Rörsortering

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörsortering

Inlägg av ensten »

Vertikal text i Excel-cell

> Högerklicka på aktuell cell
> Välj Formatera celler
> Justering

Sen tror jag du grejar resten själv
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Herregud, var det så enkelt :D

Nu har jag i alla fall skrivit in "alla" data jag kan få ur Essential Characteristics.

Det momentet är nu klart.

Nu ska jag fortsätta med att inhämta gul-markerad data som är tveksam eller behöver kompletteras.

Därefter blir det kära internet (eller soundbrigades program).

Bifogar lista.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Rörsortering

Inlägg av SM7CZR »

Om du får problem med att hitta vissa rördata så är detta ett bra ställe att kolla på:
http://tubedata.tubes.se/sheetsA.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Ingvar!

Den här suveräna sidan har jag nyligen hittat själv. De har dessutom pdf:er på många rör.

http://www.r-type.org/search.php

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Oblivion »

varför inte slänga in lite kurvor på alla rören om du ändå ska sortera dem?

du har ju redan byggt en enkel curvetracer, bara att bygga en till!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt tänkt på det.

"Enda" tillägget blir att man blir tvungen att införa en anodströmsbegränsning i form av en omkopplare mellan olika anodmotstånd. Rör (läs trioder) kan ju annars lätt gå i (termisk) mättnadsström vilket kan vara skadligt för röret.

Förutom det måste allt göras så att högspänning kan hanteras.

Jag tänker mig att alla OP's i KTT görs mha rör istället. Eventuellt kan dessutom alla steg AC-kopplas.

Maximal spänning på anoderna hos dom flesta rör verkar vara runt 550V men då avses 0mA. Så kalla klarar dom 550V. Dessutom har jag sett grafer på rör där anodspänning varit långt över den maximala dvs pulsat klarar rören mycket mer än nominellt. Därför är 400V ingen omöjlighet (Ia<200mA, säger vi).

När det gäller gallerstyrningen så kan jag, liksom för anodspänningen, ha kvar KTI som den är men att jag förstärker gallerspänningen till minst -100V och anodspänningen till 400V.

Sen vill jag ha ett separat supply variabelt upp till 400V som dock inte behöver leverera så mycket ström (pga screen-ström). Säg max 10mA. Detta alltså för att kunna testa pentoder.

Jag tänker mig emellertid endast tre socklar: 7-Pin, Noval och Oktal. Där oktaler såsom KT88 ingår. Det får bli lagom.

Eventuellt lägger jag till en 300B-sockel och en 807-sockel. Vi får se. Jag tycker dock personligen att 300B är överskattat.

Fast 845 skippar vi :D

Kanske jag kan knåpa ihop en egen rörtestare av mina rör :)

MVH/Roger
PS
Bifogar rörregistret som det ser ut idag. Kom ihåg att grön-märkta rader har jag numera tom pdf:er på :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Oblivion »

550v räcker inte för att få fina kurvor på många rör, jag hade gärna haft 1500v på min curvetracer, men min maxar vid 400v tyvärr. men det är klar mäter man bara småsignalsrör så duger det.

kt88 och 807, el34 mfl fixar 800v utan problem, så det vore kul att kolla kurvor i det området. Jag har ofta problem med att jag maxar 400v utan att få ut riktiga kurvor på rören, dock så mäter jag mycket sändarrör som är byggde för mycket högre spänningar.

200mA anodström räcker inte heller, 500mA minst får du nog ta till med, kolla kurvorna i datablad för effektrören så ser man snabbt att strömmen drar iväg.

g2 gallerspänningen räcker med 400v i de flesta fall

-100v är även det tillräckligt för de flesta rören

strömbegränsning fixar man lätt igenom att introducera ett motstånd i serie med anoden, bara en vridbrytare med en massa olika värden. det kan vara bra att koppla in ibland.

Här har jag mätt ett PF86 i pentodläge och i triodläge med g2 kopplad till anoden, pentodläget är med 150v på g2. Tror det var -0,5v steg i kurvorna och 50v per div i X led 1mA div i Y led om jag inte minns fel, hade ett anodmotstånd på 5k tror jag.

