Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara lite snabbt innan kvällsvarden uppdatera tråden med att säga att den korrekt zippade filen nu finns uppladdad till min ena hemsida, tog mer än en halvtimme :D

Kom dock på att det smidigaste var att sriva över den gamla filen, annars hade jag ju först få deletat den gamla filen och sedan ladda upp den nya, hade säkert tagit extra lång tid men om inte så hade det i alla fall blivit bökigare, lite stolt att jag kom på den här ide'n med att skriva över filen istället, känner mig snart som en hacker :D

Nu återstår lite pill för är man datadyslektiker så är allt inom datorer svårt, filen måste nämligen hamna på index-sidan och just nu har jag inte en susning om hur jag kodar för det.

Det enda jag tänker är att jag kollar syntaxen för dom länkar jag gjort i hemsidan vad beträffar nerladdning av data [Drawings], sen får jag slänga in nån <center></center> tagg eller nåt, jag kan dock se denna syntax i min andra mer primitiva sida.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ligger filen nerladdningsbar på min ena index-sida.

Pust, vad svårt det var.

Fast egentligen var det inte det, mest bara om man är skitnervös över att sabba sidan.

På Julafton har jag för skoj skull tänkt lansera länken.

MVH/Roger
PS
Min bästa kompis är testpilot med allt från nedladdningsbarhet till lösenordsförfrågan men inte ens han får lösenordet förrän på Julafton :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Hittade den. Har inte testat att forcera lösenordet. 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Din luring, den skulle jag dela ut ju :)

Fast du är trevligt drivandes när det gäller om jag skall dela ut Julklappen eller inte.

Tycker annars att det sker en hel del skrämselpropaganda över vad som är lagligt eller inte här inne, för mig tar det några dar att ta till mig sånt som knappast tillhör ett kreativt skapande för ofta blir man bara rädd, ledsen och tappar lusten.

På bussen idag övervägde jag således att inte dela ut Julklappen men som min kära styvmor sa en gång för länge sedan så får jag ta och tuffa till mig lite för även om detta är ett lagligt gränsfall så är det ingen "Pirate Bay" utan en utdelning avseendes analytiskt underlag till väl "valda" personer samtidigt som samtliga inspelningar är av konkurrensmässigt sämre kvalitet än dom från industrin.

MVH/Roger
PS
Råkade lyssna på en köpt rippad CD med musik från 50-talet och säga vad man vill men min Julklapp håller högre kvalitet, fattar annars inte hur man digitalt kan förstöra gamla inspelningar från 50-talet så mycket för bra inspelningar gjordes redan på 40-talet men det här ljudet är fruktansvärt sterilt och mellanregistret liksom bara skär sig i öronen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Som utlovat sänder jag härmed Er min Julklapp.

Jag bifogar också ett “Jul-PM” som Ni kan betrakta lite som en manual.

Dom som eventuellt vill ta del av Julklappen kan skicka mig ett PM så får Ni lösenordet.

Julklapp

God jul önskar Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:wave:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har laddat upp en liten demo till min hemsida: http://regor.nu/

Den är inte speciellt märkvärdig men sammanfattar bygget.

Jag har till exempel skapat en pdf av hela tråden tack vare MadModders trevliga Bullzip-program, sen har jag också inkluderat lite mätningar som speciellt och mycket tacksamt E Kafeman hjälpt mig att ta fram.

Jag har också tagit med min mest misslyckade inspelning :)

Den är dock mest misslyckad mekaniskt, andra inspelningar är misslyckade ljudmässigt pga felaktigt nåltryck och annat, denna är dock misslyckad pga för mycket anti-skating ty tonarmskabeln är för stel (tror jag).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min skivspelare har gått sönder :(

Plötsligt kunde jag bara spela halva LP-skivor för pickup längre ut gav slow motion, inget moment kvar alltså.

Jag har nog lagt upp en video på hur motor-trissan tuggar gummi-rem, eventuellt laddar jag upp ett foto på det också.

I vilket fall så misslyckades ju jag med att dremla ner till rätt diameter hos motor-trissan så att hastigheten hos skivtallriken blev att gå för långsamt istället för initialt för snabbt.

Den desperata lösningen på det blev att bygga ny diameter hos motor-trissan (av mässing) med hjälp av tenn.

Detta bygge blev naturligtvis inte så bra (förutom att exakt hastighet träffades ruggigt bra) för det blev kanter i tennbygget som uppenbarligen tuggar rem.

Nu verkar det således som om remmen är slut.

Det är antingen det eller så är lagret (om man nu kan kalla det lager :D ) slut.

Jag har bestämt att motor-trissan måste bytas och har kontaktat LaRdA som ursprungligen så snällt gjorde både skivtallrik och skivtallriks-trissa till mig, han har precis meddelat att han kan tänka sig hjälpa mig göra en ny motor-trissa.

Eftersom skivtallriken varit rätt trög att dra igång med min ganska klena kvadratiska gummi-rem (klenheten har mest berott på motor-trissans utformning) så kan man tänka sig att det slirar pga för lite friktion, min tanke nu är således istället en flatrem som eventuellt kan ge både mer friktion och mer kraft.

Iom denna ganska tvungna uppgradering så passar jag på att byta tonarms-kabel till den Litz-kabel jag byggde för nåt år sedan men inte orkat sätta dit ty allt har ju ändå funkat hyfsat.

Med hjälp av det mycket trevliga tipset från Magnus_K om att fixera den nya kabeln i den gamla kabeln och bara dra igenom den nya kabeln (elektriker-trick) så har jag precis fått dit den nya kabeln, återstår att koppla in de små hylsorna till pickupen men här krävs lite studier så att man får rätt kanal (har visserligen skrivit upp det gamla inkopplandet men det är fusk, struntar man i det kanske man tom lär sig hur det verkligen ska vara så att man kan använda kunskapen i framtiden).

Allt gick mycket smidigare än jag trodde så jag är nu nära en seriös installation av min mya Litz-tonarms-kabel.

Sen får jag och LaRdA se om vi kan hitta datat på tallriks-trissan (tror 43mm men är osäker på spårets höjd), i "värsta" fall får jag väl nyttja skjutmåttet :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått dit alla pickup-hylsor samt tagit loss skivtallriken och mätt på tallriks-trissan.

Tallriks-trissan har följande viktiga mått:
Di: 43mm (diametern rem löper i)
Hi: 2,6mm (höjden på slitsen rem löper i)
Hy: 8mm (höjden på själva trissan)
Hs: 3mm (avståndet från trissans botten till mitten på slitsen)

Nu ser jag att motor-trissan är precis "tvärtom" för den har typ
Dy: 10mm (ytterdiameter, ej relevant)
Hs: ~7mm (avståndet från trissans botten till mitten på slitsen)
Hy: 8mm (höjden på själva trissan)
Di: skall vara: 100/3=250*X/43,0=>X=5,733mm vars precision jag inte begär.

Dom båda Hs (7/3) gör att remmen alltid legat lite snett!

Kan vara idé att invertera ny motor-trissa så att den istället för som på bild har stoppskruven ovanför rem-slitsen.

Motor-trissan och tallriks-trissan tycks vara mer eller mindre exakt lika höga.

Nästa steg blir att vända på grejerna och löda signalkabel, dock skall två tvingar skruvas fast också så att schabraket kan ligga uppochner utan problem.

MVH/Roger
PS
Remmen är förresten 1,5X1,5 och 255mm lång dubbel dvs 162mm i diameter vilket är den formen Svalander säljer dom på. Remmen är förresten alldeles torr på den här korta tiden (max två år), kan bero på att jag inte spelar så ofta dvs motionerar den för dåligt, Tele-Hå här i Götet lärde mig det en gång i tiden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 februari 2020, 20:31:21, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag lött bort den gamla tonarmskabeln och lött dit den nya.

Avsevärd skillnad bara estetiskt samtidigt som jag tror på Supra's koncept med att det inte är nödvändigt med en skärm runt ledaren för skärmning utan det räcker med en jordmedlöpare.

Detta nyttjar jag i mina flätade Litz-trådar som ny tonarmskabel.

Bifogar annars en bild på hur jag önskar att den nya motortrissan skall se ut.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått hem en rem från Svalander.

195 spänn.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

Och här är den nya motortrissan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad fin den är :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sparkat igång min KSP igen.

Jag har fortfarande skumma glappkontaktsproblem trots svindyra Profi från Neutrik.

Den enda förklaringen som återstår är att mina Tema-RCA (chassi-honor) suger trots att dom är mycket fina.

Den mycket fina motortrissan som LaRdA så tacksamt svarvat ihop är jättebra, jag råkade tom ha M2-skruv långa nog att skruva fast den på motoraxeln.

Men JAG har tydligen specat fel diameter för skivan går asfort :rofl

Om jag jämför med gamla trissan (som tuggade rem pga ojämnheter modell lödtenn) så har den en diameter om 5mm I MEDEL

Nu har jag tydligen specat runt 5,7mm och om den gamla trissan var riktig så har jag 5,7/5=14% för hög hastighet :D

En tröst är att en för stor diameter (värre med en för liten) går att fixa till fast jag, klåpare som jag är, vill helst inte göra det.

Tycker annars att skivtallriken inte roterar riktigt lika plant men detta kan dels vara inbillning dels är det inget större problem.

Fast nu till en RIKTIG uppgradering :)

Jag har inte tillstymmelse till FF/REV längre!

Litztrådstonarmskabeln gjorde susen!

Läs att jag hade relativt styv tonarmskabel innan och hyfsat inställd så var den "slapp" i mitten på skivan men när pickupen befann sig ytterst så hade man en kraft inåt (FF) medans när den befann sig innerst så hade man en kraft utåt (REV) där det i fallet FF innebar att spår kunde hoppas över medans det i fallet REV innebar att picupen helt enkelt hakade upp sig.

Jag är nu helt av med dessa problem!

Förutom hastighets-problemet har jag nu "bara" glappkontakten kvar vilket å andra sidan faktiskt är ett riktigt mysterium.

Man få liksom småskjuta på Profi och lirka lite för att det skall funka.

Jag fattar ingenting av den här biten, annat än att det är Murphy som styr världen!

MVH/Roger
PS
LaRdA kan inte du vara så snäll och kolla vad du gjorde min tallrikstrissa i för diameter? Jag är nästan helt säker på att jag mätt 43mm (och då skall motortrissan ha diametern 5,733mm vilket du ju gjort tror jag utan att ha mätt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar