Renovering av Philips Experimentlådor

mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av mange74 »

Jag har OA95 i glaskapsling som har ca-måtten 2,5x7,5mm. Vet inte om den finns i någon annan äldre kapsling också.

Vill du ha några så kan jag sponsra... Har också några BF194 om du fortfarande behöver. PM:a adress i så fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår fick jag en helt underbar gåva av Mange74 dvs 3st NOS BF194 och hela 10st NOS OA95!

Helt galet trevligt!

Just nu börjar jag få lite val hur jag skall konfigurera mina lådor, jag har i princip tre:
1) EE2003 till Zeke (som jag kallar "Janson1" för den kommer mest från honom), denna låda är komplett.
2) EE2004-EE2006 som jag kallat Zeke och som han ska få en annan födelsedag eller Jul, dessa lådor är nästan kompletta (saknar mest två stycken obskyra lampkåpor som jag precis beställt från Tyskland)
3) EE2003-EE2006 till Mig, saknar en del men kommer inte överdriva denna biten för det handlar mest om att kunna bygga lite och jag är inte så intresserad av att kunna bygga allt som står i handledningen såsom t.ex olika typer av AM-mottagare (där man ju ändå inte kan få in nåt) och annat så dom obskyra komponenterna går bort MEN pulpeten skall bli komplett bestyckad och jag saknar vridkondingarna men har faktiskt köpt några som kan duga, de är gjorda i Japan och 2-gangs på minst 16pF-206pF där dock originalet är på 5pF-180pF så det ligger lite fel men komponenten är såpass svår att få tag i så jag kommer att strunta i den delen, "värst" är egentligen faktumet att den går åt "fel" håll :)

1) är alltså komplett men igår fick jag också en, för serien EE2003-EE2006, komplett uppsättning av Philips original-lytar från Belgien, jag har tidigare köpt på mig lytarna av fabrikaten Vishay som jag gillar men nu råkar jag faktiskt ha original och även om lådan är komplett redan så funderar jag på att bli riktigt muppig och byta ut dessa splirrans nya och perfekta Vishay mot Philips original, vad ger Ni mig för det? :D

Det mesta i lådan är faktiskt original, dock inte allt (skiljer bara nåt enstaka motstånd och batteriklämmorna som jag byggt nya modell gem).

Mange74 ger mig nu också ett par andra trevliga val och speciellt gäller det den OA85 som redan finns i 1) för nu kan jag byta den mot det det ska vara dvs OA95 även om jag fått lära mig att OA85 är föregångare till OA95 så dom är nog rätt ekvivalenta MEN jag funderar alltså på att byta till OA95 här.

Trissor ha jag nu så att jag klarar mig, nästa steg blir att måla mini-PCB som jag ju köpt från Tyskland, jag kommer nog köra små 5ml Humbrol+pensel även om jag kommer få problem med via-hålen MEN det finns nålar som man kan sticka i och få tillbaka hålens diameter efter att färgen torkat.

Jag var inne på sprayfärg istället men jag tycker det blir för dyrt med tre olika färger (plus klarlack utanpå gnuggis) ty jag har redan lagt ner tillräckligt med pengar på det här projektet, även om det hade kunna bli ännu dyrare om jag inte haft sådana frikostiga bidragsgivare (inga namn nämnda, inga glömda).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde faktiskt så dvs bytte ut lytarna i Janson1-lådan mot original :)

Min låda blev då istället att husera alla Vishay, lite fräschare jämfört med 40 år gamla lytar kan jag tycka.

Dioden OA85 lät jag dock vara kvar för den passade så löjligt bra i frigoliten som är gjord för dom extra långa benen :)

I min låda bytte jag dock ut den okända, och lika långa som OA85, Ge-dioden mot en OA95.

För EE2003-EE2006 lådorna gäller:
1) 2st BF194 (röd)
2) 2st BC238C (vit, min belgiska kontakt Frank menar tydligen C)
3) 2st BC328-40 (grön, Frank menar tydligen -40)

Jag har:
1) 6st NOS BF194 (tre guldpläterade från Mange74 och tre tennpläterade från Frank)
2) 5st NOS BC238C (två stycken från Frank och tre stycken från X-IL)
3) 2st NOS BC328-40 (från Frank)
4) 3st NOS BC328-T (knepig beteckning, från X-IL)

Nu ska jag alltså i princip iordningställa två EE2003-EE2006 låd-set dvs jag behöver:
För Janson1 (EE2003) behövs
1) 1st BF194 (1st BF195 finns men jag snor nog den till mitt låd-set, och byter ut till en från Frank)
2) 2st BC238 (den ena står det bara BC238 på, den andra är blank dock mäter båda okej, byter ut dessa mot Frank's)

Byten gör så att det blir "fräscht" dvs alldeles nya nymålade mini-PCB och korrekta trissor (vars beteckningar i alla fall syns).

För Zeke (EE2004-EE2006) behövs
1) 1st BF194 (tar nog en från Frank's)
2) 2st BC328-40 (tar nog från Frank's)

För Mig (EE2003-EE2006) behövs
1) 2st BF194 (snor en från Janson1 och bygger en till från Frank)
2) 2st BC238C (snor båda från Janson1)
3) 2st BC328-40 (-40 rekommenderar Frank men jag har bara -T kvar)

Min låda är inte så kritisk, huvudsaken det typ finns lite trissor att laborera med varför jag väljer att lyfta ur de "slitna" original-korten ur Janson1 med delvis felaktiga transistorbeteckningar och ersätta med nya nymålade.

Nu börjar jag få koll :)

MVH/Roger
PS
Antal nya mini-PCB jag måste måla och bygga blir:
1) 1st BF194 (röd) till Janson1
2) 2st BC238C (vit) till Janson1
3) 1st BF194 (röd) till Zeke
4) 2st BC328-40 (grön) till Zeke
5) 2st BC328-T (grön) till Mig
6) 1st BF194 (röd) till Mig (egentligen skall jag ha två stycken BF194 men jag snor ju en BF195 från Janson1, liksom jag snor de båda BC238)

Summa summarum, 9st kort (tre röda, två vita och fyra gröna), tur jag beställde fler än dom sex mini-PCB jag hade tänkt, nu fick jag fler än 16 st så jag har tom några att "träna" på :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag uppgraderar nu min PCB-plan till nåt enklare att komma ihåg.

Jag tror dock att jag snor originalen 2st BC238 (vit) och 1st BF195 (röd) till min låd-serie och inför nya PCB i Janson1-lådan, jag gör det mest för att jag är osäker på vad den omärkta trissan är för nåt samtidigt som en annan trissa ska vara BF194 och inte BF195 och vill att det skall vara rätt fast samtidigt sitter dom monterade på var sin original-PCB så hur kan det vara fel (jag har dessutom testat dom som hela)?

Jag är faktiskt lite osäker här.

Men går nåt sönder så är det liksom bara att ropa "ena vita trissan har gått sönder" och då sitter jag på minst en till.

Nej, jag tror jag krånglar till det här.

Jag tror nu jag tar fram 2st av varje färg ändå för då har jag ju några i reserv:
1) 2st BF194 (röd) Janson1+Zeke, från Frank
2) 2st BF194 (röd) Mig, från Mange74
3) 2st BC238C (vit) Janson1+Zeke, från Frank
4) 2st BC238C (vit) Mig, från X-IL
5) 2st BC328-40 (grön) Janson1+Zeke, från Frank
6) 2st BC328-T (grön) Mig, från X-IL

Här blir det ju liksom lättare att hålla reda på antalen samtidigt som dom tre originalen i Janson1-lådan blir över.

Totalt är jag nu alltså uppe i 12 kort, jag har 16+ kort.

MVH/Roger
PS
Nu är det lite lurigt hur jag skall måla mina PCB, dom skall naturligtvis ha färgerna vit, röd och grön (4st av varje) MEN hur gör jag det i praktiken? Penselmålning över PCB-hål känns inte så lyckat för då kommer hålen kläggas igen. Varje PCB har sedan ett fint och korrekt tryck med bokstäverna BCE och dom vill jag helst inte måla över. Dock hade jag en plan på att ändå måla över dom för att sedan nyttja gnuggisar+klarlack men då får man hålla reda på vad som är vad samt gnugga "rakt" vilket är lite bökigt. En vän till mig sa dock senast igår att att det finns maskeringsvätska som torkar på 20 minuter så nu är min plan att få en sån från hans jobb (sa att det fanns halvtomma sådana över) och maskera bokstäverna samt åtminstone vissa via-hål. Jag tror att dom viktigaste via-hålen att maska är dom där hårnålsfjädern sticker igenom, om det kläggar igen i transistorhålen med färg så kan man nog få bort det mha en nål. Fast man kanske kan undvika att det kläggar igen överhuvudtaget om man kör spray-färg men dom kostar mer än en liten Humbrol modellfärgsburk samtidigt som jag tycker det är roligast att måla med pensel (sölar inte så mycket heller).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Janson1 »

Den omärkta trissan kan heta MTJ 231, går att se: dels om den verkar omlödad, dels om det finns nån slags rest av märkning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Den är helt omärkt, finns inte tillstymmelse till märkningsrester.

Sen är den originallödd vilket säger att den lär tillhöra BC238-släktet och iom att jag mätt den som okej så är det inga problem, fast det lutar som om den och dom andra två blir reserver för jag vill gärna sprida "mina" nymålade små triss-PCB :)

Idag har jag förresten bestämt mig för maskeringslatex för att dutta "bort" EBC-märkningen vid målning som jag också bestämt mig för kommer att ske med hjälp av sprayfärg även om det blir lite dyrare.

Jag tror det finns små sprayfärgburkar som inte kostar så mycket, eventuellt har Järnia det.

Här är förresten en länk till den maskeringslatex min kompis antingen kommer att ge mig eller så kommer jag att köpa den: https://www.elfa.se/sv/maskeringslatex- ... p/18084428

MVH/Roger
PS
Jag hittade den här på Panduro: https://panduro.com/sv-se/produkter/mal ... gre-182030 140 spänn per kulör dock (200mL) och jag målar typ aldrig saker :( En Humbrol 14ml kostar mindre än 30 spänn: https://panduro.com/sv-se/produkter/mal ... oss-321001 Men som sagt, penselmålning innebär att viahål kommer att kläggas igen.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av hsd »

Småburkar färg, finns ofta på lidl och netto har Du inte dessa i mäheten så kolla färghandeln , byggvaruhus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra tips, tackar för detta!

När det gäller mitt "Pandura-fynd" så står det finstilt att jämna ytor skall sandpappras men det kan inte jag (för då sandpapprar jag även bort texten som jag ju skall latexmaskera).

Amatören jag har då tänkt att vad jag behöver är "billack" för dom ytorna är minsann jämna utan att det spelar nån roll.

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av hsd »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Henry lärde mig för ett tag sedan att det är viktigt att ytorna är rengjorda när man limma två metallbitar mha epoxy.

Jag kunde även se det när jag limmade en liten bit Matjesill-plåt på min fågelmatare av PET-plast för när jag nyttjade snabbhärdande epoxy (som jag starkt avråder ifrån av erfarenhet) utan att jag gjorde rent så lyckades typ skatorna slita loss plåtbiten som alltså satt där för att minska ner hålets storlek som skatorna hade förstorat upp det till.

Henry sa då att jag borde göra rent med typ avfettningsmedel, jag har inget sånt men jag har T-sprit som jag nyttjade vid andra limningen (långsamhärdande epoxy) och den limningen verkar funka.

En sak oroar mig, kommer ditt medel lösa upp bokstäverna?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu mina damer och herrar ska Ni få se på nåt världsunikt!

Idag fick jag nämligen brev från Manfred i Tyskland.

Han har 3D-printat lampkåpor modell Philips original.

Jag köpte 4st av honom för två går till Zeke-lådorna (som har ett original men behöver 3st) och två går till mina lådor (där jag har ett original).

Personligen kommer jag nog inte använda lampkåpor men jag köpte två extra ifall jag skulle vilja.

Nu råkade jag betala ganska rejält för mycket, han antydde 1 Euro per lampkåpa (4st) och sedan sa han nåt om 6 Euro som frakt och då kunde jag inte med att ge honom 10 Euro för det hade blivit lite snålt så jag gav honom 15 Euro :)

På grund av detta har jag fått lite bonusgrejer som jag visar på fotot (mina 4st röda lampkåpor är urplockade), den roligaste varianten tyckte jag var hur han hade paketerat gul och blå lampkåpa ihop, det näst roligaste var lampkåpan med en LED i.

Jag kan inte låta bli att skratta över min tur för om jag inte hade registrerat mig på denna obskyra tyska sajt hade jag aldrig fått fatt i Philips mest obskyra komponenter, trissorna fick jag dock till slut tag i via detta fantastiska forum men det var efter en hel del trevande och tur.

När det gäller Zeke-lådorna saknar jag nu bara
1) 1st BF194 monterad på rödmålat mini-PCB (BF194 i sig saknas alltså inte)
2) 2st BC328-40 monterad på grönmålat mini-PCB (BC328-40 i sig saknas inte)
3) 2st M2X6 Fs skruv (för montage av mellanstycke på 2-gangad vridkonding så att vridkonding kan monteras i pulpet)
4) Handledning (finns på stick, skall bara printas ut hos tryckeri)
5) 2-gangad vridkonding behöver prepareras för lödöronen har gått av.

Har försökt snika lite maskeringslatex av min vän men chefen hans stod i vägen...

Har frågat Caparol om sprejfärg och visst har dom det men bara i typ liter-burkar för hela 139 spänn vilket jag inte köper ty jag kommer behöva tre färger och då bara så lite som kanske 0,5mL vardera, fick dock ett bra tips och det var att jag skulle kolla upp billack på Biltema, jag nämnde särskilt att mina mini-PCB inte kan ruggas upp med sandpapper pga texten som jag alltså vill latexmaskera.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nån som har två stycken 4n7 rör-kondensatorer över?

Jag kör just nu skivkondensatorer i min lådserie men alla andra kondingar jag har är rör-kondensatorer och jag skulle vilja att dessa var det också.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var på Hornbach igår och hittade stora sprejfärg-burkar för 69 spänn bara.

Jag hade pengarna men blev att känna mig snål så jag köpte inte, dock vet jag nu hur jag skall ta mig till Hornbach nästa gång (17-bussen) vilket var nåt jag inte visste innan.

Lite trist ändå att typ köpa en hel liter när jag bara behöver en tusendels liter :(

Fast 69X3 är bara lite knappt 210 spänn och det tycker jag är överkomligt.

MVH/Roger
PS
Fast innan jag köper färgen kommer jag avvakta maskeringslatexen från min vän, ingen riktig ide' att sitta på färg utan maskeringslatex i mitt läge.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Fått köpt min 50k lin pot modell ALPS idag.

Sen fick jag ett infall att köra mina japanska 2-gangade vridkondensatorer (som dock går åt "fel" håll), dessa är väldigt speciella och kräver M1,6-skruv för att kunna fästas i chassi, ett runt hjul ingår som standard för kontrollen av dessa vridisar och jag har precis bestämt mig för att anamma det.

Fästanordningen kommer dock bli lite knölig men troligtvis nyttjas fyra stycken M1,6-skruv samtidigt som panelen inte bör vara grövre än 4mm (även om man kan nyttja distanser) samtidigt som planen är 3mm.

Ska bli lite kul med dessa udda rattar för rattar av alla möjliga typer gillar man ju :)

MVH/Roger
PS
Ovanstående gäller alltså mina lådor dvs RKP_36 (EE2003-EE2006), Zeke's lådor är i princip klara och innehåller tacksamt nog mest originaldelar men saknar triss-PCB, några skruv och handledning (som jag har på stick).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat skissa lite på min pulpets konfigurering.

Tack vare Janson1's generositet så har jag egentligen inga problem med pulpet för jag fick grundlådan (EE2003) av honom som jag alltså kommer skänka till min bästa väns son, men JAG vill ha en pulpet också och då har jag tänkt att jag gör den dubbelradig för då kan man klämma dit fler reglage.

Jag orkar inte skissa på det ikväll men ger er en vägledande ritning.

Observera att antal tillgängliga hål i x-led är 24 och inte dom 20 bara som man ser på alla scheman, skillnaden beror på 4,5V-batterierna och att det väl skall se snyggt ut, antar jag.

I min pulpet kommer för övrigt allt lödas, Philips pantenterade metod med fjädrar är inte alls dum (speciellt för unga förmågor) men jag tycker det blir för instabilt och orobust.

Annars är sprejfärg på gång, lutar åt Hornbach (69:- styck, tror jag dom kostade) även om faktiskt Biltema också har, Biltema är dock aningen knöligare att ta sig till även om jag älskar det billiga vuxendagis som det är.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar