Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, här är det "slutgiltiga" resultatet.

Jag varnar för att videon är rätt långtråkig :D

Återkom gärna med synpunkter.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Genom att studera videon mer i detalj ser jag att tiderna inte stämmer med en faktor ~2.

Jag får:

Tid mellan blixtrar: 20s (T1)
Periodtid: 60s (T)

Tråkigt att jag laddade upp en sån minneskrävande video (~50M) när den är rejält fel :(

Jag kommer nog inte ladda upp nån mer video för jag har bara ett 1GB-kort till kameran.

Vad jag kommer göra är att byta C1 till 100uF isf 220uF.

Rent teoretisk kommer jag då få T1=100uF/220uF*20=9,1s och T=100uF/220uF*40s+9,1s=27s

Detta ska jämföras med originalet på 8,5/30s.

Reservation göres för lytens tolerans.

Videon:

MVH/Roger
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Videoklippet är inte tillgänglighet. Säger min surfplatta i alla fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Konstigt, jag får 5s/20s med en typ av 100uF (100V) och 5s/10s med en annan 100uF (63V).

Jobbigt att trimma såhär långa tidskonstanter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:Videoklippet är inte tillgänglighet. Säger min surfplatta i alla fall.
Jag kan se det :)
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Jag kommer nog inte ladda upp nån mer video för jag har bara ett 1GB-kort till kameran.
Eh, vad? Hur hänger det ihop?

(På datorn kunde jag se klippet, och ja, nu var det lite väl segt.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är som med pengar, jag snålar med minne för jag vill inte det ska ta slut :D

Jag menar, om videosarna blir på 50M, ja då tar det stopp redan vid endast 20st, eller hur?

MVH/Roger
PS
Jag kopierar alltid till datorn innan jag gör nåt med dom, så egentligen är problemet akademiskt :D
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Gimbal »

Du vet väl att man kan radera filer? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ny video :)

Tror fortfarande inte riktigt att det stämmer men mer exakt tidsmässig analys kommer efter att jag fått laddat upp videon på tuben.



MVH/Roger
PS
Nu är det faktiskt riktigt nära verkligheten :) 10/35 verkar jag ha. Jag har då parallellat 100uF med 47uF (C1=147uF) och fått detta resultat. Nu kan jag gå in och pallella ner dom båda motstånden något som tillsammans med C1 styr timingen.

Jag är glad :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag och alla ni andra hoppas nog på att detta är min sista video :)

Jag har emellertid korrigerat timingen lite (R1B har bytts från 1M till 820k).

Preliminära resultat pekar, vid "verbal tidtagning", på runt T1/T=9s/29s (Vinga=8,5s/30s).

Ska bli lite spännande att nu låta tuben avgöra :)



MVH/Roger
PS
10/30 verkar jag få. Detta får fanimej duga :D För det är faktiskt svårt att göra nåt åt det speciellt som T verkar vara närmare 29s än 30s. Ska jag göra nåt åt det så måste jag antingen ta till trimpotar eller köpa obskyra motståndsvärden.
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 december 2015, 19:17:25, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Den korta flashen, "Bulls Eye" är inte i funktion. Ett motstånd från bas till jord kan kanske fixa det. Det ska inte påverka annan timing.
Mycket av timing-problemen beror troligen på läckströmmar.
Använd lågläckande kondensatorer typ tantal.
Faktum är att du antagligen ser en förbättrad stabilitet om bara en nand-ingång switchas och lägger den andra till plus.
Se även upp med överlagrat brum på nand-ingången
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår inte den där biten av kretsen.

Vad jag däremot nu förstår är att R6 nog är lite liten (surplar nära 20mA ur min 9V-matning när den är hög).

Annars är väl R4C4 nåt som går igång när G3 går låg och precis rampat LED hög?

Det verkar som om en negativ flank på utgången av G3 skapar en liten positiv puls som styr ut T1 via R5, C3 och 22k till backe (när nu G3 är låg).

Men detta genererar ju bara samma ramp-tid som G3 gör (samtidigt som tid inte finns), nej jag förstår inte den delen av kretsen.

Är annars mina tidskonstanter okej, om jag får fråga (inklusive R4C4 som jag satt till 50ms)?

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Koppla ett motstånd på 22k mellan trissans bas och jord, och studera resultatet så förstår du nog.
22k ger nog överdriven effekt men verklighetens fyr, där upplevs ljuset rampas upp i viss takt men när det kommer nära max intensitet, kommer en extra liten kick, "Bulls Eye".
Det är det som är flashen.

Tag nu bort motståndet mellan bas och jord. Det är inte något behov av den när resten är rätt justerat.
R6 kan utelämnas, men öka/justera R5 , dels för optimal rampningsperiod, dels för lämplig styrka på flashen.
Lysdioden samt transistorns BE ger tillsammans ett framspänngsfall som måste överstigas innan lysdioden tänds, den biten, dödslacket, är lyxigt att köra rampperiod på.
Rampningen blir snyggare utan dödslacket.
Dödslacket kan elimineras med R5.

Antag att spänning bas-jord är 2,5 Volt innan lysdioden lyser synligt.
Precis när nand-utgången Q3 växlar till hög är spänningsfallet över C3 0 Volt och idealt finns 9 Volt in på R3, 22k. Dessa 9 Volt fördelas över R3+R5 om nand-utgången Q4 är låg.
För att få 2,5 Volt på basen direkt i början på rampperioden bör då R5 bli ca 5k.
Slutligen justeras C3 för att ge lagom flash. Om C3 är för liten leder redan trissan för fullt när flashen kommer och det blir ingen "Bulls Eye". Med för stor C3 blir flashen onaturligt kraftig.
Senast redigerad av E Kafeman 21 december 2015, 20:19:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker inte 22k blev nå bra.

Med den rampade den upp som vanligt, sen ingen blixt, sen dog bara LED dvs nedrampningen förstördes.

När jag sen tog bort 22k så rampar den som vanligt dvs åtminstone hyfsat både upp och ner.

MVH/Roger
PS
Hann före dig :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 december 2015, 20:18:34, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Ja troligen är C3 för liten i nuvarande justering, men det ändras när du fått bra värden på motstånden.
Att den dog på nedrampningen berodde nog på för lång tid på Q4, den ska bara vara en flash, 0.05 s eller så.
Blev lite osynkat här ja, sparade och ändrade några ggr.
Skriv svar