Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Simulering av Vinga Fyr
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=80227

Författare:  rogerk8 [ 20.11 2015-11-26 ]
Inläggsrubrik:  Simulering av Vinga Fyr

Hej!

Nu har jag byggt nåt väldigt annorlunda (när det gäller mig).

För en gångs skull snackar vi inte förstärkare eller högtalare av olika slag :D

Denna gången handlar det om en simulering, eller kanske snarare, emulering av Vinga Fyr's beteende.

Jag har inte haft tillgång till exakta data så jag skjuter från höften :)

Bifogar schema & video.

https://youtu.be/cA-toNWXAJ8

MVH/Roger

Författare:  hcb [ 21.58 2015-11-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Simulering av Vinga Fyr

Trevligt!
Det där blinket har jag både suttit och titta på och letat efter på den tiden jag hade båt i Göteborgstrakten. Det är något speciellt med fyrar.
Mycket snyggt att du gett dig på att emulera för- och efterblinken och inte bara Fl(2)-karakteristiken. Fast de 30s mellan blixtarna såg jag inte i videon :)

Författare:  rogerk8 [ 22.44 2015-11-26 ]

Tack för ditt trevliga svar!

Men kan du utveckla så jag kan få trimmat min emulator utifrån fakta?

Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

30s mellan blixtrarna förstod jag inte heller.

Såhär har fått det förklarat för mig:

1) En huvud-lob (som jag kallat frontalbelysning dvs den som syns klarast när "saftblandaren med reflektor" roterar).
2) En läckage-lob (som verkar ha att göra med att vid fullt sken åt andra hållet, läcker det framåt).
3) En bakgrundsbelysning

Huvud-loben har jag skattat till 5s (och pulsad 0,1s) och gett maxstyrka.
Läckage-loben har jag sen skattat till 2,5s (och pulsad 0,1s) fast bra mycket mindre i styrka.
Bakgrundsbelysningen kanske duger.

Allt det här är egentligen trist tekniker-tjafs :)

Inget slår en upplevelse av fyren i verkliga livet.

Jag har själv aldrig sett den riktigt annat än på väldigt långt håll (Käringön).

Ja, fyrar är häftiga!

Så vad tror du, kommer killen som beställt detta av mig bli nöjd eller missnöjd?

MVH/Roger
PS
Är tiderna hyfsat med verkligheten överensstämmande? Korrigera gärna!

Författare:  sodjan [ 23.02 2015-11-26 ]

> Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

Den korrekta karakteristiken för Vinga är "Fl(2)W 20s 25M".
FL: "Flash" (Se länken till "Blixtsken" nedan)
(2): 2 st
"W": White
"20s": 20 sek intervall mellan "FL(2)".
"25M": Ingår egentligen inte i karakteristiken, anger räckvidd i sjömil (funktion av ljusstyrka och h.ö.h.).

Se även:
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_characteristic
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Blixtsken
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r
http://www.fyr.org/

Författare:  hcb [ 23.34 2015-11-26 ]

Finns inte mycket att tillägga till sodjans svar, utöver att mitt minne säger mig att Vinga är Fl(2)W 30s, inte 20s.
Om det du kallar läckage-lob är s.a.s. det som läcker i 180° från huvudloben borde det också komma i 30 s intervall. Det är inte så jag minns fyrskenet, men mitt minne har bedragit mig långt tidigare.

Författare:  sodjan [ 00.08 2015-11-27 ]

Stämmer, ska vara 30s... :-)

http://kartor.eniro.se/m/5OZz6

Författare:  Nerre [ 08.05 2015-11-27 ]

Fyrar har ju traditionellt fungerat på lite olika sätt.

De första fyrarna hade ju bara en fast ljuskälla. Att få dem att blinka och ha sig för att skilja dem åt var det ingen som hade funderat på. Sektorer med olika färg tror jag kom före blink?

Blinkande fyrar var väl från början fyrar med en roterande reflektor, de blinkade då eftersom reflektorn skymde ljuset bakåt och gjorde det starkare framåt. Vet inte om även lins framför ljuset kom i samma veva, men jag misstänker att det kom senare. Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Sen kom väl gasfyrarna där man med ett "programverk" som styrde en ventil kunde tända och släcka huvudlågan i mer avancerade blinkmönster. Då hade man ingen roterande reflektor och lins längre utan då fick man ha fasta linser och reflektorer. Men jag vet inte om det var vanligare med roterande delar i gasfyrarna än att man styrde blinket genom att tända och släcka?

Med reservation för att jag inte är helt inläst på fyrhistoria

Författare:  E Kafeman [ 09.36 2015-11-27 ]

Principen på Vinga fyr är att den lyser i 16 riktningar samtidigt mha av linser, ingen reflektor. Flash-karaktäristiken är pga av de roterande linsernas utformning.
Linshuset roterar förhållandevis långsamt, ca 1-2 minuter per varv och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek enligt osäkra uppgifter från en som tidigare (40 år sedan) var fastighetsansvarig av fyren, fast det borde gå räkna ut om man vet ljuskaraktäristiken.

Författare:  Gimbal [ 09.55 2015-11-27 ]

Så för att sammanfatta, snyggt blinkat med olika längd och styrkor men det är inte så Vinga fyr blinkar.

Författare:  sodjan [ 11.37 2015-11-27 ]

> Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Det är inga motsatser förutom att en lins sannolikt är tyngre.
Men tekniken för att rotera det hela är i princip samma.
Och med ett kvicksilver bad så behövs inga stora krafter.

> och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek

Om karaktären på sjökortet stämmer så stämmer inte det.
Det är 2 blink på ca 1 sek med några sekunders mellanrum samt
sedan släckt upp till en totaltid på 30 sek då sekvensen börjar om.

Författare:  Nerre [ 12.01 2015-11-27 ]

Du läste nog lite slarvigt, jag jämförde inte urverk för att rotera en lins med urverk för att rotera en spegel.

Jag jämförde tillverkning av stora linser med tillverkning av urverk.

Generellt kom väl stora grejer i glas ganska sent i utvecklingen, speglar och fönster var oftast uppbyggda av smårutor.

Författare:  E Kafeman [ 12.35 2015-11-27 ]

Vet inte hur det är konstruerat, vore intressant med studiebesök, men antar att lampan är tänd under den tiden den sveper en sektor på 2/16 delar av ett varv.
Det är rotationen som då åstadkommer att man upplever de två blinken. Det skulle vara mer troligt att linshuset hade en rotationstid som överensstämde med detta.
Om 2/16 => 2 sekunder så borde det bli 16 sekunder per varv vilket verkar väl snabbt.
Även om lampan stängs av mellan de två blinken, så måste den vara tänd så länge att 1/16-dels sektor blir svept och förutsätter att linshuset då roterar snabbare än 16 sekunder per varv om det ska bli någon släck-tid mellan dubbel-blinken. Det verkar osannolikt snabbt.

Som jämförelse, fyr med fyra linsuppsättningar: https://www.youtube.com/watch?v=AbJD0PfDLNs
Den borde rotera fortare för liknande flashperiod, och har troligen lättare att rotera pga mindre massa, men verkar i videon vara typ ett varv per minut med konstant ljus.
Med tanke på att Vinga har 4 ggr fler linsuppsättningar , om linserna ger liknande ljusspridning och längd på flash-perioden så verkar inte två minuter helt orimligt.

Författare:  Gimbal [ 12.58 2015-11-27 ]

Jag spekulerar.

Att fyren lyser i 16 sektorer på en gång, betyder inte automatiskt att sektorerna är jämnt utspridda på hela varvet.

Man kan ju tänka sig att sektorerna ligger tätare två och två för att skapa två snabbare blinkningar med längre paus emellan. Det ger då 8 *30sek = 4minuter per varv. Det gäller förstås att varje sektor är smal nog.

Författare:  Nerre [ 13.05 2015-11-27 ]

Enligt http://www.fyr.org/wiki/index.php/Vinga

Citera:
Nuvarande optik: 1:a ordningen (1840 mm Ø) dioptrisk planlins med bulls-eye och 17 inslipade dioptriska och catadioptriska ringar ovanför och nedanför, 16 fack á 22,5°, omgående, F.Barbier Cie år 1890, linshöjd 1590 mm. 2x1000W 120V glödlampa, elklipp. Sjökabel, reservkraft från dieselmotor

(Och på den där wikin fastnade man ju en stund... :) alltid kul att lära sig nya grejer.)

Författare:  Gimbal [ 13.50 2015-11-27 ]

Då spekularar jag vidare.

om vi har 16 sektorer jämnt fördelade a 22.5 grader.
Om vridningen åstadkommer de korta blinkningarna "flash" och det långa uppehållet åstadkomms elektriskt så kan man tänka sig följande.

Var 30 sekund tänds lampan i 7.5 sekunder, under den tiden vrider sig linserna 45 grader och åstakommer då två "flashar" var man än står.

45grader a 7.5 sekunder ger ett varv per minut.
Låter rimligt, varje halvvarv triggas lampan att lysa 7,5 sekunder, vilket ger FL(2) 30s.

Författare:  Nerre [ 13.59 2015-11-27 ]

Fast jag tolkar "elklipp" just som att det är nån elektrisk styrning av blinket...

Författare:  Gimbal [ 14.07 2015-11-27 ]

Ja, elklippen får stå för 30 sekunders perioden. Flashen genom vridningen av linserna.

Linserna måste vridas, i annat fall syns ju fyren enbart i 16 smala korridorer.

Författare:  gvs [ 15.31 2015-11-27 ]

Jag har flera gånger legat under fyren och tittat upp på den. Den lyser hela tiden, inga säckta lampor. Det är inte heller 16 sektorer, betydligt färre men minns inte hur många.

Författare:  Gimbal [ 15.41 2015-11-27 ]

Den här bilden antyder 16 strålar, ej jämnt fördelade.
Men nattfoton kan vara luriga pga eventuellt långa exponeringar som kan fånga samma ljusstråle på flera ställen osv.

se http://digitalfotoforalla.se/files/bonn ... _08_09.jpg

Författare:  sodjan [ 16.38 2015-11-27 ]

Jag tror att det är 16 sektorer där de ligger 2 och 2 i par med mindre vinkel
mellan för dubbelblinken. Så 8 x 30 sek rotationshastighet = 4 minuter.

Bilden är lite svårtolkad, jag kan tycka att det är väl skarpa "kanter"
på en del av sektorerna. T.ex. till vänster om den röda båken...

Författare:  gvs [ 16.56 2015-11-27 ]

http://www.pixgallery.com/downloadPreview/Q4NQAK

Författare:  larsson [ 17.29 2015-11-27 ]

Jag ser ljuskäglan från Vinga fyr (nästan 2 mil bort) svepa över trädtopparna när det är lagom disigt: Blink på ca en halv sekund - åtta sekunders väntan - nytt blink - tjugotvå sekunders väntan, och så startar det om. Lika spännande som att se färg torka, men det är kul att kustfyrarna finns kvar än i dag!

Beträffande animationen på Youtube tycker jag nog att in- och utfasningen av ljuset går lite för fort, men kanske blir det lagom om hela cykeln "dras ut" till att matcha den riktiga tiden.

Författare:  tecno [ 17.57 2015-11-27 ]

Blink? Är inte Vinga en Blänk fyr?

Författare:  rogerk8 [ 19.32 2015-11-27 ]

larsson skrev:
Jag ser ljuskäglan från Vinga fyr (nästan 2 mil bort) svepa över trädtopparna när det är lagom disigt: Blink på ca en halv sekund - åtta sekunders väntan - nytt blink - tjugotvå sekunders väntan, och så startar det om. Lika spännande som att se färg torka, men det är kul att kustfyrarna finns kvar än i dag!

Beträffande animationen på Youtube tycker jag nog att in- och utfasningen av ljuset går lite för fort, men kanske blir det lagom om hela cykeln "dras ut" till att matcha den riktiga tiden.

Jag är rörd över alla inlägg men ditt inlägg tar priset :)

Det är ett inlägg som hänvisar till observerade fakta och inte så mycket till tabellerad fakta som dock också är intressant.

Jag kommer nu bygga min Vinga-emulator utifrån dina observationer.

Jag skapar alltså en puls på 0,5s, släcker i 8s, skapar en ny puls på 0,5s och släcker i 22s varvid jag låter allt börja om (T=30s).

Jag tackar och bugar för denna mycket användbara information!

Bifogar schemat jag kör idag.

MVH/Roger
PS
Jag tror mitt schema håller dvs jag behöver bara låta första Mono (IC2) gå lite kortare tid (8s) än dom halva T, sätta Astabila (IC1) till 30s och korrigera tiden då LED ska vara på (0,5s) i dom båda fallen.

På bilden gvs så tacksamt bifogar ser man dock att det läcker just bakåt (dvs vid 180 grader) så om jag ska göra enligt ovan behöver jag nog en till timer för att få med "läckage-loben" (som jag kallar den) också.

För helt klart är tydligen att emulatorn ska vara dubbel-blinkande och detta tackar jag speciellt forumet för!

Författare:  rogerk8 [ 19.42 2015-11-27 ]

Jag tycker EF borde införa en "Like"-knapp för det blir så knöligt att tacka alla.

MVH/Roger

Författare:  larsson [ 21.58 2015-11-27 ]

Citera:
Blink? Är inte Vinga en Blänk fyr?

Jamen Lasse Dahlquist sjöng ju Se där ute i väst blinkar Vinga fyr

Men jag håller med dig, ”blänk” passar nog bättre.

Författare:  rogerk8 [ 22.41 2015-11-29 ]

Jag har nu korrigerat tiderna något så att den i alla fall är dubbel-blixtrande (1s mellan blixtrarna).

Periodtiden är dock fortfarande liten (typ 6s) detta mest för att slippa förbruka kameraminne.

Jag har kvar bakgrundsbelysningen om än väldigt svagt.

Det är nog inte korrekt att ha konstant bakgrundsbelysning men det kanske ändå approximerar vad man ser på långt håll.

Känns som 5ggr dessa tider kan bli rätt okej, vad tror ni?

Animering: https://youtu.be/HmKg5YQrzjA

MVH/Roger
PS
Om man tänker efter borde tiden man ser ljuspulserna öka ju längre bort från fyren man är. Dvs cirkelbågen med ljus har samma vinkelhastighet (därför är tiden mellan blixtrarna konstant oavsett avstånd) men tiden man ser ljuset blir längre ju längre bort man kommer. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Författare:  sodjan [ 22.52 2015-11-29 ]

Varför skulle den ena tiden ändras men inte den andra!?
Då skulle de två blänken överlappa varandra om man
bara kom tillräckligt långt bort.

Det intressanta med fyrsimulering är ju inte att få det att
blinka med rätt intervall, det kan de flesta programmerare,
utan att få det att blinka med rätt "känsla"... :-) Det är t.ex
skillnad på fyrar med glödljus och med LED samt på de med
roterande ljus mot de med fasta sektorer med skärmar.

Författare:  rogerk8 [ 23.01 2015-11-29 ]

Sodjan, nu får du förklara dig.

Vadå ena men inte andra?

Fattar ingenting.

Vad jag försöker göra är ju att få till Blink, 8s mörker, Blink, 22s mörker (där man iof kan diskutera tiden för blinkandet).

I animeringen har jag Blink, 1s mörker, Blink, 5s mörker.

Så om jag skalar upp detta en faktor 5 får jag Blink, 5s mörker, Blink, 25s mörker.

Vad är problemet? :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.09 2015-11-29 ]

Jag tror förresten jag fattar.

Mitt resonemang håller inte :D

Det blir ju alltid en så att säga procentuell del av varvet man ser och denna procentuella del är samma oavsett avstånd.

Men vad händer då?

Vänta nu, periferihastigheten (wr) ökar ju så även om cirkelbågen av ljus blir större ju längre ut man kommer så ser man den under samma tid.

Ibland, med stöd från Er, överträffar jag mig själv :D

MVH/Roger

Författare:  sodjan [ 23.10 2015-11-29 ]

> ...tiden mellan blixtrarna konstant oavsett avstånd) men tiden man ser ljuset blir längre ju längre bort man kommer.

*De* båda tiderna (tiden mellan blänken resp. tiden för blänket i sig).
Båda tiderna är självklart helt oberoende av avståndet...

EDIT: Exakt... :-)

Författare:  rogerk8 [ 23.28 2015-11-29 ]

Fan vad jag är dum :D

Vet inte ens om man kalla sig teoretiker för jag förstår ju inte ens elementär teori :D

Men även om man är en sopa är det roligt att inse att det finns så mycket där ute som man inte förstår.

Det är roligt för när/om man inser detta finns det oändligt mycket saker att lära sig.

Dvs man, om man är ödmjuk nog, kan aldrig hävda att man förstår allt.

Samtidigt som detta faktum gör att man egentligen aldrig ens borde vara i närheten av ha tråkigt.

Synd bara att livet består av mer än intellektuell stimulans.

Åtminstone är det det jag hört (och känner).

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 04.53 2015-11-30 ]

Är man petig för just Vinga fyrs ljuskonstruktion:
1. Tiden mellan två ljusmax är konstant.
2. Upplevda mörkertiden mellan två max ökar med betraktnings-avstånd.

Upplevda ljuset på avstånd försvagas och ljuskäglan har svagare ljus i käglans ytterkanter. På stort avstånd ser man bara max-ljuset varför mörkertiden förefaller öka.
Max skillnad i mörkertid ca 0,8 sekunder då ögat behöver ca 0,1-0,2 s för att uppfatta svag ljuskälla.

Om man befinner sej så att man nås av huvudkäglan, under upplevda tända perioden är det aldrig konstant ljus, ljustyrkan ökar gradvis för att efter en kort utplaning, pga att optiken är försedd med ett sk. bulls eye, sedan åter vända och sjunka i ljusstyrka i samma takt som tändningen.
Bilaga:
ljusperiod.png

På längre avstånd syns inget ströljus då det är för svagt att uppfatta.
Mycket nära fyren är man troligen för lågt för att se nämnvärt av ljusstrålen, då dominerar ströljuset.
På någon km avstånd ser ljuskäglan ut att vara två tätt parallella strålknippen med vertikal spridning på vardera käglan, men med ökat avstånd blir det en enda allt mer cirkelrund ljuskägla för max fokus på 20 km avstånd och vanligen är ideal fokus-höjd då 4-5 meter över havsnivå.
Regn och dimma kan givetvis inverka på vad man ser av ljuskäglan resp. ströljus.

Det mesta är uppgifter från en tidigare fastighetsförvaltare som inte hade direkt med fyrfunktionen att göra. Det är lite fritt ur minnet på honom, där det ibland kan låta "eller var det Nidingen.." då han hade många fyrar på sitt arbetsområde och det är länge sedan han pensionerades, men än verkar han ha rätt förutom att han sa att tändtiden var 10 sekunder, när den enligt fyr-wikin bara var 9,5 sek.

Kantigt blinkande (fyrkantpuls), det förknippar jag nog mest med farleds-bojar.
Typisk variation på ljusintensitet på avstånd syns här: https://youtu.be/07GvUee-ohE?t=1618

En strömåterkopplad kondensator över en drivtrissa är det jag skulle välja för att ge lite mer Vinga-karaktär på en lysdiod, om jag skulle valt 555:or för tidtagningen.
Utan strömåterkoppling går också men kräver större kondensator: https://youtu.be/qLAi7hkDuYw?t=316
Min gammaldags favorit för att åstadkomma komplexa "analoga" tidsperioder är CD4017 + CD4093 där man kan få mellan 2 och 10 på varandra valfria tider i sekvens. Programering mha av några dioder och mostånd. Fast här skulle en CD4093 kunna göra jobbet ensamt.
En PIC eller annan MCU kan också göra jobbet, men det är kanske fusk här.

Författare:  rogerk8 [ 18.57 2015-11-30 ]

Det här inlägget gillar jag!

Vilket jobb du lägger ner!

Ta t.ex första videon, du har alltså hittat en några sekunder lång sekvens i en 25 minuter lång video och tom länkat den så osedvanligt och fantastiskt omöjligt exakt att jag får se en fyr blinka i bakgrunden direkt när jag aktiverar länken.

Hur fasen bar du dig åt för att överhuvudtaget hitta det korta blinket?

Sen den andra videon är visserligen inte lika lång men båda är intressanta och för mig särskillt fascinerande att man kan skriva antalet sekunder in i videon efter länken, vad jag kan förstå.

Rätt trevlig fading-krets också.

Ska överväga det.

MVH/Roger
PS
Var inne på räknare väldigt tidigt men fastnade till slut på 555 lite grand pga avkodningsproblemet.

Författare:  rogerk8 [ 20.44 2015-12-02 ]

Jag har avkodat videon för fading-kretsen.

Undrar lite oroligt om man får göra såhär?

I vilket fall bifogar jag nu min tolkning.

En sak är väldigt skum, han säger tydligt 2N222A (vilket jag tolkar som den gamla industristandarden 2N2222A).

I nästa stund kopplar han dock emittern till plus...vilket innebär PNP för mig.

I vilket fall funkar inte detta riktigt för mig för jag behöver ha den "Mono-stabil" dvs kunna trigga fadandet när jag känner för det och detta för att verkliga observationer verkar innebära att jag även behöver emulera en svag 180-graders puls.

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 21.09 2015-12-02 ]

2n2222 är NPN kopplad som spänningsföljare.
Det är ingen kritisk komponent, det duger med det mesta som är smått och har tre ben.
Välj PNP eller NPN här.

Författare:  rogerk8 [ 21.59 2015-12-02 ]

Det stämmer inte för han säger tydligt att emittern kopplas till plus och om man synar videon noga så är det precis vad han tycks göra, alltså måste det vara en PNP.

Jag tänker mig 555:ans utgång som open collector när jag säger detta men det kanske inte är sant?

Kollade nu i databladet för 555, verkar som om jag hade fel ty utgången är "push-pull" (+/-200mA).

