN det är inte problemet, problemet är att det kan vara liknade problem med dom andra panelerna och vad är bättre än att testa?

Så jag kommer gå en omväg här dvs jag borrar alla mina paneler och får då klara svar på om dom duger disponeringsmässigt, SEN kör jag svarteloxerat och gör om alltihopa inklusive eventuella korrigeringar av mallar (bäva mig :) ).

Jag tro det blir en bra approach, det roligaste i kråksången är att det inte kommer kosta mig något samtidigt som jag slipper såga ur panelerna ur natur-vit Aluminium.

Ikväll skall jag sedan skicka en stänkare till SMF på vad svarteloxerade paneler kan kosta men det skulle förvåna mig om dom kostar mindre än 500/st, fast håller dom sig där omkring så går jag nog all-in :)

MVH/Roger
PS
För det är ju så tråkigt att lägga ner en massa tid, pengar och energi på att skapa nåt som man från början tycker är fult, jag vill liksom inte ha urklippta textsnuttar som jag mha pincett klistrar dit vid reglagen för att hålla koll på vad det är för reglage, jag vill ha nåt snyggt 1:1-skalat "heltäckande folie" och jag kan eventuellt få den möjligheten för min gode vän har lovat skänka mig en gammal Mac med nåt CAD-rogram, jag håller precis på att planera ett bygge av ett bord för den datorn (och det blir den absolut sista plats jag har över i min gulliga lilla lägenhet, skall Ni veta).
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Teknikern »

"För det är ju så tråkigt att lägga ner en massa tid, pengar och energi på att skapa nåt som man från början tycker är fult, jag vill liksom inte ha urklippta textsnuttar som jag mha pincett klistrar dit vid reglagen"

Den här panelen gjorde jag med toner-transfermetoden i färgskrivaren och valsade fast texten med laminatorn precis som när jag gör kretskort, sen är det överlackad med samma lack som konstnärerna har till kolteckningar. Loggan hittade jag på nätet och allt gjordes i Photoshop.

Det är en spridarprovare till bensinmotorer.
2017-04-25 22.15.17.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SKITSNYGGT Teknikern, och så djävla proffsigt!!!!! :tumupp:

Jag gör ungefär som du men lite enklare. Jag skapar en panel i Illustrator (vilket vettigt ritprogram som helst skulle duga). Använder ett lager för att få "konturer" på panel, prylar som ska sitta på panelen med hårkors var centrum på prylar är - borrcentrum, ett annat lager för text och figurer.
Jag printar sedan ut ett papper med kryssen och ett annat med text. Använder jag "krysspappret" som borrmall kommer textpappret som jag fäster med montagelim (sprejar på plåten och på pappret - fäster som fasen) att hamna helt rätt. Lackar sedan med klarlack.
Man kan använda självhäftande papper men i staden säljs sådant bara i 100-pack.
Skriv svar