Rörsortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nyligen fått ärva ett helt gäng med elektronrör.

Jag har idag monterat ihop lämplig hylla där jag även ställer ut lite andra projekt.

Det är en härlig syn att bara vända sig åt höger och se runt 200 rör snyggt placerade i ultimata kartonger såväl som trälådor (Philips) från typ 60-talet.

Jag har dock idag bara snyggat till kartongernas positioner.

Senare kommer jag ta reda på exakt vilka rör jag har och hur många för att sedan anordna dom i nummerordning.

Detta är steg 1.

Steg 2 blir att ta reda på data för alla dessa rör.

Steg 3 blir att bygga nåt kul.

Först tror jag det blir en FM-radio.

Men jag vet inte.

Vad jag emellertid vet är att dessa rör inte kommer att vara till salu.

Villkoret för att jag skulle få dom var nämligen att jag inte fick sälja dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 juni 2013, 01:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörsortering

Inlägg av ensten »

Trevligt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Melkutt »

Snyggt!

Skall visa bilden för min dam och sen fråga om jag också kan få ställa upp hyllor i köket med rör :-)
Det hade vart fint de! :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla så du separerar nya från begagnade. Håll koll på lådorna; ska du sälja är originalrör i originallåda ett PLUS.
Håll också koll på ekvivalenter- 12AX = ECC83 = ...
För din egen skull kan du ju ta fram data, eller åtminstone se till var du får fram dessa: http://tdsl.duncanamps.com/. Det är ett program som dels ger dig bra snabbdata - pinnumrering, glödspänning/ström, anodspänning, förstärkning osv - dels ger dig adress till sajter med kompletta data.

Eftersom du tydligen inte får sälja rören har du antingen att bygga en djefla massa förstärkare eller TADA! :whoho: GE BORT DEM!!! Har du fyra stycken EL34 att skicka mig omgående .... Skämt åsido, du kan säkert få byta bort rör. har du några E88CC kan du säkert få ett par ryska 6N1P i utbyte.

Keep us posted! 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för era härliga kommentarer!

Nu har jag inventerat alla rör i kartong, sorterat in dom i nummerordning (det mesta var gjort redan), försökt begränsa "inknuffningsmarginalen" mha speciella trästopp som finns till alla massonithyllplan, samt påbörjat dokumenteringen.

Har registrerat så många som 89 rörtyper. Vissa bara enstaka, andra fler. Dom flesta typ noval.

Bifogar ett första utkast till register.

Registret saknar information dels om inkoppling dels om heaterspänning och ström. Men jag får inte plats med det på ett A4:as bredd.

Tycker ändå jag fått (läs får) plats med dom viktigaste data.

Vad tycker ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Rörsortering

Inlägg av Fuling »

Trevligt!
Tyckte mig se ett bra gäng med ECL86 i listan, sådana kan man bygga fina små förstärkare av. En ECL86 innehåller två rörsektioner där den ena ungefär motsvarar en halv ECC83 (småsignaltriod) och den andra en EL84 (effektpentod).
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av blueint »

Fanns det inget annat utrymme att sätta hyllan i ..?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppdaterat och förbättrat registret med bl.a glöddata och lösa ärvda rörtyper.

Bifogar lista.

Har precis skaffat mig en plan för hur jag ska hantera dom lösa rören.

Börjar med att sortera upp udda 7-pin i en låda. Sen lägger jag udda 9-pin i en annan låda. Sen rena trioder i nästa låda och rena pentoder i ytterligare en låda osv. Lådorna kommer förresten vara av IKEA-typ (Samla).

MVH/Roger
PS
Det återstår dock en hel del jobb innan jag kommer få klart registret. Och än så länge har jag dålig koll på hur rören faktiskt ser ut och vilka funktioner de kan ha. Observerade dock idag att EAA91/6AL5 var ett mycket gulligt litet likriktarrör som jag funderar på att använda i framtida varianter av mina RIAA-steg :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Swech »

Har inte Ikea någon hylla "rörigt" :D hade ju passat bra

Men placeringen?, kommer det inte att bli ett lager fett från köksaktiviteterna
efter en längre tid?

