Enkelt spänningsaggregat

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:
Swech skrev: Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?
En mycket enkel regel som ofta uttalades när jag byggde modelljärvägslok efter engelsk förlaga var:
If it looks good, it is good.
Om man ser ut att göra och hålla allt så enkelt som möjligt, är det lättare att se vad som kan vara fel, ja till och med undvika fel från början. Kråkbon är alltid svåra att felsöka. Raka ledningar som går från punkt A till B till C är lättare att följa än ledningar som vandrat runt hela kortet. Grövre ledningar klarar inte bara större ström utan också fler avlödningar. Har du värmt en liten löd-ö med fisiga tilledare femtioelva gånger har du ibgen koppar kvar.

IF I LOOKS GOOD IT IS GOOD!


Det kan också var en sorts läxa oavsett vilka projekt man än har. Enkelhet och överskådlighet är liksom en bra bas att stå på. Du står inte precis på huvudet i en hängmatta och dricker öl ur en flaska som du slagit halsen av. Så varför ha sådan attityd när du designar mönsterkort?!

I all välmening, eder Ljudbrigad
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:
Swech skrev: Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?
En mycket enkel regel som ofta uttalades när jag byggde modelljärvägslok efter engelsk förlaga var:
If it looks good, it is good.
Om man från början ser ut att göra och hålla allt så enkelt som möjligt, är det lättare att se vad som kan vara fel, ja till och med undvika fel från början. Kråkbon är alltid svåra att felsöka. Raka ledningar som går från punkt A till B till C är lättare att följa än ledningar som vandrat runt hela kortet. Grövre ledningar klarar inte bara större ström utan också fler avlödningar. Har du värmt en liten löd-ö med fisiga tilledare femtioelva gånger har du ingen koppar kvar.

IF I LOOKS GOOD IT IS GOOD!


Det kan också var en sorts läxa oavsett vilka projekt man än har. Enkelhet och överskådlighet är liksom en bra bas att stå på. Du står inte precis på huvudet i en hängmatta och dricker öl ur en flaska som du slagit halsen av. Så varför ha sådan attityd när du designar mönsterkort?!

I all välmening, eder Ljudbrigad
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:
Swech skrev:Varför kör du med så tunna ledare?
Varför är ledare dragna i så konstiga vinklar?

Swech
Och hur stor roll spelar det?

Visst, bredden på ledarna spelar roll för maximal strömtålighet men "konstiga vinklar", varför inte?

Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?

MVH/Roger
Teknisk stolthet över vad man åstadkommit? Kostar inget extra att tillverka, bara lite mer tid under konstruktionen? :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Swech »

Ett mönsterkort består av tre olika delar.
1. Rent elektrisk funktion.
2. Mekanisk och hållfasthet, bredd på ledare
3. Placering och gruppering av komponenter.

För att kortet man designat skall trilskas så lite som möjligt så är det bra att ha alla de olika
delarna i bakhuvudet.

Ts kort kan säkert fungera rent elektriskt.
Funkar det med vald ledarbredd? Kanske det men det är inga marginaler vid t.ex. någon extern kortis.
Funkar det ur störsynpunkt?, Kanske det men att ha så tunna jordledare är inte att rekommendera.

Är det surt att få kritik, visst är det så, jag är nog även skadad då jag ritat kort under många år
och tyvärr har lätt att få på mig besservissermössan.

Hursomhelst, det var endast i all välmening.

Swech
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Swec!

Tack för dina tips!

Jag tycker mest att det är så skönt att äntligen slippa behöva bry sig om hur ledningarna/kablarna ska gå då datorn sköter det väsentliga åt mig, jag har byggt många rörförstärkare i luften och en hel del veroboard-konstruktioner (öar mest) och jag är så jävla trött på att tänka på hur man ska dra ledningarna.

Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ingen som ifrågasätter vare sig din kompetens, kunskap, erfarenhet eller än mindre ditt engagemang. Vi är nog många som saknar din envishet och din kämpaglöd.
Men ibland känner vi att du förlorar dig alldeles för lätt och snabbt. Tänk på att Eagle är ett verktyg som DU ska styra inte tvärtom. Autoroutingen i enkla (men även avancerade) CAD-program får man nog se som ett första höftskott för att komma igång. Sedan måste man rensa upp mycket av den röra autofunktionen ställer till med.
När jag gjorde praktik på Elektronik Partner, använde vi ett väldigt avancerat program men aldrig att vi accepterade det programmets autofunktioner som ett slutligt resultat. Det fick ta några dagar att rensa upp, kolla isolationsavsnd, undvika skarpa hörn för att minimera strålning, optimera komponentplaceribg avseende förluster av olika slag och mycket annat.

Tänk dig lite som att enbart navigera med GPS och kasta bilatlasen genom sidorutan. Hur mönga har inte kört ner i raviner, över kajkanter och igenom människors staket därför att GPS har sina begränsningar med. En liten bugg, en väg som drogs om förra månaden, ett felmärkt barnsjukhus som plötsligt blev en armeförläggning ....
(Sista exemplet kom från Balkankonflikten där NATO bombade ett barnsjukhus eftersom de fem år gamla GPS-koordinaterna hävdade att det var en militäranläggning, men bomberna träffade (tyvärr) väldigt korrekt).

Det huvudsakliga med CAD-programmet är ju att skapa filer för tillverkning av kret ... mönsterkort, inte för att få en chans att lata sig.

Seså Roger, nu har programmet kommit upp med ett förslag där golvet lutar 15 grader, trösklarna är 30cm höga och köksfönstret inte bara sitter snett utan inte kan öppnas om man inte klättrar bakom kylskåpet som står ivägen. Det är ju nu det roliga börjar och när du rensat all röra Eagle ställt till kan du hänga den dubbla platina,edaljen om halsen och skrika "Fy fan vad jag är duktig!"

Seså, sätt fart nu .... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej soundbrigade!

Tack för ditt fina brev!

Men man blir nästan lite slarvig när man dricker, jag har således ingen lust att överarbeta saker för det ger mig inget, bara mer energi som går åt (många gånger till ingen nytta alls såsom snyggt utseende på sina alster).

Försökte förresten byta plint i min stegmotorstyrning för den var ju enligt Er ändå så kasst routad vilket jag dock sket i men jag ville ha en 4-polig plint på utgången istället, pga denna fjantiga detalj har dock hela designen havererat ty jag har fått "consistency error" när det inte gick att bara byta antalet poler i plinten.

Iom dessa fel kommer jag inte ta fram nån ny Gerber ty jag vet inte vad det blir för skit samtidigt som min design är förstörd, allt detta pga fjantig "optimeringsambition" som jag egentligen inte vill hålla på med alls, men Ni...

Slutligen tycker jag autorouting verkar meningslöst i alla fall på mindre kort, jag placerar ut mina komponenter enligt samma flöde som schemat och i rätt vinkel (bara att följa trådarna) sen har jag busenkel felsökning :)

MVH/Roger
PS
Replace av plint fungerade alltså inte alls. Mera skumt hände. När jag öppnade projektet hade min brd-fil skrivits över med min tillfälliga optimering (KSP_overkill.brd) och det hade jag inte bett den göra, varför skulle jag liksom döpa om en fil i projektet för att behålla originalet som sedan överskrevs? Trots att plinten misslyckades att bytas i .sch så byttes den i .brd och jag fattade ingenting samtidigt som detta naturligtvis blev mina consistancy error. Till slut tog jag emellertid Delete-verktyget och "routade" om kortet mha Wire-verktyget fast consistancy error bestog.

Jag misstänkte problem och var ju egentligen nöjd med konstruktionen och ville inte in och pilla i den så jag sparade undan de gamla Gerber så det får bli dom, bilderna är också sparade så jag behöver tack och lov inte .sch eller .brd mer :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 juli 2016, 21:10:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av mrfrenzy »

Ett tips kan vara att använda någon form av versionshantering. Det som är lättast att komma igång med och helt automatiskt är tex dropbox.
Installera det och börja spara dina projekt i dropboxmappen som skapats.
Det tas automatiskt backup vid varje ändring, och om du råkar göra något fel eller ta bort en fil kan du ångra tillbaka till valfri version senaste 30 dagarns
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset men Dropbox slutar supporta XP i september.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av pstrand »

Hejdu, men då är det väll dags att uppgradera eller......
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Min dator duger gott till så mycket annat så varför uppgradera för nån enskild sak jag egentligen inte behöver?

Det råder uppgraderingshysteri i i-världen, tycker jag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan man tycka. Jag gick ju iofs från XP till Win7 ock kör en engelsk piratversion fast jag har en svensk original liggande orörd.
Ibland får man ge upp ...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Roger: "Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina." Jo, visst man behöver inte tänka lika mycket, men som sagt det är ett dator program som bara gör vad den är tillsagd att göra.

Det är alldeles för smala ledare om du vill kunna ta upp till 4 amp. Det finns också risk för att ledarna är för långa mellen regler trissorna, strömbegränsar och effekt trissorna, då det kan bli för stort spänningsfall med så smala ledare. Risk är då att strömgränsen kan gå på tidigare.

Man bör också lägga ström gränsar trissan före effekt trissan och inte efter som du har gjort! Som det är nu kommer spänningsfallet i motståndet att på verka den reglerade utspänningen.

Tror mig Roger jag har byggt massor av stabbagg. under de närmaste 30 åren. Både etsade kort och även på labbkort och lärt mig mycket av hur dessa kretsar funkar i praktiken.

Dessutom tycker jag det är bättre att du använder LM317/LM337 (dessa klarar 1,5 A.) och buffrar dessa med varsin effekt trissa. T.ex. BDX33/34 eller liknande. Titta på nätet på stabb.aggregat med dessa kretsar så finner du flera alternativ.

Lycka till!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Uh! Tror du sluntit på paddan/telefonen/tangentbordet.
Kan förtydliga lite?! :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Roger: "Eagle är en befrielse på det sättet samtidigt som man, om man vill och orkar, tom kan göra korten fina." Jo, visst man behöver inte tänka lika mycket, men som sagt det är ett dator program som bara gör vad den är tillsagd att göra.
Jo, jag är medveten om det men den största vinsten tycker jag ändå är att det är färdigdraget (till skillnad från ledningsdragning på veroboard, alltså) och man behöver mest bara routa (vilket är en askul sport när man försöker undvika byglingar) för att speciellt få en lågfrekvent och strömsnål konstruktion att faktiskt fungera.
Det är alldeles för smala ledare om du vill kunna ta upp till 4 amp. Det finns också risk för att ledarna är för långa mellen regler trissorna, strömbegränsar och effekt trissorna, då det kan bli för stort spänningsfall med så smala ledare. Risk är då att strömgränsen kan gå på tidigare.
Jag har slarvigt nog inte ens tänkt på det så tack för påpendet dock kommer jag inte routa om envis som jag är :) Man kan ju titta hur det gick med stegmotorstyrningen när jag skulle till att bara byta plint och routa om :evil:
Man bör också lägga ström gränsar trissan före effekt trissan och inte efter som du har gjort! Som det är nu kommer spänningsfallet i motståndet att på verka den reglerade utspänningen.
Mycket bra tips, tack, men jag gillar det som det är, mer logiskt liksom. Dessutom 0,33 Ohm bara...
Tror mig Roger jag har byggt massor av stabbagg. under de närmaste 30 åren. Både etsade kort och även på labbkort och lärt mig mycket av hur dessa kretsar funkar i praktiken.
Tack för att du delar med dig!
Dessutom tycker jag det är bättre att du använder LM317/LM337 (dessa klarar 1,5 A.) och buffrar dessa med varsin effekt trissa. T.ex. BDX33/34 eller liknande. Titta på nätet på stabb.aggregat med dessa kretsar så finner du flera alternativ.
Det tycker definitivt inte jag ty jag gillar diskret elektronik mest dvs kan jag göra det (på ett relativt smidigt sätt) diskret så vill jag göra det diskret.
Lycka till!
Tack!

MVH/Roger
Skriv svar