Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

Lugn pöjkar, han har inte hunnit såga till plyfan ännu :badgrin:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

En avslutande bild sen slutar jag att skriva i den här tråden.

Detta var nämligen ett slags beställningsjobb eller i alla fall en önskan från en vän att skapa KVF åt en vän till honom.

Jag har inga ambitioner att bygga nån Vinga-modell för att installera denna simulator i, jag har helt enkelt varken det intresset eller den talangen.

Jag skulle dock vara intresserad av att simulera Måseskärs Fyr (FL3) istället ty jag är uppväxt på somrarna i närheten av den fyren.

Det finns en liten "järnhandel" på Käringön vars ägare jag känner rätt bra, lurar lite på om han inte kan få nån av de lokala konstnärerna att bygga en Måsekärs-modell och installera min kommande fyr-simulator i dom för försäljning till turister.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara berätta en rolig sak som hände mig igår.

Mannen som jag byggde KVF (Vinga Fyr) till har hört av sig med en tackvideo som jag alltså fick se hemma hos min vän.

Jag rös när jag såg den men jag har inte nån kopia på den korta snutten så att jag kan inte dela den här.

Inte för att man behöver bevisa sin egen duktighet men det hade varit roligt att visa den för Er, tills dess får Ni lita på mitt ord.

Om intresse finns kan jag försöka vaska fram videosnutten (som naturligtvis visar en installerad KVF i en riktig Vinga-modell).

MVH/Roger
PS
Kom dock ihåg att det inte är jag som konstruerat kretsen utan E Kafeman, jag bara byggde ihop grejerna likt en byggsats från Josty Kit :D
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Som du kanske märkt Roger, så är vi rätt många gubbar som VET hur saker ska göras, men det var du som satt med lödpennan som gjorde det.
Att någon nu uppskattar det du byggt är helt din förtjänst.
Tar åt mej en liten del, men inte av bygget, utan av att ha bidragit något lite till det som nu är din erfarenhet.
Beundrar din ihärdighet, utan den hade inte slutresultat blivit vad det blev, ett riktigt realistiskt blinkande med fin fyrkänsla.
När nu bygget är insatt i en fyr-modell så ser det säkert inte sämre ut, vilket förmodligen alla som nu ser fyren tycker.
Självklart så säjer han du byggt detta åt att det är Roger och ingen annan som åstadkommit detta. Det är helt min åsikt också.

Klart du ska försöka få tag på filmsnutten och dela med dej. Det skulle bli en "grand finale" på en lyckad bygg-tråd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack E Kafeman för dom fina orden, jag ryste av välbehag när jag läste dom.

Jag kommer göra som du säger dvs försöka få tag i den här videosnutten och dela med mig av den här i tråden.

Det var kul må du tro att först sitta där och stirra på en oblinkandes modell av Vinga under den långa pausen som han hade lyckats träffa för att plötsligt se den skina upp.

Kombinationen av det visuella och hans ord gjorde sedan att jag rös av välbehag, en annars ganska sällsynt känsla.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu laddat upp den tack-video jag fått av personen i fråga.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

Faktiskt väldigt imponerande hur det gick att få till känslan av att ljuset "snurrar" förbi, trots att det inte gör det. Bra jobbat. :) :tumupp:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

:wave:
Mycket snyggt och ett extra plus att det hamnat i rätt miljö hos någon som uppskattar det.
Det är bara att slicka i sej och låta egot svälla lite när mottagaren uppskattar jobbet.

Kan inte låta bli tanken att det säkert årligen säljs tusentals modeller av Vinga fyr, utan fungerande ljus eller ens i närheten vad gäller realismen i blinkljuset.
Lite som att sälja ficklampor utan funktion, då en fyr som inte kan blinka saknar sin enda funktion.
Du skulle kunna erbjuda tillverkarna av dessa icke fungerande fyr-modeller din expertis.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev:Faktiskt väldigt imponerande hur det gick att få till känslan av att ljuset "snurrar" förbi, trots att det inte gör det. Bra jobbat. :) :tumupp:
Tack, mycket roligt att höra!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev::wave:
Mycket snyggt och ett extra plus att det hamnat i rätt miljö hos någon som uppskattar det.
Det är bara att slicka i sej och låta egot svälla lite när mottagaren uppskattar jobbet.

Kan inte låta bli tanken att det säkert årligen säljs tusentals modeller av Vinga fyr, utan fungerande ljus eller ens i närheten vad gäller realismen i blinkljuset.
Lite som att sälja ficklampor utan funktion, då en fyr som inte kan blinka saknar sin enda funktion.
Du skulle kunna erbjuda tillverkarna av dessa icke fungerande fyr-modeller din expertis.
Kul smiley, visste inte ens att den fanns :)

Härlig kommentar, stort tack!

Fast det här kittlar extra mycket
Kan inte låta bli tanken att det säkert årligen säljs tusentals modeller av Vinga fyr, utan fungerande ljus eller ens i närheten vad gäller realismen i blinkljuset.
och den här är underbar
Lite som att sälja ficklampor utan funktion, då en fyr som inte kan blinka saknar sin enda funktion.
:rofl

MVH/Roger
PS
Lite av det här
Du skulle kunna erbjuda tillverkarna av dessa icke fungerande fyr-modeller din expertis.
har jag redan gjort faktiskt när jag skickade min KMF (Måseskär Fyr) till min vän som driver en "järnhandel" på Käringön, jag gjorde det mest för att jag lite var skyldig honom nåt samtidigt som han alltid varit mycket trevlig mot mig men jag gjorde det också lite för att jag hade en naiv dröm om att han skulle vilja ha fler, kanske tom många fler...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Äntligen fick jag besökt butiken Flaggskeppet på Stenpiren här i Göteborg.

Han hade mängder med fyrar och modeller på träbåtar med mera.

Jag ville säga att jag kan simulera dina fyrar men hejdade mig pga instinkt.

Det visade sig vara en bra instinkt (tycker jag) för min idé, istället för att buffla på, är att köpa en fyrmodell.

Den som känns extra lukrativ i stan är naturligtvis en modell av Vinga fyr.

Hans nominella storlek av fyr (säg 0,5m hög och av keramik) kostade 1000:-

Men när jag pressade honom så hade han neråt 150 spänn.

Min plan nu är att köpa en något billigare än den dyraste varianten (mest för att den nog inte går ner i min portfölj), installera Kafemans konstruktion och gå tillbaka till butiken samt visa upp hur det kan se ut när en fyrmodell blinkar som den ska.

Men jag kommer som sagt ta det försiktigt, först nån halvstor modell (mest så att jag inte verkar snål) sen gå tillbaka med nåt "enkelt" demande.

Han har alltså bland annat modeller av keramik, undrar/hoppas då dom är ihåliga så att jag kan införa en LED från botten som jag lite tänker mig blir min standard Hammond Aluminiumlåda som jag limmar under fyrmodellen med säg smältlim (ifall dom ångrar sig :) )

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

Det har sagts förut om jag inte missminner mig, men så fort det blir beställningsjobb av en hobby, så blir det tråkigt. ;)

Sen en annan sak, gällande den självhäftande laserutskriften.
Om du tar två bitar vanlig kontorstejp (den helt genomskinliga som inte går sönder så lätt) och sätter dem på varsin sida längst ut på ena änden där det inte finns någon text, och klämmer ihop lite, och sen drar isär dem igen, så följer de båda filmerna med åt varsitt håll. :)
tejp.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej MadModder!

Tack för ditt tips!

Jag har dock suttit här ett tag och försökt förstå vad du säger.

Jag är ganska dum alltså.

Jag fattar inte vad du säger, jag fattar att man kan tejpa ihop två OH-filmer utan klister och sen kanske skicka in dom i en skrivare men vad ska jag ha det till om jag inte kan klistra på det på lådan?

MVH/Roger
PS
Den här är bra för det är tyvärr precis så det är:
Det har sagts förut om jag inte missminner mig, men så fort det blir beställningsjobb av en hobby, så blir det tråkigt. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska köpa den här av Flaggskeppet nån dag: https://www.flaggskeppet.com/marin-inre ... -fyr-14-cm

Den har rätt storlek för min portfölj och är ändå rätt rejäl för en demonstration (250 spänn är sedan lagom)

Jag har dock velat besöka Flaggskeppet i säkert två år innan jag idag fick besökt det så jag misstänker att det kommer ta ett tag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

Nej nej, alltså de etiketter du satt och pillade med skalpell på för att få bort skyddsfilmen från klistersidan.
Etiketten är det raka strecket, och tejpbitarna längst upp. När du drar isär tejpbitarna åker skyddsfilmen och etiketten isär från varandra, eftersom de sitter fast i din tejp, och den är starkare än klistret på etiketten.
Men sätt inte ihop tejpbitarna hela vägen ut. Då får du inte isär dem heller. :D
Skriv svar