Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av hanzibal »

Trevlig historia, man undrar ju varför den där mannen sparkade på dörren när du väl (?) var väntad - var det någon slags jargong/ploj de olika regementhusen emellan?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av stenD »

Gubben skulle väl imponera. Kan ju lugnt säga att han hade utseendet emot sig. Fast dom var nog vana att folk bara klev rätt in skulle jag tro. När alla tystnade såg han väl sitt tillfälle att göra ett intryck :)
Jag var mycket på F13 som barn och möttes alltid av vänliga människor, inget poblem där.

EDIT: Det var nog så att jag bara var väntad av en person och han hade väl glömt av sig och inte informerat dom andra.
MiaM
Inlägg: 9908
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av MiaM »

Philips har väl alltid haft moderbolaget i Nederländerna men de har/hade verksamhet både här och var i världen. I Sverige fanns t.ex. Philips i Norrköping.


Allmänt vad gäller dessa labbgrejer så tror jag att man kommer nog långt med vanligt breadboard och/eller genom att lära barnet löda.

Jag minns inte riktigt hur gammal jag var men det var åtminstone före högstadieåldern jag blev betrodd att försöka mig på mina första lödningar och det var nog ett riktigt stort steg för min del.

Fast dessa experimentlådor, t.ex. Philips som tråden handlar om, har väl fördelen att de har en röd tråd där man lär sig det mesta.

Om man t.ex. istället skulle ge något barn / någon ungdom klassikern Elektronik för alla (i mitt tycke mycket bra idé) så bör man nog vara beredd att fullfölja det genom att faktiskt skaffa de grejer som behövs för att sätta ihop byggena i böckerna. Man behöver väl inte bygga varje bygge precis som i böckerna men åtminstone bygga de grejer som ger grundläggande kunskaper och övningar för att gå vidare.


P.S. tänk också lite på vilka grejer som fortfarande är tidlösa och vad som eventuellt är stenålder i dessa bygglådor. Eventuell "bygg din egen AM-radio"-övningar leder kanske lätt till besvikelse eftersom det inte längre finns någon Radio Luxemburg som har mer lockande musik än övrigt utbud o.s.v., och för den delen kan det väl vara rätt tunnsått med stationer över huvud taget för att ens konstatera att mottagaren fungerar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av grym »

jag hadde två sådanna satser, fick dom av mina farbröder i unga år, troligen vid skolstart och jag byggde allt och fortsatte att prova massa saker på egen hand


fjädrarna är nog svåra , men det skulle nog gå att beställa om man tar några tusen
finns ju några fabriker här som tillverkar fjädrar i automagiska maskiner
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

bit96 skrev:Och som framkommit i andra trådar så brukar jag inte slänga saker. :)
Denna tingest står i hyllan.
Oj vad fin den är :)

Tack för att du letat fram den och fotat den åt mig.

Bringar tillbaks gamla minnen.

Nu tänkte jag be dig om minst den första tjänsten:

1) Vilket är cc-avstånden mellan hålen? Inbillar mig nämligen att de är samma som i kopplingsdäcket och vill gärna ha original när jag borrar mitt kopplingsdäck (fast, jesus, jag uppskattar runt 1000 hål :D)
2) Hur många hål är det i x- respektive y-led (mindre viktigt men intressant)
3) Vilken hådiameter (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
4) Vilken godstjocklek (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
5) Foto på baksidan (mindre viktig då jag har böckerna)

Jag vill faktiskt gärna bygga mig en ny plexiglaskonsol då den gamla var lite ranglig. Jag kommer ihåg att jag under senare år skruvade ihop alltihop på mitt eget sätt och skippade speciellt spiralfjäderarrangemanget på alla fasta och interna komponenter dvs lödde dit dom istället. Jag lödde tom kablar ut på dom i din bild synliga klämfjädrarna så att konsolens gränssnitt alltid var redo.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

bit96 skrev:Jag fick min första låda, EE2003, när jag var 10 år. Eller egentligen 10-å-ett-halvt då det var en julklapp. :)

Det var inga problem i den åldern att läsa, bygga och förstå.
Fast transistorn var lite jobbig med sina "järnvägsövergångar" med extra "sidogrindar". :humm:
För de som inte vet vad detta är: Läs tillhörande bok för EE2003 som jag länkat till längre upp.
Visst var det en underbart kryptisk beskrivning av Transistorn med en typ järnvägsövergångsgrind som styrdes av basen.

Jag fattade aldrig den beskrivningen :D

Jag avser scanna in den asap.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

qx5 skrev:Finns dessa hårnålsfjädrar och klämfjädrar tillgängliga att köpa separat?
Hej qx5!

Jag vet inte det men har för mig jag köpte vissa reservdelar från Philips på min tid.

Fast det är i så fall typ 30 år sedan :)

MVH/Roger
PS
Har du också en låda att komplettera, eller är du bara sugen på konceptet? ;)

Jag kommer t.ex låna ett par fjäderset till ett annat bygge/tråd där jag avser spänna fast ett par ferritstavar mha gummiringar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

salle skrev:Jag har en gammal låda som heter Philips elektroniska byggsats EE1003, jag var uppe på vinden och skulle kolla efter den nyss, men hittade bara boken som är tryckt 1968, vill TS ha mer info om lådan/boken så kan jag fortsätta leta senare.

Salle
Hej Salle!

Tack för din ansträngning :)

Jag känner inte till EE1003 och jag tror jag har EE2003+EE2006 men är inte säker.

Vill inte bara nyttja ditt intresse rätt upp och ner men som "allmän" information kan jag meddela att jag saknar ett par saker som kommer att bli väldigt svåra att få tag i.

1) Dubbelgängad vridkondensator 2X5-150pF (fintrimningen har gått sönder. Jag har försökt laga den men inte riktigt lyckats då skruvarna är riktigt små).
2) Enkelgängad vridkondensator 5-150pF (den jag har, och märkt med ett utropstecken ovan, mätte jag nyss upp till 22-560pF dvs fel värde).

Känn inte att du måste hjälpa mig med detta.

Men du kanske har en ide' om vart jag kan få tag i dylika obskyra komponenter?

MVH/Roger
PS
Det är fler komponenter jag saknar men dessa tror jag inte blir så svåra att få tag på. T.ex pot med brytare och 150 Ohm-högtalare.

1:an ovan ska jag förresten ta till en urmakare och försöka få ordning på. Det är plast-gängorna som gått sönder men med en tillräckligt större skruv borde det gå att skapa nya gängor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

stenD skrev:Kunde inte låta bli att plocka fram vad jag hade på hyllan:

EE1003: inte hundra komplett, frontplattan saknas i lådan men finns kanske nån annan stans i prylhavet
M1200: Var nästan lite roligare än ee
M1201

Jag har faktiskt ett minne från denna tiden som bitit sig fast. Var väl 11-12 år nånting.
Hade byggt ihop radion tror jag och inte fått den att fungera. Pratade med min mamma som jobbade på F13 så
hon hörde sig för där bland telegubbarna och jag fick knalla in på 13 (inget problem för en knatte som jag) och jag skulle gå till en speciell kåk (finns massor på området) och knacka på en dörr på andra våningen tror jag och jag kom dit utan problem. Jag hörde att det pratades högljutt (fikarast?). Jag knackade på, man är ju uppfostrad och då tystnade allt ljud men ingen kom och öppnade, jag knackade en gång till och då small det i dörrn så ini h--v-te, men fortfarande inget ljud så jag knallade hem och berättade för mamma vad som hänt. Senare fick jag höra att gubben som höll på att sparka ner dörren hade fått skämmas ordentligt inför sina arbetskamrater när han fått höra att det var "karin's grabb" som knackat på :)
Fick väl hjälp senare men det kommer jag inte ihåg :D

Vi hoppas att TS förlåter trådkapningen för såna här "flashback" minnen. 8)
Hej StenD!

Tack för din roliga historia :)

MVH/Roger
PS
Älskar din avatar. Ser dåligt men visst är det en Germanium-trissa? :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 november 2014, 22:50:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Personligen tycker jag att detta med experimentsatser är en bra start.
Så om rogerk8 är intresserad så finns denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av grym »

har ett svagt minne av att jag expanderade plattorna med en sängbotten av masonit med hål i, samma modell som man hadde som verktygstavlor, undras om det stämde med hålbilden?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt en seriös fundering på det också.

För då slipper jag borra 8)

Dessutom måste jag ändå bygga dom speciella Transistor-kretskorten och när jag även skall bygga egen konsol så är jag inte beroende av cc-avstånd i "original" (bara ungefär pga andra komponenter såsom t.ex "Oscillatorspole" ovan). Det enda jag är beroende av är godstjocklek men min gissning är att <4mm duger och då jag en gång i tiden jobbade på en brädgård så vill jag minnas att vi sålde 3mm (operforerad) massonit.

Tack för din ide'!

Jag ska seriöst överväga det här.

MVH/Roger
PS
Vänta nu, min "Oscillatorspole" säger ju avståndet. Brb...CC=15 :D

I morgon måste jag alltså gå till en brädgård och kolla cc för perforerad massonit samtidigt som ditt inlägg inger hopp :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:Personligen tycker jag att detta med experimentsatser är en bra start.
Så om rogerk8 är intresserad så finns denna.
Tack Lasp!

Mycket trevliga bilder :)

Gärna fler på nåt slags bygge så man ser hur den används.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av stenD »

rogerk8 skrev: PS
Älskar din avatar. Ser dåligt men visst är det en Germanium-trissa? :)
Japp, med kylmantel :) Inte i megawatt klassen precis men satt väl som förstärkare i transistormottagare.
Kunde inte fixa bort det vita i avataren pga trilskandes paint program så jag gav helt enkelt upp.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av qx5 »

Min tanke vart mest att man kan skapa EE-kloner genom att borra ut plexiglasskivor av lämplig tjocklek. Elektronikkomponenterna får man till med standard experimentkort eller genom att etsa själv. Dimensionerna bör vara desamma som för orginalet så att man kan använda delar rakt av.

Det som är svårt är just kläm- och fjädersatserna. Dessa är kanske inte så lätta att få tag i?
Kanske finns det EF-medlemmar som kan fixa sådant? billig julklapp isåfall.

Sedan kan det finnas en del pedagogik- och elektrofältssvårigheter om man skall gå från AM-radio till DAB. En så enkel sak som en 32-bit mikrokontroller lär ställa till det bara i antalet ben. FM-radio är iaf gångbart än så länge. Men TV-bygget är väl kört med kravet på DVB.

Platta med spikar som man löder på är enkelt och billigt. Men det är lite omständigt och hälsovådligt med lödrök.
Skriv svar