Det är intressant att jämföra kurvor med databladen
IMG_2123.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Oblivion »

Å andra sidan så kan en positiv gallerspänning vara bra att ha om man mäter vissa rörtyper

här har jag ex mätt ett RL12P35, och man kan se skillnader mellan den positiva och den negativa gallerspänningen

så det kan vara bra att ha ibland om man vill se hur rören beter sig vid en positiv gallerspänning, än en gång är jag begränsad av min gräns på 400v anodspänning.
IMG_2125.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Oblivion skrev:550v räcker inte för att få fina kurvor på många rör, jag hade gärna haft 1500v på min curvetracer, men min maxar vid 400v tyvärr. men det är klar mäter man bara småsignalsrör så duger det.

kt88 och 807, el34 mfl fixar 800v utan problem, så det vore kul att kolla kurvor i det området. Jag har ofta problem med att jag maxar 400v utan att få ut riktiga kurvor på rören, dock så mäter jag mycket sändarrör som är byggde för mycket högre spänningar.

200mA anodström räcker inte heller, 500mA minst får du nog ta till med, kolla kurvorna i datablad för effektrören så ser man snabbt att strömmen drar iväg.

g2 gallerspänningen räcker med 400v i de flesta fall

-100v är även det tillräckligt för de flesta rören

strömbegränsning fixar man lätt igenom att introducera ett motstånd i serie med anoden, bara en vridbrytare med en massa olika värden. det kan vara bra att koppla in ibland.

Här har jag mätt ett PF86 i pentodläge och i triodläge med g2 kopplad till anoden, pentodläget är med 150v på g2. Tror det var -0,5v steg i kurvorna och 50v per div i X led 1mA div i Y led om jag inte minns fel, hade ett anodmotstånd på 5k tror jag.

Det är intressant att jämföra kurvor med databladen
IMG_2123.jpg
Herregud vad sexigt! :D

Jag visste emellertid att EF86 var mycket linjär triodkopplad. Men den är tydligen även mycket fin som pentod. Dessutom "kinkless" såvitt jag kan se. Vet inte riktigt varför vissa pentoder dras med "kink" men jag vet att det härstammar från en tetrods funktion. Rena tetroder verkar det dock finnas få av. Dom tetroder som finns är i regel bara tetroder utåt sett dvs de är i praktiken en pentod med supressorn kopplad till katod. Nånstans här kommer också begreppet "Beam Tetrode" in vilket jag fortfarande tror är pentoder av ovan sagda anledning men att screen(?) gjorts till att fokusera elektronstrålen. Nyttan med detta tror jag är lägre rp. Men jag behöver nog läsa på här :)

I vilket fall som helst tackar jag för dom fina bilderna och för tipsen!

Vid närmare eftertanke tror jag tack vare dig att curve-tracern behöver kunna leverera minst 400mA.

Jag tror dessutom att det inte är så konstigt att din curve-tracer inte klarar mer än 400V.

Jag har tidigare resonerat mig fram till vad gränsen för småsignalrör (som curve-tracern till största delen behöver bestå av) klarar, dvs inte mycket mer än 400V.

Därför är det för mig obegripligt hur man redan på 30-talet(!) kunde plotta I/V-diagram på rör som 845 med anodspänning uppemot 2500V! :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kunde inte låta bli.

Jag är numera ägare av hela 78st ECC83 (Philips).

Mycket roligt!

Men jag får som sagt inte sälja rören.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och just ECC83 som är ett sånt highend-rör .... :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Härlig kommentar! :D

Listan håller så sakteliga på att populeras (direkt översatt från engelska).

Två kvällar till och kanske den blir klar.

Nu ser den i alla fall ut såhär:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Äntligen preliminärt klar med listan!

Nu återstår mest konsesus vad beträffar rörtypsbeteckningarna.

Lite lustigt är att det enda röret jag hade riktigt svårt att finna data på var ECF83.

Denna Triod-Pentod är ett ypperligt rör för HiFi (om än kanske inte High-End :D).

Data på detta rör fanns alltså inte på internet överhuvudtaget!

Men iom att jag nyligen även fått äran att ärva bl.a lite rördataböcker (speciellt i det här fallet Telefunken-Technishe Daten 1965: Röhren und Halbleiter) så kunde jag få fatt i data på röret.

I princip alla andra rör har jag numera alltså pdf-datablad på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är numera även ägare av två lite olika typer av sifferrör som på engelska tydligen kallas Nixie Tubes.

Ta och läs denna Wikipedia-artikel vet ja.

Det är sanslöst vilka roliga grejer man kom på förr!

http://en.wikipedia.org/wiki/Nixie_tube

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av Oblivion »

alla dina rör finns datablad på nätet för, dock inte alltid på samma ställe.

http://tdsl.duncanamps.com/pdf/vm347.pdf
Skriv svar