Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Enkelt spänningsaggregat
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=83393

Författare:  rogerk8 [ 23.15 2016-07-25 ]
Inläggsrubrik:  Enkelt spänningsaggregat

Hej!

Jag har nu designat ett enkelt spänningsaggregat som primärt är tänkt att användas vid mitt skivspelarbygge där en strömslukande bipolär stegmotor kommer användas.

Jag byggde ett liknade aggregat för många herrans år sedan och nyttjade då en bilbatteri-laddare för att försörja den, strömmen ströps dock till max 0,5A (+/-17V) nu är strömmen max 2A med samma spänning.

Agget kan relativt enkelt byggas ut till 4A men där går nog gränsen (även om kylflänsarna är det viktigaste).

Jag nyttjar externa potar för spänningsjusteringen som samtidigt kan fixeras med enbart motstånd i plint.

Bifogar schema inklusive Eagle-CAD.

MVH/Roger
PS
BDX har spegelvänd footprint jämfört med BD139/140 vilket bara gör att de vänds bakochfram så att kylarean kommer utåt kortet.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 03.21 2016-07-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Enkelt spänningsaggregat

Käre vän, en så enkel grej ska du kunna greja enlagrigt! Alternativt, kör men Lm317x2. Eller LM317 + negativ dylik.

Författare:  danielr112 [ 06.59 2016-07-26 ]

Eagle har autorouting som funkar bra. Bara ställa på 1 lagers och köra på. Går det inte flytta runt lite så löser det biffen.

Författare:  Swech [ 08.58 2016-07-26 ]

Varför kör du med så tunna ledare?
Varför är ledare dragna i så konstiga vinklar?

Swech

Författare:  Glenn [ 09.01 2016-07-26 ]

soundbrigade skrev:
Käre vän, en så enkel grej ska du kunna greja enlagrigt! Alternativt, kör men Lm317x2. Eller LM317 + negativ dylik.

Det ser ut som att det är engagers iofs, de röda ledarna är nog jumperkablar ? (Fast dom går säkert att undvika också om man vill)

danielr112 skrev:
Eagle har autorouting som funkar bra. Bara ställa på 1 lagers och köra på. Går det inte flytta runt lite så löser det biffen.

Funkar jaa.. bra ? nej :)

fast med sådär mycket plats hade nog autoroutern fixat biffen iofs.

Författare:  anders_bzn [ 09.08 2016-07-26 ]

Gör som brigaden säger, använd LM337/317. Behöver du mer än 1A så buffrar du med en transistor. Jag byggde detta som en enkel variabel spänningsregulator. Kräver extern likriktare och glättningskonding. Notera att R1=R2=0,1 Ohm och att maxströmmen är 9A innan dessa motstånd agerar säkring och brinner upp. Säkringen ska således inte vara på 15A

Bilaga:
lab1.png

Mycket ström kräver tjockare ledare. Kopplingsschemat ovan som PCB:
Bilaga:
lab-pcb.png

Bilaga:
Lab1-built.jpg

Använd det gärna som inspiration.

Författare:  SM6XUN [ 10.02 2016-07-26 ]

Fint kort Anders!

Författare:  LeCanard [ 10.26 2016-07-26 ]

trimpotten ser lite vinglig ut

Författare:  anders_bzn [ 12.44 2016-07-26 ]

SM6XUN skrev:
Fint kort Anders!

Tack!

LeCanard skrev:
trimpotten ser lite vinglig ut

Ja, den ska bort och en 10-varvig med axel ska dit (med sladdar). Om detta bygget blir klart någon gång...

Författare:  Synesthesia [ 18.33 2016-07-26 ]

Om du nu skall koppla så som du ritat: stor risk att transistorerna för strömgränsen går sönder, sätt dit bas och kollektormotstånd på storleksordning några hundra ohm. Fast den strömgräns-kopplingen ser lite självsvängningsbenägen ut, jag skulle hellre använt NPN på plussidan: kollektor kopplas där det står "Ib", emitter till strömgränsmotståndets högra sida, basen genom ett basmotstånd till strömgränsmotståndets vänstra sida. Och likadant på minussidan fast en PNP där.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.37 2016-07-26 ]

Pour une autre fois, för att prata franska, titta på ett enkelt nätaggregat med dubbla utspänningar +/-.

Författare:  rogerk8 [ 23.19 2016-07-26 ]

danielr112 skrev:

Fusk :D

Författare:  rogerk8 [ 23.21 2016-07-26 ]

Swech skrev:

Swech

Och hur stor roll spelar det?

Visst, bredden på ledarna spelar roll för maximal strömtålighet men "konstiga vinklar", varför inte?

Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.23 2016-07-26 ]

anders_bzn skrev:
Gör som brigaden säger, använd LM337/317. Behöver du mer än 1A så buffrar du med en transistor. Jag byggde detta som en enkel variabel spänningsregulator. Kräver extern likriktare och glättningskonding. Notera att R1=R2=0,1 Ohm och att maxströmmen är 9A innan dessa motstånd agerar säkring och brinner upp. Säkringen ska således inte vara på 15A

Bilaga:
lab1.png

Mycket ström kräver tjockare ledare. Kopplingsschemat ovan som PCB:
Bilaga:
lab-pcb.png

Bilaga:
Lab1-built.jpg

Använd det gärna som inspiration.

Just det, LM317 tål bara 1A...

Författare:  rogerk8 [ 23.27 2016-07-26 ]

Synesthesia skrev:
Om du nu skall koppla så som du ritat: stor risk att transistorerna för strömgränsen går sönder, sätt dit bas och kollektormotstånd på storleksordning några hundra ohm. Fast den strömgräns-kopplingen ser lite självsvängningsbenägen ut, jag skulle hellre använt NPN på plussidan: kollektor kopplas där det står "Ib", emitter till strömgränsmotståndets högra sida, basen genom ett basmotstånd till strömgränsmotståndets vänstra sida. Och likadant på minussidan fast en PNP där.

Jag har kört med ett liknande system i typ 10 år, aldrig några problem.

Det enda problemet var att strömgränsen var lite svag (0,5A) och att till slut gav vipp-brytaren (on/off) upp.

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 04.46 2016-07-27 ]

rogerk8 skrev:
Swech skrev:

En mycket enkel regel som ofta uttalades när jag byggde modelljärvägslok efter engelsk förlaga var:
If it looks good, it is good.
Om man ser ut att göra och hålla allt så enkelt som möjligt, är det lättare att se vad som kan vara fel, ja till och med undvika fel från början. Kråkbon är alltid svåra att felsöka. Raka ledningar som går från punkt A till B till C är lättare att följa än ledningar som vandrat runt hela kortet. Grövre ledningar klarar inte bara större ström utan också fler avlödningar. Har du värmt en liten löd-ö med fisiga tilledare femtioelva gånger har du ibgen koppar kvar.

IF I LOOKS GOOD IT IS GOOD!

Det kan också var en sorts läxa oavsett vilka projekt man än har. Enkelhet och överskådlighet är liksom en bra bas att stå på. Du står inte precis på huvudet i en hängmatta och dricker öl ur en flaska som du slagit halsen av. Så varför ha sådan attityd när du designar mönsterkort?!

I all välmening, eder Ljudbrigad

Författare:  HUGGBÄVERN [ 04.47 2016-07-27 ]

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:
Swech skrev:

En mycket enkel regel som ofta uttalades när jag byggde modelljärvägslok efter engelsk förlaga var:
If it looks good, it is good.
Om man från början ser ut att göra och hålla allt så enkelt som möjligt, är det lättare att se vad som kan vara fel, ja till och med undvika fel från början. Kråkbon är alltid svåra att felsöka. Raka ledningar som går från punkt A till B till C är lättare att följa än ledningar som vandrat runt hela kortet. Grövre ledningar klarar inte bara större ström utan också fler avlödningar. Har du värmt en liten löd-ö med fisiga tilledare femtioelva gånger har du ingen koppar kvar.

IF I LOOKS GOOD IT IS GOOD!

Det kan också var en sorts läxa oavsett vilka projekt man än har. Enkelhet och överskådlighet är liksom en bra bas att stå på. Du står inte precis på huvudet i en hängmatta och dricker öl ur en flaska som du slagit halsen av. Så varför ha sådan attityd när du designar mönsterkort?!

I all välmening, eder Ljudbrigad

Författare:  swesysmgr [ 07.31 2016-07-27 ]

rogerk8 skrev:
Swech skrev:

Swech

Och hur stor roll spelar det?

Visst, bredden på ledarna spelar roll för maximal strömtålighet men "konstiga vinklar", varför inte?

MVH/Roger

Teknisk stolthet över vad man åstadkommit? Kostar inget extra att tillverka, bara lite mer tid under konstruktionen? :)

Författare:  Swech [ 19.05 2016-07-27 ]

Ett mönsterkort består av tre olika delar.
1. Rent elektrisk funktion.
2. Mekanisk och hållfasthet, bredd på ledare
3. Placering och gruppering av komponenter.

För att kortet man designat skall trilskas så lite som möjligt så är det bra att ha alla de olika
delarna i bakhuvudet.

Ts kort kan säkert fungera rent elektriskt.
Funkar det med vald ledarbredd? Kanske det men det är inga marginaler vid t.ex. någon extern kortis.
Funkar det ur störsynpunkt?, Kanske det men att ha så tunna jordledare är inte att rekommendera.

Är det surt att få kritik, visst är det så, jag är nog även skadad då jag ritat kort under många år
och tyvärr har lätt att få på mig besservissermössan.

Hursomhelst, det var endast i all välmening.

Swech

Författare:  rogerk8 [ 19.21 2016-07-27 ]

Hej Swec!

Tack för dina tips!

Jag tycker mest att det är så skönt att äntligen slippa behöva bry sig om hur ledningarna/kablarna ska gå då datorn sköter det väsentliga åt mig, jag har byggt många rörförstärkare i luften och en hel del veroboard-konstruktioner (öar mest) och jag är så jävla trött på att tänka på hur man ska dra ledningarna.

Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina.

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.24 2016-07-27 ]

Det är ingen som ifrågasätter vare sig din kompetens, kunskap, erfarenhet eller än mindre ditt engagemang. Vi är nog många som saknar din envishet och din kämpaglöd.
Men ibland känner vi att du förlorar dig alldeles för lätt och snabbt. Tänk på att Eagle är ett verktyg som DU ska styra inte tvärtom. Autoroutingen i enkla (men även avancerade) CAD-program får man nog se som ett första höftskott för att komma igång. Sedan måste man rensa upp mycket av den röra autofunktionen ställer till med.
När jag gjorde praktik på Elektronik Partner, använde vi ett väldigt avancerat program men aldrig att vi accepterade det programmets autofunktioner som ett slutligt resultat. Det fick ta några dagar att rensa upp, kolla isolationsavsnd, undvika skarpa hörn för att minimera strålning, optimera komponentplaceribg avseende förluster av olika slag och mycket annat.

Tänk dig lite som att enbart navigera med GPS och kasta bilatlasen genom sidorutan. Hur mönga har inte kört ner i raviner, över kajkanter och igenom människors staket därför att GPS har sina begränsningar med. En liten bugg, en väg som drogs om förra månaden, ett felmärkt barnsjukhus som plötsligt blev en armeförläggning ....
(Sista exemplet kom från Balkankonflikten där NATO bombade ett barnsjukhus eftersom de fem år gamla GPS-koordinaterna hävdade att det var en militäranläggning, men bomberna träffade (tyvärr) väldigt korrekt).

Det huvudsakliga med CAD-programmet är ju att skapa filer för tillverkning av kret ... mönsterkort, inte för att få en chans att lata sig.

Seså Roger, nu har programmet kommit upp med ett förslag där golvet lutar 15 grader, trösklarna är 30cm höga och köksfönstret inte bara sitter snett utan inte kan öppnas om man inte klättrar bakom kylskåpet som står ivägen. Det är ju nu det roliga börjar och när du rensat all röra Eagle ställt till kan du hänga den dubbla platina,edaljen om halsen och skrika "Fy fan vad jag är duktig!"

Seså, sätt fart nu .... :wink:

Författare:  rogerk8 [ 18.15 2016-07-28 ]

Hej soundbrigade!

Tack för ditt fina brev!

Men man blir nästan lite slarvig när man dricker, jag har således ingen lust att överarbeta saker för det ger mig inget, bara mer energi som går åt (många gånger till ingen nytta alls såsom snyggt utseende på sina alster).

Försökte förresten byta plint i min stegmotorstyrning för den var ju enligt Er ändå så kasst routad vilket jag dock sket i men jag ville ha en 4-polig plint på utgången istället, pga denna fjantiga detalj har dock hela designen havererat ty jag har fått "consistency error" när det inte gick att bara byta antalet poler i plinten.

Iom dessa fel kommer jag inte ta fram nån ny Gerber ty jag vet inte vad det blir för skit samtidigt som min design är förstörd, allt detta pga fjantig "optimeringsambition" som jag egentligen inte vill hålla på med alls, men Ni...

Slutligen tycker jag autorouting verkar meningslöst i alla fall på mindre kort, jag placerar ut mina komponenter enligt samma flöde som schemat och i rätt vinkel (bara att följa trådarna) sen har jag busenkel felsökning :)

MVH/Roger
PS
Replace av plint fungerade alltså inte alls. Mera skumt hände. När jag öppnade projektet hade min brd-fil skrivits över med min tillfälliga optimering (KSP_overkill.brd) och det hade jag inte bett den göra, varför skulle jag liksom döpa om en fil i projektet för att behålla originalet som sedan överskrevs? Trots att plinten misslyckades att bytas i .sch så byttes den i .brd och jag fattade ingenting samtidigt som detta naturligtvis blev mina consistancy error. Till slut tog jag emellertid Delete-verktyget och "routade" om kortet mha Wire-verktyget fast consistancy error bestog.

Jag misstänkte problem och var ju egentligen nöjd med konstruktionen och ville inte in och pilla i den så jag sparade undan de gamla Gerber så det får bli dom, bilderna är också sparade så jag behöver tack och lov inte .sch eller .brd mer :)

Författare:  mrfrenzy [ 18.28 2016-07-28 ]

Ett tips kan vara att använda någon form av versionshantering. Det som är lättast att komma igång med och helt automatiskt är tex dropbox.
Installera det och börja spara dina projekt i dropboxmappen som skapats.
Det tas automatiskt backup vid varje ändring, och om du råkar göra något fel eller ta bort en fil kan du ångra tillbaka till valfri version senaste 30 dagarns

Författare:  rogerk8 [ 20.05 2016-07-28 ]

Tack för tipset men Dropbox slutar supporta XP i september.

MVH/Roger

Författare:  pstrand [ 20.20 2016-07-28 ]

Hejdu, men då är det väll dags att uppgradera eller......

Författare:  rogerk8 [ 20.36 2016-07-28 ]

Min dator duger gott till så mycket annat så varför uppgradera för nån enskild sak jag egentligen inte behöver?

Det råder uppgraderingshysteri i i-världen, tycker jag :D

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.43 2016-07-28 ]

Det kan man tycka. Jag gick ju iofs från XP till Win7 ock kör en engelsk piratversion fast jag har en svensk original liggande orörd.
Ibland får man ge upp ...

Författare:  opampen [ 11.28 2016-07-29 ]

Roger: "Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina." Jo, visst man behöver inte tänka lika mycket, men som sagt det är ett dator program som bara gör vad den är tillsagd att göra.

Det är alldeles för smala ledare om du vill kunna ta upp till 4 amp. Det finns också risk för att ledarna är för långa mellen regler trissorna, strömbegränsar och effekt trissorna, då det kan bli för stort spänningsfall med så smala ledare. Risk är då att strömgränsen kan gå på tidigare.

Man bör också lägga ström gränsar trissan före effekt trissan och inte efter som du har gjort! Som det är nu kommer spänningsfallet i motståndet att på verka den reglerade utspänningen.

Tror mig Roger jag har byggt massor av stabbagg. under de närmaste 30 åren. Både etsade kort och även på labbkort och lärt mig mycket av hur dessa kretsar funkar i praktiken.

Dessutom tycker jag det är bättre att du använder LM317/LM337 (dessa klarar 1,5 A.) och buffrar dessa med varsin effekt trissa. T.ex. BDX33/34 eller liknande. Titta på nätet på stabb.aggregat med dessa kretsar så finner du flera alternativ.

Lycka till!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.16 2016-07-29 ]

Uh! Tror du sluntit på paddan/telefonen/tangentbordet.
Kan förtydliga lite?! :humm:

Författare:  rogerk8 [ 15.54 2016-07-29 ]

opampen skrev:
Roger: "Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina." Jo, visst man behöver inte tänka lika mycket, men som sagt det är ett dator program som bara gör vad den är tillsagd att göra.

Jo, jag är medveten om det men den största vinsten tycker jag ändå är att det är färdigdraget (till skillnad från ledningsdragning på veroboard, alltså) och man behöver mest bara routa (vilket är en askul sport när man försöker undvika byglingar) för att speciellt få en lågfrekvent och strömsnål konstruktion att faktiskt fungera.

Citera:
Det är alldeles för smala ledare om du vill kunna ta upp till 4 amp. Det finns också risk för att ledarna är för långa mellen regler trissorna, strömbegränsar och effekt trissorna, då det kan bli för stort spänningsfall med så smala ledare. Risk är då att strömgränsen kan gå på tidigare.

Jag har slarvigt nog inte ens tänkt på det så tack för påpendet dock kommer jag inte routa om envis som jag är :) Man kan ju titta hur det gick med stegmotorstyrningen när jag skulle till att bara byta plint och routa om :evil:
Citera:
Man bör också lägga ström gränsar trissan före effekt trissan och inte efter som du har gjort! Som det är nu kommer spänningsfallet i motståndet att på verka den reglerade utspänningen.

Mycket bra tips, tack, men jag gillar det som det är, mer logiskt liksom. Dessutom 0,33 Ohm bara...
Citera:
Tror mig Roger jag har byggt massor av stabbagg. under de närmaste 30 åren. Både etsade kort och även på labbkort och lärt mig mycket av hur dessa kretsar funkar i praktiken.

Tack för att du delar med dig!
Citera:
Dessutom tycker jag det är bättre att du använder LM317/LM337 (dessa klarar 1,5 A.) och buffrar dessa med varsin effekt trissa. T.ex. BDX33/34 eller liknande. Titta på nätet på stabb.aggregat med dessa kretsar så finner du flera alternativ.

Det tycker definitivt inte jag ty jag gillar diskret elektronik mest dvs kan jag göra det (på ett relativt smidigt sätt) diskret så vill jag göra det diskret.
Citera:
Lycka till!

Tack!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.29 2016-07-29 ]

Jag tar med mig för all framtid att min enkla strömgräns borde sitta innan effekttrissan, ett mycket bra förslag även om jag aldrig tappar mer än 0,7V...vilket samtidigt bara är 0,7V/12V=6% vid normal användning.

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 16.46 2016-07-29 ]

Istället för att routa om så kommer här ett enkelt tips.

Tryck på verktyget "Change" i vänstermenyn, det som ser ut som en "mutternyckel"/"skiftnyckel", längst ner går du till "Width" och därefter väljer den bredd som är lämplig.
Har du redan valt att måtten ska visas i mm är bredden i just mm, annars det idiotiska tum eller mil, så det är bara att välja lämplig bredd, eller trycka på "..." och skriva in sin egen.
Därefter är det bara klicka runt på de ledare du vill bredda, en ledare består av flera segment så klicka på alla delar för att hela "sträckan" ska breddas.

Enkelt va? :)

Författare:  rogerk8 [ 16.53 2016-07-29 ]

Tjusigt :)

Förutom vart jag PERMANENT ställer in mm så låter det enkelt, samtidigt är det ju bara att slå på miniräknaren...

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 16.58 2016-07-29 ]

I Boardfönstret, nästan längst upp till vänster, under öppna-knappen, finns en knappt med massa små pricka kallad "grid".
Klicka på den och i fliken till höger om "Size" (där det antaligen står "inch" nu) väljer du mm.

Värde som size anger är för övrigt griden eller rastermåttet på kortet, så vill man ha ett fast rastermått på standard 2.54mm tex skriver man det i den rutan.

Detta är tyvärr inte permanent, men det räcker med att ändra en gång så gäller det för den filen.

Författare:  rogerk8 [ 17.08 2016-07-29 ]

Tackar och bugar :)

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 17.10 2016-07-29 ]

Vill man ha det permanent är det så dumt att man måste gå in i en fil och ändra det själv där.
Om du har installerat programmet på standard plats hittar du en fil vid namn "eagle.scr" i mappen C:\Program Files (x86)\EAGLE-6.5.0\scr
Öppna den filen och lägg till "Grid MM" efter "BRD:" i filen, likt det markerade i bilden nedan:
Bilaga:
eagle_andra_mm.png

Inte lika enkelt som det borde kunna vara, men inte svårare än så heller.. :)

Författare:  rogerk8 [ 17.42 2016-07-29 ]

Det var som fan, du hackade till det här?

Har du gjort så själv, om jag får fråga?

Jag känner mig rädd för att göra fel men nu vet jag i alla fall hur man gör, tack!

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 11.12 2016-08-10 ]

Oj, sent svar..

Det minns jag inte, länge sen jag hittade det.
Ja jag har ändrat, blev så less att alltid behöva ändra till MM från det idiotiska tum/mil. :)

Tar du en backup på filen ska det inte behöva bli några problem.

Författare:  rogerk8 [ 23.23 2016-08-17 ]

Jag har konstruerat om mitt spänningsaggregat lite.

Jag har dels lyssnat på opampen och flyttat strömavkänningskretsarna till före regleringen dels har jag lagt till motstånd "on board" för strömavkänning och spänningsreglering.

Sen har jag dragit ut tampar för både spänningsregleringen och strömavkänning till plint.

Det här gör att man kan välja om man vill köra med specifik spänning och ström "on board" eller om man vill sätta det externt.

Jag tänker mig en låda av metall/gjutgods där man nyttjar själva lådan för kylning och i det fallet kan man både sätta en potentiometer (eller motstånd) för spänningen och en reostat (eller motstånd) för strömregleringen.

I vilket fall kan man externt sätta båda parametrarna via plint.

Käckt va? :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.53 2016-08-18 ]

Jag har bestämt mig för att spika min KSU till följande design.

Jag bestämde mig idag för att göra en del ledare grövre.

Strömavkänningen tänkte jag först bara skulle nyttjas för extern programmering vid låg ström, men har ångrat mig så nu kan den programmeras externt för godtycklig ström.

De stora kondensatorerna fick också grövre ledare detta för att dels går det dynamiskt ganska mycket ström genom dom samtidigt som jag tom nyttjar halvvågslikriktning vilket innebär ovanligt mycket ström från kondensatorbanken.

MVH/Roger

Författare:  opampen [ 23.09 2016-08-19 ]

Det ser bättre ut!

När det gäller låda så är aluminium bäst för att avleda värme från trissorna.

Författare:  rogerk8 [ 23.21 2016-08-19 ]

Tack, men det är mest din förtjänst :)

MVH/Roger

Författare:  OpelGT [ 23.36 2016-08-19 ]

Q4 går det väldigt nära varandra, om inte det är kortis.

Författare:  rogerk8 [ 23.46 2016-08-19 ]

Nej, det är inte kortis men tack för din varning!

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.01 2016-08-20 ]

Gjorde lite CADande i reklampauserna på något TV-program igår kväll. Missade en trissa, men what da fack ....

Bilaga:
psu.jpg

Spontant är det BAD DESIGN att inte ansluta filterkondingar som fyrpoler. De är konstruktionens viktigaste del och de ska anslutas med så lite immpedans det bara går.

Författare:  Erik M [ 09.44 2016-08-20 ]

En sak angående bredd på ledare kontra ampere genom dem - det finns inte en och endast en tjocklek på kretskorts kopparlager. Så bredden är inte satt rakt av mot strömmen den ska leda, den är satt mot strömmen som ska ledas genom kopparns bredd och höjd.

Själv väljer jag tjocklek efter användning, för strömintensiva kort tjockare koppar.
Där kortet mest hanterar signalströmmar blir det tunnare koppar.

I värsta fall etsas korten i omgångar... :mrgreen:

Författare:  Swech [ 10.02 2016-08-20 ]

Om man tittar på tjockleken på kopparen som viktig parameter så skall man inte glömma skineffekten.
Men oavsett, bredare banor är alltid lättare att hantera än att avvika från normal koppartjocklek
likaså blir priset bättre på det hela

Swech

Författare:  Erik M [ 10.38 2016-08-20 ]

Med tjockare koppar mindre skinneffekt...? :vissla:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.07 2016-08-20 ]

Nu pratar ni HF eller kiloampere .... För vanligt skitbruk hemma dugger det med vanlig standardtjocklek och bredd efter kaninbibeln.

Författare:  Erik M [ 13.26 2016-08-20 ]

Givetvis blöttroppen!

Det var endast en vink om hur man bör titta på bredd, dvs bredd och tjocklek, för ström. :mrgreen:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.38 2016-08-20 ]

Ofta har man just inte mycket att göra åt koppartjockleken, eller för att vara mer specifik, man får ofta välja "vad som finns" och då labbar man med ledningsbredden.
Sedan får man tänka på att man inte har himla massa koppar som ska värmas upp för att man ska löda en komponent mitt i stort jordplan. Det finns ju knep att undvika sådant.

Författare:  rogerk8 [ 17.58 2016-08-20 ]

soundbrigade skrev:
Gjorde lite CADande i reklampauserna på något TV-program igår kväll. Missade en trissa, men what da fack ....

Bilaga:
psu.jpg

Spontant är det BAD DESIGN att inte ansluta filterkondingar som fyrpoler. De är konstruktionens viktigaste del och de ska anslutas med så lite immpedans det bara går.

Vad snygg den blev, kul!

Vad heter programmet på ryska ;)

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.07 2016-08-20 ]

Sprint Layout 6.0 (på tyska).

Programmet har ett systerprogram för att göra elscheman men de kan inte kopplas ihop för export av en design till layoutprogrammet. Däremot ger Sprint Layout en komplett uppsättning filer för mönsterkortstillverkning men allt jobb för man göra manuellt.

Författare:  rogerk8 [ 18.13 2016-08-20 ]

Swech skrev:
Om man tittar på tjockleken på kopparen som viktig parameter så skall man inte glömma skineffekten.
Men oavsett, bredare banor är alltid lättare att hantera än att avvika från normal koppartjocklek
likaså blir priset bättre på det hela

Swech

Skin-effekt på AF-området, suck...

Vi räknar lite.

Säg att maxfrekvens är 3MHz, för att ta i lite.

Följande formel gäller för penetreringsdjupet (läs skin-effekten):

\delta=\frac{1}{\sqrt{\pi f\mu\sigma}}\approx\frac{\lambda}{2\pi}

där (för koppar)

\mu=permeabiliteten=4\pi*10^{-7}
\sigma=konduktiviteten=1/resistiviteten=5,8*10^7
\lambda=våglängden=u_p/f
u_p=fashastigheten

Så om f=3MHz, fashastigheten up=720m/s så är penetreringsdjupet

\delta \approx \frac{u_p}{2\pi f}=\frac{u_p}{\omega}

dvs 38um.

Nedanstående formel förenklar uttrycket till

\delta \approx \frac{1}{2\pi}\sqrt{\frac{1}{5,8f}}\approx \frac{1}{\sqrt{230f}}

MHV/Roger
PS
Det är intressant att följande tydligen gäller enligt min bok i elektromagnetisk fältteori:

u_p\approx \sqrt{\frac{2\omega}{\mu \sigma}}

som för koppar kan förenklas till

u_p\approx \sqrt{\frac{f}{5,8}}\approx \sqrt{\frac{f}{6}}

dvs att fashastigheten går som sqrt(f)...

Dessutom tycks fashastigheten bara vara 720m/s vid 3MHz i koppar, kan detta verkligen stämma? :humm:

Tänker på kopparbunden telefoni, säg att avsändaren befinner sig 720m bort och ringer till dig, du tar då emot samtalet hela 1s senare och hen får vänta 2s på svaret allt detta medans man ofta pratar i mun på varandra (och då i fas)...

Som kuriosa i sammanhanget kan nämnas ett räkneexempel i samma bok där bl.a penetreringsdjupet för havsvatten bestäms vid 5MHz, dvs ~1dm (fashastigheten är dock ganska hög, 3,5E6m/s). Här förstår man varför man nyttjar VLF för ubåtskommunikation :D

Edit: Lite förtydlingar bara

Författare:  Swech [ 12.55 2016-08-21 ]

Precis... mitt inlägg var inte tänkt att ta allt för seriöst....
D.v.s. om man skall börja oroa sig för koppartjocklek så kan man ju ta med hela paketet att tänka på.
Bre på med luftfuktighet, höjd över havet mm....

I ditt fall är det fullständigt likgiltligt med båda dessa parametrar.

Men än en gång.... kör bredare ledare

Swech

Författare:  rogerk8 [ 17.57 2016-08-21 ]

OpelGT skrev:
Q4 går det väldigt nära varandra, om inte det är kortis.

Jag har nu tagit dig på orden, tack för din observanta varning!

MVH/Roger

Författare:  OpelGT [ 18.32 2016-08-21 ]

Nu ser det bättre ut. Lycka till med bygget.

Författare:  pstrand [ 18.51 2016-08-21 ]

Hej!

Nu när du fått till ledningsbredden så bra (vill inte vara petig) så har du ett ställe du har glömt. Se röda ringen.

Sedan hade väll jag dragit lite annorlunda, men det är en helt annan sak.

Lycka till

Författare:  rogerk8 [ 19.40 2016-08-21 ]

OpelGT skrev:
Nu ser det bättre ut. Lycka till med bygget.

Tack :)

Författare:  rogerk8 [ 19.42 2016-08-21 ]

pstrand skrev:
Hej!

Nu när du fått till ledningsbredden så bra (vill inte vara petig) så har du ett ställe du har glömt. Se röda ringen.

Sedan hade väll jag dragit lite annorlunda, men det är en helt annan sak.

Lycka till

Tack för påpekandet!

Och tack för lyckönskningarna :)

Men jag tror jag struntar i att göra nåt åt det för en så kort ledare har ändå väldigt liten resistans och därmed liten effektutveckling.

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.57 2016-08-21 ]

Du kan få problem med impedanser. Om du har långa och krångliga ledare till filterkondingarna kan då få trubbel med att få fram ström när det behövs. Även om strömmen "räcker", kan du få ringningar och skit pga induktanser och annat i ledningarna.

Författare:  rogerk8 [ 20.12 2016-08-21 ]

Okej, tack för varningen!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.53 2016-08-22 ]

soundbrigade skrev:

Bilaga:
psu.jpg

Jag blev inspirerad av ditt TV-jobb så jag har nu ändrat lite i layouten :)

Vad tycker du om följande?

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.02 2016-08-22 ]

Ser bättre ut.

Författare:  rogerk8 [ 22.33 2016-09-05 ]

Jag kom plötsligt på en finess jag ville ha: OL-dioder (blir ju som en bekräftelse på att matning finns genom att kortsluta och se dom lysa upp, reostater är för dyra så endast två strömområden kommer jag att ha).

Tänkte länge hur jag enkelt skulle kunna fixa det men så slog det mig hur man kan göra och jag har nu uppgraderat KSU.

Sen blev jag även fundersam över avstånden mellan glättningslytarna, mätte i Eagle och kom fram till att det var för dåligt så jag har ökat avstånden mellan lytarna, nu ska tom 10mF/25V (~20X40) få plats.

Ett tag var jag inne på axiella istället då jag redan sett ut en AL-låda (Hammond Eddystone, 34mm hög utvändigt, 57mm finns också) som jag vill använda.

Men jag kommer köra radiella och får då ta till den större lådan.

KSU kan nu alltså leverera 12V/2A från AC-adaptern samtidigt som den bör kunna leverera ~24V/5A från KTD (läs SMPS, förmodligen).

MVH/Roger

Författare:  Electricguy [ 23.17 2016-09-24 ]

Det känns ju spontant som att du gör ledningsbanor helt krokiga och sneda på ren jävelskap, när de har varit raka och fina i ett tidigare skede. Herregud.. Skärp sig pöjk.

Författare:  rogerk8 [ 23.37 2016-09-24 ]

Nej, 10mF är stora kondingar...

MVH/Roger

Författare:  Electricguy [ 23.40 2016-09-24 ]

Det är ingen ursäkt för att ha krokiga ledningsbanor som mycket väl kunde vara raka, och till och med ännu grövre. Det är ju inte direkt trångt på kortet.

Författare:  rogerk8 [ 16.05 2016-09-25 ]

Men då har jag en annan ursäkt, dels är det lättare att bara ta den tidigare layouten och dra isär kondingarna dels orkar jag hel enkelt inte köra "properties->width" på alla segment.

Jag vet att nån sa (misstänker Borre) att man kunde nyttja skiftnyckeln på nåt enkelt sätt och visst, däri kan man sätta önskad ledarbredd (width) och sen ska det tydligen vara meningen att ett klick på ett ledningssegment ska ge inställd bredd MEN det gör det inte.

Så jag orkar mao inte routa om de sneda ledningarna.

Fast vänta nu, man kanske kan dra dom rätt?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.10 2016-09-25 ]

Borre skrev:
Istället för att routa om så kommer här ett enkelt tips.

Tryck på verktyget "Change" i vänstermenyn, det som ser ut som en "mutternyckel"/"skiftnyckel", längst ner går du till "Width" och därefter väljer den bredd som är lämplig.
Har du redan valt att måtten ska visas i mm är bredden i just mm, annars det idiotiska tum eller mil, så det är bara att välja lämplig bredd, eller trycka på "..." och skriva in sin egen.
Därefter är det bara klicka runt på de ledare du vill bredda, en ledare består av flera segment så klicka på alla delar för att hela "sträckan" ska breddas.

Enkelt va? :)

Hej Borre!

Jag får tyvärr inte detta att funka (se föregående inlägg).

Men jag antar att du tröttnat på att hjälpa fyllot mig? :)

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 17.04 2016-10-15 ]

Gör du som det står så är enda "felet" som jag kan tänka mig att du har ledare nära varandra och Eagle markerar/"highlightar" ledaren för att tydligt visa vilken ledare som kommer påverkas, så då räcker ett klick till för att ändra bredden, det står även i statusraden.

Författare:  MiaM [ 21.20 2016-10-31 ]

Nu är jag tillbaka och kommer som vanligt med en massa gnäll över dina konstruktioner :wink: :wink:

*Ledningen för inkommande AC (den som inte är kopplad till signaljord) skulle kunna gå direkt till övre änden på nedre dioden så slipper du dubbla kretskortsbanor invid varandra.

*Om du flyttar den övre dioden längre ner så att den sitter strax till vänster om den nedre dioden så blir det kortare väg från AC in via diod till kondingar. För att fixa detta får jordledaren i mitten göra en böj nedåt för att runda denna diod på undersidan.

*Om du låter regleringångarna för spänningsnivån sitta närmast jord istället för invid utspänningen så slipper utspänningen göra en böj runt kontakten. Då kan du få mycket kortare och finare banor mellan de små kondingarna på utgången och utgångskontakten. Det vore nog också bra med tjockare banor även till jorden på dessa kondingar, fast med mitt förslag på layoutändring kan jorden sitta direkt på "mitt-jordledaren".

*Det kan kanske vara bra med någon liten "nanofarad"-avkoppling även på ingångssidan av stabbkrestarna? Elektrolyter har inte så bra högfrekvensegenskaper så högfrekventa lastvariationer som C7/C8 inte äter upp kommer synas ända på glättningskondingarna.

*Låt gärna all ström passera förbi paddarna för C3/C4C5/C6 istället för att kondingarna sitter på "stickspår" ut från "huvudleden". Det ser bra ut på C6 men de andra tre ser det dåligt ut vid.

*Ska Q8/Q9 sitta så nära kondingarna?

*Varför har du DIAC:ar som symbol för dioderna?

*Lysdioderna blir jobbiga att montera med så stort avstånd mellan benen.

*Ett tips är att när du har symmetrisk utgång så kläm på backspänningsdioder på utgångarna. En kortis mellan plus ut och minus ut kommer annars omedelbart avslöja den ofrånkomliga skillnaden i strömgräns på båda sidorna, varpå den ena sidan strömgränsar medan den andra ger en del spänning. Då ligger C7 eller C8 risigt till och effekten över utgångstrissan blir väldigt hög. Bas-emitter-sträckan på effekttrissan kommer dessutom till slut också leda så att det blir backspänning så att C1 eller C2 också ligger risigt till. Om inte kondingar havererar snabbt nog så är det stor risk att effekttrissan brinner och går då troligtvis i kortslutning varpå hela proceduren upprepas fast för andra halvan och i slutänden har du i värsta fall ett kort med en fin och frisk likriktarbrygga och i övrigt brända komponenter. Om båda effektrissorna går i kortslutning och du har kortis på utgången så kommer ju också strömgränstrissornas bas-emittersträcka få överström varpå även de brinner, och innan det har de hunnit elda upp lysdioderna.

*Vad händer i ögonblicket då ansluten last går helt i kortslutning?

Strömbegränsningstrissan ger så mycket ström den kan, helt utan begränsning in på den lilla reglertrissan. Den i sin tur kör så mycket kollektorström det går utan gräns för att ladda ur C1 (eller C2 på negativa halvan).

Trissor tål ju mer toppeffekt/ström än medeleffekt/ström, men är du säker på att detta sker inom tillåtet område för trissan?

Lägg sen på att lasten växlar mellan kortis och ej kortis som fyrkantvåg så sker detta upprepat. Hur hög frekvens på en fyrkantvågsmässig pulserande kortis tål agget?

En tröst är dock att om den lilla reglertrissan dör så blir det troligtvis kortis och då blir det 0V ut istället för skenande utspänning.

Författare:  rogerk8 [ 22.26 2016-10-31 ]

Det var ord och inga visor, det :D

Kul att du orkar recensera mina kassa konstruktioner :)
Citera:
*Ledningen för inkommande AC (den som inte är kopplad till signaljord) skulle kunna gå direkt till övre änden på nedre dioden så slipper du dubbla kretskortsbanor invid varandra.

Ser det nu.
Citera:
*Om du flyttar den övre dioden längre ner så att den sitter strax till vänster om den nedre dioden så blir det kortare väg från AC in via diod till kondingar. För att fixa detta får jordledaren i mitten göra en böj nedåt för att runda denna diod på undersidan.

Förstår inte
Citera:
*Om du låter regleringångarna för spänningsnivån sitta närmast jord istället för invid utspänningen så slipper utspänningen göra en böj runt kontakten. Då kan du få mycket kortare och finare banor mellan de små kondingarna på utgången och utgångskontakten. Det vore nog också bra med tjockare banor även till jorden på dessa kondingar, fast med mitt förslag på layoutändring kan jorden sitta direkt på "mitt-jordledaren".

Bra förslag!
Citera:
*Det kan kanske vara bra med någon liten "nanofarad"-avkoppling även på ingångssidan av stabbkrestarna? Elektrolyter har inte så bra högfrekvensegenskaper så högfrekventa lastvariationer som C7/C8 inte äter upp kommer synas ända på glättningskondingarna.

Bra förslag!
Citera:
*Låt gärna all ström passera förbi paddarna för C3/C4C5/C6 istället för att kondingarna sitter på "stickspår" ut från "huvudleden". Det ser bra ut på C6 men de andra tre ser det dåligt ut vid.

Tror jag fattar.
Citera:

Ja, varför inte?
Citera:
*Varför har du DIAC:ar som symbol för dioderna?

Eagle har inga bra footprints för kraftdioder, behöver speciellt lite större hål vilket Diac har.
Citera:
*Lysdioderna blir jobbiga att montera med så stort avstånd mellan benen.

Ska monteras på panel.
Citera:
*Ett tips är att när du har symmetrisk utgång så kläm på backspänningsdioder på utgångarna. En kortis mellan plus ut och minus ut kommer annars omedelbart avslöja den ofrånkomliga skillnaden i strömgräns på båda sidorna, varpå den ena sidan strömgränsar medan den andra ger en del spänning. Då ligger C7 eller C8 risigt till och effekten över utgångstrissan blir väldigt hög. Bas-emitter-sträckan på effekttrissan kommer dessutom till slut också leda så att det blir backspänning så att C1 eller C2 också ligger risigt till. Om inte kondingar havererar snabbt nog så är det stor risk att effekttrissan brinner och går då troligtvis i kortslutning varpå hela proceduren upprepas fast för andra halvan och i slutänden har du i värsta fall ett kort med en fin och frisk likriktarbrygga och i övrigt brända komponenter. Om båda effektrissorna går i kortslutning och du har kortis på utgången så kommer ju också strömgränstrissornas bas-emittersträcka få överström varpå även de brinner, och innan det har de hunnit elda upp lysdioderna.

Här förstår jag inte vad du menar riktigt, ska jag sätta dioder rätt över utgången eller över reglertrissorna? Om jag sätter dom rätt över utgångarna kommer det ju bli kortslutning till backe ändå, typ 0,7V.
Citera:

Strömbegränsningstrissan ger så mycket ström den kan, helt utan begränsning in på den lilla reglertrissan. Den i sin tur kör så mycket kollektorström det går utan gräns för att ladda ur C1 (eller C2 på negativa halvan).

Trissor tål ju mer toppeffekt/ström än medeleffekt/ström, men är du säker på att detta sker inom tillåtet område för trissan?

Lägg sen på att lasten växlar mellan kortis och ej kortis som fyrkantvåg så sker detta upprepat. Hur hög frekvens på en fyrkantvågsmässig pulserande kortis tål agget?

En tröst är dock att om den lilla reglertrissan dör så blir det troligtvis kortis och då blir det 0V ut istället för skenande utspänning.

Ja, strömbegränsningen har jag nyligen fattat blir modell fyrkantvåg för när strömavkänningstrissan går på då går lilla reglertrissan på och när den går på så stryps effekttrissan men när den stryps så släpps strömmen på igen och förloppet upprepar sig fyrkantmässigt, jag har dock nyttjat denna metod tidigare och den fungerar bra (på lägre ström i alla fall).

Tack för din recension!

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 15.59 2016-11-03 ]

Citera:
Eagle har inga bra footprints för kraftdioder, behöver speciellt lite större hål vilket Diac har.

Jo det finns massvis, kolla igenom biblioteket "diode".

Författare:  rogerk8 [ 18.11 2016-11-03 ]

Du har fel, jag har gjort det massor av gånger och det finns inte en enda diodsymbol som duger för håldiameter >1mm.

Det finns knappt nån diodsymbol som duger överhuvudtaget!

MVH/Roger
PS
Dessa tre är de enda som "nästan" duger:
1) D_ACAC: D_E2L, stående montage för typ 1N4148
2) Triac: GT32 , diac med ~1mm-hål (dubbelriktad diod i schemat, alltså)
3) Led: SFH482, lysdiod

Footprints för vanlig kraftdiod med lite raster och håldiameter >1mm fullkomligt lyser med sin frånvaro!

Under "search" har jag alltså skrivit "diode" och tryckt på enter.

Författare:  Electricguy [ 18.17 2016-11-03 ]

Då gör man en egen footprint så är problemet löst. Det är nästan lite magiskt.

Författare:  Borre [ 18.24 2016-11-03 ]

Då har du antingen valt bort något bibliotek eller inte letat ordentligt. Är tex 1N5624 inte stor nog?

Författare:  rogerk8 [ 18.27 2016-11-03 ]

Efter extremt noggrann genomgång av dioderna hittade jag faktiskt:

Eagle-Ltspice\Diode_E-: Diode_E-DO35-7, vanlig diod med lite litet raster (7,62 tror jag), håldiameter okänd.

Vänta lite, det står faktiskt hela 2mm, kan det stämma?

Symbolen blir dock konstig i schemat, ett horisontellt lila streck på vardera sidan, vad betyder det?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.29 2016-11-03 ]

Borre skrev:
Då har du antingen valt bort något bibliotek eller inte letat ordentligt. Är tex 1N5624 inte stor nog?

Finns inte.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.31 2016-11-03 ]

Electricguy skrev:
Då gör man en egen footprint så är problemet löst. Det är nästan lite magiskt.

Det låter mycket bra men det känns så jobbigt för jag fattar ingenting.

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 18.36 2016-11-03 ]

Ja den är med i standardbiblioteket diode.lbr så då är det du som gjort något om det inte är med.
Ladda ner den här och place i installationsmappen\lbr och se till att den är aktiverad.

https://cadsoft.io/resources/libraries/2753/

Och när jag skriver välj biblioteket menar jag inte sök, välj i listan den som heter "diode".

Författare:  SeniorLemuren [ 19.19 2016-11-03 ]

Konstig länk som inte leder någonstans?

Edit: OK. Nu funkar det. Var stop i mitt bredband. :)

Författare:  rogerk8 [ 19.54 2016-11-03 ]

Borre skrev:
Ja den är med i standardbiblioteket diode.lbr så då är det du som gjort något om det inte är med.
Ladda ner den här och place i installationsmappen\lbr och se till att den är aktiverad.

https://cadsoft.io/resources/libraries/2753/

Och när jag skriver välj biblioteket menar jag inte sök, välj i listan den som heter "diode".

Hej vänliga Borre!

Jag fattar absolut ingenting, det är därför jag inte varken kan eller vill hålla på med datorer för mycket för jag är bara en korkad användare.

Vad sjutton betyder:
Citera:

För det första
"place i installationsmappen/lbr", vadå istallationsmappen, vad är det för nåt?
"se till at den är aktiverad", vadå aktiverad? Säger mig absolut ingenting.

Citera:

Den här länken ska jag klicka på och ladda ner innehållet, tror jag ändå fattar detta.
Citera:

Vad säger du här för nåt?
"Välj i listan den som heter "diode"", vilken lista?

Förstår du nu varför jag hatar datorer?

Jag skulle behöva gå en "Windows for Dummies"-kurs :D

Samtidigt är allt jag vill göra konstruera saker MEN slippa veroboard.

Vadå frustrerande?

MVH/Roger

Författare:  Borre [ 21.37 2016-11-03 ]

Felstavning, place = placera/spara.

Hur man aktiverar eller deaktiverar bibliotek skrev jag om i en annan tråd alldeles nyligen, förstod du inte då?

Har varken tid eller lust att skriva mer med telefonen just nu.

Författare:  rogerk8 [ 22.56 2016-11-03 ]

Okej, lite tror jag mig ändå förstå om datorer:

Din fil (diode.lbr) är tydligen 162kB stor.

Min diode.lbr är hela 534kB stor och dessutom skapad samma datum som jag installerade Eagle.

Känns inte adekvat att byta till en mindre fil, eller hur?

Men tack för ansträngningen!

MVH/Roger

Författare:  Electricguy [ 23.00 2016-11-03 ]

Men varför tar du inte bara en kopia på den gamla, och provar den nya för att se vad som händer?
En fil behöver inte vara sämre bara för att den är mindre i datamängd. Jag tror att det kallas optimering?

Författare:  Borre [ 02.01 2016-11-04 ]

Jag vet inte, har varken kollat filen eller gjort något mer än att anta den är den som följer med installationen.
Men om du nu ändå inte hittar några vettiga komponenter i din fil är den väl inte mycket värd?
Men det har funnits vettiga komponenter, tex den jag skrev, hur länge som helst, så det är högst troligt du som gör fel.

Men för enkelhets skull så lägg upp din diode.lbr här så kan någon kolla i den, jag har inte tid förän till helgen nån gång.

Författare:  Glenn [ 09.02 2016-11-04 ]

rogerk8 skrev:

Listan du får när du klickar på "ny komponent" knappen i GUI't.

Där kan du både söka och klicka dej fram genom trädet, den listan.

Citera:

Inte för att vara sån men just detta är likadant i eagle för linux, och antagligen mac också :)

Citera:

Vadå frustrerande?

PCB-CAD är rätt frustrerande i största allmänhet, men när man väl får till det är det trevligt :)

Att skapa komponenter i Eagle är rätt bökigt och bakvänt, men det är guld värt att kunna, så det är ju bra om man lär sej det, i början skrev jag en liten egen lathund som jag sedan använde varje gång, nu tror jag faktiskt jag kan det utantill, tillslut :)

Författare:  SeniorLemuren [ 09.44 2016-11-04 ]

rogerk8 skrev:
Borre skrev:

Finns inte.

MVH/Roger

Installerade Eagle 7.7.0 just för att testa lite. Har aldrig använt Eagle, jag kör normalt Proteus. Jag kollade efter 1N5624 som du inte hittar. Den fanns med i denna versionen. Kanske du har en gammal version av Eagle? Den fanns även med i den diodfile som Borre länkade till. Döp om originalfilen Diod.lbr som ligger i mappen lbr till t.ex. Diod1.lbr och kopiera in Diod.lbr till samma mapp så har du båda för säkerhets skull.

rogerk8 skrev:
Eagle-Ltspice\Diode_E-: Diode_E-DO35-7, vanlig diod med lite litet raster (7,62 tror jag), håldiameter okänd.
Symbolen blir dock konstig i schemat, ett horisontellt lila streck på vardera sidan, vad betyder det?

Strecken visar att det är en SMD-komponent (avsedd att ytmonteras).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.43 2016-11-04 ]

Finns det inte en medföljande pdf-fil med Eagle där mer utförliga instruktioner finns? :humf:

I många program jag har får man instruktioner om man trycker F1.

Författare:  Borre [ 15.37 2016-11-04 ]

Vill minnas att han kör 6.x nånting och jag kör 6.5 och där finns allt med och har gjort så sen flera år tillbaks, så gammal version är inte felet.

Författare:  Glenn [ 15.45 2016-11-04 ]

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:

DO35 är ju inte SMD dock, det är ju en hålmonterad liten diod, typ 1N4148, till skillnad från DO41 som är typ 1N400x.

Författare:  rogerk8 [ 18.23 2016-11-04 ]

SeniorLemuren skrev:
Borre skrev:

Installerade Eagle 7.7.0 just för att testa lite. Har aldrig använt Eagle, jag kör normalt Proteus. Jag kollade efter 1N5624 som du inte hittar. Den fanns med i denna versionen. Kanske du har en gammal version av Eagle? Den fanns även med i den diodfile som Borre länkade till. Döp om originalfilen Diod.lbr som ligger i mappen lbr till t.ex. Diod1.lbr och kopiera in Diod.lbr till samma mapp så har du båda för säkerhets skull.

Tack för dina ansträngningar!

Jag tackar speciellt för att du är så tydlig i dina instruktioner att tom datadyslektikern jag fattar :)

Borre säger dock senare att han kör 6.5 medans han har helt rätt i att jag kör 6.4.0 och om han har dioden så borde rimligtvis jag också ha den samtidigt som vi kan utesluta versionsproblem.

Det ska tilläggas att jag använt asterix både före, efter, bådeock och utan.

rogerk8 skrev:

Citera:

Konstigt, för när man väljer komponenten ser man ett tydligt hålmontage (som dock bara är RM7,62 eller nåt) så det är alltså först när man försöker importera in den i schemat som strecken dyker upp.

Och som nån nyligen sa, DO35 är typ 1N4148.

Jag kommer inte bry mig om det här utan fortsätta med mina motståndssurrogat där jag således får skarva två olika bendiametrar för att få till det.

Jag är för mycket av en datadyslektiker för att orka hålla på med sånt här, jag vill som sagt bara konstruera och slippa veroboard och liksom på den tiden bryr jag mig inte ett skvatt om hur korten blir att se ut, bara dom fungerar!

Synd bara att schemana blir att se konstiga ut.

Men jag ska ta fram en Dummy-DIL för logikkretsar, har jag bestämt (även om det är på sikt).

MVH/Roger
PS
Ärligt talat la jag inte ner tiondelen av energin på att få veroboard-konstruktionerna att se snygga ut och dom fungerade ändå, så varför ska jag göra det nu med Eagle bara för att man kan, jag förstår faktiskt inte det.

Författare:  rogerk8 [ 18.30 2016-11-04 ]

Glenn skrev:
SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:

DO35 är ju inte SMD dock, det är ju en hålmonterad liten diod, typ 1N4148, till skillnad från DO41 som är typ 1N400x.

Precis!

Dessutom anges det alltså 2mm som håldiameter, verkar alltså ha råkat bli fel flera gånger om.

Ingen anklagelse, alltså, utan ett konstaterande.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.31 2016-11-04 ]

Borre skrev:
Vill minnas att han kör 6.x nånting och jag kör 6.5 och där finns allt med och har gjort så sen flera år tillbaks, så gammal version är inte felet.

Du har rätt, jag kör 6.4.0 så vårt lilla problem är inte versionsrelaterat.

MVH/Roger

Författare:  SeniorLemuren [ 18.34 2016-11-04 ]

Haha. Som sagt jag använder inte Eagle. Om man tittar på komponenten när den är i liten skala så ser den ut så här:
Bilaga:
DO35-7.jpg

Förstorar man upp den ser man ju att det är textfälten som visas i båda ändar: :)
Bilaga:
DO35-7-1.jpg

Författare:  rogerk8 [ 18.46 2016-11-04 ]

Glenn skrev:
rogerk8 skrev:

Listan du får när du klickar på "ny komponent" knappen i GUI't.

Där kan du både söka och klicka dej fram genom trädet, den listan.

Citera:

Inte för att vara sån men just detta är likadant i eagle för linux, och antagligen mac också :)

Citera:

Vadå frustrerande?

PCB-CAD är rätt frustrerande i största allmänhet, men när man väl får till det är det trevligt :)

Att skapa komponenter i Eagle är rätt bökigt och bakvänt, men det är guld värt att kunna, så det är ju bra om man lär sej det, i början skrev jag en liten egen lathund som jag sedan använde varje gång, nu tror jag faktiskt jag kan det utantill, tillslut :)

Mycket trevligt skrivet meddelande, tack!

GUI fär du gärna förklara för mig och med "ny komponent" antar jag du menar "ADD"?

Jag lovar för övrigt att en vacker dag har jag skapat en Dummy-DIL för logikkretsar (bör dock göras minst 14-pin, 16-pin 18-pin, 20-pin och när jag ändå håller på tror jag jag slänger in en 28-pin ty rätt vanlig minnesstorlek).

Tank om man kunde skapa en 2-pin bara och liksom plintar bara stacka dom (eventuellt behövs en bredd till också modell 28-pin)?

Då behöver man ju bar en footprint för precis alla kretsar :D

För förlåt mitt tjat men Eagle för mig betyder enbart PCB-generering, inget annat, inga simuleringar eller dylikt alltså utan bara PCB-produktion.

Med den tanken i bakhuvudet vågar jag lova dig att jag max behöver 20 footprints och inte 1000 typ som idag :)

Som dessutom är svåra att hitta bland, faller liksom på eget grepp...

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.48 2016-11-04 ]

SeniorLemuren skrev:
Haha. Som sagt jag använder inte Eagle. Om man tittar på komponenten när den är i liten skala så ser den ut så här:
Bilaga:
DO35-7.jpg

Förstorar man upp den ser man ju att det är textfälten som visas i båda ändar: :)
Bilaga:
DO35-7-1.jpg

:rofl

Författare:  MiaM [ 06.45 2016-11-08 ]

rogerk8 skrev:
Citera:
Förstår inte
Svårt att förklara med ord, men jag försöker få fram att dioden kan sitta närmare ingångsterminalerna så blir det kortare banor. Har kanske ingen större inverkan just här.

Citera:
Citera:
Ja, varför inte?
Tänker på det här med värme och även trängsel.
Citera:
Citera:
Här förstår jag inte vad du menar riktigt, ska jag sätta dioder rätt över utgången eller över reglertrissorna? Om jag sätter dom rätt över utgångarna kommer det ju bli kortslutning till backe ändå, typ 0,7V.
"Backspänningsdioder" = dioder vända åt andra hållet. Om du kortsluter plus och minusutgångarna mot varandra utan att beröra jord så kommer ju ena halvans strömgräns att ge sig först pga att det kan inte vara perfekt symetriskt. Då kommer den andra halvan driva in backspänning i den halvan där strömbegränsningen gett sig, och det både grillar effekttrissan extra hårt och smäller elektrolyten på utgången o.s.v.. Med bakvända dioder på utgången så kan inte detta hända, en kortslutning mellan båda utgångarna kan då som mest ge en knapp volt backspänning över den halva där strömbegränsningen ger sig först. Det är ju inte jättebra att köra en knapp volt backspänning på en elektrolyt men avsevärt bättre än att köra fullt flås.

Citera:
Citera:

Ja, strömbegränsningen har jag nyligen fattat blir modell fyrkantvåg för när strömavkänningstrissan går på då går lilla reglertrissan på och när den går på så stryps effekttrissan men när den stryps så släpps strömmen på igen och förloppet upprepar sig fyrkantmässigt, jag har dock nyttjat denna metod tidigare och den fungerar bra (på lägre ström i alla fall).
Jag tänkte mer ifall lasten är formad som fyrkantvåg och med någon frekvens och pulsbreddsförhållande som ger maximal påkänning. Har du räknat på hur mycket värme som utvecklas när C1 eller C2 ska laddas ur abrupt (och med fyrkantvågsmässig last dessutom upprepade gånger)?

Citera:
Tack för din recension!
Varsågod :)

Författare:  Glenn [ 09.54 2016-11-08 ]

rogerk8 skrev:
GUI fär du gärna förklara för mig och med "ny komponent" antar jag du menar "ADD"?

GUI = Graphical user Interface, alltså själva gränssnittet på programmet :)

Men jo den heter nog add.

Citera:
Jag lovar för övrigt att en vacker dag har jag skapat en Dummy-DIL för logikkretsar (bör dock göras minst 14-pin, 16-pin 18-pin, 20-pin och när jag ändå håller på tror jag jag slänger in en 28-pin ty rätt vanlig minnesstorlek).

Finns ju "standarddil" i "alla" storlekar med från början, minns inte riktigt i vilket library men nåt is till med "package-dil" ? brukar använda dom i de fall man ska lägga till nån udda IC men inte orkar bemöda sig med att skapa en riktig komponent.

Dessa är även bra att utgå ifrån om man ska skapa egna DIL-kretsar, så har man den biten klar redan och kan koncentrera sig på schemasymbolen och benens namn.

Citera:
Tank om man kunde skapa en 2-pin bara och liksom plintar bara stacka dom (eventuellt behövs en bredd till också modell 28-pin)?

Då behöver man ju bar en footprint för precis alla kretsar :D

Så kan man väl iofs göra, men då blir ju schemabiten oerhört rörig, där vill man ju ha funktionerna snarare än kapslingens utseende.
Citera:

Citera:
För förlåt mitt tjat men Eagle för mig betyder enbart PCB-generering, inget annat, inga simuleringar eller dylikt alltså utan bara PCB-produktion.

Med den tanken i bakhuvudet vågar jag lova dig att jag max behöver 20 footprints och inte 1000 typ som idag :)

Som dessutom är svåra att hitta bland, faller liksom på eget grepp...

Men använder du inte schemafunktionen ?

Förr i tiden ritade jag schema på papper och sen ritade jag verokort på papper efter schemat, sen ville jag kunna göra PCB, och ritade först schema på papper också, men insåg ganska snabbrt att det var oerhört mycket enklare att konstruera direkt i schemaeditorn i cadprogrammet, så får man ut snygga ritningar, OCH kan producera PCB från dom sen.

Jag tycker det är oerhört praktiskt, även om det kräver lite mer jobb och eftertanke i början så har man igen det i slutet.

Författare:  SeniorLemuren [ 11.23 2016-11-08 ]

Citera:
Finns ju "standarddil" i "alla" storlekar med från början, minns inte riktigt i vilket library men nåt is till med "package-dil" ? brukar använda dom i de fall man ska lägga till nån udda IC men inte orkar bemöda sig med att skapa en riktig komponent.

DIL ligger i ic-package biblioteket.

Författare:  Glenn [ 11.51 2016-11-08 ]

Så var det nog, har inte Eagle på denna datorn så jag kunde inte kolla :)

Författare:  rogerk8 [ 19.14 2016-11-08 ]

SeniorLemuren skrev:
Citera:

DIL ligger i ic-package biblioteket.

Har du redan blivit så bekant med Eagle ;)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.10 2016-11-11 ]

Jag har bestämt mig för att inte göra nåt mer åt den här layouten.

Man skulle kunna snygga till den på flera sätt som MiaM har påtalat, men jag gör inte det.

Jag gör inte det för den arbetsstruktur jag har är strukturerad men något krånglig (av nästan vidskepliga anledningar :D ) samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen.

Jag noterar dock två saker i min projektmapp:
1) Patcha in två backspända dioder över vardera matning (tack MiaM) dvs koppla dom över R3+R9 samt över R4+R10
2) Sätt strömgränsen till 1A/0,1A så får 1N4007 dels plats och kan användas överallt (kroppslängd för BY2000=7,62mm=RM...).

Strömgräns på 1A gör också så att "bara" (2X)24W behöver kylas bort.

MVH/Roger

Författare:  Swech [ 22.14 2016-11-11 ]

Citera:
samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen

Det där är felaktigt....

Om du inte vill/kan /orkar fixa till layouten så är det helt ok för min del
men att funktionen inte påverkas är inte ett allmänt råd som man bör slänga ur sig

Swech

Författare:  rogerk8 [ 23.09 2016-11-11 ]

Eftersom jag nyligen fått pekpinnen att detta är ett diskussionsforum så frågar jag dig hur en layout kan påverka ett spänningsaggregats egentliga funktion när vi tom snackar i det närmaste noll Hertz?

Jag har byggt många veroboard-konstruktioner som fungerat ypperligt, varför fungerade dom om nu snygg layout mha dator plötsligt är så viktigt?

MVH/Roger
PS
Breda ledningsbanor för hög ström är det enda jag köper som viktigt för LF-konstruktioner (av högre nivå annars krävs jordplan).

Författare:  hcb [ 07.57 2016-11-12 ]

Risk för självsvängning i regulatorer, sämre transientsvar, värmeproblem är några saker jag kan komma på.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.50 2016-11-12 ]

Citera:
...samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen...

Engelska modelljärnvägsbyggare brukar säga "if it looks good it is good", alltså, ser det bra ut fungerar det säker också bra.

Det är ju så att, per se, påverkar inte layout och design det slutliga resultatet alltför mycket men, och detta är egentligen viktigare än att få något att fungera efter planen:
OM man gör en snygg och överskådlig layout, eller för jämförelsen, en snygg programkod till Arduino, är det så mycket lättare att senare modifiera, felsöka eller om man gjort ett storverka, lämna över/sälja till någon annan som tar på sig allt tekniskt ansvar (serva, modifiera, reparera).
Det kan ju vara så att du själv om ett halvår, när du glömt hur du egentligen gjorde, ska in och rota och har du klyddat för mycket får du lilla och kanske till och med stora helvetet att reda upp. Eller tänk på en riktig ful programkod, okommenterad, som ska modifieras seanre ...

Uttryckt mer rakt på sak, det kostar inte mer, är inget merjobb och kan definitivt inte orsaka ebola att göra ett bra/snyggt jobb från början, speciellt inte som du har tillbaka det senare.

En annan åsikt är ju att om du envisas med halvdana, eller till och med heldana, konstruktioner och layouter, och vill ha hjälp med dem på forumet, då får du räkna med att få rejält med smisk på fingrarna, speciellt om du inte lyssnar.

Författare:  Swech [ 13.31 2016-11-12 ]

Alltså... problemet är att du ser dina ledningsbanor som helt perfekta ledare
med absolut ingen resistans alls och inte heller någon induktans eller kapacitans.
Så i ditt tänkande så är det helt ovesentligt vart du placerar komponenterna eftersom
dina perfekta fysikaliska ledare ändå kommer att göra jobbet exakt som det är tänkt i schemat.

När du byter till vinterhjul, sätter du domkraften helt slumpmässigt under bilen och lyfter oavsett vilket hjul
du skall byta eftersom domkraften per definition kommer att lyfta upp bilen ändå? Kanske behöver lyfta lite mer än nödvändigt...

Sedan att säga att allt man byggt funkar perfekt .. kan så vara men kanske grannen inte kan lyssna på radion
för dina konstruktioner skickar ut störningar som du är omedveten om

Eller ett annat exempel, de flesta tillverkare av kretsar skickar med layoutförslag för att kretsen skall fungera som det är tänkt.
Har inte träffat på något datablad som säger, "gör precis som du vill - skit samma - funkar säkert ändå...."

Swech

Författare:  rogerk8 [ 17.55 2016-11-12 ]

Swech skrev:
Alltså... problemet är att du ser dina ledningsbanor som helt perfekta ledare
med absolut ingen resistans alls och inte heller någon induktans eller kapacitans.
Så i ditt tänkande så är det helt ovesentligt vart du placerar komponenterna eftersom
dina perfekta fysikaliska ledare ändå kommer att göra jobbet exakt som det är tänkt i schemat.

Swech

Här känner jag mig träffad, jag tycker du har helt rätt i det du säger.

Fast ärligt talat har jag haft samma inställning när jag luftbyggt, obs, mängder med rörförstärkare.

Om det var några problem då med "osnygg" layout så har jag inte märkt det än såhär 20 år senare :D

MVH/Roger
PS
Jo, jag använder gärna PP-kondensatorer i signalvägarna men det är mest pga hjärntvätt av duktigt folk som dig, om du ursäktar att jag skriver så ;)

Författare:  rogerk8 [ 18.02 2016-11-12 ]

soundbrigade skrev:
OM man gör en snygg och överskådlig layout, eller för jämförelsen, en snygg programkod till Arduino, är det så mycket lättare att senare modifiera, felsöka eller om man gjort ett storverka, lämna över/sälja till någon annan som tar på sig allt tekniskt ansvar (serva, modifiera, reparera).

Det är en gigantisk skillnad på en layout som egentligen bara ska förbinda ett litet gäng komponenter på ett lite enklare och mer reproducerbart sätt än veroboard/kopplingsdäck och programkod :doh:
Citera:
En annan åsikt är ju att om du envisas med halvdana, eller till och med heldana, konstruktioner och layouter, och vill ha hjälp med dem på forumet, då får du räkna med att få rejält med smisk på fingrarna, speciellt om du inte lyssnar.

Bla, bla, bla...

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.33 2016-11-12 ]

hcb skrev:
Risk för självsvängning i regulatorer, sämre transientsvar, värmeproblem är några saker jag kan komma på.

Användning av jordplan är alltid bra, speciellt gäller det lågnivåsignaler och RF-signaler.

Men det är också bra att ha när det gäller digitala kretsar, tror jag.

För då blir det som du säger att transientsvaren blir bättre med färre ringningar.

För i värsta fall kan en dåligt terminerad och/eller inget jordplan göra så att en transient ringer så mycket att den istället för att t.ex bara ge en etta ger en sekvens med ettor och nollor för att den ringer så mycket.

Så jordplan tror jag på (även om man faktiskt kan köra virade digitala projekt på i alla fall 1MHz utan problem, så jag tror terminering faktiskt är viktigare än det skatbofallet av obefintligt jordplan).

Alla mina rörkonstruktioner från RIAA till slutsteg har numera Aluminium-tejp som jordplan som jag dock bara guardar i en enda punkt (för jordplan ska egentligen inte leda ström för då skapas jordströmmar och därmed brum).

Kan också vara intressant att veta att pentoders låga Cag kommer av att man stoppat in ett supressor-galler mellan screen och anod som nästan alltid är kopplat till den nästan alltid avkopplade katoden dvs man jordar mellan screen och anod varvid Cag försvinner, i princip.

Självsvängning i regulatorer kommer man bäst ifrån genom att ha hyfsat rejäla kondingar på ingång och utgång, generellt räcker 1uF men i vissa fall kan man ha mindre, jag gissar bara att en osnygg layout inte har med detta att göra.

Värmeproblem tror jag inte har med osnygg layout att göra överhuvudtaget, det har med vilken kylfläns man använder att göra, men visst man får inte gröta ihop komponenter som blir varma hursomhelst, lite självklart kan jag tycka :)

Min designfilosofi är: snyggt och logiskt signalflöde, hur layouten blir att se ut sen det struntar jag högaktningsfullt i.

Fast det är lite lustigt, jag vill gärna ha komponenterna snyggt och flödesriktigt utplacerade (så det blir lätt att felsöka) men jag skiter i hur själva layouten blir, så på nåt sätt gillar jag ändå snyggt (fast från ovansidan :D ).

MVH/Roger

Författare:  SeniorLemuren [ 19.28 2016-11-12 ]

Har just läst igenom hela denna diskussion om "snygg layout"
rogerk8 skriver ordagrant "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen." Det drar igång en lavindiskussion om hur viktig en "snygg layout" är.

Jag håller med rogerk8 till hundra procent. en "snygg layout" påverkar inte funktionen på något vis. Däremot är det otroligt viktigt att göra layouten funktionsmässigt riktig och det är en helt annan sak. Det kan till och med vara så att man ibland måste göra en riktigt "FUL layout" bara för att få den funktionsmässigt Ok, (det kan vara speciellt konstiga utrymmen där den skall passa in m.m).

Detta var starten på denna layoutdisskussion som gick fel.
Citera:
Det där är felaktigt....

men att funktionen inte påverkas är inte ett allmänt råd som man bör slänga ur sig

Swech

Att den fortsatte att utvecklas var rogerk8´s nästa mening:
Citera:
Eftersom jag nyligen fått pekpinnen att detta är ett diskussionsforum så frågar jag dig hur en layout kan påverka ett spänningsaggregats egentliga funktion när vi tom snackar i det närmaste noll Hertz?
Här föll nämligen "ful" bort från det ursprungliga påståendet om att "en snygg layout inte påverkar funktionen" och då var drevet igång, för nu var det inte frågan om ful eller snygg längre.

Varför skriver jag detta? Jo just för att jag förstod vad rogerk8 skrev först "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen". och det förutsätter jag var vad han menade. Grejen med rogers trådar är dock att det verkar finnas ett behov av vissa att hitta något att anmärka på.

Hade alla som läste första meningen "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen." förstått ren Svenska så hade det inte uppstått en utdragen diskussion om ett helt annat ej efterfrågat problem, nämligen den att en felaktigt layout kan påverka funktionen. Att en felaktig layout kan orsaka problem tror jag till och med rogerk8 förstår.

Därför är det ju bra att vissa försöker hjälpa till och tala om vad felen finns och inte bara slår fast att är det inte snyggt så är det skit. Fattar inte vad det är med vissa andra på detta forum.

Författare:  Erik M [ 19.52 2016-11-12 ]

Roger, om du kör SMD så kan du på avigsidan ha ett hur snyggt motiv som helst - och bara hänvisa till detta vid påhopp om fult... :vissla:

Författare:  TomasL [ 20.21 2016-11-12 ]

Citera:
Jag håller med rogerk8 till hundra procent. en "snygg layout" påverkar inte funktionen på något vis.

Jo, en "O-snygg" lay-out kan faktiskt påverka funktionen både mekaniskt och elektriskt.

Författare:  SeniorLemuren [ 20.43 2016-11-12 ]

Jag ger mig aldrig på den punkten. Hur full jag än blir. :) Med ful menar jag inte felaktig. Jag menar just bara till utseendet ful. Kan du utveckla hur det kan hänga ihop med hur den fungerar om den är absolut rätt konstruerad och följer alla regler för hur komponenter är placerade, korrekt area och korrekt placering m.m m.m. men sedan målas med en polkagrisrandig fruktansvärd ful färg. Blir den sämre då?

Författare:  TomasL [ 20.55 2016-11-12 ]

En o-snygg layout är en layout, som visserligen är elektrisk korrekt och sannolikt fungerar, men där man inte följt den praxis vilken har utvecklats efter typ 70 års kretskortskonstruktion.
At layouten har ett estetiskt tilltalande utseende är dock tämligen o-intressant.

Det jag och många med mig reagerar mot är TS totala negligéns av de erfarenhetsbaserade råden TS fått i sina trådar, med kommentarerna som löjligt, skitsnack osv.

Författare:  rogerk8 [ 20.59 2016-11-12 ]

SeniorLemuren skrev:
Har just läst igenom hela denna diskussion om "snygg layout"
rogerk8 skriver ordagrant "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen." Det drar igång en lavindiskussion om hur viktig en "snygg layout" är.

Jag håller med rogerk8 till hundra procent. en "snygg layout" påverkar inte funktionen på något vis. Däremot är det otroligt viktigt att göra layouten funktionsmässigt riktig och det är en helt annan sak. Det kan till och med vara så att man ibland måste göra en riktigt "FUL layout" bara för att få den funktionsmässigt Ok, (det kan vara speciellt konstiga utrymmen där den skall passa in m.m).

Detta var starten på denna layoutdisskussion som gick fel.
Citera:
Det där är felaktigt....

Swech

Att den fortsatte att utvecklas var rogerk8´s nästa mening:
Citera:
Här föll nämligen "ful" bort från det ursprungliga påståendet om att "en snygg layout inte påverkar funktionen" och då var drevet igång, för nu var det inte frågan om ful eller snygg längre.

Varför skriver jag detta? Jo just för att jag förstod vad rogerk8 skrev först "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen". och det förutsätter jag var vad han menade. Grejen med rogers trådar är dock att det verkar finnas ett behov av vissa att hitta något att anmärka på.

Hade alla som läste första meningen "samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen." förstått ren Svenska så hade det inte uppstått en utdragen diskussion om ett helt annat ej efterfrågat problem, nämligen den att en felaktigt layout kan påverka funktionen. Att en felaktig layout kan orsaka problem tror jag till och med rogerk8 förstår.

Därför är det ju bra att vissa försöker hjälpa till och tala om vad felen finns och inte bara slår fast att är det inte snyggt så är det skit. Fattar inte vad det är med vissa andra på detta forum.

Du är underbar, SeniorLemuren!

Tack för ditt stöd, det värmer!

MVH/Roger
PS
Synd jag tappade "ful" där :)

Författare:  rogerk8 [ 21.21 2016-11-12 ]

Nu tar jag mig lite friheter:

Om man får tycka nåt så tycker jag att det går ett slags nästan prästerligt domderande över hur man måste göra och tänka hos många väldigt duktiga människor här inne.

Men vad dom missar är att de har hjärntvättats av industrins krav som hela tiden trappas upp och således "vet" dom hur man ska tillgodose dessa krav samtidigt som mycket fula layoter fungerar alldeles ypperligt och har alltid gjort, jag har redan nämnt mina amatörmässiga erfarenheter såsom mängder med fula men fungerande veroboardkonstruktioner och mängder med fula luftbyggen i samband med rörförstärkarbyggen där ordet "snygg" layout fullständigt saknar betydelse.

Slutligen finns det som sagt skatbon till virproduktioner på åtskilliga Megahertz som fungerat så bra att de installerats permanent (istället för "snygga" datorcaddade kort alltså).

Hur viktigt är det då med snygga layouter?

MVH/Roger
PS
En nära vän till mig med god erfarenhet av industrins utveckling de senaste 50 åren sa en gång "virning är egentligen en riktigt bra metod för då ligger ledarna inte precis bredvid varandra varför den magnetiska kopplingen blir minimal".

Edit: tog bort fjanterier/parenteser

Författare:  rogerk8 [ 21.34 2016-11-12 ]

Erik M skrev:
Roger, om du kör SMD så kan du på avigsidan ha ett hur snyggt motiv som helst - och bara hänvisa till detta vid påhopp om fult... :vissla:

Hej Erik!

Känner att jag vill svara på denna trevliga kommentar även om jag är lite osäker på vad du menar.

Jag vet jag dock att ledningsbanor bara kommer finnas på ena sidan så den andra sidan kan man rita en glad gubbe på om man vill :)

Fast vet du vad, efter att ha jobbat med 0603 och pitchar på mindre än en halv millimeter så har jag kommit att hata ytmonterat (är lite skakig...).

Så privat kommer jag aldrig nyttja SMD!

MVH/Roger

Författare:  Erik M [ 21.46 2016-11-12 ]

Tja, du måste ju inte köra så smått.... :mrgreen:

Och idén förstod du helt klart! :tumupp:

Författare:  rogerk8 [ 22.01 2016-11-12 ]

:D

Författare:  rogerk8 [ 20.48 2017-04-23 ]

Nu har jag grovplanerat borrningen av lådan för min KSU.

Kommer ta till millimeterpapper för det där sista ty det är det enda jag litar på när det gäller fysiska dimensioner hos kontakter och reglage.

Labhylsorna kommer förmodligen bytas ut för de bygger för mycket inåt i lådan ty jag har bara knappa 1cm marginaler till samtliga kanter med mitt halva EU som jag i princip nyttjar jämt.

De labhylsor jag har just nu bygger nästan 1" in i lådan och det är för mycket, har hittat några käcka och billiga på Electrokit som jag kommer byta till istället, djupet är okänt men de ser ut att bygga mindre än 1/2".

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.42 2017-04-27 ]

KSU justerad i enlighet med senaste tänk plus lite till.

DIN 3P används alltså istället för 3st bananhylsa, två skruvhål för kylningen av de båda trissorna har tillkommit, dessa skruvhål görs alltså i höger kortsida vilket innebär att kablar kommer att gå från kortet till trissorna ty trissornas montage på kortet funkar inte att använda rätt upp och ner, speciellt framåt blir det problem.

Dåligt tänkt av mig :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.35 2017-05-03 ]

Den här enheten är helt okej, DIN 3P tycker jag blir idealisk för de variabla och trackande utgångsspänningarna, jag har kört en liknande approach förut och vad jag då gjorde var att jag tog nån meter nätkabel med tre ledare där röd blev plus, blå blev minus och grön/gul blev noll, perfekt system tycker jag.

En liten detalj är att ändkontakterna var av typen banankontakter där jag hade en krokodilklämma på varje banankontakt, sen tejpade jag en flärp med eltejp i närheten av ändarna där jag "förvarade" minus, jag gör förresten samma sak med mina oscilloskop-probar (vilket naturligtvis funkar bäst för LF).

Millimeterpapper nästa :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.09 2018-03-03 ]

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med variabelt spänningsagg (KSU).

Jag har tagit ut två kort som kommer sitta i:
1) KAP, Knoppson Analog Processor
2) KTT, Knoppson Transistor Tester

KSU kommer ingå som lite av en lyxfunktion för att det helt enkelt finns plats, båda ovanstående projekt kommer alltså ha tillgång till ett variabelt supply där KAP mest behöver det men det kan även vara bra att kunna biasera transistorer när man vill mäta på dom, vet inte riktigt om det är sant men det låter bra :)

MVH/Roger
PS
Det är dock ett fel i det här schemat, R1 måste innehålla ett motstånd också förutom LED för annars brinner LED eller trissa upp när strömgränsen går in.

Författare:  rogerk8 [ 23.31 2018-03-20 ]

Idag har jag fått byggt ihop min ena KSU.

Det var inte lätt :D

Dessutom är problemen inte lösta.

Först insåg jag att jag måste ha ett motstånd i serie med LED för att undvika för höga strömmar genom båda småsignaltrissorna inklusive LED, jag brände ett gäng trissor innan jag fattade det.

Sen fick jag problem med strömgränserna fast på ett konstigt sätt dvs:
1) Om KSU är utan last respektive kortsluts, då funkar strömgräns som den var tänkt dvs lyser vid OL och slocknar vid OK.
2) Om jag har halvhög spänning ut när jag slår på KSU så hänger den sig ALLTID i strömgräns dvs LED lyser konstant.
3) Hög utspänning är ENDA sättet att få LED att slockna efter att strömgräns indikerats dvs on/off av matningen krävs.
4) Vid en last som är teoretiskt en tredjedel av den last som krävs för strömgräns så reageras det ändå på sp.potten.

Pga 4) så har jag mixtrat lite med olika kondingar över strömavkänningsmotståndet men inget riktigt bra resultat, antingen har man altså "pot-problemet" men riktig strömgräns ELLER så har man inte pot-problemet fast då utan fungerande strömgräns.

Där är jag just nu.

Jag tror faktiskt jag blivit lurad här, mitt allra första spänningsaggregat byggde jag av en bilbatteri-laddare, där hade jag snarlikt schema MEN jag hade lagt strömavkänningen EFTER effekttrissan, jag får en känsla av att det hade varit bättre även om tanken med att lägga den före effekttrissan är bra men jag tror det skapar mer problem än det löser, t.ex har jag redan bränt typ fyra småsignaltrissor pga detta. Maxspänningen ligger ju där hur du än gör, dock tappas det mindre och det är ju själva grejen med att lägga den före fast det gäller bara för utspänningar mindre än nominellt max.

MVH/Roger
PS
Det största problemet jag nu har med KSU det är att strömgräns-LED tänds redan av att spännings-potten ändras, om dessutom spänningspotten inte är på typ max när matning slås på så tänds strömgräns-LED av det också och en "Reset" iform av on/off går ej att göra (detta går dock om man vrider spännings-potten till max innan on/off).

Jag tror mig fatta att man får ett självsvängande system när man bygger på detta viset (ser typ 1Vpp 300kHz mycket smala spikar när jag mäter på strömavkänningsmotståndet) och det är i alla fall inte så konstigt att det självsvänger för när strömavkänningstrissan börjar leda för att strömmen är så stor att Vbe nås över motståndet, då dras Vbe-multiplikatorns trissa extra ledande och potentialen ut blir i princip noll men när den blir det så minskar strömmen ut drastiskt vilket får till följd att strömavkänninstrissan inte leder längre och när den inte leder längre fås full spänning ut MEN utgången var ju kortsluten så då börjar det bara om.

Författare:  opampen [ 13.00 2018-03-21 ]

Jag lägger alltid upp kopplingen på ett labbkort för att kunna göra justeringar. Ibland kan det vara lite knepigt att få till det med strömbegränsare och allt! Man kan tycka att det är en enkel koppling men med olika inspänningar så kan det bli olika värden när strömgränsen slår till osv.

Varför har du en triac eller vad det är?

Titta gärna på några scheman och låt dig inspireras! T.ex. finns ett 20A 13.8 V. agg. Du kan ju använda en LM317 och sen bygga ut med fler trissor för högre strömuttag.

Av någon anledning fungerar inte länken? Men du kan ju söka på "linjära aggregat schema"

Författare:  rogerk8 [ 18.08 2018-03-21 ]

Hej opampen, tack för din kommentar, mycket roligt :)

Citera:
Varför har du en triac eller vad det är?

Det är faktiskt andra som frågat det också, svaret är enklare än du kan tro:

Jag hittade inga vettiga footprints för dioder hos Eagle, jag hade bara en jag var halvnöjd med och den innebar Japan-montage av småsignalsdioder typ 1N4148, nån footprint för mer kraftfulla dioder hittade inte jag så det blev en footprint för triac, i schemat syns ju sedan nån slags diod i alla fall samtidigt som 1N4007-typer passar.

I ett annat projekt gjorde jag tom som så att jag nyttjade vanliga motstånd-footprints och skrev "AK/KA" i dom, deras hål medger i alla fall 1N4007-typer.

På bussen idag kom jag sedan på ett trick för min KSU som delvis löste problemet, jag satte en konding över Vbe-multiplikatorn, plötsligt hade jag ett väldigt stabilt system där det dels inte självsvängde dels slocknar LED när man går ur strömgräns och slutligen är strömgränsen fast, den rör sig inte.

MEN jag har kvar ett problem, för att strömgränsen skall fungera så måste överströmmen/kortslutningen komma LÅNGSAMT, dvs att om jag smyger med en effektpotentiometer som last så får jag KSU att indikera strömgräns, hålla den strömgränsen när jag vrider på mer last OCH gå ur strömgräns när jag backar med lasten, perfekt kan tyckas.

MEN när jag ett tag var så väldigt nöjd med detta och tänkte börja skriva på EF om mina bravader så slog det mig "Vad händer om jag bara smäller på med en kortslutning?", jo det som händer är att KSU går sönder!

Så idag har jag nog bytt småsignaltransistor nr 10 (BC547B/556B) och börjar bli jävligt trött på det här projektet, så jag byggde mig ett par TO92 transistorsocklar av hylslister jag köpt av Swech, blev skitbra men för den saken skull vill jag inte bränna fler trissor, bara utifall...

Jag slängde alltså dit hela 100uF över Vbe-multiplikatorn, denna kondin laddas sedan upp av 1k så jag har c.e 100ms som tisdskonstant, trodde ett tag att spänningsinställningarna skulle bli extra tröga men det blev dom inte, dom blev bra.

DOCK tror jag att dom faktiskt är för stora och att det är därför jag har problem, tänk Er själva att Vbe-multiplikatorn nu måste ladda ur kondingen så fort som möjligt för att utspänningen skall sjunka så att strömmen kan begränsas, hinner den inte det pga sin interna Vce-resistans så sticker strömmen i höjden och strömavkänningstrissorna slås ut pga hög ström genom strömavkänningsmotståndet och därmed hög spänning mellan bas-emitter (kortvarigt kan den bli 18V).

Tänk om det är det som är problemet, kanske då en parallellkoppling med en diod kan hjälpa "Vbe"?

MVH/Roger

Författare:  Janson1 [ 20.11 2018-03-21 ]

Hellre ett begränsningsmotstånd i serie då...?
edit: en tvåbent triac heter nog diac, en slags triggerdiod som bla. används ihop med en triac.

Författare:  rogerk8 [ 21.24 2018-03-21 ]

Ett motstånd i serie skulle sabba max utspänning vid minsta lilla ström, eller hur?

Tricket är ju att ha ett så litet motstånd och därmed spänningsfall i serie som möjligt så att, i mitt fall, max utspänning är Uin-1xVbe i bästa fall (effettrissan tappar lite också, tydligen 1V vid låga strömmar och 2V vid höga strömmar) och detta oavsett ström.

Jag har precis parallellat strömavkänningsmotståndet med en diod (1N4004, råkade jag ha och vill bli av med för 1N4007 regerar NATURLIGTVIS :) ) och pga detta så kan jag nu brutal-kortsluta utgångarna utan att trissorna brinner.

Detta är ett framsteg men den där sista biten saknas dvs jag vill INTE ha att strömgränsen försvinner bara för att man brutal-kortsluter samtidigt som det just nu är ett mysterium varför klockren strömgräns finns om man smyger på lasten.

Brutal-kortsluter man så är det alltså mitt labbagg som sätter strömgränsen, just nu står den på 1,1A och strömgränsen på KSU är satt till 0,1A VILKET alltså funkar men BARA så länge lasten smygs på (brutal kortslutning funkar alltså inte).

MVH/Roger

Författare:  Janson1 [ 21.33 2018-03-21 ]

i serie med basen tänkte jag nog mest, det fördärvar väl ingenting, inte ens transistorn...

Författare:  rogerk8 [ 22.16 2018-03-21 ]

Förlåt, jag fattar ju ingenting om elektronik :D

I serie med basen...

Det är ju faktiskt en mycket bra ide' men frågan är om det hjälper fullt ut.

Jag tror nu genast på att jag kan skippa dioden över strömavkänningsmotståndet pga ditt trevliga tips, ett motstånd in i basen borde hjälpa minst lika bra.

Frågan är nu bara hur det går med brutal-kortslutningen.

Måste genast in i labbet/sovrummet och testa :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.36 2018-03-21 ]

Janson1, vet du vad?

DU löste hela mitt problem!

Stort tack!

Genom att sätta 10k i serie med basen försvann alla problem.

labbagget klonkar lite i sina reläer när jag testar positiva sidan men maxströmmen jag ställt in på 1,1A syns aldrig utan jag ser bara de 0,1A jag ska ha, dvs strömgränsen fungerar nu som den ska (tom vid brutal-kortis, alltså).

Vad gjorde jag utan EF? :D

MVH/Roger

Författare:  Janson1 [ 06.28 2018-03-22 ]

Jamen, vad bra att det löste sig!

Författare:  rogerk8 [ 17.25 2018-03-22 ]

Tackar :)

Nu har jag hottat upp mitt bygge lite till, MiaM gav mig tipset en gång för ganska länge sedan att jag borde införa ett par backspända dioder rätt över matningen, fattade då inte riktigt varför men har på senare tid fått lära mig lite varför det finns nåt som kallas frihjulsdioder.

Om vi leker med tanken att jag styr en motor med min KSU, om jag då skulle få för mig att stänga av den medans motorn går med fullt blås då kommer "strömmen vilja fortsätta gå" likt en generator och har man ingen frihjulsdiod som "kortsluter" kan man få tillbaka ganska hög spänning med omvänd polaritet rätt över utgångarna.

Jag tror detta även gäller vanliga induktanser (en motor är ju samtidigt mycket av en induktans).

Så jag har nu infört ett par frihjulsdioder.

Nästa steg, bygga en till KSU :)

MVH/Roger
PS
Jag har snålat med strömtåligheten vad gäller frihjulsdioderna men jag resonerar som såhär att dels är min 3A-dioder (BY2000) rätt feta, dels kommer det ALDRIG gå nån kontinuerlig ström genom dessa dioder samtidigt som jag dock kommer köra max 3A kontinuerligt ut MEN en titt i databladet säger att (korta) strömstötar uppemot 30A tåls av 4000-serien och det är då inte orimligt att tro att halvkorta 3A-stötar då också tåls (för vad jag gissar här är att den frihjulande strömmen aldrig kan bli större än den drivande strömmen).

Författare:  opampen [ 22.38 2018-03-22 ]

Bra att det löste sig! Utmärkt! Alltid roligt när ens projekten fungerar som tänkt!

Författare:  rogerk8 [ 00.21 2018-03-23 ]

Tack opampen, alltid roligt att höra dina kommentarer!

Nu har jag precis byggt mig en andra enhet.

Blev något annorlunda elektromekaniskt, till exempel satte jag mina korrigeringsmotstånd direkt "under" strömavkänningstrissorna, sen lödde jag dit hylslist istället för stiftlist för LEDs, på det sättet har man ju en hona på kortet och kan nyttja stiftlist som kontakt.

MVH/Roger
PS
Det jag ovan nämner om att labbagget klickar till när jag brutal-kortsluter på utgången av kortet upprepades nu för det nybyggda kortet, således verkar det vara en egenhet hos labbagget och inte mina kort.

Det blev förresten lite dumt med hylslister här, tänker på att jag nog har 20st 50-radiga stiftlister men bara typ 3st 36-radiga hylslister och om man monterar stiftlist i kortet är det ALLTID öppet för antingen lödning på stiften ELLER hylslist som kontakt så det är vad jag fortsättningsvis kommer att göra.

Författare:  Janson1 [ 21.00 2018-03-23 ]

En sak jag inte förstår är varför du ger bort helt självklara saker som att testa alstret innan PCB tillverkningen.
Ok, jag gör samma fel också ibland men jag försöker få till allt så gott det går innan PCB:et. Se mitt misslyckande: Bygga egen ECU till dieselmotor, sista inlägget.
Vidare så skriver du själv att du vill konstruera/bygga dina alster efter vad du har hemma i komponenter och typer och anpassar din PCB till detta. Min undran är: Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där och så väljer du ståendes kondensator men bygger om en liggande till stående och monterar en anorektisk kondensator på ett annat ställe som är gjort/ritat för en biffig kondensator.
Jag tror, läs tror: Detta har egentligen ingen eller liten betydelse för funktion men skall man visa upp och ev sälja sin produkt så skulle jag som köpare aldrig någonsin köpa en produkt som är ful om det finns alternativ.
Men detta är mina egna reflektioner. Och jag är bara en sedan 52 år nybörjare, jag har kommit på att: Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...

Författare:  rogerk8 [ 23.06 2018-03-23 ]

Janson1 skrev:
En sak jag inte förstår är varför du ger bort helt självklara saker som att testa alstret innan PCB tillverkningen.
Ok, jag gör samma fel också ibland men jag försöker få till allt så gott det går innan PCB:et. Se mitt misslyckande: Bygga egen ECU till dieselmotor, sista inlägget.
Vidare så skriver du själv att du vill konstruera/bygga dina alster efter vad du har hemma i komponenter och typer och anpassar din PCB till detta. Min undran är: Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där och så väljer du ståendes kondensator men bygger om en liggande till stående och monterar en anorektisk kondensator på ett annat ställe som är gjort/ritat för en biffig kondensator.
Jag tror, läs tror: Detta har egentligen ingen eller liten betydelse för funktion men skall man visa upp och ev sälja sin produkt så skulle jag som köpare aldrig någonsin köpa en produkt som är ful om det finns alternativ.
Men detta är mina egna reflektioner. Och jag är bara en sedan 52 år nybörjare, jag har kommit på att: Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...

Intressant inlägg, tack!

Citera:

Enkelt att svara på, det är inte mycket elektronik jag kan men när det gäller vissa grundkopplingar såsom t.ex hur man kopplar en OP för icke-inverterande koppling, det kan jag (och kan tom räkna på det), likadant gäller några få andra grundkopplingar såsom att när spänningen över en transistors bas-emitter överstiger typ 0,7V så leder den, man behöver inte testa dessa saker innan PCB-tillverkning, de bara är så i grund och botten, alltså (och obs).

Men även om man vet att det är på detta viset så vet man fortfarande inte allt (vilket är nåt jag aldrig någonsin kommer hävda när gäller mig, den som hävdar det är per definition dum i huvudet tycker jag), speciellt gäller detta självsvängningar som man lätt får när man bygger förstärkare, i mitt fall löste du tom nåt så diffust som att strömavkänningen inte hanns med inklusive att strömavkänningstrissan tom brann upp!

Här vill jag inflika att om man har ett visst hum om hur grundkopplingar fungerar, varför inte cadda upp PCB för det direkt då? För har man den grundläggande förståelsen ja då kan man i regel fixa till det i praktiken också, även om jag behövde hjälp av dig men vad jag egentligen menar är att så länge det inte är helt åt fanders det man caddar ihop så kan man fixa till det i efterhand, det värsta som kan hända är egentligen skalpell på ledningsbana.

Citera:
Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där...

Min tanke med mitt caddande är att jag caddar moduler, dessa moduler kan vara väldigt enkla men dom är ändå bra att separera och räkna med, t.ex är min KTD lite småpatetisk för det sitter typ bara 10 komponenter på kortet stort som ett halvt EU MEN modulen är bra att ha och ger struktur i designandet, modulen ger mig alltså stabbad 18VDC ut från en 18VAC-trafo (ända upp till 3A belastning fast då mha av 4m7 bultelyter).

Citera:

Detta är tyvärr sant, fast i mitt fall är det lite som så att den eventuella fulheten kommer döljas under ett lock, visst det kan ändå inte se hur jävligt ut som helst men det kommer det heller inte att göra. Jag har samtidigt ofta varit inne på hur man eventuellt kan göra själva lödandet och den delen av processen mera synlig, allt handlar ju om yta idag samtidigt som det största nöjet med att bygga saker egentligen är själva processen, en process som tyvärr ingen ser.

Citera:
Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...

Sant som Amen i kyrkan!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.32 2018-04-09 ]

Jag har nu infört R12=R13=2X0,1R/6W på plint i mina KSU, teoretisk strömgräns blir då 3,5A.

6W är onödigt mycket men det är vad jag har (teoretisk effekttålighetskrav: 1,2W).

Eftersom jag nyttjar 2st 0,1R i serie så blir det ett rätt trevligt gränssnitt mot vipp-brytarkablarna (2P, 250VAC/2A, här dock 15VDC/3,5A...) där man bara löder in kablarna på var sitt förtennt motståndsben (samt kortsluter vipp vid 3,5A strömgräns, öppen gäller 0,1A mha interna motstånd dvs R12&R13).

Hoppas Ni hänger med på vad jag menar :)

MVH/Roger
PS
KSU har (ofrivilligt och turligt) en rätt bra layout om jag får säga det själv, ledningsbanorna är kanske en aning smala men de går aldrig via några vior som de gör i min KTS, där känner jag att jag bara måste förstärka, här tror jag det duger, eller vad tror Ni, klara jag 3A kontinuerligt utan att det brinner upp?

Jag ser nu att jag monterat effektmotstånden i fel plint, sitter ju på utgångsplinten där pottarna skall sitta :D

Författare:  opampen [ 21.42 2018-04-09 ]

Man brukar väl säga när det gäller bredden på ledarna 1A./mm. Vilket jag faktiskt tycker verkar vara i lite minsta laget! Med ett uttag på 3A. kommer du troligen få lite spänningsfall i ledarna. Sen beror ju tjockleken på kopparen är det 70µm eller 100/160 µm? Men du kan ju lägga lite kopplingstråd parallellt i värsta fall.

Författare:  rogerk8 [ 22.17 2018-04-09 ]

opampen skrev:
Man brukar väl säga när det gäller bredden på ledarna 1A./mm. Vilket jag faktiskt tycker verkar vara i lite minsta laget!

Mycket lärorikt och intressant, tack!
Citera:
Med ett uttag på 3A. kommer du troligen få lite spänningsfall i ledarna. Sen beror ju tjockleken på kopparen är det 70µm eller 100/160 µm? Men du kan ju lägga lite kopplingstråd parallellt i värsta fall.

Jag tror mina kort är standardiserade så mycket det går så om 70um är standard så är det nog det dvs enligt dina beräkningar så tycks jag bara klara 1,3A ty bredden på mina starkströmsledningsbanor verkar var 1,3mm (eller 500mil, troligtvis).

Kanske jag borde förstärka ledningsbanorna, eller vad säger du?

Jag börjar bli expert på att förstärka ledningsbanor (i KTA-projektet, dvs min diskreta effekt-OP, så har det tom visat sig nödvändigt för annars ger hög belastning en distad utsignal).

MVH/Roger

Författare:  opampen [ 11.29 2018-04-11 ]

Tycker det skulle vara bra att du förstärker ledningsbanorna!

Författare:  rogerk8 [ 16.11 2018-04-11 ]

Jag tycker dom ser ganska breda ut, det finns inga vior och jag känner inte för att förstärka för jag måste då göra det på två kort.

En massa jobb alltså samtidigt som det är tveksamt om dom brinner av vid 3A.

Fast om vi räknar lite på det så har vi 3A/[100um*1,3mm]=23A/mm^2 där man i transformatorkretsar ofta designar för 3A/mm^2 (jag har viss erfarenhet av detta) vilket alltså är närmare en tiondel så lite!

Kan man på nåt sätt räkna ut hur varmt det blir?

Resistansen blir i alla fall

R=\rho\frac{L}{A}=[1,67E-8]\frac{1dm}{[0,13E-6]m^2}=13mOhm/dm

3A genom 13mOhm ger c.a 130mW, så det är inte effekten som bränner av ledaren.

Hur räknar man då?

För varmt blir det ju, det kan man ana av den höga strömtätheten!

MVH/Roger
PS
Jag tycker att 23A/mm^2 låter extremt mycket så jag blir nog tvungen att gå på opampens tacksamma råd. På en höft skulle man kunna få ner det till 3A/mm^2 genom tio gånger större area dvs tre gånger större bredd och då hamnar vi på runt 4mm vilket är nära de 1A/mm som opampen först föreslog.

Fast jag vet också från min kära transformatortillverkare (Toroid International aka Noratel) att i kortare tampar kan man köra högre strömtäthet, vill minnas att han nämnde 9A/mm^2 som nåt slags maxima.

Författare:  opampen [ 19.57 2018-04-11 ]

Ja, det är riktigt om det är kortare längd på tråden så kan man överskrida. Men du får pröva och se!

Författare:  rogerk8 [ 19.54 2018-11-18 ]

Jag har rent experimentellt kommit på att min KSU behöver ett par stabiliserande kondensatorer också, jag har nu ritat in dom i Eagle-schemat (Cx1 och Cx2) och i ping-schemat.

MVH/Roger
PS
Nyligen gjorda tester ger att jag får ut 88mA med 6R8 som strömavkänningsmotstånd (R12-13) så den biten är okej MEN när jag kopplar 2X0R1 över 6R8 så får jag inte dom förväntade 3A (0,6Vbe/0,2Ohm=3A) utan vid 0,1 Ohms belastning får jag 0,18V ut dvs 1,8A samtidigt sjunker 9V-batterispänningen till närmare 4V (2A är tufft för 6LR61) men iom att KSU egentligen bara skall tappa max 2V (Darlington plus den strömavkännande Vbe dvs 3Vbe=2V c.a) så försvinner 2V nånstans som jag inte begriper, det är sedan lite småintressant att om jag istället belastar med 2 Ohm så blir maxström bara typ 1,2A och belastar jag med 8 Ohm så blir maxström bara 0,5A.

Tittar man på detta och inser att det alltid måste finnas minst 2V över "kortet" samtidigt som batterispänningen in till kortet uppenbarligen är MINST 4V vid tuff belastning av 9V-batteri (dvs det finns maximalt 2V regleringsmarginal) då är det skumt varför 2 Ohm last ger en lägre ström än 0,1R last eftersom 1,2A<1,8A och därmed är batterispänningen in till kortet >4V, 2*1,2A är sedan 2,4V och plus närmare 2V som kortet behöver så är återigen inkommande batterispänningsbehov c.a 4V.

Tittar vi slutligen på 8 Ohm belstnining så får jag alltså inte ut mer än 0,5A dvs 4V, nu är 0,5A < 1,8A så batterispänningen är garanterat större än 4V fast här ser man att det faktiskt blir såhär för batterispänningen vid en halv Ampere är förmodligen inte mycket mer än 6V och då har kortet 2V att reglera med utöver det som det ger ut dvs 4V så jag tycker nog ändå att det stämmer.

Men för skoj skull kan vi skatta den inre resistansen hos systemet (och då speciellt 9V-batteriet):
1) 0,1 Ohm ger 0,18V ut och 4V in=>spänningsändringen=9-4=5V=>inre resistansen=5/1,8=2,8 Ohm
2) 2 Ohm ger 1,2A och 2,4V ut, 2,8 Ohm*1,2A=>9-3,3~6V
3) 8 Ohm ger 0,5A och 4V ut, 2,8 Ohm*0,5A=>9-1,4~8V

Tittar man på ovan så ser man att att om man subtraherar utspänningen från den uppskattade batterispänningen så blir den hela tiden runt 4V (8-4, 6-2, 4-0,2) dvs mitt kort tycks behöva 4V för att kunna reglera.

Rätt konstigt det här för elektriskt sätt skall kortet inte behöva mer än 2V för att kunna reglera.

Man kan ju i alla fall inte anklaga KSU för att vara en Low Dropout :D

MVH/Roger
PS
BY2000 är inte inkopplade, KSU försörjs av antingen batteri enligt ovan eller stabiliserad matning från AC.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.04 2018-11-18 ]

Bara en allmän och inte på något sätt menande fråga. Jag måste ta fram ett enkelt +/- 15V-aggregat till mina syntmoduler men, även om jag inte tror något brinner upp om endera spänningshalvan faller ifrån, hade det varit käckt om man stängt ner båda matningarna om den ena fallerar. Hur du funderat någonting på sådant?

Författare:  rogerk8 [ 00.00 2018-11-22 ]

Nej, det har jag tyvärr inte.

Idag kom jag dock på ett problem med min KSU, om Ni kikar noga på schemat ser Ni att utströmmen är beroende av Rcb som jag lite slarvigt satt till 1k.

Eftersom hfe för BDX33/34 är knappt 1000 så betyder det att om man önskar leverera 3A som är mitt mål, då krävs 3mA som basström via just Rcb (R5/R6) och om Rcb är 1k i det här fallet så tappas 3V utöver dom 3Vbe som strömavkänningstrissan plus Darlington effekttrissan maximalt behöver.

Nu har jag börjat med att köra KSU via 9V-batteri och det ger inga större effektförluster men tanken är 18VDC som maximal inspänning, då får man att effektutvecklingen i Rcb kan bli ungefär 18^2/R dvs 3W/100R och för att tappa så lite spänning som möjligt utöver dom minimala 2V (om man ser till maximal belastning av strömavkänningsmotståndet + Darlington) så rekommenderar jag 220R/2W, totalt tapp blir då ungefär 2,7V@3A.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.38 2018-11-22 ]

Här är annars en moddad version som jag experimentellt visat är stabil.

R9 och R10 är alltså en stereo-potentiometer (Lin).

R5/R6 (Rcb) är i dag på 1k men jag skulle vilja sänka dom till 220R/2W (2W pga matning från nät är 18V) samtidigt som jag faktiskt inte riktigt förstår den här enkla kretsen.

Vad som är skumt är att visst man kan förstå att utspänningen är minst 1Vbe ty Vbe-multiplikatorn Q2/Q4 kan inte komma längre "ner" MEN samtidigt händer nåt oförklarligt, Vbe-multiplikatorns kollektor intar 3Vbe för annars kan ingen ström flyta genom de båda Darlington, men hur tusan funkar det? :humm:

Jag har bara börjat förstå den här enkla kretsen men fullt ut förstår jag den inte alls så hjälp mig gärna :)

MVH/Roger
PS
Inför jag 220 Ohm som Rcb så tappar jag visserligen bara runt 220*3mA~0,6V som mest MEN säg att potten står i minläge och jag försörjer med 9V-batteri då blöder det runt 9/220=40mA och det är inte acceptabelt. Med andra ord skulle jag satsat på en Tripplington (som jag kallar dom) dvs ytterligare en trissa i serie (som dessutom kan vara småsignal). Just nu drar hela KTT +/-50mA vid +/-9V och att öka på denna strömförbrukning till runt 100mA känns inte så bra mest för att batteridrifttiden inte lär bli så mycket mer än fem timmar.

Förresten är det inte BD139/140 jag använder utan BDX33/BDX34, dessa fanns inte i Eagle-biblioteket men deras footprint går att emulera om man man vrider dom 180 grader innan man stoppar i dom i BD139/140-caddningen.

Författare:  rogerk8 [ 18.22 2018-11-26 ]

Jag har kommit på att konceptet som det ser ut nu fungerar inte på ett praktiskt sätt för till exempel kan jag ju inte ha att det surplar 50mA ur batterierna bara för att möjliggöra 3A, en extra trissa modell Tripplington måste införas i nästa revision, denna trissa är lämpligast av typen BD139/140 för den har måttlig förstärkning (typiskt >40) och det är bra av stabilitetsskäl ty jag har märkt att om man kör med småsignaltrissa istället med nästan 10gg högre gain så får man lätt problem (upptäckte det i mitt speciella supply för transistortestaren, KTS).

Så tillbaks till ritbordet i detta fallet :)

HVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.55 2018-11-26 ]

Kanske inte så mycket lösning till ditt senaste bekymmer utan mer lite om det jag grubblade över nyligen - något sätt att ha koll på BÅDA spänningarna i ett bipolärt aggregat.
Sprang på den här:

Bild

Kretsen, LM325 kan ju vara utgången ... :humm:

Författare:  rogerk8 [ 22.06 2018-11-27 ]

:roll:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.30 2018-11-28 ]

Ibland vill man ju inte att ena spänningen ensam ska kunna falla ifrån, utan man vill att båda släcks ner. Jag undrar, och nu finns det inte mycket till info om den obsoleta kretsen ovan, som säger vhur den fungerar. Tyckte dock det såg näpet ut. Och hade ett litet hopp ...

Författare:  opampen [ 19.31 2018-11-28 ]

Vad tror du om att användas en op-krets eftersom det är så pass höga strömmar som över 3A? Det är bara att byta polaritet för - delen.

Titta på exemplet här; https://www.digikey.com/en/maker/blogs/ ... regulators

Författare:  rogerk8 [ 20.32 2018-11-28 ]

Det där är snillrikt enkelt och bra, tack opampen för detta!

Fördelen med den där kretsen är ju att det finns basströmsresurser så att det räcker, visserligen kan man sällan få ut mer än typ 5mA ur en OP men 5mA*Hfe(BDX33/34)~5mA*1000~5A och det blöder inte i nån spänningsdelare eller så utan ALL ström kan nyttjas till att styra den reglerande trissan och på det sättet lär man slippa dom problem som jag tycks ha idag.

MVH/Roger

Författare:  opampen [ 16.34 2018-11-29 ]

Precis! Tror det kommer att bli en bättre lösning med detta alternativ.

Författare:  rogerk8 [ 17.06 2018-11-29 ]

Fast det är som sagt lite sent påtänkt :(

MVH/Roger
PS
Kanske till Rev B av KSU dock, å andra sidan har jag 8st kort kvar av Rev A...Samtidigt, 5mA som utström från en OP är att hoppas på ganska mycket, kollar precis upp att t.ex CA3140 bara kan leverera 1mA (sink), den kan dock sourca 10mA och eftersom OP agerar source här så funkar det ganska bra men det är tydligt att man inte kan räkna med så mycket mer än +/-1mA när det gäller OP.

Kikade även lite på TL071 som är den universal-OP som jag föredrar idag, den kan tydligen leverera +/-5mA (fast man skall ha klart för sig att det tappas då 5V från endera rail). Jag hade förresten länge CA3140 som favorit-OP men har släppt den till förmån för TL071/TL074 då jag gillar FET-ingångar.

Författare:  opampen [ 22.42 2018-11-29 ]

Det har du rätt i! TL070-serien är faktiskt mina favorit op också! Men gillar även CA3140, har använt den i många olika projekt. Allt från förförstärkare till mätförstärkare mm. Men som du säger kan man dra ut lite mer från TL071.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme