Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Ibland är man fullkomligt fartblind :)

Jag har en annan tråd som jag kallar Motståndssortering (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=68887) där jag är stark förespråkare för "min" metod med att använda zip-påsar + vikt A4-ark som förvaringsmetod.

Så hur kan jag glömma det?

Min plan nu är alltså vikt A4 för både motstånd och kondensatorer (ett A4 var, naturligtvis) och sedan en enda Raaco-låda för de mer otympliga sakerna.

Det är typ 20 fack i en Raaco-låda som jag tänker på och i mitt fall gäller det bara att välja storlek på de löstagbara (obs) facken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av qx5 »

Fanns det integrerade IC kretsar för dessa EE lådor? kom att tänka på op-förstärkare pga något roger nämnde i en annan tråd. Det vore iofs relativt lätt att åstadkomma.

Apropå den där EE2008 (eller EE2007?) med tv-skärm. Den borde väl gå att rekonstruera mycket billigare nu?
http://www.hansotten.com/index.php?page=ee2000

Den vart visst grönmonokrom dock:
http://www.experimentierkasten-board.de ... f=82&t=881
Här har de dock även fixat till DVB genom en dito mottagare med kompositutgång.
http://www.opus2.ch/Philips/Kabel%201%20News.wmv

Nackdelen är väl att DVB mottagning knappast låter sig genomföras med endast en EE-sats längre. PAL-analog RIP.


Men grundprincipen är egentligen ganska enkel. Perforerad skiva med återanvändningsbara kopplingspunkter. Som kompletteras med kretskort vid behov. Kanske man kan ordna en Atmel MCU som en ny del? iofs lite jobbigt med >40 kopplingspunkter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Den andra länken tyckte jag var helt underbar att läsa, tack!

Jag har liksom bara hört talas om att lådorna skulle kunna ge en TV, jag har aldrig riktig sett innehållet i dom två sista lådorna (EE2007-EE2008) eller hur den skulle kunna byggas.

Att nu få se hur den faktiskt byggs upp i två våningar innan CRT't ansluts var mäktigt!

Man fick tom se en grönsvart bild :)

Iof har jag sett det förut när jag byggde om min piratdekoder till ett kort som via Scart-signal gav en grönsvart bild på mitt oscilloskop :)

Men att utgå från en PAL-signal för att göra detta är naturligtvis fusk :)

Jag har dock en teori om att PAL (när det gäller grundutbud) kanske ändå sänds som signal inom vissa lägenhetsområden även idag för detta kräver varken digital box eller inbyggd digital avkodare i TV (läs gammal TV funkar också), fast jag har kanske fel.

MVH/Roger
PS
Om du kikar mer på bit96's länk så ser du även IC, vilket förvånar även mig :)
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av qx5 »

EE2010 (LM3900 - quad op-amp), EE2014, EE2015, EE2016, EE2017 mao?

Verkar finnas en intressant låda Microcomputer Master Lab 6400 också.

Hittade lådan EE2007s beskrivning av bildrörsenheten. Den verkar vara uppbyggd i stort sett som ett oscilloskop (strålkatod + x/y galler). Det borde gå att utifrån schemat att utröna vilken pinout enheten har.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått hem 2st kopplingsplattor med måtten 199X311 (ordinarie mått: 210X366).

199 innehåller då tom en extra hålrad för tanken är att bygga pulpeten utan klämfjädrar så att alla klämfjädrar sitter på själva kopplingsplattan.

Pulpeten kommer f.ö bli ett rent rektangulärt bygge av 4mm plyfa där kopplingsplattan skruvas fast med tre skruv genom ramen runt som jag redan skaffat (ram)list för (8X8mm).

Jag har idag beställt en offer-plyfa (4mm) för att ha som mothåll när jag börjar med nästa steg dvs att borra upp alla hål från 4 till 5mm.

När jag gjort det ska jag såga till ramen som tom kommer vara 45-gradigt sågad mha min nya fina gireringslåda.

När jag gjort det kommer jag limma ram-listerna på kopplingsplattan (jag tror jag skippar en stadgande extra rambit på mitten ty masoniten är ändå relativt robust).

Trots att masoniten är sågad så nära nästa hålrad det går så är 8mm för mycket att bara limma på, jag kommer således bara limma 4mm och spackla ner resten (så att det ser hyfsat ut).

Sen är min tanke att jag ska måla grejerna kobolt-blått (som är min favoritfärg) även om originalet nyttjar lite ljusare blå.

Här är jag dock lite oviss huruvida jag kanske bör sandpappra den vita plana ytan innan jag målar eller ej.

Jag tycker sprej-målning är lite fusk så det blir nog med pensel men frågan är hur bra det blir med tanke på hålen (för under kommer jag inte måla).

Eller kanske jag skulle börja underifrån och sedan, när det torkat, måla ovansidan?

Jag tror jag kommer sandpappra först, vilken grovlek rekommenderar ni?

MVH/Roger
PS
Jag har två kopplingsplattor men jag börjar nog med att göra iordning en då jag ändå inte har alla komponenter/lådor för en TV.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag borrat upp alla hålen till 5mm.

Dock tar jobbet inte slut där, jag måste avgrada alla hålen och tydligen från båda sidorna, också.

Jag har manuellt avgradat en enda rad nu mha en försänkare för borrmaskin jag har, gjorde nästan ont i handen efteråt :)

Måste således skaffa mig en avgradare med handtag, tror jag även passar på att skaffa en avgradare för metall model "visp", dom är mycket bra och tar precis alla håldiametrar.

Bifogar en bild där ett (felaktigt) motstånd är fäst mha Philips patenterade klämfjädrar.

MVH/Roger
PS
En offerskiva på endast 4mm visade sig inte så bra, råkade borra ett gäng hål i arbetsbänken också :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rofhök
Inlägg: 560
Blev medlem: 11 februari 2006, 14:15:19
Ort: nässjö

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Rofhök »

Här finns passande verktyg


Edit: olämpligt språkbruk ändrat - hcb
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför tre vispar?

MVH/Roger
PS
Hittade förresten denna Handförsänkare på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016855/

Något trubbig spets dock vad det verkar (uppskattningsvis ändå <3mm) dessutom bara för trä och plast, D19mm

Vill man lyxa till det kan man köpa den här (4ggr dyrare~180:-) http://verktygsboden.se/foersaenkare/ha ... are-proffs funkar för både trä och metall, Huvet har dock rätt liten diameter (D12mm vad jag kan förstå) så större hål...

Här hittade jag sen en billig visp-avgradare http://smaskin.se/%C3%B6vrigt/handverkt ... bla-32-mm/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

I väntan på min handförsänkare har jag nu byggt en istället :)

Den består av en bit 21mm rundstav där jag har borrat i ena ändan och sågat ett "förminskningsspår".

Jag borrade exakt 6mm som försänkaren är, sedan tog jag till buntband och trodde det skulle gå men nej, det gick inte, försänkaren slirade för minsta lilla.

Har ju inte slangklämmor liggande precis annars hade det varit käckt, tog istället till naj-tråd vilket faktiskt låste försänkaren så bra i handtaget att den går att använda (för små vridmotstånd, vilket jag har).

Försänkarens axel var alltså 6mm och det var det jag borrade men kanske jag borde borrat 5mm, sågat slitsen och helt enkelt knött in försänkaren i hålet, det är lätt att vara efterklok :)

MVH/Roger
PS
Jag tror jag lägger en liten klick smältlim över naj-tråden för just nu är den ganska vass...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag avgradat 5 kolumner i labbplattan.

Jag har redan fått ont i armen :)

Så det får bli 5 kolumner per dag, <24 kolumner tot betyder fyra dagar.

Sen ska jag slipa ner det vita lite grand, sen monteras ramen som jag har lister för men måste kapa till, tror jag överdriver och tom kapar 45-gradigt, listen längst in ska förses med minst två små hål för att kunna fixeras vid pulpeten som kommer byggas av 4mm plyfa.

När allt är monterat kommer jag måla allt koboltblått (vilket inte är originalfärgen men min favoritfärg), jag börjar nog med att måla insidan/underredet och låter det torka innan jag målar ovansidan, allt eventuellt med pensel även om sprayfärg lockar lite.

Först kommer jag dock spackla alla kanter ty ramverket (8X8mm grovt) är tänkt att bara nyttjas till halva bredden för annars kan man inte få dit klämfjädrarna i raderna längst ut närmast ramen och då blir det en något trist kant/övergång mellan masoniten och ramverket.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av LaRdA »

Dom plattorna tycker jag borde vara ett lämpligt jobb för någon med laserskärare, fast kanske inte känns så lockande nu när du redan gjort en stor del av arbetet. :)
Följer tråden med intresse. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

LaRdA skrev: Följer tråden med intresse. :tumupp:
Tack, roligt att höra!

Idag har jag bara 4 kolumner kvar, sen ska jag testslipa mha slipmaskin på en testbit jag har innan jag sandpapprar hela ovansidan.

Jag har bestämt mig för koboltblå sprayfärg för jag kom idag på att pensling ju kommer ge kvarvarande färg i hålen, inte så bra.

Så först lite slipning (förmodligen bara med 120-papper) sen ska jag bygga ramverket.

Vilket menlöst okommersiellt projekt man ändå håller på med :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag avgradat klart samt slipat både ovansidan och undersidan.

Biten närmast hitåt är originalet (ouppborrad, oavgradad och oslipad).

Kanske jag skulle skippat avgradningen och bara slipat?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av RoPa »

EE2040 och EE2003 var min första riktiga kontakt med elektroniken.
Hade en granne som jobbade på Philips så farsan fick ett bra pris på E2030 lådan (den med två skivor och pulpet).

Kastade det för en herrans massa år sedan då jag tyckte att labb plattor var mer praktiskt.
Det roliga mned Philips system var dock att kopplingen såg ut som på schemat vilket var väldigt pedagogiskt.

Väldigt kul att du gör detta roger8 :bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack RoPa!

Ruskar dock lätt på huvudet över vad jag håller på med :D

Men du har rätt, dessa lådor är extremt "pedagogiska".

Lite det jag försöker efterlikna i min design av mätförstärkaren (KTA) som f.ö är beställd (117USD för 10st).

Flödet i den designen är mycket pedagogisk (för man hade kunnat gröta ihop alltihopa i en design som var liten och bara funkade).

Jag har haft ont i min arm varje kväll denna vecka för avgradandet är jobbigare än du tror :)

Nu är den som sagt emellertid både färdigavgradad och slipad.

Nån dag denna vecka ska jag bygga ramen (får inte glömma dom två hålen som skall möjliggöra inkoppling till pulpet).

Därefter ska jag spackla skarvarna och spreymåla koboltblått.

På sikt ska jag gnugga fram transistor-PCB och måla dom vit, röd, grön och blå(?) mha Humbrol modellfärg (typ 1/4 dl).

Jag kommer gnugga dom på pur ki, för jag ids inte lägga ut ett sånt enkelt kretskort.

Jag tror jag specialdesignar dom till 13mm cc trots att originalen är 15mm cc men min perforerade masonit...

MVH/Roger
PS
Äntligen börjar det hända nåt med det här projektet!
Skriv svar