Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte riktigt ihop det.

Att jag har för hög hastighet nu kan dock bero på att jag inte räknat med remmens tjocklek för det gummi som flyttas (per sekund) är snarare medelvärdet av remmens tjocklek plus radien hos trissan (gånger vinkelfrekvensen).

Jag har sedan mätt tallrikstrissans diameter: 43,0mm

De olika hastigheterna ger sedan ett diameterförhållande på 7,5 (250/(100/3)) vilket ger vid handen att lilla trissans diameter skall vara 43,0/7,5=5,733mm och det är detta LaRdA så tacksamt skapat åt mig vilket dock uppenbarligen ger en för hög hastighet hos tallriken modell "Kalle Anka".

Här glömmer jag alltså remmens tjocklek och dess tjocklek är 1,5mm vilket ger att det stora hjulet snarare är 44,5mm i diameter (i medel).

44,5mm/7,5=5,93mm MEN nu måste vi dra av 1,5mm vid tillverkning av motortrissan som alltså blir 4,43mm.

Nu till det kluriga, mäter precis gamla trissan och den är på 5,1mm :humm:

Hur är detta möjligt?

MVH/Roger
PS
Det man dock kan se är att om man tar hänsyn till remmens tjocklek så krymper motortrissans diameter. Vänta nu lite här, spåret i gamla motortrissan sväljer inte riktigt 1,5mm utan remmen löper mer som en kilrem dvs 1,5mm/sqrt(2)=1,06mm och 5,93mm-1,06mm=4,87 och vi närmar oss 5,1mm (med en decimal pga min begränsade noggrannhet)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har döpt om min skivspelare.

Den heter numera Murphy.

Stundtals funkar den faktiskt galant men den dummar sig med allt mellan antenn och jord.

En sak den dummar sig med är att i flera dagar funkar tonarmsrörelsen klanderfritt, det spelas från ytterläget till innerläget utan minsta problem.

Men så plötsligt får den för sig att inte spela bra längre utan scratchar längst in modell att pickupen går ända in till slutet av skivan men vägrar stanna där utan scratchar ut till typ mitten av sista låten.

Otroligt irriterande (speciellt för att man ju inte vill ha repor i skivorna, även om dom inte hörs för dom är så svaga).

En annan sak som irriterar är att plötsligt brummar det bara, det kommer liksom som en blixt från klar himmel samtidigt som den egentligen inte ens går att få bort (jag brukar försiktigt slå tonarmen i tonarmsstödet för att försöka få bort brummet och det går men BARA ibland :D ).

Jag har precis bytt RCA-honorna på baksidan så nu är precis allt som har med pickup:en och det elektriska att göra blivit bytt (inklusive tonarmskabel och svindyra Profi RCA-hanar).

ÄNDÅ brummar det emellanåt.

Det finns nu bara en sak kvar som kanske kan vara anledningen till att det brummar och det är nåt som man egentligen först och främst borde ha misstänkt.

För se på en välkonstruerad radiomottagare och hur väl den fungerar utan vettig antenn.

Är inte antennen okej så spelar det ju liksom ingensomhelst roll hur bra mottagaren är byggd, eller hur?

Så om jag nu kan få skivspelaren att fungera genom att knacka tonarmen i tonarmsstödet så pekar det onekligen, med mina byten av ALLTING, på att pickupen faktiskt är skadad.

Vem hade kunnat gissa det?

Speciellt som jag i det närmaste avgudar Japansk kvalitet :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Verkar konstigt om PU en är skadad? Om du inte tappat den eller så? Men även om brukar det inte visa sig så?! Tror mer på att det någonstans finns en punkt som inte är jordad. Därav brummet!

Kan du felsöka med en annan skivspelare och se om du får samma brummande då också? Kolla så du inte vänt någon punkt som ska var signal och istället råkat blivit kopplad till jord?
Senast redigerad av opampen 4 september 2020, 18:37:42, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elementet får ALDRIG användas som jordpunk! :ajabaja:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Tack, Bävern för att du påminde mig om detta! Det är klart att man inte ska jorda så!

Har redigerat detta nu!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Men hur ska man jorda då, i ett rum som saknar jordade uttag??? (Jag har ibland jordat jordat i elementet, för det är inte alltd så kul at ha 120 V i datorns metalldelar.)
Vet inte hur det är med uttagen i Rogers lägenhet. Tycker till och med att jag har frågat om det i nån annan tråd, men inte sett nåt svar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Ja, det är frågan hur man jordar då? Det bästa är att ha jordade uttag!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elementet är ett stort NO-NO. Skiter det sig lägger man nätspänning på elementet och den spänningen kan leta sig in till grannen som råkar ha en tentakel på elementet och en annan på kökskranen och ZAPP! Man får en ny granne och den gamla skrapas bort från köksgolvet och kan läggas i urnan direkt.
Det finns trådar om det här på forumet.

Jo, är det inte så att ena uttaget förr eller senare hamnar på "jorden"? Man kan ju pröva att vända stickproppen och läsa på ordentligt hur man gör med pryttlar som är störningskänsliga. Nätet är en rik källa att ösa ut. Borde finnas massa bra Youtubevideor som visar hur man ska göra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av mrfrenzy »

Om rummet har ojordade uttag ska man inte jorda alls!
Det är därför den jordade stickproppen passar i ojordade uttag, inget konstigt med det.

Har man en stereoanläggning med många jordade apparater kan man koppla dem i en jordad grendosa som sätts i det ojordade vägguttaget. Då får de en gemensam potential viket förhindrar brum även om den inte är ansluten till sann jord.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Det är väl tillåtet att koppla TVn eller radion till antennuttaget med sann jord även i rum med ojordade uttag, så varför ska det vara ett större no-no att koppla antenningången till elementet? :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Därför att man skiljer på signaljord och skyddsjord. Det är två helt skilda saker.
Skyddsjord är ingen jordledning per natur.
Någonstans i systemet är noll-ledaren och PE-ledaren sammankopplad, det innebär dock inte att den är förbunden med marken, vilket en antenn-jord är.
Antenn-jorden behöver nödvändigtvis inte vara förbunden med PE, eftersom PE normalt inte existerar i apparaterna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och elementet, hur jordaktigt det än verkar vara behöver inte alls ha en (särskilt bra) jordanslutning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 4 september 2020, 17:39:17 Verkar konstigt om PU en är skadad? Om du inte tappat den eller så? Men även om brukar det inte visa sig så?! Tror mer på att det någonstans finns en punkt som inte är jordad. Därav brummet!

Kan du felsöka med en annan skivspelare och se om du får samma brummande då också? Kolla så du inte vänt någon punkt som ska var signal och istället råkat blivit kopplad till jord?
Jag kan ha tappat den i golvet så jag vet inte status på pickup:en, jag blev tom förvånad över att ha hittat den och vet ärligt talat inte varifrån den kommer :)

Jag köpte dock nyligen en Ortofon-pickup (OM10) från Svalander (tror jag) och jag ser faktiskt ett byte som en sista desperat åtgärd.

Men jag har haft brum sen jag först monterade dit Matsushita (Technics)-pickup:en, efter det har jag som sagt bytt tonarms-kabel, lött om alla pickup-kontakter, bytt RCA-hanar till svindyra Neutrik Profi, slutligen har jag bytt RCA-honor i chassit till halvdyra ELFA-varianter.

Precis hela den elektromekaniska signalkedjan är bytt.

Förutom pickup:en, alltså.

Dessutom brummar det alltid BARA i höger kanal.

Jag tror att jag råkat vara våldsam vid nåt tillfälle och tappat pickup:en i golvet eller nåt, varvid en lödning inuti pickup:en släppt och det är den kontakten jag manipulerar när jag försiktigt slår tonarmen i tonarmshållaren.

Men säker är jag inte :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Roger:

Det kan nog vara så trots allt! Eftersom det dessutom bara är höger kanal! Men det här med brum och andra störningar kan ju som sagt ha många olika förklaringar. Men om du har en PU till så pröva med att byta så får du se vad som händer!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Ja, ett byte anser jag är sista utvägen.

Funkar inte det så kommer jag ta och kasta skivspelaren i havet (som lyxigt nog bara är 100m från min lägenhet), den är nämligen så tröttsam med sitt brummande.

Tråkigt för det finns andra vitala delar som funkar kalas såsom till exempel hastigheten, dess svaj (1% uppmätt) och hur tonarmen leker sig igenom skivorna, vilket dock är en överdrift för ofta hakar det upp sig dvs pickup:en stannar vid säg mitten av sista låten och detta pga en utåtriktad kraft som jag anser inte ens finns, finns det nån kraft så ska den vara inåt men det är svårt att förklara varför.

Så idag kör jag med en aning "toe-in" och då klaras hela skivan utan stopp, men det går inte att ha perfekt vertikal azimuth för då hakar det upp sig runt sista låten.

Det som är roligt tycker jag är att jag har rätt hastighet av nån extremt turlig anledning, ett knappt mätbart svaj som jag dock inte hör och ett nåltryck som är stabilt sånär som dess beroende av hur tjocka skivor man kör samt en skivtallrik som roterar fascinerande plant (tack LaRdA) och har en ojämn struktur i periferin vilket gör det charmigt att studera skivtallriken när den snurrar :)

MVH/Roger
Skriv svar