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne555.pdf

Det visste inte jag :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.07 2015-12-14 ]

Vad tror ni om denna koppling?

IC1 är endast för test men avser tidsmässigt godtyckligt kunna trigga fading-kretsen (för jag behöver minst två "blinkningar").

Inte riktigt nöjd med lösningen.

Önskar att den var mer monostabil men tror ändå det kan funka.

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 02.49 2015-12-15 ]

Kretslösningen är ineffektivt nyttjande av 555-kretsar. Man måste tänja lite på 555:ans standard-design för att två 555:or ska räcka för att någorlunda emulera fyr-blinket.

Enklaste Arduino fixar detta betydligt bättre men antar att du vill göra det lite mer "analogt".
Man kan använda 2st 555 för detta men kräver lite mer motstånd och dioder, en 74AC14 eller CD4093 är mycket enklare byggblock.
Det går sätta in valfri krets nedan, även 2 st 555 går, schemat är visar bara en möjlig variant som täcker in de olika lysmoderna.

Ett viktigt design-val är om man ska se varje förändring av ljuset som en lång serie av händelser eller om man delar upp det i enklare del-sekvenser.
Bägge går bra men jag tycker det är enklare att felsöka och justera om man delar upp det i delsekvenser
Väljer detta i nedan kladd med antagen IC CD4093 vilken innehåller 4 nand-grindar med hysteres på ingång:
Bilaga:
Scan-151215-0002.jpg

Första tids-sekvensen för fyren är 8,5 sekunder resp 21,5 sekunder. Det är enkelt att åstadkomma mha C1, R1A och R1B.

Vid varje omslag av nivå i denna 30-sekunders period ska en en sekund lång puls skapas. Det görs med R2A&B resp C2A&B.

R3 & C3 ger ramptiden för när ljuset tänds och släcks.

C4 och R4 ombesörjer Bulls eye, en tillfällig intensitetökning av fyrljuset när det lyser som mest. Antar period på ca 0,05 sek. Triggning sker när en-sekundspulsen går låg, vilket sker när huvudupprampningen är klar. Eftersom tiden ändå är kort lägger jag inte in någon rampning här, det spar en kondensator och jag tror inte man ser skillnaden.

R5 väljs så att dess spänningsfall gör att rampen påbörjas strax under lysdiodens min-spänning. Det ger bättre ramp-beteende på utsända ljuset.
Det är i vilket fall ingen mening att rampa en lysdiod under den spänning den kräver för att lysa.
Antag 470 Ohm för R5&R6 ifall R3 är 22k, men man får nog testa lite för att få det mest fyrlika beteendet på intensiteten.

Vill man ha en konstant glödspänning, motsvarande den arbetsbelysning som förmodligen är tänd i fyrhuset, kan man som lägga ett motstånd tvärs över transistorns CE.

Tidberoende motstånden väljs från 10k upp till några 100kOhm, beroende på hur bra kondensatorer man har.
Motstånden Rx är bara till för att minska strömspikar, kan vara några hundra Ohm.

Vill man ha en högre bakgrundsbelysning under hela 8-sekunders-förloppet som verkliga fyrens lampa är tänd kan man hämta det via lagom motstånd från U1 till R7.
En fundering är iofs om denna tiden möjligen är upp till 15 sekunder lång, och förmodligen inte ligger i samma fas som med tidpunkten när man ser huvudstrålen.
Fasläget skulle då bero på betraktningsvinkeln.
Lampan kan ju ha tänts upp till 7,5 sekunder innan man nås av blinket från huvudstrålen, sett på lagom avstånd.
Ändra denna fasen går då ordna via en diod och RC-delay från utgången 4093[2].

Enklast är väl annars att anta att fyren betraktas på så stort avstånd att inget annat än huvudstrålen ger tillräckligt med ljus för att kunna uppfattas med ögat.

Du bor ju i Göteborg, ta en roddbåt en kulen natt, och ut och filma på tänkt betraktnings-avstånd, för att verkligen få reda på hur ljuset beter sej i mörk omgivning.

Författare:  tecno [ 09.37 2015-12-15 ]

Mycket bra förklarat så man förstår hur detta fungerar :tumupp:

Författare:  rogerk8 [ 20.12 2015-12-15 ]

När man läser sånt som du skriver E Kafeman så blir man alldeles matt.

Jag kan ju ingenting om elektronik :)

Det är skrämmande men sant.

Har nu suttit i typ en timme och försökt avkoda vad du så tacksamt har "kladdat" ner.

Till slut kom jag dock på att alla NAND i princip bara är inverterare som skulle kunna liknas vid komparatorer där omslagsnivåerna styrs av en intern hysteres istället för en extern, typ.

Och eftersom hysteresen ligger kring Vcc/2 så kan man få dom att oscillera med enkel matningsspänning.

+ på ena pinnen ger sedan strikt inverterande funktion på den andra pinnen.

Man måste börja där för att kunna gå vidare.

Utsignalen från G1 blir (trimmas till 8,5s respektive 21,5s mha C1R1A//R1B respektive C1R1B).

..............._..............._.............
_________| |________| |_______

Efter G2 är den sedan inverterad.

Eftersom G3's ingångar är uppullade, är G3 normalt låg.

Endera ingång kan dock nu pullas låg kortvarigt och då ge en positiv puls ut.

Vardera R2AC2A och R2BC2B styr sedan längden på denna kortvariga puls (typiskt en sekund).

Rent digitalt styr sedan G3 ut T1 via R3 och det lyser men tricket hur det inte digitalt ska lysa sköts med G4&G3.

När G3 går hög (och G4 är låg) så är R6 kortsluten till backe och det sker en uppladdning av C3 (med en R5/R3 spänningsdelning).

Denna uppladdning resulterar i en gradvis ljushöjning av LED.

När sedan G3 går låg då går G4 hög en stund (R4C4) samtidigt som C3 har laddning kvar som tippas över i T1 varvid gradvis ljussänkning sker av LED.

Okej, E Kafeman, hur mycket har jag förstått och hur mycket har jag inte förstått?

Gillade förresten slutklämmen "...ta en roddbåt en kulen natt..." :D

MVH/Roger
PS
Jag tror att jag snor din ritning rakt av för jag tycker den är så bra. Det är diskreta konstruktioner på den här nivån som är intressanta för mig. OP-ampar och färdiga IC modell 555, det är ju bara fusk för såna som jag som inte förstår nåt :D

Jag råkade ha en 4093 :)

Författare:  E Kafeman [ 23.39 2015-12-15 ]

Jo kretslösningen är rätt uppfattad. Därmed inte sagt att den är optimal eller felfri, det går variera designen en hel del, trots att det bara är en enda IC.
Ritningar är en sak, spänningssatt verklighet en annan. Har designat en och annan blåröks-generator genom åren.
Exempelvis kan det bli oförutsedda problem pga instabila omslags-förlopp även på så här långsamma kretsar och kan kräva modifieringar.
För bästa stabilitet, se till att Vcc har avkoppling till stabil jord.
Lycka till.

Författare:  rogerk8 [ 23.51 2015-12-15 ]

Okej, nu har jag byggt din krets E Kafeman.

Tyvärr fungerar den inte riktigt som den ska.

Två problem:

1) Tiderna stämmer inte (kanske mina 1M-motstånd är för stora för...CMOS?).
2) Fading saknas fullständigt.

Dock stämmer de relativa tiderna dvs tiden mellan dubbelblinken relativt nästa dubbelblink är riktig (typiskt 1s:3s som är nära 8,5s:21,5s).

Jag misstänker att jag använder för stora motstånd men varför fading inte fungerar det vet jag inte, får nog mäta lite :)

Här är min nya video, dock :)

https://youtu.be/jdwwtWrlIYU

Bifogar också min variant av E Kafeman's schema (som alltså är vad jag nu byggt).

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 06.51 2015-12-16 ]

Tiderna kanske stämmer men man ser inte ramp-förloppen.
R3/C3 ger nu ett en ramp som varar några hundradels sekunder. Lite kort för ögat och verklighetens fyr.
C4/R4 ligger på några 10-dels sekunder. Kommer aldrig märkas med valda R3/C3.
Har du oscilloskop, synka på 4093[3] så är lagom ramp-värden lätta att ställa genom att mäta på emittern.

Bunta helst inte ihop ingångarna på 4093. Kostar stabilitet och försämrar RC-filternas ramp-funktion.
Ingången kan betraktas som en egen RC-krets som lastar den yttre RC-kretsen. Två lastar ännu mer.
Samma problem på insidan av 4093, två switchande ingångar kräver mer laddningsförflyttning.

Använder man 1MOhm för R, ber man nog om problem genom att koppla ihop ingångarna och impedansen ställer större krav på lågläckande kondensatorer.
För höga impedanser kan även komma in såna faktorer som om man använder trådade komponenter lätt skapar slingor som plockar upp brum som kan störa funktionen.

Rx saknas, påverkar obetydligt funktionen vid de flesta driftfallen men det finns en risk att 4093 kan dö utan Rx.
Exempel är att man har en stor kondensator kopplad till en ingång som är uppladdad till Vcc. Om Vcc bryts av yttre strömbrytare, vad händer då?
Om yttre laster gör att kondensatorn snabbt tvingas urladda genom ingångarna på den nu spänningslösa 4093 kan det bli för hög back-ström på ingångspinnen.
CD4093 är tålig och kondensatorerna små, så risken är liten. Det ska bli ett prydnadsföremål så kraven på driftsäkerheten är lite mindre än om det vore en timer för ABS i en bil.

Om du får till emuleringen bra, vad händer om du nu stoppar dit en LED på 100W och en bra lins? Ställ lyktan i ett fönster mot havet och det kommer ligga en hel hög med skeppsvrak på gården efter en kulen natt, då fartygen trodde de passerade Vinga.
Falska fyrar var en inte helt okänd hobby folk ägnade sej åt förr i tiden.

Författare:  Biker [ 07.04 2015-12-16 ]

Ja alltså alla dom här småsamhällena längs kusterna , Fjällbacka,Hunnebo,Grebbestad med mera förekom det sådant sjöröveri ,det klubbades överlevande och begravdes eller sänktes varpå lasten togs om hand.
Förekom även vanliga piratöverfall med båt

Författare:  rogerk8 [ 19.35 2015-12-16 ]

Tack för ditt svar, E Kafeman!

Jag har svårt att tala om för skickliga dig att du har fel men ett litet försök till självförtroende ska jag ta mig för:

Rx är onödiga för det finns redan ett seriemotstånd i RC och dessutom tror jag att den komplementära MOS-utgången är högimpediv utan matningsspänning, men jag kan ha fel (möjligtvis är övre P-MOS:en dragen ty räcker med Vg=0 men drain-spänning >Vgs(th) måste finnas för att den ska kunna leda nån ström överhuvudtaget).

Min amatörmässiga betraktelse av Rx är således att dom inte behövs :)

När det sedan gäller ihopbuntandet av ingångarna så hör och förstår jag vad du säger men jag tror min lösning fungerar "Good Enough" (även om det är mycket intressant och lärorikt att höra varför den är sämre).

Kort och gott kan man emellertid konstatera att 4093 lever utan problem trots mina något brutala modifikationer :)

En anledning till ihopbuntandet, förutom att de blev tydligare inverterare, var att man annars måste dra alla ingångarna till matning och dom "hylsorna" på labbplattan har en tendens att ta slut, så att säga och dessutom måste man hålla reda på vilket ben som är ledigt vilket blir lite onödigt meckigt.

Nu spekulerar jag bara, men kan inte de mycket kortare tiderna bero på att hysteresen är så liten i förhållande till Vcc?

Jag får ju faktiskt nästan en faktor tio kortare tider än "riktmärket" RC=T.

1M valde jag av smidighetsskäl ty gör det lätt att räkna samtidigt som CMOS används som är kända för att dra lite ström.

När det gäller rampningen ska jag ta och göra precis som du säger dvs synka på G3 och mäta på emittern, jag tackar för detta tips!

MVH/Roger
PS
De tio gånger kortare tiderna vad gäller huvudperioden är dock tacksamt att ha när det gäller övrig intrimning såsom ramp och blixttid. Sen kommer jag nog öka kondensatorvärdet C1 en faktor 10.

Författare:  E Kafeman [ 09.11 2015-12-17 ]

Ja det är rätt att sannolikheten för problem inte är så stor även utan Rx, men den fyller definitivt en funktion.
Det är en mycket gammal design vars nytta har ytterligare några dimensioner för en logik-familj som i dag är bortglömd,
trots att den i många fall gör jobbet bättre och energisnålare när hastighetskraven är måttliga.

Rx, förutom att skydda ingång från överström (via interna dioderna) gör den nytta som rippel-dämpare på längre signal-ledningar.
Rippel kan ske av två skäl, dels kan somliga CMOS 4xxx ge rippel på utgången vid långsamma förändringar på ingången, vilket är ett problem som kan uppstå även på 4093 i samband med dåligt avkopplad Vcc,
dels skapas alltid rippel då ändtermineringen inte är matchad vid datalinor mellan dessa kretsar. Bägge dessa rippel dämpas med resistorn.
Det slumpar sej så att i många kretslösningar, där Rx som mest behövs, gör den det oftas av två eller tre av skälen samtidigt. Långa buss-linor är typexempel.

I komplexa miljöer där det finns många logik-kretsar och som kanske till och med har mer än en Vcc, typ batteribackup för kritiska register, kan det bli direkta problem om man kör in strömmar via ingångarna.
Dioden på ingången tål max 20mA innan den brinner och vanligen kortsluter och den kan till och med spänningssätta efterföljande kretsar.
I detta fallet kan man se det som att kondensatorerna är potetiellt möjlig sekundär Vcc.
Motståndet Rx beskrivs i denna bild från TI:
Bilaga:
back-feed.png

Bilden kommer från sidan 10 i detta dokument
Kort men nyttigt dokument om man vill designa med logikkretsar typ CMOS och TTL.
Det är en fullständigt okänd komponent bland amatör-konstruktörer dvs de som inte är så gamla att de var med när sådana kretsar var i ropet och inte behövt designa för driftsäkerhet och livslängd.
Det är samma konstuktörer som skiter i ESD störmarginaler och avkoppling för Vcc, med samma följder.
När designen självsvänger eller pajar har de ingen aning om varför.
Designar man för brödfödan kan sådant slarv kosta brödfödan.
Det är pytteliten risk för funktionen i detta fallet, och det betyder inget om man tar risken för en krets som ska blinka en lysdiod, men för mej är det mer som med bilbältet.
Använder det även om jag bara ska byta bensinpump därför att det är vanan som gör att man använder det den oförutsedda gången det behövs.
Så jag envisas med Rx och du gör som du vill.

Nåväl, det om detta. En annan designgrej som du tar upp är många pinnar av samma sort, ett tips:
Förr när jag vill testa något på veroboard där många hål-monterad logik-kretsar var inblandade, så skulle de flesta ben antingen anslutas till jord eller Vcc.
För att förenkla, böjde jag upp alla sådana ben över kapseln, så de stod rätt upp innan resten av benen löddes på kretskortet, alla Vcc och jord-pinnar.
En lång ståltråd las ovanpå alla kretsarna. Därefter böjdes all ben som skulle bli jord över denna tråden och löddes.
En tunnare blanktråd slingrade i luften ovanför medan den löddes till alla pinnar som skulle ha Vcc.
Med jämna mellanrum löddes det en kondensator mellan trådarna.
Övrig kopplingslogik blev mycket renare och mer överskådlig.
Var det snabbare logik, då tog jag koppartejp, en lång remsa och tejpade tvärs över alla kretsana på dess ryggar, för att få ett någorlunda stabilt jordplan.
Alla jordpinnar anslöt till denna och vid varje pinne för matningspänningen ställdes en 0402-kondensator på högkant på benet och löddes mellan ben och tejp.
Det ger en bråkdel av arean för jordloopen än vad som normalt är möjligt med dessa logik-kretsar, främst 74F och 74S som på detta sätt kunde klockas långt över specen.

Angående timingen, ta t.ex. C3/R3 som du anger till 22k & 220n => 2,2*10^4 * 2,2*10^-7 = 5*10^-3 dvs några tusendels sekund på diod-rampningen.
Hysterestiden på återkopplad port är för 4093 ungefär 0,25*RC.
Delayen för externt triggade ingångar räknas oftast från Vcc eller jord till omslagsnivån som ligger på ca 0,6*Vcc, så här blir tiden längre för samma RC-värden.
Vill man absolut, kan hysteresen ökas med externa seriella dioder men man får då en timing som är mer beroende av Vcc.
Elyt-kondensatorns läckströmmar kan definitivt påverka tids-beräkningarna när de laddas via 1MOhm, så det bör man ta hänsyn till.

Se det inte detta som missar som kan störa själv-förtroendet, det är inte den nivån på dessa att man ska bry sej, och Rx låter jag dej hantera som din åsikt, så har jag min.
Gör själv lite större missar som ibland kostar produktionspengar i massor, tar i bästa fall åt mej och räknar lite noggrannare ända till jag inte hittar miniräknaren igen, vilket händer rätt ofta.
Då litar jag på huvudräkningen igen, har oerhört stort förtroende för min egen huvudräkning, men huvudet har några allvarliga buggar, obrutet självförtroende är en.
Sådana buggar kan få bokstavligen stora konsekvenser.
En gång designade jag ett schema till en kund, som skulle ta hand om resten av designarbetet själv.
När jag fick se slutresultatet blev jag lite överraskad då det som skulle rymmas i en tändstiksask blivit flera gånger större.
I designen ingick flera zener-dioder, där jag beräknat effektförlusten till 5 mW. Av någon anledning försvann "m" på ritningen (rutat papperskladd som denna kretsen) så det stod att dioderna måste tåla 5 Watt.
Kunden och komponentinköparen fick ritningen, och inköparen lyckades få tag på zenerdioder som tålde 10 Watt.
Jo jag var lite knäckt, men inte så mycket, för det var ingen ide att säja något till kunden som var nöjd som det var.
Fast det såg ut som prinskorvar i sardinburk.

Författare:  rogerk8 [ 18.50 2015-12-17 ]

Jag skrattade gott åt slutklämmen :D

Sen märker man ju tydligt att du inte är utan självförtroende.

Själv har jag inget alls och det är därför jag lätt blir lite obstinat ;)

Bara för att träna, liksom :)

Nåväl, jag hade fel när det kom till CMOS-utgången då jag trodde Rx skulle skydda den och inte ingångarna på nästa grind.

Rätt är kanske att Vcc måste vara större än Vth (för gate dras ju till endera rail) för att ström ska kunna gå och att den annars är högimpediv.

Men jag förstår nu av din käcka bild att detta inte är problemet (samtidigt måste C's andra sida ha förbindelse med endera rail för att det ska kunna gå hög ström in i nästa grind).

Det är via ingångarna till nästa grind som stor ström kan gå när matning går förlorad och stor C sitter där.

Men ärligt talat, ska då inte Rx sitta på andra sidan C (fast det kanske inte spelar någon roll)?

Skit i att svara på det, jag tänker bara medans jag skriver :)

Jag är 47år och jag har alltid gillat att bygga med diskreta logikkretsar.

I mitten på 80-talet försökte jag t.ex bygga om min freestyle för musiksökning mha TTL av nåt slag (kanske 74LS).

I mitten på 90-talet byggde jag sen ett helt "TV-Scope" (galet, jag vet, men roligt :) ) mha enbart diskreta logikkretsar (samt ett par Video-A/D och RAM).

När jag ändå håller på att försöka förbättra mitt taskiga självförtroende så vill jag nämna att jag diskret (BF245A-input) byggde en tillhörande OP som faktiskt både GBW- och SR-mässigt överskred vad ELFA då kunde leverera.

Prestandan blev ganska god om jag får säga det själv: Dual Trace, 20MS/s, 5MHz

Tråkigt nog dör den efter typ 5 minuter då nätagget aldrig riktigt designades (för jag höll på med det här projektet ganska länge) utan jag fick ett och slängde bara in några regulatorer som tydligen blir för varma...

Det är lite intressant att bara några månader efter mitt examensarbete kom det ut ett "PC-Scope" med exakt samma prestanda (Vellemann).

Nu räcker det med ego-boost :)

Jag tackar dig slutligen för att du tar dig sån energi och tid med att hjälpa och lära mig.

Nu ska jag trimma din krets :)

MVH/Roger
PS
Mera ego-boost när jag ändå håller på: 2011 påbörjade jag ett bygge av en primitiv CPU (Motorola 6809-inspirerad). Jag designade den mha Xilinx CAD-program ECS som hanterar enbart grindar. Jag försökte att cadda precis allt ner till flanktriggad SR-vippa med ECS men det gick inte. Blev tvungen att använda färdig. Men i övrigt består den av enbart "mina" grindar, register, adderare och räknare. Processorn klarar av att utföra en enda instruktion ordentligt, dvs JMP :D

Författare:  rogerk8 [ 20.51 2015-12-17 ]

Okej, nu har jag fått ordning på fading-finessen.

Hade ju slentrianmässigt kalkylerat med 1M trots att där ju sitter 22k :)

Bytte alltså 330nF mot 22uF (som C3).

Video: https://youtu.be/NmON9CsSgr4

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.14 2015-12-17 ]

Nu har jag bytt C1 till en faktor 10 högre (220uF).

Beteendet är bra för jag räknar manuellt till c.a 9s mellan blixtrarna och c.a 30s periodtid.

Jag hade tänkt ladda upp en något trist video på detta men batteriet i kameran tog slut :(

Får vänta minst två timmar annars kommer en video i morgon.

Fadandet on och off är dock naturligtvis samma som i ovanstående video dvs helt okej.

MVH/Roger

Författare:  Gimbal [ 22.40 2015-12-17 ]

Nu börjar det se riktigt snyggt ut. :tumupp:
Om man får tycka något så skulle det möjligen vara lite svagare grundbelysning, och så vitt ljus förstås.

(Rätt nördigt att titta på en film med en blinkande lysdiod, och dessutom tycka att det är bra. :humm: )

Författare:  rogerk8 [ 22.51 2015-12-17 ]

Tack Gimbal!

Jag har faktiskt bytt bakgrundsmotstånd så den blir lite svagare.

Men även om det nu gått typ två timmar kommer jag vänta till i morgon innan jag laddar upp ny video (fulladdad kamera).

Detta för att jag håller på med refrängen dvs matlagning nu :)

MVH/Roger

Författare:  Magnus_K [ 07.21 2015-12-18 ]

Det där börjar ju se riktigt fint ut rogerk8! Snyggt jobbat!
Nu när jag tänker på det så hade faktiskt varit riktigt mysigt att ha en fyr i trädgården...

Ps. E Kafeman, :tumupp: Ds

Författare:  Gimbal [ 12.42 2015-12-18 ]

Nästa steg blir väl att få till ett roterande ljus, och vill man inte blanda in roterande mekanik så antar jag att man får montera ett antal LEDs runt en cylinder och köra ett vandrande ljus runt.

Eller två ljuspunkter efter varandra i det här fallet. :humm: Men det blir förstås en större apparat.

Författare:  E Kafeman [ 13.04 2015-12-18 ]

Får erkänna att ritningen har en brist. När lysdioden är upprampad är transistorn så mycket ledande som den kan bli.
Därför blir det ingen flash när basen på trissan får en extra kick från "flash-delen".
Min ursprungliga inre bild var att trissan var anslutet till typ 12 Volt medan resten gick på 5 Volt. Då hade det fungerat bra.
Finns några sätt att korrigera så att flashen blir synlig igen men överlåter det tankejobbet.

Nuvarande blink försöker emulera hur fyrens roterande ljus upplevs på avstånd.
Att återskapa ljuset med en roterande koncentrerad ljuskägla med öppningsvinkel på några grader istället för styrkereglering kräver avancerad optik eller möjligen med vitt laserljus.
Det skulle i sin tur kräva att man som betraktare bara kunde se effekten om man var i samma horisontella nivå som fyrens ljuskägla, vilken kan vara jobbigt om fyren bara är några cm hög.

Några bra dubbel-flashar:
https://youtu.be/LUjJbH30Ur8?t=410

Författare:  Gimbal [ 15.00 2015-12-18 ]

Jag tänkte mig 30st lysdioder monterade i en ring så nog behövs det styrning alltid. Mellan varje (lämpligen ytmonterad) lysdiod behövs troligen en liten skärm för att man inte ska se allt för många dioder på en gång. Ingen snurrande mekanik alls.

Författare:  E Kafeman [ 15.15 2015-12-18 ]

https://www.youtube.com/watch?v=TfydR_MFtuU

Författare:  tecno [ 15.21 2015-12-18 ]

Det såg ju klart intressant ut, nåt att klura på framöver.

Författare:  Gimbal [ 15.48 2015-12-18 ]

Det var en rackare till att vara snabb på att implementera min ide. :D

Författare:  rogerk8 [ 17.53 2015-12-18 ]

E Kafeman skrev:
Får erkänna att ritningen har en brist. När lysdioden är upprampad är transistorn så mycket ledande som den kan bli.
Därför blir det ingen flash när basen på trissan får en extra kick från "flash-delen".
Min ursprungliga inre bild var att trissan var anslutet till typ 12 Volt medan resten gick på 5 Volt. Då hade det fungerat bra.
Finns några sätt att korrigera så att flashen blir synlig igen men överlåter det tankejobbet.

Nuvarande blink försöker emulera hur fyrens roterande ljus upplevs på avstånd.
Att återskapa ljuset med en roterande koncentrerad ljuskägla med öppningsvinkel på några grader istället för styrkereglering kräver avancerad optik eller möjligen med vitt laserljus.
Det skulle i sin tur kräva att man som betraktare bara kunde se effekten om man var i samma horisontella nivå som fyrens ljuskägla, vilken kan vara jobbigt om fyren bara är några cm hög.

Några bra dubbel-flashar:
https://youtu.be/LUjJbH30Ur8?t=410

Den där videon var häftig!

Tack för att du letade upp den så man kunde få se en dubbel-blixtrande fyr i "verkligheten".

Mycket roligt!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.44 2015-12-18 ]

Okej, här är det "slutgiltiga" resultatet.

Jag varnar för att videon är rätt långtråkig :D

Återkom gärna med synpunkter.

https://youtu.be/AaCH0XMd0vM

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.06 2015-12-18 ]

Genom att studera videon mer i detalj ser jag att tiderna inte stämmer med en faktor ~2.

Jag får:

Tid mellan blixtrar: 20s (T1)
Periodtid: 60s (T)

Tråkigt att jag laddade upp en sån minneskrävande video (~50M) när den är rejält fel :(

Jag kommer nog inte ladda upp nån mer video för jag har bara ett 1GB-kort till kameran.

Vad jag kommer göra är att byta C1 till 100uF isf 220uF.

Rent teoretisk kommer jag då få T1=100uF/220uF*20=9,1s och T=100uF/220uF*40s+9,1s=27s

Detta ska jämföras med originalet på 8,5/30s.

Reservation göres för lytens tolerans.

Videon: https://youtu.be/AaCH0XMd0vM

MVH/Roger

Författare:  Gimbal [ 21.27 2015-12-18 ]

Videoklippet är inte tillgänglighet. Säger min surfplatta i alla fall.

Författare:  rogerk8 [ 21.29 2015-12-18 ]

Konstigt, jag får 5s/20s med en typ av 100uF (100V) och 5s/10s med en annan 100uF (63V).

Jobbigt att trimma såhär långa tidskonstanter.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.30 2015-12-18 ]

Gimbal skrev:
Videoklippet är inte tillgänglighet. Säger min surfplatta i alla fall.

Jag kan se det :)

Författare:  Gimbal [ 21.48 2015-12-18 ]

rogerk8 skrev:
Jag kommer nog inte ladda upp nån mer video för jag har bara ett 1GB-kort till kameran.

Eh, vad? Hur hänger det ihop?

(På datorn kunde jag se klippet, och ja, nu var det lite väl segt.)

Författare:  rogerk8 [ 21.59 2015-12-18 ]

Det är som med pengar, jag snålar med minne för jag vill inte det ska ta slut :D

Jag menar, om videosarna blir på 50M, ja då tar det stopp redan vid endast 20st, eller hur?

MVH/Roger
PS
Jag kopierar alltid till datorn innan jag gör nåt med dom, så egentligen är problemet akademiskt :D

Författare:  Gimbal [ 22.02 2015-12-18 ]

Du vet väl att man kan radera filer? :D

Författare:  rogerk8 [ 20.49 2015-12-19 ]

Ny video :)

Tror fortfarande inte riktigt att det stämmer men mer exakt tidsmässig analys kommer efter att jag fått laddat upp videon på tuben.

https://youtu.be/Uh5xqO8KZrU

MVH/Roger
PS
Nu är det faktiskt riktigt nära verkligheten :) 10/35 verkar jag ha. Jag har då parallellat 100uF med 47uF (C1=147uF) och fått detta resultat. Nu kan jag gå in och pallella ner dom båda motstånden något som tillsammans med C1 styr timingen.

Jag är glad :)

Författare:  rogerk8 [ 19.04 2015-12-21 ]

Jag och alla ni andra hoppas nog på att detta är min sista video :)

Jag har emellertid korrigerat timingen lite (R1B har bytts från 1M till 820k).

Preliminära resultat pekar, vid "verbal tidtagning", på runt T1/T=9s/29s (Vinga=8,5s/30s).

Ska bli lite spännande att nu låta tuben avgöra :)

https://youtu.be/XPllUG9N09U

MVH/Roger
PS
10/30 verkar jag få. Detta får fanimej duga :D För det är faktiskt svårt att göra nåt åt det speciellt som T verkar vara närmare 29s än 30s. Ska jag göra nåt åt det så måste jag antingen ta till trimpotar eller köpa obskyra motståndsvärden.

Författare:  E Kafeman [ 19.12 2015-12-21 ]

Den korta flashen, "Bulls Eye" är inte i funktion. Ett motstånd från bas till jord kan kanske fixa det. Det ska inte påverka annan timing.
Mycket av timing-problemen beror troligen på läckströmmar.
Använd lågläckande kondensatorer typ tantal.
Faktum är att du antagligen ser en förbättrad stabilitet om bara en nand-ingång switchas och lägger den andra till plus.
Se även upp med överlagrat brum på nand-ingången

Författare:  rogerk8 [ 19.33 2015-12-21 ]

Jag förstår inte den där biten av kretsen.

Vad jag däremot nu förstår är att R6 nog är lite liten (surplar nära 20mA ur min 9V-matning när den är hög).

Annars är väl R4C4 nåt som går igång när G3 går låg och precis rampat LED hög?

Det verkar som om en negativ flank på utgången av G3 skapar en liten positiv puls som styr ut T1 via R5, C3 och 22k till backe (när nu G3 är låg).

Men detta genererar ju bara samma ramp-tid som G3 gör (samtidigt som tid inte finns), nej jag förstår inte den delen av kretsen.

Är annars mina tidskonstanter okej, om jag får fråga (inklusive R4C4 som jag satt till 50ms)?

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 19.40 2015-12-21 ]

Koppla ett motstånd på 22k mellan trissans bas och jord, och studera resultatet så förstår du nog.
22k ger nog överdriven effekt men verklighetens fyr, där upplevs ljuset rampas upp i viss takt men när det kommer nära max intensitet, kommer en extra liten kick, "Bulls Eye".
Det är det som är flashen.

Tag nu bort motståndet mellan bas och jord. Det är inte något behov av den när resten är rätt justerat.
R6 kan utelämnas, men öka/justera R5 , dels för optimal rampningsperiod, dels för lämplig styrka på flashen.
Lysdioden samt transistorns BE ger tillsammans ett framspänngsfall som måste överstigas innan lysdioden tänds, den biten, dödslacket, är lyxigt att köra rampperiod på.
Rampningen blir snyggare utan dödslacket.
Dödslacket kan elimineras med R5.

Antag att spänning bas-jord är 2,5 Volt innan lysdioden lyser synligt.
Precis när nand-utgången Q3 växlar till hög är spänningsfallet över C3 0 Volt och idealt finns 9 Volt in på R3, 22k. Dessa 9 Volt fördelas över R3+R5 om nand-utgången Q4 är låg.
För att få 2,5 Volt på basen direkt i början på rampperioden bör då R5 bli ca 5k.
Slutligen justeras C3 för att ge lagom flash. Om C3 är för liten leder redan trissan för fullt när flashen kommer och det blir ingen "Bulls Eye". Med för stor C3 blir flashen onaturligt kraftig.

Författare:  rogerk8 [ 20.14 2015-12-21 ]

Jag tycker inte 22k blev nå bra.

Med den rampade den upp som vanligt, sen ingen blixt, sen dog bara LED dvs nedrampningen förstördes.

När jag sen tog bort 22k så rampar den som vanligt dvs åtminstone hyfsat både upp och ner.

MVH/Roger
PS
Hann före dig :)

Författare:  E Kafeman [ 20.17 2015-12-21 ]

Ja troligen är C3 för liten i nuvarande justering, men det ändras när du fått bra värden på motstånden.
Att den dog på nedrampningen berodde nog på för lång tid på Q4, den ska bara vara en flash, 0.05 s eller så.
Blev lite osynkat här ja, sparade och ändrade några ggr.

Författare:  rogerk8 [ 20.32 2015-12-21 ]

Upprampningen är suverän, nedrampningen är som bäst i original (dvs senaste videon).

Jag har nu provat ditt 5k ihop med ditt 22k: Nedrampning finns inte, bara dör.

Körde sen med enbart 5k, ingen skillnad jämfört med original.

I original är f.ö nedrampningen något "hackig", upprampningen är finare.

MVH/Roger
PS
Jag tror jag lägger ner resten av det här. Detta projekt får nu anses vara klart, tycker jag. Tack för din hjälp!

Författare:  E Kafeman [ 20.37 2015-12-21 ]

Minska R4 så får du nedrampningen tillbaka.
Om 5k är lagom beror på vilken spänning som behövs på basen för att nätt och jämnt släcka dioden.
Ett tips för att justera flashen, sätt tillfälligt en extra lysdiod på Q4 till jord, behövs inget seriemotstånd, så ser man på ett ungefär om det är en kort flash.
Kurvformen på intensiteten, är som på kurvan visad i min kladd, med den extra lilla bulan på toppen, eller som här: https://youtu.be/nOPxItD4YP0?t=89
Även här kan man se intensitetshöjningen även om det är filmat från lite för låg vinkel för att man ska hamna i fokus-centrum där Bulls Eye syns bäst: https://youtu.be/KWe12On-BZc?t=12

Författare:  rogerk8 [ 21.58 2015-12-21 ]

Försökte skapa en video med ditt LED-tips, det gick inte.

Men det syns att röd G4-LED tänds strax innan positiv ramp börjar för den blir svagt röd en kort stund innan grön blink (konstigt det inte gick att filma)

Verkar ligga ur fas mao.

5k som R5 är nu använt, annars typ som senaste schemat.

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 22.46 2015-12-21 ]

G4 kan inte gå hög förrens G3 går låg, vilket sker precis när nedrampningen ska påbörjas.
Kontrollmät med voltmeter in och utgångar om logiken inte stämmer för G3. Dålig avkoppling på Vcc kan ge liknande fenomen.
Ett lägre R4 minskar risken för falsk triggning. 100k borde fungera bättre. Dessutom så kan det vara lurigt att mäta spänning med över 1MOhm resistans. Voltmetern kan bli en betydande del av lasten.
Längden på flashen justeras med C4. Gör den så kort att du uppfattar den röda diodens blinks varaktighet som en kamerablixt, inte som ett tydligt blink.
Öka R3 & R5 till det dubbla utan att ändra C3, för tydligare synlig flash.
Om du senare byter ut gröna dioden till vit, så behövs nog proportionerna mellan R5 och R3 justeras för att anpassas för det högre spänningsfallet.

Författare:  rogerk8 [ 23.01 2015-12-23 ]

Vet inte riktigt vad jag ska säga.

G4 går uppenbarligen (okulär slutsats) hög ungefär där upprampen ska börja och alltså inte när den går ner.

Uppmätning med oscilloskop av G3's utgång och G4's utgång visar att G4 följer G3 på ett sådant sätt att G4 peakar +2V c.a (röd LED direkt till backe, obs) vid positiv flank på G3 men sedan peakar den även 5V negativt (Vcc=9V) vid negativ flank på G3, vilket jag finner absurt.

Vad som är än mer absurt är att ingången på G4 ser mer eller mindre exakt likadan ut som utgången.

Jag fattar ingenting, annat än att G4 måste vara trasig.

C4 är nu satt till 330nF (isf 47nF) för jag ville ha tydligare röd blixt från G4 men inget hände.

R5 är fortfarande 4k7, R6 ändrade jag dock till 1k för 20mA kändes för mycket samtidigt som jag trodde Röd skulle lysa klarare vilket den dock inte gjorde.

God Jul!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.11 2015-12-23 ]

Förlåt, jag hade faktiskt kopplat fel.

Röd blev kopplad till G4's ingång (dvs G4's utgång användes aldrig).

Nu blixtrar Röd precis när rampen går ner :)

Dock blir det ingen bulls eye i grön.

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 23.22 2015-12-23 ]

R6 kan du ta bort, den tillför inget mer än extra last på G4 utgång, då G4 inte har några problem att ensam ta lasten via R5.

C3 måste vara så stor att rampen inte går i topp på transistor-basen när flashen ska kunna ge någon extra volt på basen. Sätt tillfälligt dit 100uF på C3 för att göra flashen mer tydligt eller dubbla R5&R3.

Så länge röd lysdiod är inkopplad så begränsar den utgångsspänningen på G4, vilket också minskar flashen.
Se till så att flashen är "blixter-kort" för annars försvinner nedrampningen.

Författare:  rogerk8 [ 23.52 2015-12-23 ]

Jag tog bort röd när jag såg att den blinkade vid rätt tidpunkt (och kort samt ordentligt, 47nF verkar super).

Nedrampningen är dock lite dålig, jag provade ditt tidigare tips med 22k från bas till backe men det gjorde det värre.

Upprampningen är däremot super och det är mycket roligt att se den där "Bulls Eye" som du kallar den (och som jag känner igen från dina senaste trevliga fyr-videos).

R6 är nu på 1k och likaså R5, C3 är alltjämt 22uF men jag noterar ditt förslag.

Här kommer senaste videon (uppspeedad nästan en faktor 10 vilket f.ö var anledningen till att jag kände lite motvilja inför att försöka trimma kretsen, men fattar du hur enkelt: Minska C1, liksom :D).

Det här blir ju bara roligare och roligare :)

Tack och God Jul!

https://youtu.be/LYbrZ5CxUz8

MVH/Roger
PS
En nördig historia om varför det blev felkopplat: Jag misstänkte att 4093 var konfigurerad som HC00 men jag var inte 100. Jag slog då upp kretsen och såg att så var fallet. Jag visste då att alla grindar pekar så att säga inåt. Jag bestämde mig också att nyttja default vad beträffar numreringen. Sen var det bara att räkna. Dock blir det till att tänka lite extra invid matningarna dvs utgången för G4 hamnar på ben 4 till höger om Vcc och inte ben 3, vilket jag nyttjade :)

Författare:  E Kafeman [ 01.07 2015-12-24 ]

Flashen ser bra ut nu, man får lite fyrkänsla. Fixar du bara nedrampningen också så blir det en riktigt bra Vinga-kopia.
Detta "Bulls Eye" är vad man faktiskt kallar det för när fyrens lins är utformad för en extra högintensiv mitt i ljusstrålen. https://youtu.be/tP30X1fLdlQ?t=108

R3 och R5 måste ökas eller C3 ökas om inte nedrampningen ska bli lidande.
Samma sak med R5, lågt värde på R5 relativt R3 ger hårdare ökning vid tidiga upprampningen och slutet på nedrampningen, Optimalt borde vara med R5 ca 25% av R3 för jämnaste rampkurvorna och ingen R6.

Det är många värden som ska samspela. Ett sätt att kanske minska problemet att balansera in flashen relativt rampningen är att koppla bort G4's utgång och istället lägga in en diod från G4 utgång direkt till grön lysdiod.
Blir flashen för kraftig lägger man ett motstånd i serie med dioden.

Författare:  Gimbal [ 12.22 2015-12-24 ]

Det där måste du få till!
Med bullseyeblixten blir det ju riktigt effektfullt.

Författare:  rogerk8 [ 17.50 2015-12-24 ]

Jag har nu bytt C3 till 100uF, R5 till 4k7 och tagit bort R6.

Uppåt tom Bulls Eye ser det bra ut tycker jag, neråt går det dock en aning för fort.

Bifogar video:

https://youtu.be/8pg2WosuGA4

MVH/Roger
PS
Tycker nästan den förra (https://youtu.be/LYbrZ5CxUz8)var bättre även om det lite känns som hugget och stucket, vad tycker ni?

Den förra hade alltså:
C3: 22uF
R5: 1k
R6: 1k

Författare:  tecno [ 19.40 2015-12-24 ]

Citera:
neråt går det dock en aning för fort.

Kan bara hålla med, blir ett blink och inte ett BLÄNK.

Författare:  E Kafeman [ 20.01 2015-12-24 ]

Blinket är nog ok. Både upp och ned verkar snabbare. Borde inte vara så med större kondensator, måste vara något fel.
Eventuellt minska R5 eller prova diod-varanten.
Med diod läggs R5 direkt till jord.

Författare:  rogerk8 [ 20.48 2015-12-24 ]

Bytte bara R5 från 4k7 till 1k, klart bättre.

Dock är nedrampningen fortfarande för snabb.

Jag har försökt förstå kretsen, jag tror att det från G3's utgång blir ungefär:

Först är den låg "länge", C4 är då uppladdad, G4 låg, C3 urladdad (via backe), T1 strypt

Sen kommer en positiv puls, C4 laddar snabbt ur sig via Vcc och R4, G4 fortfarande låg, T1 rampas upp via R3, C3, R5 och backe (G4=Låg).

Sen går den låg igen, då laddas C4 snabbt upp samtidigt som den ger en kortvarigt hög signal ut på G4, eftersom C3 blivit uppladdad under hög signal från G3 så behåller den den potentialen när G3 går låg, till denna potential adderas sedan G4's höga utnivå vilket ger bullseye-effekten.

Nu startar dock nedrampningen dvs urladdningen av C3 (G4 låg) via samma motstånd som förut.

Jag tycker således mig se att Tur borde vara lika med Tupp.

Nivån på G4 är inte ens med där då den bara kortvarigt (~50ms) är hög och som dessutom inte hinner ladda C3 när den går hög (ty <<Tupp~0,5s).

Visserligen laddar G4 C3 åt andra hållet men det är ju bara under så kort tid (Tupp/10).

Om min amatörmässiga teori stämmer så kanske 10ms bullseye är bättre?

MVH/Roger

Författare:  90kar08 [ 21.20 2015-12-24 ]

När du är "färdig" får du göra nån tavla med en fyr och sätta dioden i fyren :)

Författare:  MadModder [ 21.42 2015-12-24 ]

Kanske en sån här fyrtavla? :D
http://youtu.be/TO6bQ0ovvPE

Författare:  rogerk8 [ 22.09 2015-12-24 ]

Jag har hittat ett intressant fenomen.

Man ska lyssna på proffsen :doh:

När jag byter C4 till 10nF (~10ms) så händer följande:

Så länge det går kort tid mellan blixtrarna så är andra blixten perfekt!

Den första har ingen nedramp, den andra (inom typ 2s) har det dock!

Mycket vackert :)

Provade sen att öka periodtiden en faktor 2 (C1 från 44uF till 100uF).

Då saknas nedramp hos båda blixtrarna!

Funderar således på om E Kafeman's varning var riktig dvs 1M är för stora motstånd?

Jag tror nämligen att det läcker på nåt sätt.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.58 2015-12-25 ]

Jag har nu mätt på T1's bas.

Den beter sig underligt.

Upp rampas det snyggt till runt 5V sen spikas det ytterligare 5V (bullseye) men när bullseye är klar så förloras det 2V vid nedrampningen.

Vart sjuttsingen tar dessa 2V vägen?

Jag tycker mig märka att om jag minskar C4 blir tappet mindre men det är dels marginellt och dels svårt för mig att riktigt se på mitt analoga skåp.

Jag har nu lärt mig kretsen ganska väl, tycker jag.

T.ex bestäms längre upprampning spänningsmässigt (och därför styrkemässigt hos LED) av i princip värdet på C3 (då jag bara ändrar kondingar, dumt nog). För stort varde på C3 och toppspänningen blir låg för den hinner inte ladda upp innan den beordras ladda ur (bestäms av pulsernas bredd dvs C2A&B). Ramptiden bestäms alltså av C2A&B.

När C3 precis har laddats upp och styrpulsen från G3 går låg då har C3 sin högsta potential närmast basen innan bullseye. När bullseye sen kommer då adderas Vcc till denna potential samtidigt som C3 börjar laddas ur via R3&5 samt en kort stund via bullseye (dvs 40ms, då laddning puttas in bakvägen) men denna stund är mycket kortare än T dvs 1s.

Låt oss räkna lite:

U/U_o=e^{-t/T}=e^{-0,04/1}=0,96

0,96*5=4,8V :D

Dvs, urladdning är inte anledningen.

Men om laddning börjar tas ut från kondingen via R3 när G3 går låg samtidigt som G4 puttar in laddning bakvägen då kanske urladdningen accelereras?

Det blir ju faktiskt en transient in på C3 när G4 går hög (fyrkant, obs).

Transienter innehåller många höga frekvenser så de går (uppenbarligen) rätt igenom.

Men nu blandar jag ihop frekvens och tidsplan :)

Nej, jag är nog helt ute och cyklar :D

MVH/Roger
PS
T1 är nu en Darlington men det gör ingen skillnad.

Författare:  rogerk8 [ 20.08 2015-12-25 ]

Tomten kom lite sent men ikväll fick jag så min julklapp, det fungerar!

Likt hur dom nära inpå Julafton 1947 uppfann Transistorn så uppfann jag på sätt och vis också transistorn :)

För vad jag till slut faktiskt kom på var att bas-kollektor dioden i transistorn gjorde så att C3 laddades ur snabbt under bullseye.

Tänk liksom att ni skapar en ramp som når typ 5V, sen lägger ni på en puls som faktiskt är nära 9V på den toppen, vart tar spänningen som då överskrider Vcc vägen?

Jo allt som är över Vcc+0,7V kortsluts till matning!

Detta blev mycket tydligt när C3 byttes ner i storlek och bullseye-amplituden (för nu hinns det rampas högre i spänning) gick i taket samtidigt som nedrampningen tappade ännu mer i spänning.

Så sålänge jag hade en bullseye som överskred Vcc så laddades C3 snabbt ur, därav ovanstående tapp i nedrampningen.

Det enda jag sedan gjorde var att flytta den borttagna R6 (som jag aldrig fattade varför den satt där för) till att bli en 1:2 spänningsdelare av bullsey-pulsen så att ramp+bullseye håller sig under Vcc.

Även om jag är kass som konstruktör vad gäller elektronik har detta varit extremt lärorikt (om än lite frustrerande).

Det är tacksamt att få ett schema på nåt som i alla fall fungerar i princip, byta komponenter och testa (läs trial-and-error vilket är transmutationens mest primitiva inlärningssätt modell reptiler :D ), mäta och slutligen analysera och tänka efter för man lär sig kopiösa mängder!

MVH/Roger

Författare:  Gimbal [ 20.34 2015-12-25 ]

Filmtajm! Och i rätt hastighet också tack.
Önskas alltså.

Författare:  rogerk8 [ 21.29 2015-12-25 ]

Här kommer videon :)

Var tvungen att sticka till ICA för att köpa mer pilsner :D

Tiderna verkar inte riktigt stämma.

Tror det beror på "andra" elektrolytkondensatorer vars tolerans är legendariskt så dålig som +50%/-10%, tror jag.

Nåväl, upp- och nedrampningen fungerar bra likaså bullseye, tycker jag.

Vad tycker ni?

https://youtu.be/BDIN7kbFZ5o

MVH/Roger
PS
Tycker det blir 12/27, konstigt för jag hade ju 9/29 senast med formellt sett samma C1. Finns ingen logik i det här, bara Murphy :D . Titta här, den korta tiden (R1A//R1B) har blivit längre medans den långa tiden (R1B) har blivit kortare. Jag fattar ingenting! För om 100uF//47uF (C1) har ett större, säger vi, läckage då borde båda tiderna bli kortare, eller hur? Jag ger upp snart alltså!

Författare:  MadModder [ 21.50 2015-12-25 ]

Ser bra ut. Men hade du inte två blink efter varandra och sen långt uppehåll i förra videon?

Författare:  rogerk8 [ 21.58 2015-12-25 ]

Tack MadModder, men det har blivit sämre med tiderna som jag inte fattar varför (se PS ovan).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.55 2015-12-25 ]

Vad sägs om den här då :D

https://youtu.be/QApgEEFC0Po

MVH/Roger
PS
Jag får det till 10/32 så nu gälar anser jag detta projekt avslutat!

Författare:  E Kafeman [ 00.14 2015-12-26 ]

Snyggt, godkänt.

Författare:  rogerk8 [ 00.23 2015-12-26 ]

Tack!

Författare:  Gimbal [ 10.57 2015-12-26 ]

Snyggt.
Så vad ska "beställaren" bygga då, jag gissar på att det har med Vinga fyr att göra, men du kanske kan berätta mer?

Författare:  tecno [ 11.52 2015-12-26 ]

Så nu vart det ju ett riktigt blänk :tumupp: , nu vart man ju sugen på att modda ett par fyrar i miniatyr jag har stående ;)

Författare:  bearing [ 13.26 2015-12-26 ]

Riktigt snyggt blänk i sista videon, men för mig gav nog första videon mer "fyr-känsla". Svårt att sätta fingret på varför, men har nog att göra med "för-blänket" (som hcb skrev).

Författare:  rogerk8 [ 19.22 2015-12-26 ]

Gimbal skrev:
Snyggt.
Så vad ska "beställaren" bygga då, jag gissar på att det har med Vinga fyr att göra, men du kanske kan berätta mer?

Tack :)

En pensionerad kompis till mig har en bekant som har just Vinga Fyr i modellform.

Den här modellen lyser bara konstant och han är lite besviken över det så då har han frågat min kompis, som drivit eget inom elektronikbranchen i många år, om man inte kunde göra fyren mer lik verkligheten.

Min kompis har visserligen en liten verkstad men den är primitivare än min då han inte ens har ett oscilloskop så då bad han mig hjälpa honom.

Jag tror också att han iom sin pension inte gärna håller på med elektronik annat än i nödfall, dessutom har han hjälpt mig ganska mycket genom åren...

Slutligen, jag gillar verkligen elektronik så varför ska jag inte ta på mig det här något udda och roliga uppdraget som till en början tom verkade enkelt?

Så så ligger det till :)

MVH/Roger
PS
Jag tänker nu be en annan nyfunnen och kär kompis cadda det här kortet åt mig. Detta för att jag är så förbannat trött på veroboard. Dessutom, vem vet, kanske någon vill köpa ett gäng kort? Jag har t.ex band till Käringön och Sveriges näst västligaste punkt, Måseskär och dess fyr. Så kanske jag moddar dylikt kort för Måseskärs gamla fyr. Fast då hoppas jag det är en FL(2) eller eventuellt en FL(4). Den gamla Måseskärs Fyr tänds upp en gång per år och då på Nyårsafton. Min far bor på Käringön, kanske läge för ett (studie)besök? :)

Författare:  rogerk8 [ 19.26 2015-12-26 ]

tecno skrev:
Så nu vart det ju ett riktigt blänk :tumupp: , nu vart man ju sugen på att modda ett par fyrar i miniatyr jag har stående ;)

Tack ska du ha!

Det var som fasen, har du verkligen miniatyrfyrar stående? :)

MVH/Roger

Författare:  tecno [ 19.44 2015-12-26 ]

Bilaga:
DSC_0462xx.jpg

Miniatyr och miniatyr, den större av dessa fick jag en plunta virre i helt byggd i trä, den mindre har konstant lysande blå LED.

Författare:  rogerk8 [ 20.15 2015-12-26 ]

Har du köpt dom eller har du byggt dom?

MVH/Roger
PS
Förstår inte riktigt vad du säger, "...en hel pluta virre i...". Fick du betala en plunta virre, eller? :D

Författare:  tecno [ 20.19 2015-12-26 ]

Den är öppningsbar så en flaska får plats inuti 'fyren'.

Nej jag har inte byggt dessa, den mindre följde med min sambo som ju var klart fyr intresserad dvs hon ville flytta ut till en fyr ;)

Författare:  Gimbal [ 20.21 2015-12-26 ]

Ja det lät kryptiskt, men jag antar att fyren är öppningsbar och att det stod en flaska inuti. :humm:

Edit, jag gissade rätt i alla fall. :tumupp:

Författare:  rogerk8 [ 20.28 2015-12-26 ]

Nu är jag färdig med schemat och har även grovt planerat en layout (resten ger jag min vän fria händer att bestämma).

Jag nyttjar alltså ett gäng komponentgafflar som känns käckt att ha för utritade komponenter.

Jag menar:

1) LED, valfri färg+kablar upp i nosen
2) R7, förkopplingsmotstånd beroende på färg/bandgap
3) Ry, valfri bakgrundsbelysning
4) R1A&B, behöver alltid trimmas pga lyt-tolerans

Bifogar schema+bilder.

MVH/Roger
PS
Värden inom hakparenteser ska ses som en alternativ uppsättning värden som nyttjar kondensatorvärden jag har mängder av.

Författare:  rogerk8 [ 20.42 2015-12-26 ]

tecno skrev:
Den är öppningsbar så en flaska får plats inuti 'fyren'.

Nej jag har inte byggt dessa, den mindre följde med min sambo som ju var klart fyr intresserad dvs hon ville flytta ut till en fyr ;)

Fasen vad kul!

När jag eventuellt fått klart mina kort kan du ju få ett par, men du får bygga dom själv ;)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.08 2015-12-26 ]

Sista schemat, nu med mina kritiska komponenters raster och storlek.

Färdigt för PCB CAD :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.06 2015-12-27 ]

Om jag får drömma lite så skulle jag vilja ha det såhär:

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.14 2016-03-04 ]

Vill bara visa en liveinspelning av Vinga Fyr.

Videon är tacksamt uppladdad av MadModder.

Personligen tycker jag den är väldigt lik min/vår simulering.

https://www.youtube.com/watch?v=b2uMJDi_GJs

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.58 2016-03-12 ]

Jag har gjort en nästan fjantig uppgradering, monteringshål :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.57 2016-05-23 ]

Jag har fått backning på Vinga Fyr-lösningen.

Det finns tydligen enligt ovanstående video småblixtrar mellan huvudloberna, min "uppdragsgivare" vill att jag fixar det också annars är han (eller snarare hans vän som tagit videon) inte nöjd.

Så jag har nu gjort om konstruktionen så att man i princip kan lägga in hur många miniblixtrar man vill.

Jag har tagit vara på den utsökta Bulls-Eye genereringen som E Kafeman designade åt mig sen tror jag att man kan nyttja den vitala delen på det sättet jag nu gör i min nya design, men jag vet inte.

Någon får gärna rätta mig, klart är i alla fall att med min nya design kan man lägga in hur många mellanliggande miniblixtrar man vill.

Och när det kommer till ren digital design med diskreta digitala kretsar så vill jag passa på att skryta med att det inte är många som slår mig :D

Problemet med CPLD/FPGA är snarare att dess hårdvaruspråk är för korkat skrivna (gick t.ex inte att skapa en flanktriggad SR-vippa med ECS trots att Xilinx är ett företag vars produkter verkligen imponerar på mig) samtidigt är ECS och grind-cad bland det roligaste jag upplevt i modern digital värld, man behöver bara kunna lite digitalteknik så kan man som jag gjorde, cadda en hel CPU med enbart NAND-grindar :D

MVH/Roger
PS
Fick en del hjälp av folk på Xilinx forum för att komma i hamn, vissa delar kodades till slut i Verilog. Kan inte sluta skriva :D Jag har en CPU Rev B på gång. Haft det rätt länge nu. Löst planerad men innebär 6809-arkitektur med 100 gånger hastigheten! När jag fått byggt den ska jag bygga mig en egen dator och revolutionera världen med seriöst användarvänliga program utan massa fjantiga och onödiga finesser :D

Författare:  rogerk8 [ 23.22 2016-06-01 ]

Jag har nu hottat upp min Vinga-krets.

Kom på att alla inverterare ju inte behövdes, behövde bara tänka negativ logik så ett helt gäng inverterare försvann.

Tidigare i veckan kom jag dock på att ramperna och Bulls Eye är beroende av relativt korta pulser, per default får jag nästan 1s per puls medans E Kafemans fantstiska konstruktion nyttjade typ 50ms.

Så jag har kopplat in en Mono-vippa på utgångarna vilkat kan göra så att pulserna bara blir 50ms igen.

Sen har jag, pga inverterad logik, byggt om inkopplingen av lägre Bulls Eye-intensitet för dom små mini-blixtrarna mellan huvudloberna.

Jag är osäker på den delen av konstruktionen men eftersom Bulls Eye nu sker på uppåtgående flank (och inte nedågående som förut) så kan inte Bulls Eye genereras direkt när signalen går låg utan lite senare.

Styrande signal går ju direkt låg när tiden för att pulsen skall genereras inträffar, men då ska den först rampas och sedan på toppen (när flanken vänder positivt) så ska Bulls Eye kopplas in (fast med lägre intensitet).

Vilket (väl?) betyder att inkopplingen av R ska ske senare än vid negativ flank?

Eller är detta frikopplat från varandra?

Äggklockan ringer, dags för lite käk ;)

God natt!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.33 2016-07-09 ]

Jag har bestämt mig för att bara bygga Kafeman-delen och skapa ett gränssnitt där jag kan infoga min del lite senare.

Jag startade detta bygge igår kväll och såhär långt har jag kommit:

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.20 2016-07-09 ]

Nu är jag klar med schemat.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.55 2016-07-09 ]

Nu har jag gjort klart brd-filen.

MVH/Roger
PS
Matning till IC saknas, hoppas jag kan "tvångsrouta" det :)

Författare:  rogerk8 [ 18.27 2016-07-09 ]

Routning nu gjord :)

Tacksam om nån påpekar nåt fel.

MVH/Roger
PS
Gick förresten att dra Wire isf riktig routning av Vcc/Vss, misstänkte det ;)

Författare:  ToPNoTCH [ 18.42 2016-07-09 ]

- Ett antal kortslutningar (Inringat bilden)
- Vrid T1 180 grader (Du kommer märka varför när du routar den)
- Använd jordplan
- Tjockare ledare (ingen anledning att använda tunna om du har plats)

Du får gärna lägga upp filerna om det är Eagle, så kan jag göra ett försök.
Inte för att "göra jobbet" utan mer för att visa.

Bilaga:
KVF_2_brd_final.png

Författare:  Klas-Kenny [ 18.49 2016-07-09 ]

Och inte minst, använd bara vågräta, lodräta och 45° ledare. De där som sneddar rakt över allting ser smått hemska ut.
Samt, inga 90° hörn, gör dem till 45°.

Författare:  rogerk8 [ 18.56 2016-07-09 ]

Hej Topnotch!

Jag har nu rättat till felen, tack för ditt påpekande för den längst till vänster såg jag aldrig.

MVH/Roger
PS
Bifogar även brd-filen (Eagle)

Författare:  rogerk8 [ 18.57 2016-07-09 ]

Klas-Kenny skrev:
Och inte minst, använd bara vågräta, lodräta och 45° ledare. De där som sneddar rakt över allting ser smått hemska ut.
Samt, inga 90° hörn, gör dem till 45°.

Spelar roll ;)

MVH/Roger

Författare:  Nerre [ 19.05 2016-07-09 ]

90-gradershörnen är ingen estetisk fråga, det handlar om induktans och kapacitans i ledningarna.

Författare:  ToPNoTCH [ 19.43 2016-07-09 ]

Här är en variant (ha överseende med att jag lade 20 min på den)

Hade hoppas på att lyckas göra det enkelsidigt men en liten rackare bråkade. Jag byglar hellre än kör dubbelsidigt om det är så lite.

En annan kontaktering på X2 & X3 hade gjort det lite snyggare.

Jag minskade heller inte kortstorleken, vilket hade varit nästa steg givetvis.

Tanken är att väcka lite tankar. :wink:

Bilaga:
vinga_variant.jpg

Författare:  rogerk8 [ 20.50 2016-07-09 ]

Ett proffs har yttrat sig!

Tack för all tid och energi du lagt ner, ser onekligen mycket bra ut, nånting att sträva efter på sikt, jag kommer dock ändå nyttja min lösning mycket för att jag redan har den som Gerber, sen är man väl lite stolt över sitt livs andra PCB :)

MVH/Roger
PS
Jag retar mig på en sak när det gäller Eagle, det finns en mängd bibliotek men jag skulle bara vilja ha ett enda eget som jag så sakteliga bygger och det behöver inte innehålla så mycket irrelevant SKIT man alltid måste scrolla igenom (all SMD och en hysterisk mängd kontakter går t.ex bort), jag behöver liksom bara typ TO220, TO126, TO92 footprints (konfiguration spelar egentligen ingen roll, det är bara schemat som blir lidande), DIL8, DIL14, DIL16, DIL28, motstånd stående & liggande, kondensator axiell & radiell med några få raster, diod stående & liggande, lite standardplintar, borde bli ett bibliotek med absolut mindre än 100 varianter.

Nu fattar jag inte vad som händer, lyckades faktiskt skapa en egen komponent igår (4093 innan jag hittade den) och skapade då ett eget bibliotek knoppson.lbr men när jag laddar in det biblioteket har jag fortfarande typ 1000 komponenter samtidigt som alla inte är med. För det första, hur laddar man in sitt eget bibliotek BARA för det andra hur laddar man in default-biblioteket? Laddas det alltid vid start eller vad heter det?

Jag tycker biblioteksdelen fungerar väldigt underligt för ibland finns inte komponenten (jag är dock mest intresserad av raster för simulering sker via breadboard) men om man separat t.ex laddar in 40xx-biblioteket så finns plötsligt t.ex 4093, varför fanns det då inte från början kan man ju fråga sig.

På det stora hela är jag dock så nöjd med Eagle att jag kommer köpa det. Vart köper jag det?

Författare:  rogerk8 [ 18.36 2016-07-10 ]

ToPNoTCH skrev:
Här är en variant (ha överseende med att jag lade 20 min på den)

Hade hoppas på att lyckas göra det enkelsidigt men en liten rackare bråkade. Jag byglar hellre än kör dubbelsidigt om det är så lite.

En annan kontaktering på X2 & X3 hade gjort det lite snyggare.

Jag minskade heller inte kortstorleken, vilket hade varit nästa steg givetvis.

Tanken är att väcka lite tankar. :wink:

Bilaga:
vinga_variant.jpg

Hur gjorde du egentligen det där och dessutom på bara 20 minuter?

Orkar du förklara?

Fast gör det på nybörjar-nivå i så fall för jag kan bara Eagle väldigt hjälpligt.

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 19.49 2016-07-10 ]

Man kan ha "synen" för det men sedan lär man sig med hur man skall gå till väga för att göra det lätt för sig själv sedan vid routningen (dra och sammankoppla ledningarna/strecken till rätt ställen) eller för autoroutern (finns inbyggt en mekanism som sammankopplar allt automatiskt, har sina för och nackdelar) om man vill använda den istället.

Som första del är dock att man får se till att komponenternas ledningar inte korsar varandra, eller så lite som möjligt, för då kan det bli besvärligt och tom omöjligt att routa (dra ledningarna dit där de skall vara) om det är ett komplext kort och vid högre frekvenser måste ledningar läggas på vissa speciella sätt och kan inte heller se ut hur som helst. Sedan är nästa steg, om man så vill, estetiken så komponenterna läggs så som man vill ha de för att se fint ut och/eller pga rent praktiska anledningar.

Routningsmässigt kan det dock hända att man inte kan ha komponenterna på ett visst sätt och då får man kompromissa eller ändra om.

Ditt kort är för oss som hållit på en del med detta enkelt att routa och tar således inte lång tid att fixa. :)

Angående att köpa så är skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen enbart ytan på kortet och antalet lager och en grej till som jag inte kommer ihåg just nu men behöver du inget av det första två grejerna så är ett köp egentligen på så vis kanske inte direkt nödvändigt.

Köpa kan du direkt från tillverkarna här:

https://shop.cadsoftusa.com/buy-eagle/

Vet inte om det går att köpa någon annanstans då det inte är något jag kollat upp.

Författare:  rogerk8 [ 20.42 2016-07-10 ]

Jag tackar för detta!

Såg att en standardlicens innebär 6 lager och EU-kort (100X160mm) max, min Light innebär 2 lager och 80X100mm.

Det verkar alltså vara som du säger dvs ingen större anledning till uppgradering.