Swech
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Oblivion »

Du har en del bra rör i din lista för förstärkare

EAA91 är nog inte en av dessa dock, med arbetspunkter på 150v 9mA så är det inte direkt användbart i likriktarsammanhang,
det är en signaldiod.

Vad är det för metallchassin man ser på bilderna? sitter 4st rör i varje? ser ut som KT88 på nedersta chassit?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörsortering

Inlägg av ensten »

Det är hans Williamson-steg.
Finns bilder på det någonstans på forat här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Oblivion skrev:Du har en del bra rör i din lista för förstärkare

EAA91 är nog inte en av dessa dock, med arbetspunkter på 150v 9mA så är det inte direkt användbart i likriktarsammanhang,
det är en signaldiod.

Vad är det för metallchassin man ser på bilderna? sitter 4st rör i varje? ser ut som KT88 på nedersta chassit?
Hej Oblivion!

Eftersom mina RIAA-steg inte drar mer än typ 3mA och matas med likriktad 115VAC så håller sig arbetspunkterna inom gränserna. Så kanske jag provar med EAA91 i nästa generation av försteg. Nåt måste jag ju ha rören till :)

Ett alternativ hade dock kunnat vara i min FM-radio som jag så sakteliga håller på att bygga.

Din sista fråga har ensten tacksamt nog redan svarat på. Och ja, det är KT88 (JJ Electronic) längst ner och 807 (Sovtek) högst upp.

Tack för ditt intresse.

På återseende!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Swech skrev:Har inte Ikea någon hylla "rörigt" :D hade ju passat bra

Men placeringen?, kommer det inte att bli ett lager fett från köksaktiviteterna
efter en längre tid?

Swech
Hej Swech!

Problemet med Ikea var att det inte fanns tillräckligt breda hyllor.

Det var nämligen absolut nödvändigt att alla rör-lådor skulle få plats på en och samma hylla :)

Placeringen har helt enkelt att göra med att min 2:a är mycket liten.

F.ö tror jag det hade varit värre om jag tvingats ställa dom i badrummet...

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rörsortering

Inlägg av danielr112 »

Dom ska helt klart stå i ditt vanliga "tv-rum" och på en glashylla :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit lite längre med rörlistan.

När jag kom till ECL-rören med integrerad triod såväl som pentod fick jag dock problem med kolumnerna :)

Jag löste det genom att använda /-tecken i respektive cell där värdet till vänster om tecknet är trioddata.

Sporten är nämligen att inte göra registret bredare än ett liggande A4 samtidigt som all vital data ska med.

Det slutade med att alla kolumner krymptes till ett minimum samtidigt som det nu är underförstått att ström mäts i mA.

Jag vet att man kan skriva vertikalt i Excel men har glömt hur man gjorde. Kanske jag borde forska i det så att kolumnernas namn mera precis anger vad det är för data. Nu står det t.ex @I1 för anodström i mA och @I2 för gallerström i mA osv.

Jag har markerat alla rör som jag inte hittar data på i min fantastiska rörbibel (General Electric-Essential Characteristics) med blå färg. Dessa data måste jag således finna på annat håll (typ internet).

Rad markerat med grön färg innebär att detta röret har jag datablad (pdf) på.

Slutligen har jag markerat fantastiska prestanda med turkos färg.

Föreställ er således att spänningsförstärkningen (my) kan vara över 5000 ggr för en pentod (typ EF94)!

Detta ska jämföras med mina FET:ar där max tycks vara runt "ynka" 400!

Dock får man väl tänka på att Ra måste upp över 1M för att man ska kunna nyttja my/2 medan Rd inte behöver vara mycket större än 100k för mina värsting-FET:ar (2N4220).

Bifogar båda listorna.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar