Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag planerat lådan och lite till för min KVF.

Jag har en standard-planering av lådor i samband med min KPS (racksystem) men i detta fallet fungerar inte riktigt den planen för här nyttjas bara ett 9V-batteri.

Eftersom kretsen bara blinkar till några få gånger per minut kändes sedan en regulator för AC-dift överdrivet så jag har komponerat ihop ett adaptersystem som både kan nyttja 9V-batteri och en AC-adapter.

Jag känner mig väldigt nöjd med detta system för det är nästan löjligt enkelt, genom att t.ex välja en Zener-spänning som alltid är högre än batteriets så kan man lägga battriet rätt på Zener utan att det blöder nån ström, samtidigt kan man ha en diod till som halvvågslikriktar en adapters (som man nog ändå gärna vill ha) som inte ens behöver vara AC utan bara ha en toppspänning något högre än Zener-spänningen och om det inte vore för att Alkaliska batterier inte går att ladda så kunde man även skippa andra dioden :D

Nåt sånt här har jag i alla fall tänkt mig systemet, blir nog det första kortet och burken jag bygger.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lagt till en liten skyddskrets för att undvika fallet att nån får för sig att trycka i en AC- eller DC-adapter i uttaget för lysdioden, det enda denna krets inte skyddar för är otillåtet hög spänning (kort kan den klara lite sånt också men inte under nån längre tid).

Dock är det ganska enkelt att säga till folk att köpa en 9VAC-adapter eller en 12VDC-adapter samtidigt som begreppen kan vara svåra att hålla isär dvs det kan lätt bli 12VAC in men iom att den halvvågslikriktas så är dess rms-värde bara A/2 eller påstämplad U/sqrt(2) dvs samma spänning som 9V i detta fallet (glättningskonding finns ju inte när man trycker in den på fel ställe dvs K3).

Trycker man in 12VAC på Batt_IN blir det dock kortslutning i Zener (detta är emellertid ytterst osannolikt ty K2 är nära batteriet), vad man kan göra är att ha ett lite seriemotstånd till Zener men eftersom Zener normalt inte reglerar vid Batt så blir det motståndet bara ett spänninstapp (uppskattar ändå att 100 Ohm duger för mer än 10mA drar KVF inte ens när LED lyser som starkast samtidigt som den stömmen tas från en inbyggd kondensator).

Trycker man däremot in 12VAC på rätt ställe (K1) så händer dock ingenting ty Zener tar smällen (och motståndet tål strömmen)

Så jag anser avsäkringen vara i det närmaste idiotsäker.

MVH/Roger
PS
Det värsta jag alltså kan tänka mig är en idiotkoppling av 12VAC in på Batt_In, om vi säger 1,3W-Zener så innebär en 10V:are 130mA, 7V/130mA=54 Ohm dvs återigen tycks 47 Ohm duga (1N4148 tål 150mA) fast i det här fallet bör effekttåligheten vara 1W, kanske 100 Ohm är lämpligare (när jag slänger ur mig Ohm-värden avses alltid 0,6W om inget annat anges).

Väljer nu att införa 100 Ohm, strömförbrukningen är ändå väldigt låg och bulls-eye kommer alltså mest av intern kondensator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fotat mitt PCB för KVF.

Återstår mest millimeterpapper, löda kortet och köpa in de mekaniska komponenterna, som är:
1) Batteri-clips (har)
2) Batteri-kontakt (har)
3) DC-plugg (har)
4) 1P vipp (har)
5) 3st DC-Jack för invändigt montage (har för utvändigt montage)
6) Låda (har 2st)
7) Plastdistanser (har, måste dock sågas på mitten)
8. 4st försänkt M3X10 (har inte men kan hittas)
9) Metallförsänkare (har inte, kan gå med 10mm borr dock)
10) 2st M2,5X6 för batteri-clips (har ej men kan hittas)
11)12VAC adapter (har)

Det här tycks jag kunna få ihop utan att behöva köpa ett skit, mest irriterar jag mig dock på utvändigt montage av DC-Jack men kanske man skulle ta och förbruka dom jag har för utvändigt montage innan jag skaffar nåt bättre?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har jag äntligen fått körnat upp lådan.

För ett par veckor sedan fick jag köpt 10st DC-Jack för invändigt montage så jag har designat för dom (de gamla har samma panelhålsdiameter så de funkar de också).

Jag har fortfarande ingen försänkare för metall så jag lurar på att fästa kretskortet underifrån med vanlig skruv+apparatfötter istället samtidigt som jag tror en sådan försänkare är relativt billig.

Alltså, teoretiskt blir det snyggare undertill med försänkning av de fyra skruvarna men samtidigt vill man ofta ha underlagsskyddande apparatfötter modell anti-glid ändå och jag gillar Kjell's apparatfötter för 40 spänn, dom är lagom små.

Vi får se hur jag gör.

Min arbetsbänk är belamrad med dels min skivspelare som inväntar pickup-kontakter dels en låda för mina rör med logikkretsar, dvs jag har inte riktigt plats för att borra KVF just nu, jag kanske gör mig plats i morgon, vi får se.

Men jag är ovan vid att borra i metall, det enda jag vet att för borrning av Aluminium så ska man ha T-sprit, jag fick tipset på det här trevliga forumet om att köpa handesinfektionsmedel vilket jag gjorde för några månader sedan, det tänker jag använda, sen är jag osäker på om jag ska börja med liten diameter på borret (typ en diameter som passar alla hål) för att sedan gå upp till aktuell diameter, tror jag gör så (mindiameter blir då 3mm och maxdiameter 8mm).

Sen, mina damer och herrar, ska jag löda ihop det första kortet från senaste Kina-beställningen och jag tror jag har alla komponenter utan att alltså behöva köpa en enda pryl till, tack och lov :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Låda borrad.

Gick bättre än jag trodde.

Genom att nyttja tving och fästa den i ytterkanten av arbetsbänken samtidigt som alla körningar fick var sin dutt med desinfektionsmedel så gick det bra.

Mitt nya borrset (Ironside 1-10mm, 0,5mm steg) visade sig göra mer runda hål än mitt gamla borrset från Clas, det blev tydligt när jag borrade 7mm med Ironside för att sedan byta till 8mm med Clas, hålen med Clas blev inte alls lika runda vilket egentligen inte var väntat för medans man borrade wobblade borret något, Ironside sa bara tjoff och blev jätterunt.

Jag bestämde mig sen till slut för att försänka hålen från undersidan, tog då till ett 10mm-borr och det blev faktiskt ganska bra men passformen skruvhuvud/låda blev inte idealisk så jag ska skaffa mig en metall-försänkare så småningom där vinkeln lär stämma bättre med skruvhuvudet.

Jag är inte riktigt säker på hur jag vill göra nu, en amatörmässig lösning vore att helt enkelt printa ut text på OH med klister, klippa ut texten för varje reglage/kontakt och klistra dit mha typ pincett.

Detta funkar men blir att se lite väl billigt ut.

Alternativet är att cadda sidorna med alla hål precis där dom är och klistra dit en hel remsa OH, kruxet med det är att det kräver en precision som jag inte riktigt har möjlighet att skaffa, jag vet att paint printar ut i det närmaste 1:1 så teoretiskt går det men alla hålplaceringar måste då stämma för hela sidan.

Om jag kan nöja mig med att bara klippa ut beteckningar för varje reglage och kontakt separat då kan jag gå vidare och bara montera kontakterna och reglagen samt ta märkningen senare och tom när hela kortet är lött och det är klart.

Eventuellt gör jag faktiskt som så med denna första prototyp.

Annars måste jag liksom vänta på att jag tagit fram hela sidor med OH innan jag kan montera reglagen och kontakterna

Jag bestämt mig för att nyttja dom gamla DC-jacken (som monteras utifrån) ty dels bygger dom mindre inåt i den trånga lådan dels vill jag faktiskt förbruka dom (ty de passar dåligt i mina rörförsteg) dels blir det lite kabeldragning kring dessa DC-Jack för jag behöver trolla lite med AC-vårta/Batteri-kompatibiliteten.

Jag bestämmer nu att detta får bli en prototyp där märkningen av alla reglage och kontakter inte blir optimal samtidigt som detta snabbar på mitt snigelprojekt :)

MVH/Roger
PS
Jag förborrade alla hål med minsta borrdiametern dvs 3mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Min låda blev ett fiasko.

Först missade jag att ta med batteriets hela längd sen hade jag även borrat fel cc-avstånd för batterihållaren men vad som är värst är att kortet inte går ner i lådan :D

Kortet går inte ner i lådan är för den är för liten ty precis alla reglage och kontakter bygger mer än den ynka cm per sida som jag har till förfogande.

Man skulle kunna nyttja lägre distanser modell några brickor och krypa under reglagen med kortet men hur applicerar man typ tre brickor under kortet?

Nej, detta går inte jag får skaffa en större låda, när det gäller detta projekt kan den tom vara av plast men nånstans 2cm marginal per sida behöver jag dvs runt 80+2X20, 100+2X20 (dvs 120X140).

MVH/Roger
PS
Man skulle kunna limma dit en väl vald (kapad) längd av mina 100st felaktigt beställda långa plastdistanser under varje montage-hål och sedan smyga in kortet under reglagen och kontakterna, dock får man vara vaksam på hur långa ledningsstumparna är under kretskortet (så att distanserna räcker), detta kan faktiskt gå!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Magnus_K »

Det går inte att montera kortet först och sen reglagen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ta mig tusan, det går ju!

Som jag sagt så många gånger förut, ibland är lösningarna så enkla att man inte ser dom :)

Annars var ju tanken från början (eller i alla fall tidigt) att alla kontakter skulle lödas med små kabelstumpar hängandes i kortet för att sedan bara lyftas in i lådan med alla reglage invändigt monterbara.

Nu har jag dock gått över till mina utvändigt monterbara DC-Jack av plast som jag faktiskt kom på är bättre (de är dock inte brytande men det eliminerar ju bara risken för felkoppling samtidigt som det inte är en funktion jag behöver) än de invändigt monterbara jacken av metall jag köpte nyligen för de går i princip inte att använda vid AC-matning ty manteln är i kontakt med chassit och om helvågsbrygga plus jordning av chassi...

Tack Magnus!

MVH/Roger
PS
Då väntar jag alltså med kabeldragningen av chassi-reglagen till sist, jag tror jag tar i med 20cm kabel (från kortet) för alla reglage, då kan man antingen klippa ner dom eller låta det bli ett litet skatbo :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag glömde ju att visa undersidan av min fina men trånga låda.

Jag försänkte alltså med ett 10mm-borr, detta funkar men jag tror att vinkeln blir lite "platt" i förhållande till skruven och därmed blir försänkningen mer än lovligt synlig, för övrigt har jag försänkt precis så mycket att skruvhuvudena inte "känns".

Jag kommer snarast köpa en dedikerad metallförsänkare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

Biltema har en billig försänkningssats för 50kr som ger rätt vinkel. De tar inte stål, men funkar bra i plast, aluminium och trä. :)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016869/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder!

Men om försänkningsvinkeln är 80 grader på allihopa, varför ska jag ha 3st då :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

Om man ska försänka ett litet hål där det är trångt runt hålet kan man inte ta en stor försänkare. Och en stor behöver man till stora hål. ;)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Tack MadModder!

Men om försänkningsvinkeln är 80 grader på allihopa, varför ska jag ha 3st då :humm:

MVH/Roger
Det är samma problem som med skiftnycklar, de är ju ställbara så det räcker att köpa den största som finns. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

Bild

Bättre då att satsa på rätt typ av verktyg!

Som sagts mången gång tidigare >> shit in = shit out
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av CPMS »

Och sen har den där billiga Biltema-satsen fel vinkel för normala försänkta maskinskruvar, det ska vara 90 grader.
Visst fungerar det men anliggningen mellan skruv och försänkning blir bara en väldigt smal ring längst uppe.
Skriv svar