Simulering av Vinga Fyr

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Nerre »

Fast jag tolkar "elklipp" just som att det är nån elektrisk styrning av blinket...
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Ja, elklippen får stå för 30 sekunders perioden. Flashen genom vridningen av linserna.

Linserna måste vridas, i annat fall syns ju fyren enbart i 16 smala korridorer.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av gvs »

Jag har flera gånger legat under fyren och tittat upp på den. Den lyser hela tiden, inga säckta lampor. Det är inte heller 16 sektorer, betydligt färre men minns inte hur många.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Den här bilden antyder 16 strålar, ej jämnt fördelade.
Men nattfoton kan vara luriga pga eventuellt långa exponeringar som kan fånga samma ljusstråle på flera ställen osv.

se http://digitalfotoforalla.se/files/bonn ... _08_09.jpg
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av sodjan »

Jag tror att det är 16 sektorer där de ligger 2 och 2 i par med mindre vinkel
mellan för dubbelblinken. Så 8 x 30 sek rotationshastighet = 4 minuter.

Bilden är lite svårtolkad, jag kan tycka att det är väl skarpa "kanter"
på en del av sektorerna. T.ex. till vänster om den röda båken...
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av gvs »

larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av larsson »

Jag ser ljuskäglan från Vinga fyr (nästan 2 mil bort) svepa över trädtopparna när det är lagom disigt: Blink på ca en halv sekund - åtta sekunders väntan - nytt blink - tjugotvå sekunders väntan, och så startar det om. Lika spännande som att se färg torka, men det är kul att kustfyrarna finns kvar än i dag!

Beträffande animationen på Youtube tycker jag nog att in- och utfasningen av ljuset går lite för fort, men kanske blir det lagom om hela cykeln "dras ut" till att matcha den riktiga tiden.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

Blink? Är inte Vinga en Blänk fyr?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

larsson skrev:Jag ser ljuskäglan från Vinga fyr (nästan 2 mil bort) svepa över trädtopparna när det är lagom disigt: Blink på ca en halv sekund - åtta sekunders väntan - nytt blink - tjugotvå sekunders väntan, och så startar det om. Lika spännande som att se färg torka, men det är kul att kustfyrarna finns kvar än i dag!

Beträffande animationen på Youtube tycker jag nog att in- och utfasningen av ljuset går lite för fort, men kanske blir det lagom om hela cykeln "dras ut" till att matcha den riktiga tiden.
Jag är rörd över alla inlägg men ditt inlägg tar priset :)

Det är ett inlägg som hänvisar till observerade fakta och inte så mycket till tabellerad fakta som dock också är intressant.

Jag kommer nu bygga min Vinga-emulator utifrån dina observationer.

Jag skapar alltså en puls på 0,5s, släcker i 8s, skapar en ny puls på 0,5s och släcker i 22s varvid jag låter allt börja om (T=30s).

Jag tackar och bugar för denna mycket användbara information!

Bifogar schemat jag kör idag.

MVH/Roger
PS
Jag tror mitt schema håller dvs jag behöver bara låta första Mono (IC2) gå lite kortare tid (8s) än dom halva T, sätta Astabila (IC1) till 30s och korrigera tiden då LED ska vara på (0,5s) i dom båda fallen.

På bilden gvs så tacksamt bifogar ser man dock att det läcker just bakåt (dvs vid 180 grader) så om jag ska göra enligt ovan behöver jag nog en till timer för att få med "läckage-loben" (som jag kallar den) också.

För helt klart är tydligen att emulatorn ska vara dubbel-blinkande och detta tackar jag speciellt forumet för!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker EF borde införa en "Like"-knapp för det blir så knöligt att tacka alla.

MVH/Roger
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av larsson »

Blink? Är inte Vinga en Blänk fyr?
Jamen Lasse Dahlquist sjöng ju Se där ute i väst blinkar Vinga fyr

Men jag håller med dig, ”blänk” passar nog bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu korrigerat tiderna något så att den i alla fall är dubbel-blixtrande (1s mellan blixtrarna).

Periodtiden är dock fortfarande liten (typ 6s) detta mest för att slippa förbruka kameraminne.

Jag har kvar bakgrundsbelysningen om än väldigt svagt.

Det är nog inte korrekt att ha konstant bakgrundsbelysning men det kanske ändå approximerar vad man ser på långt håll.

Känns som 5ggr dessa tider kan bli rätt okej, vad tror ni?

Animering:

MVH/Roger
PS
Om man tänker efter borde tiden man ser ljuspulserna öka ju längre bort från fyren man är. Dvs cirkelbågen med ljus har samma vinkelhastighet (därför är tiden mellan blixtrarna konstant oavsett avstånd) men tiden man ser ljuset blir längre ju längre bort man kommer. Rätta mig gärna om jag har fel :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av sodjan »

Varför skulle den ena tiden ändras men inte den andra!?
Då skulle de två blänken överlappa varandra om man
bara kom tillräckligt långt bort.

Det intressanta med fyrsimulering är ju inte att få det att
blinka med rätt intervall, det kan de flesta programmerare,
utan att få det att blinka med rätt "känsla"... :-) Det är t.ex
skillnad på fyrar med glödljus och med LED samt på de med
roterande ljus mot de med fasta sektorer med skärmar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Sodjan, nu får du förklara dig.

Vadå ena men inte andra?

Fattar ingenting.

Vad jag försöker göra är ju att få till Blink, 8s mörker, Blink, 22s mörker (där man iof kan diskutera tiden för blinkandet).

I animeringen har jag Blink, 1s mörker, Blink, 5s mörker.

Så om jag skalar upp detta en faktor 5 får jag Blink, 5s mörker, Blink, 25s mörker.

Vad är problemet? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror förresten jag fattar.

Mitt resonemang håller inte :D

Det blir ju alltid en så att säga procentuell del av varvet man ser och denna procentuella del är samma oavsett avstånd.

Men vad händer då?

Vänta nu, periferihastigheten (wr) ökar ju så även om cirkelbågen av ljus blir större ju längre ut man kommer så ser man den under samma tid.

Ibland, med stöd från Er, överträffar jag mig själv :D

MVH/Roger
Skriv svar