Jag vågade dock inte trycka på "Buy Eagle" för jag blir lite rädd för sånt, annars hade jag gärna velat veta vad en standardlicens kostar, dock känner jag lite att EU inte riktigt räcker i längden (om man får drömma lite).

Mitt nästa CAD-projekt ska nog bli en 64-Pin DIL CPLD (Xilinx QFP), ska bli spännande och se om den footprinten finns med :)

MVH/Roger

Författare:  MadModder [ 21.12 2016-07-10 ]

Du kan trycka på hur många BUY-knappar du vill utan att något händer. Så länge du inte skrivit in någon kortinformation kan aldrig några pengar dras någonstans.

Författare:  rogerk8 [ 21.18 2016-07-10 ]

Tack MadModder för det här, jag behövde faktiskt höra det.

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 21.23 2016-07-10 ]

Du kommer till sidan för att kunna köpa, det är sedan en del fler steg efter det innan du kommer till en betalsida så du kan lugnt trycka på sidan. Jag lovar dig att ditt konto inte kommer att bli tömt bara för att du klickar på länken. :) Jag skulle för den delen aldrig fått för mig att lägga upp en sådan länk här elelr någon annanstans.

På näst sista sidan du kommer att koma till efter ett antal steg så visar det var det du valt kostar och nästa sida så skriver du inte din adress och allt och sedan trycka för att betala. Bland den billigaste licensen men som kan mer än gratisversionen kostar 140 Euro så runt 1300:-. Den allra billigaste versionen med 2 lager och inte mycket som skiljer mot gratisversionen kostar bara 62 Euro så runt 600:-.

Författare:  rogerk8 [ 21.27 2016-07-10 ]

Tror jag hittade nåt pris där även om benämningen på mjukvaran var luddig typ "Business Standard".

Om det var rätt och jag bara vill ha Schematic+Layout så kostar det runt 600 Euro (runt 6000, väl?)

Så det kan vi glömma :D

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 21.30 2016-07-10 ]

Ja är det till företag så lär det kosta bra mer just av bara den anledning eftersom det då används kommersiellt som man kan tjäna större pengar på än privat som hobby som tex gratisversionen mer är ämnad för.

Författare:  rogerk8 [ 20.07 2016-07-21 ]

Jag har nu "nedgraderat" min konstruktion så att den kan göras enlagrig (och därmed mha fotoresist).

Jag har för tydlighetens skull gjort alla eventuella byglingar raka.

Vcc på själva kretsen är dock en miss (men funkar ju, speciellt vid utläggning och 2-lagers Gerber).

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Vid R10 funkar det inte heller så bra men det går faktiskt att löda en bygel rätt i motståndsbenet, apropå R10 så går tråden under ett gäng med motstånd vilket heller inte är nåt problem :)

Uppe vid R1 har jag fått en bonus-via av nån anledning :)

Författare:  bearing [ 16.29 2016-08-01 ]

Det kommer ju gå åt en hel del kemikalier för att etsa bort kopparen från nästan hela kortet. Lägg in ett jordplan, så behöver bara en bråkdel av ytan etsas bort.

Med de låga frekvenser kortet arbetar med spelar ju inte hörnen någon roll för funktionen. Men det kan bli problem vid etsningen i skarpa hörn.

På tal om estetik och hörn har jag provat en autorouter som heter Topor. Kan bli snyggt med mjuka kurvor, men ofta ser det ut som en tallrik spaghetti.
Bild

Författare:  rogerk8 [ 16.50 2016-08-01 ]

Hej bearing!

Förstår nästan inte relevansen med ditt inlägg :)

Men att nyttja jordplan tycker jag låter som ett trevligt förslag inför framtiden där man kanske skapar typ mikrofonförstärkare mha av Eagle.

Dock har jag förstått det som så att Eagle Light bara ger mig två lager (Top+Bottom) så ett tredje lager (GND) verkar inte möjligt men jag kanske har fel?

Och har jag inte fel vore det trevligt om du talade om hur jag nyttjar jordplan :)

MVH/Roger

Författare:  lillahuset [ 17.00 2016-08-01 ]

Det är inga problem att göra ett kort med jordplan plus "bottom". Det kräver bara lite mer eftertanke och ansträngning. Ja, det brukar vara bäst att lägga jordplanet närmast komponenerna. Av två skäl, kortast möjliga jordanslutningar och kortast möjligt fysiskt avstånd mellan "jord" och komponenter.

Författare:  Henry [ 22.03 2016-08-01 ]

Testa autoroutern någon gång i Eagle och se hur den drar ledningarna om du vill.

Författare:  lillahuset [ 22.44 2016-08-01 ]

Ge mig en anledning att vilja det.

Författare:  bearing [ 06.46 2016-08-02 ]

Roger, jag tipsade bara om att använda jordplan för att slippa etsa så stor mängd koppar. Resten av mitt inlägg var mest kuriosa.

Jag använder inte Eagle, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur du lägger in ett jordplan. Men i de andra program jag använt har det varit en enkel manöver. Välj området som ska fyllas med hjälp av en rektangel/polygon, och välj vilken signal som planet ska kopplas till. Fyll, och justera/flytta ev. några komponenter/ledningar (eller lägg till vior på flerlagerskort) ifall stora områden inte fylls p.g.a att "öppningen" är för liten.

Författare:  MadModder [ 08.31 2016-08-02 ]

För att förtydliga så är jordplan i det här fallet inte ett eget lager, utan en utfyllnad på top- eller bottomlagret som fyller i alla tomma ytor, med ett angivet isolationsavstånd till alla banor och lödpaddar. Funktionen brukar heta copper pour. Vanligast är att man som sagt kopplar det till GND, och sen anger att fyllda plättar som inte kan kopplas tas bort. I lågfrekvensapplikationer kan man dock bortse från det sistnämnda då det inte spelar någon roll.
Det här spar som sagt på etsmedlet. Väldigt mycket faktiskt.

Författare:  Henry [ 16.52 2016-08-02 ]

lillahuset: det var inte någon rekommendation till dig utan TS då ledningsdragningen kunnat blir lite rakare för bättre plats och så kanske lite bättre routat på något ställe. Det hade även varit möjligt för TS att skapa ett mindre kort på detta vis då autoroutern tagit hand om det mesta när det är ett sådant här stort och enkelt kort och så ges det även en lite grov visning av hur man hade kunnat routa det tex.

Författare:  lillahuset [ 16.55 2016-08-02 ]

OK, jag blev lite förvirrad. :)

Författare:  Henry [ 17.13 2016-08-02 ]

Haha jag ser nu att jag totalt missade att ditt inlägg var före mitt, fick för mig att ett från TS var före. :D Förstår helt och fullt din konfundering. :)

Författare:  rogerk8 [ 21.19 2016-08-02 ]

MadModder skrev:
För att förtydliga så är jordplan i det här fallet inte ett eget lager, utan en utfyllnad på top- eller bottomlagret som fyller i alla tomma ytor, med ett angivet isolationsavstånd till alla banor och lödpaddar. Funktionen brukar heta copper pour. Vanligast är att man som sagt kopplar det till GND, och sen anger att fyllda plättar som inte kan kopplas tas bort. I lågfrekvensapplikationer kan man dock bortse från det sistnämnda då det inte spelar någon roll.
Det här spar som sagt på etsmedlet. Väldigt mycket faktiskt.

Intressant!

Fick f.ö den här instruktionsvideon angående jordplan av SM6XUN alldeles nyligen.

Jag avser se den ett par tre gånger till :)

MVH/Roger
PS
Glömde videon :D

https://www.youtube.com/watch?v=O5aZQLSJajI

Författare:  bearing [ 08.36 2016-08-03 ]

Precis, den stora blå ytan i Topnotch layout är jordplanet.
viewtopic.php?p=1252926#p1252926

Författare:  rogerk8 [ 22.08 2017-05-06 ]

Nu har jag planerat lådan och lite till för min KVF.

Jag har en standard-planering av lådor i samband med min KPS (racksystem) men i detta fallet fungerar inte riktigt den planen för här nyttjas bara ett 9V-batteri.

Eftersom kretsen bara blinkar till några få gånger per minut kändes sedan en regulator för AC-dift överdrivet så jag har komponerat ihop ett adaptersystem som både kan nyttja 9V-batteri och en AC-adapter.

Jag känner mig väldigt nöjd med detta system för det är nästan löjligt enkelt, genom att t.ex välja en Zener-spänning som alltid är högre än batteriets så kan man lägga battriet rätt på Zener utan att det blöder nån ström, samtidigt kan man ha en diod till som halvvågslikriktar en adapters (som man nog ändå gärna vill ha) som inte ens behöver vara AC utan bara ha en toppspänning något högre än Zener-spänningen och om det inte vore för att Alkaliska batterier inte går att ladda så kunde man även skippa andra dioden :D

Nåt sånt här har jag i alla fall tänkt mig systemet, blir nog det första kortet och burken jag bygger.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.12 2017-05-07 ]

Jag har nu lagt till en liten skyddskrets för att undvika fallet att nån får för sig att trycka i en AC- eller DC-adapter i uttaget för lysdioden, det enda denna krets inte skyddar för är otillåtet hög spänning (kort kan den klara lite sånt också men inte under nån längre tid).

Dock är det ganska enkelt att säga till folk att köpa en 9VAC-adapter eller en 12VDC-adapter samtidigt som begreppen kan vara svåra att hålla isär dvs det kan lätt bli 12VAC in men iom att den halvvågslikriktas så är dess rms-värde bara A/2 eller påstämplad U/sqrt(2) dvs samma spänning som 9V i detta fallet (glättningskonding finns ju inte när man trycker in den på fel ställe dvs K3).

Trycker man in 12VAC på Batt_IN blir det dock kortslutning i Zener (detta är emellertid ytterst osannolikt ty K2 är nära batteriet), vad man kan göra är att ha ett lite seriemotstånd till Zener men eftersom Zener normalt inte reglerar vid Batt så blir det motståndet bara ett spänninstapp (uppskattar ändå att 100 Ohm duger för mer än 10mA drar KVF inte ens när LED lyser som starkast samtidigt som den stömmen tas från en inbyggd kondensator).

Trycker man däremot in 12VAC på rätt ställe (K1) så händer dock ingenting ty Zener tar smällen (och motståndet tål strömmen)

Så jag anser avsäkringen vara i det närmaste idiotsäker.

MVH/Roger
PS
Det värsta jag alltså kan tänka mig är en idiotkoppling av 12VAC in på Batt_In, om vi säger 1,3W-Zener så innebär en 10V:are 130mA, 7V/130mA=54 Ohm dvs återigen tycks 47 Ohm duga (1N4148 tål 150mA) fast i det här fallet bör effekttåligheten vara 1W, kanske 100 Ohm är lämpligare (när jag slänger ur mig Ohm-värden avses alltid 0,6W om inget annat anges).

Väljer nu att införa 100 Ohm, strömförbrukningen är ändå väldigt låg och bulls-eye kommer alltså mest av intern kondensator.

Författare:  rogerk8 [ 20.56 2017-05-11 ]

Nu har jag fotat mitt PCB för KVF.

Återstår mest millimeterpapper, löda kortet och köpa in de mekaniska komponenterna, som är:
1) Batteri-clips (har)
2) Batteri-kontakt (har)
3) DC-plugg (har)
4) 1P vipp (har)
5) 3st DC-Jack för invändigt montage (har för utvändigt montage)
6) Låda (har 2st)
7) Plastdistanser (har, måste dock sågas på mitten)
8. 4st försänkt M3X10 (har inte men kan hittas)
9) Metallförsänkare (har inte, kan gå med 10mm borr dock)
10) 2st M2,5X6 för batteri-clips (har ej men kan hittas)
11)12VAC adapter (har)

Det här tycks jag kunna få ihop utan att behöva köpa ett skit, mest irriterar jag mig dock på utvändigt montage av DC-Jack men kanske man skulle ta och förbruka dom jag har för utvändigt montage innan jag skaffar nåt bättre?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.22 2017-06-07 ]

Då har jag äntligen fått körnat upp lådan.

För ett par veckor sedan fick jag köpt 10st DC-Jack för invändigt montage så jag har designat för dom (de gamla har samma panelhålsdiameter så de funkar de också).

Jag har fortfarande ingen försänkare för metall så jag lurar på att fästa kretskortet underifrån med vanlig skruv+apparatfötter istället samtidigt som jag tror en sådan försänkare är relativt billig.

Alltså, teoretiskt blir det snyggare undertill med försänkning av de fyra skruvarna men samtidigt vill man ofta ha underlagsskyddande apparatfötter modell anti-glid ändå och jag gillar Kjell's apparatfötter för 40 spänn, dom är lagom små.

Vi får se hur jag gör.

Min arbetsbänk är belamrad med dels min skivspelare som inväntar pickup-kontakter dels en låda för mina rör med logikkretsar, dvs jag har inte riktigt plats för att borra KVF just nu, jag kanske gör mig plats i morgon, vi får se.

Men jag är ovan vid att borra i metall, det enda jag vet att för borrning av Aluminium så ska man ha T-sprit, jag fick tipset på det här trevliga forumet om att köpa handesinfektionsmedel vilket jag gjorde för några månader sedan, det tänker jag använda, sen är jag osäker på om jag ska börja med liten diameter på borret (typ en diameter som passar alla hål) för att sedan gå upp till aktuell diameter, tror jag gör så (mindiameter blir då 3mm och maxdiameter 8mm).

Sen, mina damer och herrar, ska jag löda ihop det första kortet från senaste Kina-beställningen och jag tror jag har alla komponenter utan att alltså behöva köpa en enda pryl till, tack och lov :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.01 2017-06-08 ]

Låda borrad.

Gick bättre än jag trodde.

Genom att nyttja tving och fästa den i ytterkanten av arbetsbänken samtidigt som alla körningar fick var sin dutt med desinfektionsmedel så gick det bra.

Mitt nya borrset (Ironside 1-10mm, 0,5mm steg) visade sig göra mer runda hål än mitt gamla borrset från Clas, det blev tydligt när jag borrade 7mm med Ironside för att sedan byta till 8mm med Clas, hålen med Clas blev inte alls lika runda vilket egentligen inte var väntat för medans man borrade wobblade borret något, Ironside sa bara tjoff och blev jätterunt.

Jag bestämde mig sen till slut för att försänka hålen från undersidan, tog då till ett 10mm-borr och det blev faktiskt ganska bra men passformen skruvhuvud/låda blev inte idealisk så jag ska skaffa mig en metall-försänkare så småningom där vinkeln lär stämma bättre med skruvhuvudet.

Jag är inte riktigt säker på hur jag vill göra nu, en amatörmässig lösning vore att helt enkelt printa ut text på OH med klister, klippa ut texten för varje reglage/kontakt och klistra dit mha typ pincett.

Detta funkar men blir att se lite väl billigt ut.

Alternativet är att cadda sidorna med alla hål precis där dom är och klistra dit en hel remsa OH, kruxet med det är att det kräver en precision som jag inte riktigt har möjlighet att skaffa, jag vet att paint printar ut i det närmaste 1:1 så teoretiskt går det men alla hålplaceringar måste då stämma för hela sidan.

Om jag kan nöja mig med att bara klippa ut beteckningar för varje reglage och kontakt separat då kan jag gå vidare och bara montera kontakterna och reglagen samt ta märkningen senare och tom när hela kortet är lött och det är klart.

Eventuellt gör jag faktiskt som så med denna första prototyp.

Annars måste jag liksom vänta på att jag tagit fram hela sidor med OH innan jag kan montera reglagen och kontakterna

Jag bestämt mig för att nyttja dom gamla DC-jacken (som monteras utifrån) ty dels bygger dom mindre inåt i den trånga lådan dels vill jag faktiskt förbruka dom (ty de passar dåligt i mina rörförsteg) dels blir det lite kabeldragning kring dessa DC-Jack för jag behöver trolla lite med AC-vårta/Batteri-kompatibiliteten.

Jag bestämmer nu att detta får bli en prototyp där märkningen av alla reglage och kontakter inte blir optimal samtidigt som detta snabbar på mitt snigelprojekt :)

MVH/Roger
PS
Jag förborrade alla hål med minsta borrdiametern dvs 3mm.

Författare:  rogerk8 [ 22.12 2017-06-09 ]

Min låda blev ett fiasko.

Först missade jag att ta med batteriets hela längd sen hade jag även borrat fel cc-avstånd för batterihållaren men vad som är värst är att kortet inte går ner i lådan :D

Kortet går inte ner i lådan är för den är för liten ty precis alla reglage och kontakter bygger mer än den ynka cm per sida som jag har till förfogande.

Man skulle kunna nyttja lägre distanser modell några brickor och krypa under reglagen med kortet men hur applicerar man typ tre brickor under kortet?

Nej, detta går inte jag får skaffa en större låda, när det gäller detta projekt kan den tom vara av plast men nånstans 2cm marginal per sida behöver jag dvs runt 80+2X20, 100+2X20 (dvs 120X140).

MVH/Roger
PS
Man skulle kunna limma dit en väl vald (kapad) längd av mina 100st felaktigt beställda långa plastdistanser under varje montage-hål och sedan smyga in kortet under reglagen och kontakterna, dock får man vara vaksam på hur långa ledningsstumparna är under kretskortet (så att distanserna räcker), detta kan faktiskt gå!

Författare:  Magnus_K [ 23.16 2017-06-09 ]

Det går inte att montera kortet först och sen reglagen?

Författare:  rogerk8 [ 17.08 2017-06-10 ]

Ta mig tusan, det går ju!

Som jag sagt så många gånger förut, ibland är lösningarna så enkla att man inte ser dom :)

Annars var ju tanken från början (eller i alla fall tidigt) att alla kontakter skulle lödas med små kabelstumpar hängandes i kortet för att sedan bara lyftas in i lådan med alla reglage invändigt monterbara.

Nu har jag dock gått över till mina utvändigt monterbara DC-Jack av plast som jag faktiskt kom på är bättre (de är dock inte brytande men det eliminerar ju bara risken för felkoppling samtidigt som det inte är en funktion jag behöver) än de invändigt monterbara jacken av metall jag köpte nyligen för de går i princip inte att använda vid AC-matning ty manteln är i kontakt med chassit och om helvågsbrygga plus jordning av chassi...

Tack Magnus!

MVH/Roger
PS
Då väntar jag alltså med kabeldragningen av chassi-reglagen till sist, jag tror jag tar i med 20cm kabel (från kortet) för alla reglage, då kan man antingen klippa ner dom eller låta det bli ett litet skatbo :)

Författare:  rogerk8 [ 17.08 2017-06-11 ]

Jag glömde ju att visa undersidan av min fina men trånga låda.

Jag försänkte alltså med ett 10mm-borr, detta funkar men jag tror att vinkeln blir lite "platt" i förhållande till skruven och därmed blir försänkningen mer än lovligt synlig, för övrigt har jag försänkt precis så mycket att skruvhuvudena inte "känns".

Jag kommer snarast köpa en dedikerad metallförsänkare.

MVH/Roger

Författare:  MadModder [ 19.44 2017-06-11 ]

Biltema har en billig försänkningssats för 50kr som ger rätt vinkel. De tar inte stål, men funkar bra i plast, aluminium och trä. :)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/

Författare:  rogerk8 [ 21.36 2017-06-11 ]

Tack MadModder!

Men om försänkningsvinkeln är 80 grader på allihopa, varför ska jag ha 3st då :humm:

MVH/Roger

Författare:  MadModder [ 05.48 2017-06-13 ]

Om man ska försänka ett litet hål där det är trångt runt hålet kan man inte ta en stor försänkare. Och en stor behöver man till stora hål. ;)

Författare:  Gimbal [ 07.10 2017-06-13 ]

rogerk8 skrev:
Tack MadModder!

Men om försänkningsvinkeln är 80 grader på allihopa, varför ska jag ha 3st då :humm:

MVH/Roger

Det är samma problem som med skiftnycklar, de är ju ställbara så det räcker att köpa den största som finns. :)

Författare:  tecno [ 10.30 2017-06-13 ]

Bild

Bättre då att satsa på rätt typ av verktyg!

Som sagts mången gång tidigare >> shit in = shit out

Författare:  CPMS [ 11.15 2017-06-13 ]

Och sen har den där billiga Biltema-satsen fel vinkel för normala försänkta maskinskruvar, det ska vara 90 grader.
Visst fungerar det men anliggningen mellan skruv och försänkning blir bara en väldigt smal ring längst uppe.

Författare:  tecno [ 11.36 2017-06-13 ]

Menar du den jag länkade till?

Författare:  CPMS [ 11.47 2017-06-13 ]

Nej, den som MadModder länkade: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/
Din är 90 graders.

Författare:  rogerk8 [ 18.07 2017-06-13 ]

MadModder skrev:
Om man ska försänka ett litet hål där det är trångt runt hålet kan man inte ta en stor försänkare. Och en stor behöver man till stora hål. ;)

Det har aldrig riktigt slagit mig att man måste ha massa olika diametrar på försänkare :)

Jag tror jag ändå kommer satsa på en enda för vart skall man ha alla grejer nånstans?

Praktisk diameter är runt 15mm (undrar om Clas kanske har, annars kanske Järnia har?).

För i min värld finns det inga skruvhuvuden som ens är i närheten av 15mm, dessutom finns det visp-avgradare (=avgrandningspenna?) man kan nyttja till hur stora hål som helst.

Men din länk http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/ är ändå käck för den är billig och passar egentligen mina behov för nåt tuffare material än Aluminium kommer jag nog aldrig försänka i.

Sen är jag inte så kinkig vad gäller det där med vinkeln, även om jag faktiskt tycker det var intressant att veta.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.15 2017-06-13 ]

CPMS skrev:
Och sen har den där billiga Biltema-satsen fel vinkel för normala försänkta maskinskruvar, det ska vara 90 grader.
Visst fungerar det men anliggningen mellan skruv och försänkning blir bara en väldigt smal ring längst uppe.

Det här var intressant att veta.

Jag tycker inte det är så viktigt men det är ändå intressant att veta för min försänkning mha ett 10mm-borr gränsar ju till ett fiasko, tycker jag.

Visst, jag har lyckats försänka skruven så att dess huvud kommer under lådans yta MEN jag har uppenbarligen borrat bort onödigt mycket lådmaterial vilket jag tror mig förstå beror på 10mm-borrets icke optimala vinkel.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 18.35 2017-06-13 ]

Vanlig metallborr har ju oftast 118 graders vinkel på spetsen så därför blev din försänkning alldeles för bred fast du fick till rätt djup.

Författare:  rogerk8 [ 19.22 2017-06-13 ]

Oj, skiljer det så många grader!

Kul att man numera vet att skruvhuvudena, vad gäller försänkt maskinskruv, är 90 grader.

Fast tittar man på dom skulle nog det vara min första gissning :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.40 2017-06-16 ]

Har påbörjat lödarbetet idag.

Lödde dit alla motstånd plus nån enstaka konding.

Anledningen till att jag lödde dit en konding var att jag kom på att ett speciellt motstånd bäst löds i ett par gafflar för värdet är osäkert, sen var det likadant med en kondensator så jag lödde dit fyra små gafflar jag snott från jobbet.

Motståndet i gaffeln styr Bulls-Eye intensiteten för övriga små lober som faktiskt Vinga Fyr enligt videon tycks ha och det finns en önskan att få med dom också men detta kräver en tillsats som jag bara småplanerat för (byglas bort idag).

Kortet är alltså expanderbart för ytterligare lober men då bara med endast en annan intensitet.

Lite bilder på mina framsteg :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.42 2017-06-17 ]

Så, nu har jag byggt klart kortet.

Och även testat det.

Jag kopplade alltså in LED och 9V-batteri sen väntade och väntade jag (samtidigt som jag såg att bakgrundsbelysningen var något för stark), tyckte jag väntade mer än en minut och inget hände men då började jag mäta och då startade dels Bulls-Eye dels oscillerade det hos första NAND, jag tog då fram mobilen och tog "varvtider" på Låg/Hög, L blev på 48s och H blev på 30s, på tok för mycket alltså (vill ha 22/8s).

Jag tror att dessa "nya" lytar på 100uF hade mycket högre kapacitans än påstämplat, uppenbarligen nästan 100% mer.

Så jag bestämde mig för att kalibrera om, genom att byta uppladdningsmotstånden fick jag nyligen till L/H=25/12s, så viss kalibrering kvarstår.

Eftersom jag har gafflar kommer jag löda loss motstånden och införa dom för L/H respektive bakgrundsbelysningen, jag hade det på känn redan från början och tror jag mentalt planerade för gafflar men sen nu vid skarpt läge glömde jag bort det för jag skrev aldrig ner det :doh:

Hoppas bara jag inte förstör kortet vid avlödningen men å andra sidan är detta faktiskt ett dubbelpläterat kort och dom är rätt tåliga har jag förstått.

I morgon ska jag införa gafflar och kalibrera tiderna och bakgrundsbelysningen lite bättre sen på kvällen hoppas jag kunna visa en video på alltihopa.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.34 2017-06-18 ]

Det helt färdiga kortet, trimmade in 22s/8s och la in en trimmer för bakgrundsbelysningen.

Värdet på motståndet som kopplar förbi trissan och ger bakgrundsbelysningen var 10k men jag tyckte LED "glödde" för mycket, chansade då på att seriekoppla en 100k trimmer men ta mig tusan om inte bakgrundsbelysningen fortfarande är lite stark och detta trots att bara 60uA går genom LED!

Att ha en trimmer för bakgrundsbelysningen tycker jag är bra för olika LED har olika känslighet (och spridningsvinklar) samtidigt som denna belysning är ytterst subjektiv, såpass subjektiv att jag faktiskt funderar på att införa en riktig potentiometer (kallad Intensitet) istället, men då måste jag borra ännu ett hål i lådan :(

Vad tycker Ni jag ska göra?

Apparaten är helt klart roligast när LED bara nätt och jämt "glöder" innan en tämligen stark Bulls-Eye kommer.

Jag avser spela in en video men vill göra det när det är mörkt ute, fast såhär nära midsommar kanske det inte blir det (mitt minne är kort :) ).

Jag kommer tacka konstruktören (för det är inte jag) när detta projekt är helt klart, det jag saknar nu är en video på hela rasket samt montering i låda.

MVH/Roger
PS
Hur fasen blir man av med dessa solkatter? Släcker jag ner så får jag sån lång slutartid att jag måste nyttja stativ pga min skakighet.

Författare:  rogerk8 [ 21.25 2017-06-18 ]

Nu har kortet fyttat in i lådan :D

Tack vare Magnus_K's enkla men briljanta tips så gick det att montera kortet först och DÄREFTER kontakterna.

Men det var precis, hade typ 1mm i marginal i höjdled för DC-Jacken's minustamp, vipp-omkopplaren fick läggas ner men dessa små marginaler fick jag också pga att jag monterade distanserna med en särskild mutter och sedan kortet ovanpå vilket inte hade behövts men underlättade iläggandet av kortet.

Jag har nu bara kabeldragandet av batteriet till en DC-plugg samt utgångskablaget kvar.

Utgångskablaget kommer bli en enkelledare med skärm (trevligt tunn och bra) på 1m där jag fäster LED i ena änden och en DC-plugg i den andra änden.

Jag tror jag tar det i morgon kväll.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.41 2017-06-19 ]

Så, då var projektet klart sånär som på att locket skall skruvas på.

Men vilka problem jag fick när jag skulle testa det där sista med AC-försörjningen!

Apparaten blev helt knäpp och jag hade först ingen susning om vad det var som plötsligt gjorde så att den blinkade med 1Hz, fattade dock att nåt var fel på matningen trots att den såg fin ut på skåpet för det ryckte en del i den, jag provade då kondingar lite överallt på matningen men det hjälpte inte samtidigt som jag inte kunde förstå varför det hjälpte att ha batteriet inkopplat (halvvågslikriktad AC summeras mha dess diod ihop med batteriet och en annan diod över en 10V Zener), spänningarna på plint såg alltså helt okej ut men visst det ryckte mer i halvvågslikriktad AC, som sig bör.

Med AC-pluggen ikopplad så började apparaten först helt okej (brukar börja med en Bulls-Eye) sen andra blinket blev också okej men därefter blev det 1Hz.

Det var inte förrän jag tog en paus och åkte och köpte mer pilsner som jag kom på det, AC levererarde för lite ström.

Detta samtidigt som 1Hz-blixtrarna var extremt intensiva (jag fick tom byta en trasig 1N4148 som jag lite naivt hade använt som likriktardiod), min lösning tror jag har att göra med att Bulls-Eye konsumerar så mycket ström att logiskt låg nivå plötsligt blev logiskt hög nivå när strömmen rusade i höjden och det fick apparaten att spåra ur.

Nåväl, det funkar nu och jag bifogar en video på det.

Först en bild och några scheman, dock :)

MVH/Roger
PS
Har nog rätt bra koll på varför inkopplande av batteriet i samband med AC-matning fungerade för när det ryckte i matningen fanns batteriet där nån Volt lägre ner och fångade upp "rycket".

När Ni läser schemana så ska Ni tolka det som står i Eagle-schemat först, finns det inga noteringar där så gäller Paint-schemat, värdena inom hakparentes i Paint-schemat finns till för att slippa "udda" värden på kondingar.

Författare:  rogerk8 [ 22.12 2017-06-19 ]

Här är videon på det färdiga projektet (endast locket skall skruvas på och det borde jag väl klara :) )

https://youtu.be/wwmeXN-ZonQ

Stort tack E Kafeman för hjälpen med detta, utan dig hade det blivit fiasko!

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 00.29 2017-06-20 ]

Vi EF's hejarklack, kan tala om för fotbollsspelaren att han ska sparka bollen i mål, men det är den som faktiskt sparkar bollen i mål som ska ha hela äran.
Fiasko, är bara om målet uteblir och du ger ju inte upp så lätt.
Detta projekt verkar du fått i mål på ett lysande sätt. Videon ger mycket realistisk fyrkänsla på ljusets sätt att bygga upp intensiteten i pulserna.
Kommer se helt suveränt ut med lysdioden inmonterat i en modell av Vinga fyr.
Grattis.

Författare:  Magnus_K [ 07.07 2017-06-20 ]

Roger introducerar "fyr-porret" :D

Snyggt jobbat Roger!

Författare:  ensten [ 07.55 2017-06-20 ]

:tumupp:
Grattis till ett slutfört projekt!

Författare:  tecno [ 10.11 2017-06-20 ]

Ja där satt den, du har ju fått till blänket på ett realistiskt sätt :tumupp: .

Författare:  rogerk8 [ 15.09 2017-06-20 ]

E Kafeman skrev:
Vi EF's hejarklack, kan tala om för fotbollsspelaren att han ska sparka bollen i mål, men det är den som faktiskt sparkar bollen i mål som ska ha hela äran.
Fiasko, är bara om målet uteblir och du ger ju inte upp så lätt.
Detta projekt verkar du fått i mål på ett lysande sätt. Videon ger mycket realistisk fyrkänsla på ljusets sätt att bygga upp intensiteten i pulserna.
Kommer se helt suveränt ut med lysdioden inmonterat i en modell av Vinga fyr.
Grattis.

Rörande roligt att höra.

MVH/Roger
PS
Det kan hända att jag ger mig på Måseskärs (gamla, obs) fyr utanför Käringön som nästa fyr-projekt för där är nämligen min far född och jag har således tillbringat samtliga somrar där tills dess jag var typ 25, den fyren är dock en FL3-fyr så det blir inte så enkelt att bara ändra tidskonstanter men du och andra här på EF har nu lärt mig tänket så jag ska nog få till det också om jag anstränger mig lite :)

Författare:  danielr112 [ 15.14 2017-06-20 ]

Grattis till ett avslutat projekt!

Författare:  rogerk8 [ 15.23 2017-06-20 ]

Magnus_K skrev:
Roger introducerar "fyr-porret" :D

Snyggt jobbat Roger!

Tack Magnus!

Ja det är roligt att det är klart även om det faktiskt inte är riktigt klart än, återstår några estetiska detaljer för lådan skall få lite etiketter som jag bara avser printa ut på självhäftande OH, klippa till och klistra dit.

Jag har gjort en mall men jag har inte laserskrivare så jag kan inte fixa det ikväll utan får vänta på en granne, jag har dock testat fysisk storlek på texten och den verkar passa bra på lådan.

Bifogar etikett-mallen.

MVH/Roger
PS
"OUT" klipper jag nog bort ty rätt självklart :D

Författare:  rogerk8 [ 15.26 2017-06-20 ]

ensten skrev:
:tumupp:
Grattis till ett slutfört projekt!

Tack ska du ha ensten!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 15.31 2017-06-20 ]

tecno skrev:
Ja där satt den, du har ju fått till blänket på ett realistiskt sätt :tumupp: .

Tack techno, mycket roligt att du tycker det!

Fast även om E Kafeman var mycket ödmjuk i sitt uttalande så är det mesta av det här hans förtjänst inklusive det du nu berömmer mig för, samtidigt som jag tycker hans analogi med en hejarklack av EF:are som till slut får fotbollsspelaren mig bollen i mål och att det trots allt är just jag som skjuter den i mål är rörande, helt enkelt.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 15.43 2017-06-20 ]

danielr112 skrev:
Grattis till ett avslutat projekt!

Stort tack danielr112!

Första Kina-kortet som alltså även layoutmässigt fungerade klanderfritt.

Mötte inga problem alls, möjligtvis har Eagle (obs) specat motståndsrastret lite tajt för man har bara 2X1mm som marginal, men annars fungerade det enligt förväntan, Good Enough helt enkelt (där det bara är mitt routande som sänker betyget).

MVH/Roger

Författare:  SeniorLemuren [ 18.47 2017-06-20 ]

Så nu återstår bara att rita och skriva ut själva fyren i en 3D-skrivare då. :)

Bilder på fyren längre ner på sidan.

Författare:  rvl [ 12.13 2017-06-21 ]

Eller vänta till juletider och bygga fyren som pepparkashus. Har själv gjort det med fyren på finska Utö som modell. De minsta detaljerna hoppade jag över, men lyktkuren hade "glas" gjutna av smält socker och fungerande ljus.

Sen när du spelar in video med en fyr och allt, så kan t.ex. dethär fungera som bakgrundsmusik:
https://www.youtube.com/watch?v=9yMOlw4zlsQ

Författare:  tecno [ 13.09 2017-06-21 ]

SeniorLemuren skrev:

Ånä... nu ska rogerk8 allt löpa linan ut och snickra denna i plywood.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.57 2017-06-21 ]

Fan, det var ju snyggt! 8)

Författare:  sodjan [ 16.42 2017-06-21 ]

Ett medlemskap i svenska fyrföreningen borde väl vara på sin plats... ☺️

Författare:  rogerk8 [ 18.23 2017-06-21 ]

rvl skrev:
Eller vänta till juletider och bygga fyren som pepparkashus. Har själv gjort det med fyren på finska Utö som modell. De minsta detaljerna hoppade jag över, men lyktkuren hade "glas" gjutna av smält socker och fungerande ljus.

Sen när du spelar in video med en fyr och allt, så kan t.ex. dethär fungera som bakgrundsmusik:
https://www.youtube.com/watch?v=9yMOlw4zlsQ

Lite mer passande än Accept :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.24 2017-06-21 ]

tecno skrev:
SeniorLemuren skrev:

Ånä... nu ska rogerk8 allt löpa linan ut och snickra denna i plywood.

Du vet tydligen vad jag gillar :D

MVH/roger

Författare:  rogerk8 [ 18.26 2017-06-21 ]

SeniorLemuren skrev:

Tack SeniorLemuren, mycket intressant!

MVH/Roger
PS
Fast konstruktionen av själva modellfyren överlåter jag till sådana som inte har samma benägenhet att göra fel som jag har :)

Författare:  rogerk8 [ 18.27 2017-06-21 ]

sodjan skrev:
Ett medlemskap i svenska fyrföreningen borde väl vara på sin plats... ☺️

Trevlig kommentar, tack sodjan!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.28 2017-06-21 ]

soundbrigade skrev:
Fan, det var ju snyggt! 8)

Tack soundbrigade!

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.43 2017-06-21 ]

Det hade varit lite småballt om du kunde gjort en Arduino-baserad fyrblinkare med en väljare för olika fyrar med displej. Lite avancerat kanske men ändå ...

Författare:  rogerk8 [ 18.51 2017-06-21 ]

Bara som ett avslut på alltihop har jag nu knåpat ihop ett par ritningar för nästa variant, det är mycket små förändringar men man lär sig ju vartefter och vill göra det bättre.

Rev B kommer alltså få en tre-polig DIN-kontakt också och det är för att jag har en latent plan att bygga en tillsatsmodul (KVM) som genererarar lite småblixtrar mellan huvudblixtrarna, åtminstone tyckte min vän och uppdragsgivare att det vore bra.

I tråden finns en video som visar i detalj hur Vinga Fyr beter sig och även smådetaljerna är alltså önskvärda att fixas.

Efter dessa ritningar så återstår bara att lägga upp några bilder på det färdiga alstret där alla kontakter och reglage har märkts med respektive funktion mha självhäftande OH.

KVM (Knoppson Vinga Module) skjuter jag således på framtiden.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.54 2017-06-21 ]

soundbrigade skrev:
Det hade varit lite småballt om du kunde gjort en Arduino-baserad fyrblinkare med en väljare för olika fyrar med displej. Lite avancerat kanske men ändå ...

Kul ide' men jag hatar processorer :D

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.23 2017-06-21 ]

Nänänänänä, det går jag inte på. :ajabaja: Du har ju funderat på Arduinoprojekt tidigare. Det är ju döda ting, så du har ju ingen anledning att hata dem. :wink:

Å andra sidan, jag tyckte mig se något som liknade en diodmatris någonstans i tråden; skulle du kunna göra något med en sådan, en omkopplare för att fixa andra fyrars blinkande? :idea:

Författare:  rogerk8 [ 21.42 2017-06-21 ]

Ska man vara strikt så är det egentligen inte processorer jag hatar utan högnivåprogrammering där man t.ex sällan kan skriva ut saker i klartext såsom att ! används istället för NOT, varför i sjuttsingen inte nyttja NOT då så vem som helst som inte är en C-mupp kan läsa koden, fattar inte allt sånt här onödigt special (fast det är klart att det då tar lite längre tid att programmera men jag föredrar helt klart allmän läsbarhet än en massa specialkod för inbördes beundran).

Dessutom ogillar jag att man sällan tycks kunna tänka utanför boxen där boxen är just processorn vilket medför att processorer skall användas till allt, även där dom inte behövs (som i mitt fall).

Jag tycker dock att soundbrigade's förslag är bra för processorer ger flexibilitet på ett helt annat sätt en tidigare men jag vill inte ha flexibilitet, jag vill ha dedikerade projekt, det är lite som om man vill ha en förstärkare och bygger en hel TV för det kan vara bra att ha, hur många tror då att det satsats tillräckligt på ljudet så att det blir bra, dvs det är större chans att ljudet blir bra om man bara nyttjar, och väljer ut, de komponenter som behövs och inget mer, en dedikerad förstärkare helt enkelt (en del har tagit ett steg ytterligare och bygger mono-steg).

Slutligen tycker jag att processorlösa konstruktioner är mycket charmigare, finns ju liksom programmerbar logik också såsom CPLD/FPGA när antalet kapslar blir för många, och fasen vad snabbt det går plötsligt, hmm undrar vad det beror på :humm:

MVH/Roger
PS
Motorolas 6809 är och förblir min favoritprocessor både vad gäller arkitektur, OP-kodsbenämningar och enkelhet att programmera (assembler).

Författare:  rogerk8 [ 19.13 2017-06-22 ]

Jag noterar även här att i min valda Aluminium-låda som rent allmänt nyttjas för mina EU/2-kort så är det bra om distanserna är max 2mm, detta för att de på sidorna monterade kontakter och reglage bygger en del och det är bra om kortet ligger under det som byggs, så att säga.

Personligen löser jag detta genom att såga av mina felaktigt beställda plastdistanser från ELFA (10mm, typ) och eftersom jag köpte 100 och i princip kan såga dom på fyra...:D

MVH/Roger
PS
AL-lådan är tillverkad av Hammond med typnumret 29830PSLA, 120X95X34 (yttermått).

Författare:  rogerk8 [ 19.19 2017-06-22 ]

soundbrigade skrev:
Å andra sidan, jag tyckte mig se något som liknade en diodmatris någonstans i tråden; skulle du kunna göra något med en sådan, en omkopplare för att fixa andra fyrars blinkande? :idea:

Detta är en trevlig ide', jag ska fundera mer på det, tack!

För grejen är ju att jag redan funderat/infört fler blinkningar per cykel mha diodmatrisen i min KVM, det enda som har varit lite underförstått är att dessa blinkningar är mycket svagare än huvudloberna, men det behöver dom faktiskt inte vara, dvs jag tycks redan ha flexibilitet vad beträffar olika fyrar, jag var bara för dum för att fatta det :doh:

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.20 2017-06-22 ]

rogerk8 skrev:
Motorolas 6809 är och förblir min favoritprocessor både vad gäller arkitektur, OP-kodsbenämningar och enkelhet att programmera (assembler).

Ganska såld på CDP1802. Asenkel att bygga med och ännu enklare att programmera.

Författare:  SeniorLemuren [ 10.00 2017-06-23 ]

Z80 var min favorit.

Författare:  rogerk8 [ 15.48 2017-06-25 ]

Jag måste få komplettera lite.

Jag byggde aldrig själv med 6809, jag bara labbade med diverse byggen i skolan och vid typ 25 års ålder var det alltså första gången i mitt liv som jag sysslade med processorer eftersom jag aldrig riktigt fattade grejen med Atari eller Vic20 mm, på den tiden lekte jag hellre med Philips Experimentlådor :)

Men iom 6809 blev jag fascinerad av processorer och läste en del djuplodande kurser om t.ex processorarkitekturer, 6809 är också den processorn som min CPU är byggd efter (mest vad beträffar OP-kodsnamn och utvald instruktionsuppsättning), kommer nog aldrig komma en Rev B ty det var ett ganska dyrt och jobbigt projekt, men kul :)

MVH/Roger
PS
Har dock en "färdigutvecklad" FPGA-variant av min CPU Rev B med utökat antal register, ackumulatorer mm, fast avståndet från mjukvara till att knåpa ihop hårdvaran och testa är frustrerande långt.

Författare:  rogerk8 [ 22.59 2017-06-25 ]

Så, då var äntligen KVF-projektet helt klart!

Fick precis klistrat på lite enkelhäftande OH med text för samtliga kontakter och reglage.

En granne printade ut texten mha hans laserskrivare.

Sen klippte jag ut min text och började med helvetesförsöket att separera plasten från skyddspappret...

Gör aldrig på mitt sätt för jag tror jag satt i en hel timme med att försöka separera max 6 textremsor som inte var mycket tjockare än ett hårstrå!

Jag kämpade med fingrarna och efter minuter tog jag till skalpell men inget hjälpte riktigt fast med lite tur fick jag ändå klistrat dit allt, och då kan man ju tro att allt blev frid och fröjd men se det blev det INTE för dels så ville inte dom hörnen jag fipplat med fästa ordentligt dels släppte bläcket på flera ställen så jag fick bättringsmåla med permanent-tuschpenna.

Nej, det här gör jag inte om!

En halvkompromiss vore om man separerade hela skyddspappret från plastfolien direkt efter att man printat ut sin text (för det finns brytflikar i folien) och att man sedan klipper ut sin text men hur ska man hantera nåt som innehåller klister överallt och dessutom, tappar man den typ på golvet så blir den ju obrukbar, jag tror ändå att detta är metoden men att sen bläcket släpper, ja det kan väl dels bero på skrivaren dels bero på plasten, min plast köpte jag på Matton här i Göteborg och dom ger mig ett mycket gott intryck.

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.44 2017-06-26 ]

Where is the fyrtornet???

Författare:  ensten [ 18.07 2017-06-26 ]

Jaaa vi missar the fyrtorn!

Författare:  tecno [ 18.16 2017-06-26 ]

Lugn pöjkar, han har inte hunnit såga till plyfan ännu :badgrin:

Författare:  rogerk8 [ 19.11 2017-06-26 ]

En avslutande bild sen slutar jag att skriva i den här tråden.

Detta var nämligen ett slags beställningsjobb eller i alla fall en önskan från en vän att skapa KVF åt en vän till honom.

Jag har inga ambitioner att bygga nån Vinga-modell för att installera denna simulator i, jag har helt enkelt varken det intresset eller den talangen.

Jag skulle dock vara intresserad av att simulera Måseskärs Fyr (FL3) istället ty jag är uppväxt på somrarna i närheten av den fyren.

Det finns en liten "järnhandel" på Käringön vars ägare jag känner rätt bra, lurar lite på om han inte kan få nån av de lokala konstnärerna att bygga en Måsekärs-modell och installera min kommande fyr-simulator i dom för försäljning till turister.

MVH/Roger

Författare:  SeniorLemuren [ 19.21 2017-06-26 ]

Ar det den gamla eller den nya fyren du tänker på?
Bilaga:
måseskär fyrar.jpg

Författare:  E Kafeman [ 19.48 2017-06-26 ]

Fyren finns att köpa som modell här.
Det är förmodligen inget glas i toppen så det får man fixa själv av pet-flaska eller liknande.
Inte så där vansiingit välbyggd kanske, men bättre än att klabba själv.

Ångrat mej. Kollade på stora bilden och, nä, usch.
Modellen ser ut att i basen vara en rund träplatta där man stuckit ned liknande blomsterpinnar och det ska nog även jag kunna göra snyggare.
Hade nog satsat på tunna mässingsrör och lött ihop med vanlig lödkolv. Innerstrukturen är bara ett rakt rör. Plaströr eller hushållsrulle.

Vinga fyr är fyrkantig med få detaljer så den kan man nog utmärkt bygga av plywood.

Skulle inte förvåna mej om många fyrar redan finns som 3D-modell för utskrift.

Måseskärs blinkmönster är enkelt att skapa. Det är mycket enklare än Vingas blinkmönster och bara mindre justering av din befintliga elektronik behövs.
Fritt från huvudet bör det räcka att byta tre komponenter.

Fyrar har inte helt spelat ut sin roll vad gäller fartygsnavigering. Här ett exempel.

Författare:  rogerk8 [ 21.50 2017-06-26 ]

SeniorLemuren skrev:
Ar det den gamla eller den nya fyren du tänker på?
Bilaga:
måseskär fyrar.jpg

Den gamla fyren är det av nostalgiskäl.

Det kan vara intressant att veta att den gamla fyren tänds upp under några minuter vid varje nyårsafton, mängder med folk står då på klipporna längst ut i väster på Käringön och tittar, jag har själv gjort det några gånger.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.05 2017-06-26 ]

E Kafeman skrev:
Fyren finns att köpa som modell här.
Det är förmodligen inget glas i toppen så det får man fixa själv av pet-flaska eller liknande.
Inte så där vansiingit välbyggd kanske, men bättre än att klabba själv.

Ångrat mej. Kollade på stora bilden och, nä, usch.
Modellen ser ut att i basen vara en rund träplatta där man stuckit ned liknande blomsterpinnar och det ska nog även jag kunna göra snyggare.
Hade nog satsat på tunna mässingsrör och lött ihop med vanlig lödkolv. Innerstrukturen är bara ett rakt rör. Plaströr eller hushållsrulle.

Vinga fyr är fyrkantig med få detaljer så den kan man nog utmärkt bygga av plywood.

Skulle inte förvåna mej om många fyrar redan finns som 3D-modell för utskrift.

Intressant.
Citera:
Måseskärs blinkmönster är enkelt att skapa. Det är mycket enklare än Vingas blinkmönster och bara mindre justering av din befintliga elektronik behövs.
Fritt från huvudet bör det räcka att byta tre komponenter.

Skoja inte med mig nu? :)

Att gå från FL2 till FL3 borde kräva drastiska åtgärder med min befintliga elektronik, men säg inget för jag vill fundera själv först samtidigt som jag uppskattar om jag kan få återkomma ifall jag inte begriper :)
Citera:
Fyrar har inte helt spelat ut sin roll vad gäller fartygsnavigering. Här ett exempel.

Det här var mycket intressant att lyssna på, helt klart en inspirationskick!

Tack!

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 23.58 2017-06-26 ]

Citera:
Skoja inte med mig nu?

Är inte särskilt seriös men luras absolut inte, det går alldeles utmärkt. Du har bara naggat i kanten på vad man kan göra med en CD4093, det går göra långt mer komplicerade blink-mönster med en enda sådan kapsel. Det skulle t.ex. gå att åstadkomma både Vinga och Måseskärs blinkmönster samtidigt, från en enda kapsel.
Fundera ett tag och återkom om du kör fast.

Författare:  rogerk8 [ 22.02 2017-06-28 ]

Bifogar ett stapplande försök till att både förstå vitala delar av kretsen och modifiera den så att jag kan få en flank till dvs 3 blixtrar per cykel.

Säg inget E Kafeman, för jag vill fundera vidare :)

Men när du säger att man kan realisera både Vinga och Måseskär med samma kapsel så kan jag inte annat än skratta över min egen okunnighet när det gäller sann elektronikkonstruktion som jag tycker detta är.

Processorer kan slänga sig i väggen :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.45 2017-06-30 ]

Bättre än såhär kan jag inte.

Kan detta funka?

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 04.41 2017-07-01 ]

Enligt fyr-wikin är tidssekvensen för Måseskär: 1,5H + 2,5L + 1,5H + 2,5L + 1,5H + 18,5L H=Hög=tänd, total sekvenslängd 28 sekunder.

Villkor för logiken:
NAND2 ska hinna fullborda 3 tändningar på den tiden som NAND1 medger detta.
NAND2 tvångssynkas av NAND1. Första perioden som låg kommer därför vara längre än 2,5 sek. då kondensatorn har en högre start-spänning än vid efterföljande 2 pulserna. Antar 3,5 sek. Tiden som går åt för att säkerställa tre blink + marginal blir då: 3,5+1,5+2,5+1,5+2,5+1,5+1=14 sek. Sista 1:an är marginalen.
Det ger:
NAND1 ska ha cykeltiden 14L+14H, total längd 28 sek.
NAND2 har cykeltiden 1,5H+2,5L, total längd 4 sek.

Man kan lösa detta på flera sätt men enklast är att ändra lite på ditt schema.
Bilaga:
M-fyr.png

Att NAND1 fick samma tid för L resp H sparar en diod och ett motstånd. Nu beror det lite på val av matningsspänning hur lång den första tiden, 3,5 s, verkligen blir, men det är enklast att testa.
Har tagit dubbelmatningarna in på nand-ingångarna då det riskerar ge sämre stabilitet och det är ett motstånd extra i tidskretsen för NAND2 för att inte NAND1's utgång ska vara direktkopplad till kapacitiv last vilket annars ger en onödig spik-last och kan i värsta fall störa övriga nand-grindar.

Man kan också vända på schemat något vilket ger renare logik och man utnyttjar en annars onyttjad nand-grind för att spara en diod men samtidigt behöver man nu ha osymmetri på tidssekvensen för NAND1, vilket kostar en diod och ett motstånd.
Bilaga:
M-fyr2.png

Författare:  rogerk8 [ 17.44 2017-07-01 ]

Du är fantastisk E Kafeman, stort tack!

Speciellt nära var jag tydligen inte med min lösning, fastän jag ansträngde mig :)

Ditt andra schema blir lätt att genomföra om det inte vore för min envishet att dra ihop ingångarna för nu krävs det skalpell om jag ska få ordning på detta, eventuellt skulle man dock kunna vika benet innan sockeln och löda därifrån fast snyggt blir det då inte men det blir det blir det faktiskt inte ändå.

Jag har så svårt för sån här sann elektronikkunskap och jag medger att det är pga bristande intelligens för det matnyttiga kunnandet kring hur logikkretsar fungerar det har jag men när man skall knåpa ihop nåt sånt här "mekaniskt" så går jag bet för jag ser det liksom inte, apropå det har du nåt bra förslag på nån bok om diskret transistorkonstruktion som jag bör läsa?

MVH/Roger
PS
Det är lite extra roligt att se hur du dels nyttjat mina paint-komponenter dels fysiskt tagit bort mina ihopdragna NAND-ingångar på samtliga ställen i ritningen, om du vill får du gärna förklara varför det är nödvändigt samtidigt som du tom satt dit ett motstånd där, fattar ingenting :D

Författare:  E Kafeman [ 21.38 2017-07-01 ]

Det är ingen katastrof att inte separera ingångarna och motstånd används dels för att undvika baklänges inmatning av Vcc vilket kan ställa till det om man har logik där det är viktigt att man har 100% koll på grind-status och om man har många kretsar som arbetar med hög frekvens, så vill man alltid hålla nere antalet ingångar som skiftar status då sådant kostar ström och Vcc-rippel. God vana för att få tillförlitlig funktion. Kostar i stort inget att ta med i beräkningen. Utan motstånd kan man i värsta fall ha sönder en kapsel.
Nu är det så enkel konstruktion och grind-logikens strömförbrukning är försumbar relativt lysdioden så du gör som du vill med dom bitarna, det lär fungera oavsett.

TTL-design, snabbhandbok som jag brukar rekommendera är denna PDF-fil på endast 30-40 sidor: What a designer should know. Det är grunderna om TTL-hårdvaran, inga formler eller grind-logik utan enbart handfasta råd hur man får bra funktion. I den filen står även om de extra motstånden.
De flesta tillverkare av grind-logik har någon form av kok-bok med vad man bör tänka på.

Om det sedan är något matnyttigt med sådan kunskap är tveksamt. Förr var det viktigt när man skulle få kanske hundra logik-kretsar på ett och samma PCB att arbeta felfritt. Numera görs sällan den typen av konstruktioner utan man ersätter en massa TTL-kapslar med ett fåtal programmerbara kretsar.

Men det stor mennet, som fortfarande brister hos många tekniker, är att man måste fortfarande oavsett om det är logiska grindar eller programmerbar logik, kunna formulera problemet effektivt vilket inte alltid är så lätt och man ser ofta dåliga lösningar även i kommersiella produkter.

Det har inte så mycket med intelligens att göra utan handlar mer om intresse och övning för att få rätta tänket för att kunna formulera problemet för att därifrån skapa en effektiv lösning.
De 5 problem som ges i denna videon skulle mycket väl kunna vara relativt enkla logiska problem som man som man som designer ska kunna lösa med grind-logik som hård eller mjukvara.
På teoretiska planet brukar grundkurser för att lösa sådana problem handla om Huffman, Karnaugh-diagram, tillståndsmaskiner och allmän algebra med typ skillnader mellan olika sorteringsalgoritmer, men man har begränsad nytta av sådan kunskap om man inte effektivt kan formulera ovan video-problem, där felfria lösningen ger minimalt antal grindar och villkor och resulterande minsta antal programsteg.

För fyren ges en betydligt enklare lösning om man inte försöker återskapa blink-mönstret som en enda lång sekvens utan ser dom övergripande tids-intervallen.
Allt för många, även på programmeringssidan, löser denna typ av problem mindre effektivt som en enda lång ström av händelser. Nu är iofs denna sekvens ett icke-problem för en aldrig så klen MCU, men på det mera komplexa planet kan det vara en MP3-ström som ska avkodas, vilket har viss likhet, och där mindre effektiv lösning kommer kräva mer processor-kraft, minne och batteri-förbrukning. Det kan vara katastrof om sådant haltar i en kommersiell produkt, medans det i mindre kritiska tillämpningar handlar om att få jobbet gjort med tillräckligt med hårdvara då utvecklingstiden att hitta mest effektiva lösningen kan kosta mer än hårdvaran.

Detta är en youtube-kanal som ger mej en del uppslag och idéer att spinna vidare på. Somliga avsnitt är kanske mindre intressanta, ofta matematik för matematikens skull, men det är inte värre än att man klickar vidare om det inte passar.
Om transistorn i allmänhet och lite annorlunda historisk information hittar man här: http://semiconductormuseum.com/Museum_Index.htm

Om du ännu inte laddat ned gratis ebooken om IC och transistorer här, gör det då sidan kan försvinna när som helst då han som författat boken och drev sidan dog för ett par år sedan.

Författare:  rogerk8 [ 22.44 2017-07-01 ]

Tack för ditt svar!

Mycket intressanta länkar, plötsligt har jag material att läsa på puben (som jag sällan går på men ändå).

Jag nyttjade ett mycket bra och enkelt program som MadModder tipsade mig om (Bullzip) för att skapa pdf av Transistor Museum...html, den skall bli mycket rolig att läsa.

Även vad en konstruktör bör veta skall också bli mycket intressant att läsa.

Däremot kan jag stolt meddela att jag redan läst Camenzind (skaparen av 555:an bl.a, tror jag), jag tyckte boken var mycket intressant men tyvärr kretsade den något för mycket kring substratnivå, en del av halvledare som man som privatperson inte direkt rår på vilket gör det ointressant för mig (dessutom lite jobbigt med alla transistorer som hade multipla emittrar eller kollektorer, "multipla" basar gick ann men resten blev diffust).

Din youtube-kanal verkar intressant, jag är dock inte så mycket för att se på videos för det tar för mycket tid ifrån mig, jag vill mest skapa saker och man kan inte hinna med allt (vägrar tom i princip att läsa wikipediaartiklar av samma anledning), dock har jag ett nästan perverst intresse för talet Pi (en av mina få vänner döpte nyligen sin son till Pi, kan du fatta :) ), mycket häftigt att läsa att dom faktiskt räknat ut den miljonte decimalen och printat ut alla siffror på papper varvid det blev längre än en mile :D

MVH/Roger

Författare:  ensten [ 17.25 2017-07-02 ]

1 mile pi

Författare:  E Kafeman [ 21.11 2017-07-02 ]

PI, det är väl det som är en halv Tau, en halv cirkel? :wink:

Att titta på videos, eller läsa böcker, vitsen med sådant ur min synvinkel är att du spar tid genom att få kunskap nog att kvickt lösa ett problem även om problemet inte dyker upp idag.
Lite som att lära sej Ohm's lag, inte säkert att du får nytta av den kunskapen, så varför då lära sej den i förväg.
I mitt fall är det dessutom så att en del av matematiken har man börjat tappa grunderna då det var så länge sedan man gick i skolan och man är så van att istället för att tänka själv låter man ett data-program göra tänket. Då hamnar man lätt i begränsningar för att kunna spinna vidare på gammal kunskap.

Lite som tidspillan att matematiskt formulera lösning till videon med 5 problemen ovan. Det är bra hjärngympa, som gör att man kan lösa svårare problem när det behövs.

Jo Camenzind står bakom 555:an. Han var dessutom en fantastisk pedagog. Hans föreläsningar blev aldrig tråkiga. Men det är samma där, risken finns att det han lärde ut var lika onyttigt som att se på en Youtube-video. Men resonerar man på det viset om allt, så tar man inte tillvara av andra ansamlad kunskap och man får uppfinna hjulet på nytt varje gång man ska lösa ett problem. Sådant resonemang konserverar bara dåliga lösningar och hämmar egen möjlighet att spinna vidare på andras kunskap alternativt se brister och förbättra. Vill man skapa ett nytt sätt att använda 555:an så är det en förutsättning att man vet vad som redan är gjort. Har funnits tävlingar för på just detta tema för 555:an, nya kreativa sätt att använda den. Bland konstruktionerna märks t.ex. en intressant variant av AM-mottagare.

Citera:
multipla emittrar eller kollektorer
Se det som parallella transistorer. Skrivsättet ger extra upplysning hur man byggt upp något internt på ett chip. När man styr själv över en IC-krets interna layout så vore det fel att inte utnyttja de möjligheterna. Ofta vill man ju t.ex. ha bra termisk koppling mellan transistor-par och ligger transistoerna på samma kollektor-substrat, mycket bättre kan det inte bli. Egentligen kan det vara långt värre på det verkliga chippet, då den ena PN-övergången går över i nästa utan mellanliggande ledare, typ NPNPNPNP som dessutom kan förgrena sej och med lite trådar anslutna här och där. Blir utrymmes-effektivt. Det är inget som hindrar att man skriver ut komponenterna som dubbla transistorer men det är inte så det är gjort.
Bilaga:
spegel.png
Det inringade på bilden är två varianter av samma sak från ett schema i Camenzinds bok. Design-lösningarna i boken och varför de är gjorda på ett visst sätt är fortfarande nyttig information även om man själv är hänvisad till att bygga med diskreta komponenter. Får du ihop något tillräckligt genialt som löser ett olöst problem mha diskreta komponenter, så finns alltid möjligheten att någon större tillverkare köper din lösning och implementerar det på ett chip, men för bästa resultat på IC-nivå så ser du till att kombinera ihop de transistorer som för minsta relativ drift, brus, stabilitet bör dela samma del-substrat.

Författare:  rogerk8 [ 21.33 2017-07-02 ]

Kort svar:

AM-mottagare av en 555:a, det var roligt att höra :)

Strömspegeln som du så pedagogiskt visar, där man kan skriva som till vänster men som i praktiken är som till höger, sånt får bara min bristande intelligens att gå i taket för jag fattar/ser inte sånt, jag fattar det som står till höger men det som står till vänster blir som sagt diffust.

Det är väldigt mycket som dina trick med 4093, jag ser inte sånt heller.

Dessutom har jag extremt svårt att tänka i termer om minus, bara en sån här sak:

k<-5

respektive

k>-5

I första fallet tror JAG att k=-4 uppfyller villkoret.

I andra fallet tror JAG instinktivt att k=-6 uppfyller villkoret.

Men det är precis tvärtom och jag är inte designad för att fatta sånt, så jag brukar försöka strunta i tecken, kör belopp istället :)

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 23.16 2017-07-02 ]

Exempel på krets där man använder 555:an till lite mer än bara som timer: http://www.electro-tech-online.com/arti ... lator.306/
För att jämföra negativa tal kan det hjälpa att tänka på en hängande termometer.
Jag har själv en del sådana knep för att visualisera abstrakta samband.

Författare:  rogerk8 [ 18.13 2017-07-03 ]

Mycket häftig länk, tänk att man kan göra en DAC av ett par NE555, fantastiskt!

Duger ju inte till audiophiler kanske men bandbredden duger egentligen för (fast) telefoni, dock förstår jag inte varför BW var så strikt begränsad till 200Hz-2kHz även om jag inte läst så jättenoga.

För övrigt kan jag inte annat än instämma i hans inledning (och har tom sagt nåt liknande själv).

Sen tyckte jag analogin med en termometer för att greppa negativa tal är mycket bra, fast lustigt nog så kom jag på nåt liknande tidigare idag för det är ju liksom bara att typ tänka sig en (liggande) x-axel och hur den går igenom origo samtidigt som x< och x> alltid refererar gentemot pilen på axeln dvs att mindre värden (oavsett tecken) finns till vänster och större värden (oavsett tecken) finns till höger.

Detta låter lite som sandlåda men jag tycker faktiskt ändå att det är intressant för det kul med basala diskussioner, jag skulle hellre jobba med grundforskning än att hålla på med dom senaste processorerna som spjutspetsindustrin spottar ur sig.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.37 2017-07-08 ]

Jag har nu mappat Måseskärs-schemat med mina Vinga-kort.

Visade sig att tillägget blir väldigt litet och låter sig göras tämligen enkelt.

Fast i detta stadiet har jag bara litat till konstruktören E Kafeman vad han sagt och ritat, jag har således inte klurat så mycket på själva konstruktionen även om jag lärt mig visa delar med tiden.

Så jag har alltså bara kalkylerat lite tidskonstanter på en höft och avser testbygga innan jag kan uttalas mig om detta funkar.

Jag ska även ta mig en funderare över hur kretsen fungerar.

Tills dess bifogar jag detta schema.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.34 2017-07-22 ]

Det här är nästan sagolikt.

Jag råkar bo i en stadsdel av Göteborg där nedskräpning knappt existerar, det mest destruktiva man kan få se är att busskurers glas har pangats (vilket gör mig förbannad och ledsen varje gång) samtidigt som det är fascinerande varför inte Västtrafik byter till okrossbar Lexan (Polykarbonat), annars är det rent tom vad beträffar fimpar.

MEN i förrgår råkade jag se ett gäng små tidskrifter ligga och skräpa vid trottoarkanten, tyckte det såg illa ut så jag böjde mig ner och plockade upp den första (och sen typ 5st till).

Kan Ni gissa vad den handlade om?

Just det, fyrar :D

Otroligt!

MVH/Roger
PS
Sodjan har ju tom nämnt Svenska Fyrsällskapet och här trillar dom ner från ovan :D

Författare:  rogerk8 [ 20.19 2017-12-06 ]

Jag har nu byggt ihop en modifierad variant av Vinga Fyr (KVF), denna variant kommer istället och förhoppningsvis simulera Måseskär Fyr (KMF).

Jag skall precis till att testa kortet men är mycket osäker på mina beräkningar, grunden har dock tacksamt nog E Kafeman gett mig så det gäller mest att pricka tidskonstanterna, KMF blir emellertid svårare än KVF att korrigera eftersom vissa komponenter är byggda i luften.

MVH/Roger
PS
Har jag tur hinner jag få klart denna tingest innan Jul och då kommer jag skicka den som julklapp till en vän på Käringön som driver en "järnhandel" där ute (och dessutom har hjälpt mig kapa lister till alla mina 10st Williamson rörförstärkare).

Författare:  rogerk8 [ 23.12 2017-12-06 ]

Jag har nu fått trimmat in apparaten lite samt lite smått börjat förstå den (vilket är en fördel i sammanhanget :D ).

Timingen är inte perfekt men jag är samtidigt osäker på vad som är exakt för den gamla (obs) fyren för jag hittar ingen bra information på nätet, funderar på att kontakta svenska fyrsällskapet vars tidskrift jag ju råkade springa på för några månader sedan.

Det som är klart är att att det är en FL(3)-fyr och sen är det ganska klart, men inte glasklart, att det är en FL(3)30s-fyr men hur långa dom små blixtrarna ska vara och vilket exakt tidsavstånd dom ska ha, den informationen hittar inte jag.

En video på alstret: https://youtu.be/uOREaPZmWaU

MVH/Roger
PS
FL(3) står för att den är tre-blixtrande per period
30s står för att periodtiden är 30s

Författare:  tecno [ 09.02 2017-12-07 ]

https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r

Se bara till att dina blänk är lika, som det är nu så blir blänket kortare för varje blänk.

Författare:  rvl [ 09.43 2017-12-07 ]

Citera:
1968 Optisk karaktär: Bx(3) W 30 s 17 M. (1,5 + 2,5 + 1,5 + 2,5 + 1,5 + 18,5).
Står det här https://www.fyr.org/wiki/index.php/M%C3%A5sesk%C3%A4r, men det avslutande mörkret på 18,5 borde väl vara 20,5 (=2,5+18), för att det hela ska bli 30 tillsammans?
Edit: från v i d e o n borde det gå att se förhållandet mellan "blixt" och mörker.

Författare:  tecno [ 10.05 2017-12-07 ]

Frågan är då, blänk eller blink(blixt)? Grafiken säger en sak om karaktären och texten nåt helt annat i dessa Wiki länkarna.

Författare:  rogerk8 [ 17.13 2017-12-07 ]

tecno skrev:
https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r

Se bara till att dina blänk är lika, som det är nu så blir blänket kortare för varje blänk.

Bra iaktagande!

Dock tycker att det bara är trean som är lite kort (och jag tror mig veta varför).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.17 2017-12-07 ]

rvl skrev:
Citera:
1968 Optisk karaktär: Bx(3) W 30 s 17 M. (1,5 + 2,5 + 1,5 + 2,5 + 1,5 + 18,5).
Står det här https://www.fyr.org/wiki/index.php/M%C3%A5sesk%C3%A4r, men det avslutande mörkret på 18,5 borde väl vara 20,5 (=2,5+18), för att det hela ska bli 30 tillsammans?
Edit: från v i d e o n borde det gå att se förhållandet mellan "blixt" och mörker.

Tack rvl!

Fast jag tycker som du att det saknas 2s.

Sen är det också frågan om detta verkligen är den gamla fyrens mönster.

MVH/Roger

Författare:  rvl [ 18.54 2017-12-07 ]

Själva lampan blinkar väl inte, utan det är linsapparaten som roterar och resulterar i blinken i en riktning. Se på videon, så kan man misstänka att det kan blinka något fortare vid lågtryck. 8) (Bromspropellern i det mekaniska drivverket snurrar lättare då.)

Den nämnda grafiken var väl inte specifikt för den aktuella fyren, utan för själva mönstret allmänt. Typiskt blink 0,7 s men alltid < 2 s, och det stämer ju in på 1,5 s. Men det ska gå att mäta från videon om man vill.

Författare:  tecno [ 19.57 2017-12-07 ]

Kolla tidsaxeln i grafiken = snabb blink och inte blänk som i videon.

Författare:  rogerk8 [ 20.17 2017-12-07 ]

Jag kunde inte se rvl's video för jag får uppmaningen "aktivera quicktime" och jag vill inte installera nåt på min tacksamt superstabila dator.

Så vad pratar Ni om, rvl's video eller min?

MVH/Roger
PS
Jag är också rädd för att jag får strul med default-assosicieringen till VLC när det gäller videos, usch jag hatar nästan datorer för jag fattar inget och säger bara som Kjell & co: "Det ska bara funka" :D

Författare:  rogerk8 [ 21.11 2017-12-07 ]

Jag har nu trimmat simulatorn lite, hyfsat fixat till så att de tre korta blinken blinkar lika länge (har för dålig kännedom om kretsen för att kunna fixa det mer) sen har jag i alla fall lyckats få till periodtiden bra (om jag får säga det själv), detta är jag faktiskt nöjd med så det får duga som julklapp till min vän, återstår att fixa till Aluminium-lådan som jag dock har (samma som för Vinga Fyr).

I morgon kanske det blir lite mekaniskt arbete, här är i alla fall videon: https://youtu.be/CMEmSS3milA

MVH/Roger

Författare:  rvl [ 21.12 2017-12-07 ]

Ett försök till handtidtagning gav att blixtarna på videon jag länkade (inte min video :) ) till är ungefär 1,4 s och mellanrummen hela 3,3 s.

Författare:  tecno [ 09.28 2017-12-08 ]

Detta är då BLÄNK inte blink rvl med så lång brinntid och så är det ju tydligt och klart i videon du länkade till.

Roger dina blänk är fortfarande lång kort kortare i din video.

Författare:  rvl [ 10.57 2017-12-08 ]

Ja tecno, intuitivt skulle jag gärna hålla med, men per definition går gränsen vid två sekunder, alltså är det inte blänk enligt de länkade definitionerna.
https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkaraktar
blänk, ett fyrsken med varaktighet minst 2 sekunder. Skenet är kort jämfört med mörkerperioden.
blixtsken, ett fyrsken med kort varaktighet, i regel max 0,7 sekunder och alltid kortare än 2 sek. Skenet är kort jämfört med mörkerperioden. Äldre beteckning i sjökort Bx, nuvarande beteckning Fl.

Rogers mörkermellanrum mellan ljusglimtarna är tillsvidare alltför korta, förutom det avslutande mörkret förståss.

Författare:  tecno [ 12.56 2017-12-08 ]

Citera:
definition går gränsen vid två sekunder

Ja och den är på tok för lång.
Har producerat produkter som gått via Sjöfartsverkets tester och detta med blink/blänk har man ältat om i åratal.
Projektet nerlagt sedan årtionden pga ändrade fiskeregler i Östersjön. Detta om detta...

Författare:  E Kafeman [ 15.19 2017-12-08 ]

Det är en oavsiktlig funktion att första pulsen blir dubbelt så lång som de bägge efterföljande.
Beror på att kondenstorn för nand2 blir högre uppladdad under den längre tiden, 15-20 sekunder än när det bara finns en eller två sekunder till förfogande.
Det är lätt att fixa till. Vet inte vilket av mina förslag som du byggt och hur exakt du följt dessa men här ett förslag som fixar till mer jämna period-tider för en av kondensatorerna:
Bilaga:
M-fyr2b.png

Ändringen består i att lägga till en extra diod, den med tjocka ledare. Denna ändring medför att man måste justera period-tiden för nand1 så att tre perioder fortfarande hinns med i nand2.
När du trimmar tiderna med t.ex. oscilloskop, gör det i ett första skede utan att ha C3 inkopplad (lossa ett ben) så blir det enklare att se att tiderna blir de rätta.

Författare:  rogerk8 [ 18.29 2017-12-08 ]

Hej E Kafeman!

Stort tack för exakt det schemat har jag turligt nog använt!

Bifogar annars mina värden där du kanske blir lite förvånad :)

MVH/Roger
PS
Jag lärde mig lite av kretsen när jag fick väldigt olika bud på antalet småblixtrar, det var allt från två till sex, efter en massa huvudbry kom jag då på att NAND1 sätter antalet pulser hos NAND2 genom att strypa med en nolla och eftersom den höga delen av perioden skall släppa igenom typ 3 blistrar på mindre än 10s så måste ju H vara kortare än L ty LED ska vara släckt runt 20s, en faktor 3 mycket cirkus gäller alltså, nuvarande värden: 390k/60k//390k~7,5 och jag som trodde jag förstog nåt :D

Författare:  rogerk8 [ 21.05 2017-12-09 ]

Så, nu har jag adderat dioden och trimmat om tiderna lite och har nu i alla fall väldigt nära 30s i periodtid men jag uppmäter också att tiden mellan blixtrarna verkar för liten (runt 1,5s isf 2,5s) fast jag tror att jag släpper det för denna delen av timingen är byggd i luften och VÄLDIGT svår att ändra.

Video på nuvarande alster: https://youtu.be/b5yVE3pMAlg

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 22.49 2017-12-09 ]

Första och efterföljande blink ser på youtube-filmen mycket lika ut i längd, så det får du väl vara nöjd med.
Om du skulle vilja justera puls-längderna antar jag att du har koll på vilka motstånd som behöver justeras.

Vad blir nästa fyrbygge? :wink:

Författare:  rogerk8 [ 23.18 2017-12-09 ]

Jag är mycket nöjd med det här, det blir för struligt att fixa till det där lilla sista (som ingen bryr sig om ändå).

Stort tack för hjälpen med detta!

MVH/Roger
PS
Jag har precis borrat lådan men hinner inte mer ikväll (bärsen är slut ;) ) för kvällsvarden (Gråsej) närmar sig men i morgon ska jag ta itu med det mekaniska och flytta in allt i lådan sen blir det nog nåt eller några kort till om jag känner mig själv rätt :)

Apropå nästa fyrbygge så lär det inte bli några fler för jag kan ju inte anlita dig alla gånger :D

Författare:  rogerk8 [ 22.28 2017-12-10 ]

Nu har jag (nästan) byggt in den i en Aluminium-låda från Hammond.

Jag fick nämligen problem ty jag hade bara M3-mutter som distans mellan kort-låda och det räckte inte när jag hade skippat att klippa de grova benen från plintarna, det blev kortslutning mot chassi.

Eftersom kortet nätt och jämt går i lådan och man tom måste lägga i kortet först och montera kontakterna sedan, så blev det lite jobbigt när jag upptäckte att det inte kom fram nån matning till kortet.

Men när jag insåg att det nog hade med plint-pinnarnas kortslutning mot chassi att göra så passade jag på att kila in en gummi-plupp från alla mina rör med logikkretsar som jag vunnit på auktion här på forumet under kortet och istället för att behöva löda loss (och montera loss, obs) allting så blev denna fix att fungera bra.

Sedan fick jag emellertid ett annat problem, det lös inte.

Jag mätte att innan 47 Ohm fanns signal men inte efter (och över LED), hmm tänkte jag och fick först för mig kortslutning mot chassi men jag mätte inte det sen fick jag för mig mig att LED kanske hade gått sönder, trodde inte på det men det såg nästan så ut, men efter lite testmätningar kom jag fram till att det var kortslutning i själva kontakten, jag skruvade då isär kontakten och synade den noga men såg inget, dock bände jag isär de två ledarna och då plötsligt visade Fluke OL, fast då provade jag att åter fästa kabeln i dragavlasten men då kom kortslutningen tillbaka så till slut blev jag tvungen att helt enkelt lämna tåtarna odragavlastade för det var enda möjligheten att undvika kortslutning, mycket skumt men ingen kommer rycka speciellt många gånger in den kabeln ändå (provade förresten att smältlimma mig till en dragavlast men då gick inte arrangemanget in i kontakten så jag la ner den ide'n).

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara skruva på locket och klistra på mina självhäftande transparenta OH-lappar på kontakter och enhet.

Författare:  rogerk8 [ 23.23 2017-12-10 ]

Här kommer de allra sista bilderna.

Enheten är nu ihopmonterad och jag har satt på etiketter (vilket det är det enda jag får sätta på :D ).

Enheten fungerar, jag är supernöjd!

Tack E Kafeman för detta, kommer aldrig glömma det, säg till om jag kan hjälpa dig med nåt (vilket jag tvivlar på att jag kan).

MVH/Roger

Författare:  E Kafeman [ 01.28 2017-12-11 ]

Min del är måttlig, det är den som sitter med lödpennan som är skaparen och som får lösa tekniska och praktiska problemen.
Fyrarna var din ide från första början och det är du som slutfört det. :bravo:

Sättet lysdioden blinkar på, som är betydligt mer än ett enkelt tänd/släck ger definitivt en fin fyr-känsla.
Det som skulle kunna lyfta det hela ytterligare ett snäpp är med tanke på ditt kunnande att nästa projekt även innefattade att bygga in lysdioden i en liten fyr-modell.
Du har vad jag förstår alla nödvändiga verktyg och kan hantera dessa.
Somliga fyrar behöver inte ens byggas, de finns gratis färdiga med linshus och allt i närmsta soptunna.
Bilaga:
PET-bottles.jpg

Bilden visar exempel på fyrar från Vinga, Landsort och Hållö samt flera andra. :)
Måseskär och Pater Noster behöver bara toppen av en flaska samt lite blompinnar.
Det som saknas för mer realism är lite färg och klipp och klistra dit smådetaljer och skulle dessutom vara miljöriktig återvinning.
Skulle till och med gå att tjäna en krona eller två på att sälja i sommar i någon turist-butik.
Får du bara klura på det lite, med Vinga och Måseskär som erfarenhet, kan du nu kan fixa blinkmönstret för de flesta fyrarna i Sverige helt på egen hand.

Grattis till Måseskär men hoppas du får uppslag till fler.

Författare:  rogerk8 [ 17.13 2017-12-11 ]

Fasen vad glad jag blir när jag läser det här!

Jag gillar dock mest elektronik men som du förstått är jag tämligen medioker på det, men för att inte trycka ner mig själv fullständigt törs jag nog ändå säga att det är lite som du säger, dvs med mina erfarenheter från Vinga och Måseskär kan jag kanske få till "vilken fyr som helst", jag tvivlar på det men det finns en liten chans nu när du har lärt mig de basala tricken.

Jag har precis packat den här burken för att skickas till min gamla vän på Käringön, min förhoppning är att han eller nån konstnär ute på ön (för det finns flera stycken) bygger en modell av Måseskär och stoppar in min burk i den.

Annars begriper jag faktiskt inte dina PET-flaskor riktigt men det vore roligt att bygga seriösa (och elektriskt kompletta) modeller själv, min spontana tanke då är blompinnar och balsa-trä (samt kanske PET till fönstret).

Tack för gratulationen, kan hända på sikt att jag bygger fler fyrar.

MVH/Roger
PS
Avslutar med ett stativ-taget kort.

Författare:  E Kafeman [ 17.30 2017-12-11 ]

Det är kanske bara jag som ser likheterna mellan flaskorna och fyrarna.
Bilaga:
fyrar.jpg

Skruvar man av korkarna så blir gängorna/fyr-linserna synliga.

Författare:  rogerk8 [ 17.54 2017-12-11 ]

Du har ju faktiskt helt rätt, spana in Vinga och Raps-Olja t.ex!

Tål att funderas på det här :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.22 2017-12-16 ]

Idag hände nåt roligt.

Min vän på Käringön, som jag skickade KMF till, hörde av sig med ett litet MMS, i meddelandet fanns en bild på en modell av Måseskär fyr som lös.

Modellen gissar jag var större än en halv meter, kanske hela 75cm.

För en gångs skull ångrar jag att jag bara kör gammal hederlig knapptelefon för annars hade jag kunnat dela bilden.

Jag blev att rysa när han skickade mig bilden, vansinnigt roligt!

MVH/Roger
PS
Man ska dock kunna skicka mejl med telefonen och jag har lyckats för några år sedan men när jag för typ ett halvår sedan försökte igen så gick det inte så jag har gett upp den där tekniska skiten.

Författare:  rogerk8 [ 16.58 2018-03-08 ]

Vill bara berätta en rolig sak som hände mig igår.

Mannen som jag byggde KVF (Vinga Fyr) till har hört av sig med en tackvideo som jag alltså fick se hemma hos min vän.

Jag rös när jag såg den men jag har inte nån kopia på den korta snutten så att jag kan inte dela den här.

Inte för att man behöver bevisa sin egen duktighet men det hade varit roligt att visa den för Er, tills dess får Ni lita på mitt ord.

Om intresse finns kan jag försöka vaska fram videosnutten (som naturligtvis visar en installerad KVF i en riktig Vinga-modell).

MVH/Roger
PS
Kom dock ihåg att det inte är jag som konstruerat kretsen utan E Kafeman, jag bara byggde ihop grejerna likt en byggsats från Josty Kit :D

Författare:  E Kafeman [ 19.42 2018-03-08 ]

Som du kanske märkt Roger, så är vi rätt många gubbar som VET hur saker ska göras, men det var du som satt med lödpennan som gjorde det.
Att någon nu uppskattar det du byggt är helt din förtjänst.
Tar åt mej en liten del, men inte av bygget, utan av att ha bidragit något lite till det som nu är din erfarenhet.
Beundrar din ihärdighet, utan den hade inte slutresultat blivit vad det blev, ett riktigt realistiskt blinkande med fin fyrkänsla.
När nu bygget är insatt i en fyr-modell så ser det säkert inte sämre ut, vilket förmodligen alla som nu ser fyren tycker.
Självklart så säjer han du byggt detta åt att det är Roger och ingen annan som åstadkommit detta. Det är helt min åsikt också.

Klart du ska försöka få tag på filmsnutten och dela med dej. Det skulle bli en "grand finale" på en lyckad bygg-tråd.

Författare:  rogerk8 [ 19.58 2018-03-08 ]

Tack E Kafeman för dom fina orden, jag ryste av välbehag när jag läste dom.

Jag kommer göra som du säger dvs försöka få tag i den här videosnutten och dela med mig av den här i tråden.

Det var kul må du tro att först sitta där och stirra på en oblinkandes modell av Vinga under den långa pausen som han hade lyckats träffa för att plötsligt se den skina upp.

Kombinationen av det visuella och hans ord gjorde sedan att jag rös av välbehag, en annars ganska sällsynt känsla.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.54 2018-04-24 ]

Jag har nu laddat upp den tack-video jag fått av personen i fråga.

https://youtu.be/2iIqGjO6uec

MVH/Roger

Författare:  Klas-Kenny [ 20.37 2018-04-24 ]

Faktiskt väldigt imponerande hur det gick att få till känslan av att ljuset "snurrar" förbi, trots att det inte gör det. Bra jobbat. :) :tumupp:

Författare:  E Kafeman [ 21.19 2018-04-24 ]

:wave:
Mycket snyggt och ett extra plus att det hamnat i rätt miljö hos någon som uppskattar det.
Det är bara att slicka i sej och låta egot svälla lite när mottagaren uppskattar jobbet.

Kan inte låta bli tanken att det säkert årligen säljs tusentals modeller av Vinga fyr, utan fungerande ljus eller ens i närheten vad gäller realismen i blinkljuset.
Lite som att sälja ficklampor utan funktion, då en fyr som inte kan blinka saknar sin enda funktion.
Du skulle kunna erbjuda tillverkarna av dessa icke fungerande fyr-modeller din expertis.

Författare:  rogerk8 [ 21.39 2018-04-24 ]

Klas-Kenny skrev:
Faktiskt väldigt imponerande hur det gick att få till känslan av att ljuset "snurrar" förbi, trots att det inte gör det. Bra jobbat. :) :tumupp:

Tack, mycket roligt att höra!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.49 2018-04-24 ]

E Kafeman skrev:
:wave:
Mycket snyggt och ett extra plus att det hamnat i rätt miljö hos någon som uppskattar det.
Det är bara att slicka i sej och låta egot svälla lite när mottagaren uppskattar jobbet.

Kan inte låta bli tanken att det säkert årligen säljs tusentals modeller av Vinga fyr, utan fungerande ljus eller ens i närheten vad gäller realismen i blinkljuset.
Lite som att sälja ficklampor utan funktion, då en fyr som inte kan blinka saknar sin enda funktion.
Du skulle kunna erbjuda tillverkarna av dessa icke fungerande fyr-modeller din expertis.

Kul smiley, visste inte ens att den fanns :)

Härlig kommentar, stort tack!

Fast det här kittlar extra mycket
Citera:

och den här är underbar
Citera:

:rofl

MVH/Roger
PS
Lite av det här
Citera:

har jag redan gjort faktiskt när jag skickade min KMF (Måseskär Fyr) till min vän som driver en "järnhandel" på Käringön, jag gjorde det mest för att jag lite var skyldig honom nåt samtidigt som han alltid varit mycket trevlig mot mig men jag gjorde det också lite för att jag hade en naiv dröm om att han skulle vilja ha fler, kanske tom många fler...

Författare:  rogerk8 [ 20.21 2018-10-09 ]

Jag har ingen Måsekärs-tråd så jag kör här istället, E Kafeman har för övrigt tacksamt gjort om min design så att jag klarar vilken FL-fyr som helst (Vinga är en två-blixtrande fyr dvs FL2 medans Måseskär är en FL3).

För ett par veckor sedan var jag så äntligen på Käringön och besökte min far (alldeles utanför Käringön finns Måseskär), då passade jag på att göra ett besök i Käringö Skeppshandel där dom har modeller över Måseskär Fyr.

Modellerna såg ärligt talat ganska B ut en del för att dom var gjorda på typ ett spislock (som inte ens var ihåligt).

De kostade 400 spänn.

Jag fick emellertid leverantörens namn, nån dansk sak (Gottbergsen).

Samtidigt ska man ha klart för sig att, och jag gissar, det nog inte säljs mer än fem sådana här obskyra fyrar per år.

Så även om dom kanske kunde höja priset (när min blinkkrets är inkluderad) med tre hundra så att jag formellt tjänar tre hundra så blir det ändå bara en årsinkomst på typiskt 1500:- :D

Nej, jag tror inte det :)

MVH/Roger

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme